Rena rånet

Sv: Rena rånet

Glukosamin finns ju som tabletter så det är väl inte direkt nått problem att ge vid barf eller mjukmat?
Katt nr 2 skulle kanske gå ner en hel del i vikt med hjälp av blötmat och på så vis slippa ha ont? I alla fall lika ont. Övervikt är ju extremt vanligt när man ger torrfoder, framförallt på innekatter eller katter som inte kan röra sig lika mycket.
Katt nr 2 ska gå ner snarast och under kontrollerade former, dvs inte allt för fort och med uppvägd mat. Operation är på gång. Får då verkligen katten allt näringsinnehåll med små portioner blötmat? Och om man nu ska ge MJAU, hur mycket ska gå till spillo pga ohygien?

Varför skulle man inte ge medicin? Det står det väl inget om? :confused:
Ja, beroende på vad man har tolkat i texten så ska man ju typ bara ge katten det som finns naturligt, var finns glukosamin naturligt? Och var finns smärtstillare naturligt? (Ja, jag överdriver men RC-propagandan är överdriven i mitt tycke också.)

Problemet är väl precis som du skriver att katten mår bra. Det gjorde min huskatt med. Dom första 7 åren. Sen slutade hennes njurar att fungera. Vilket inte är helt ovanligt när det gäller torrfoderkatter. Hade det kunnat förhindras om hon fått blötmat hela tiden? Och på så vis fått i sig all den vätska hennes kropp och njurar behövde? Kanske.
Eller kanske inte? Kan du verkligen styrka att just RC är boven i dramat? Eller att det kanske skulle hända ändå? Ska varenda kattägare börja laborera med diverse mat och kanske under den tiden få en katt som inte mår bra pga rädsla från den här tråden? Det är ju det som är frågeställnigen egentligen?

Jag tänker nu främst på veterinärmat i min fråga, en sjuk katt ger jag gärna kontrollerad mat från en veterinär. OM katten ska minska i vikt, och få tillräckligt med näring under tiden så ger jag gärna RC/HILLS/Specific, det som passar ordination och smak.

Hur vet ni förresten att den första är allergisk mot allt kött?

Tja, han är 11 år. Jag har hunnit testa det mesta vid det här laget. :crazy: Nu har jag hittat ett foder som han mår bra på, förutom vikten. Så kom gärna med förslag på ett smakligt, kontrollerat allergi/bantarfoder åt honom! :idea:
 
Senast ändrad:
Sv: Rena rånet

Jag blir nyfiken på en till sak (och nu svär jag väl i kyrkan... :crazy:), hur många timmar i veckan lääger du ner på barfandet? inklusive receptplanering, inhandling, tillagning, portionering mm? Jag är ärligt nyfiken!

Tillägg:
En sak till (kanske står nånstans i tråden), var köper du råttor och möss att barfa på? Och hur hanterar du det vid tillagning?
 
Sv: Rena rånet

Katt nr 2 ska gå ner snarast och under kontrollerade former, dvs inte allt för fort och med uppvägd mat. Operation är på gång. Får då verkligen katten allt näringsinnehåll med små portioner blötmat? Och om man nu ska ge MJAU, hur mycket ska gå till spillo pga ohygien?


Ja, beroende på vad man har tolkat i texten så ska man ju typ bara ge katten det som finns naturligt, var finns glukosamin naturligt? Och var finns smärtstillare naturligt? (Ja, jag överdriver men RC-propagandan är överdriven i mitt tycke också.)


Eller kanske inte? Kan du verkligen styrka att just RC är boven i dramat? Eller att det kanske skulle hända ändå? Ska varenda kattägare börja laborera med diverse mat och kanske under den tiden få en katt som inte mår bra pga rädsla från den här tråden? Det är ju det som är frågeställnigen egentligen?

Jag tänker nu främst på veterinärmat i min fråga, en sjuk katt ger jag gärna kontrollerad mat från en veterinär. OM katten ska minska i vikt, och få tillräckligt med näring under tiden så ger jag gärna RC/HILLS/Specific, det som passar ordination och smak.



Tja, han är 11 år. Jag har hunnit testa det mesta vid det här laget. :crazy: Nu har jag hittat ett foder som han mår bra på, förutom vikten. Så kom gärna med förslag på ett smakligt, kontrollerat allergi/bantarfoder åt honom! :idea:

Självklart får katten i sig allt näringsinnehåll med lagom portioner bra blötmat? Förutom spannmålet då, som sägs vara den största anledningen till övervikt ;)
Att vi skulle säga nej till medicin är bara en löjlig tolkning enligt mig. Den har du hittat på själv och är totalt osann.
Veterinärer är trogna sina sponsorer, självklart vill dom att du köper mat från dom? Går du till en veterinär som säljer andra märken än din gör så kommer dom ju rekomendera deras sort istället för den du köper hos din veterinär?
Torrfoder innehåller fortfarande en enorm del spannmål, vad ligger logiken i att ge spannmål till en ren köttätare?

Jag var bara nyfiken, har man bara gett torrfoder går det liksom inte att köra uteslutningsmetoden mot alla köttsorter. Men har man gjort det och verkligen har det svart på vitt, så ger man självklart det den går bäst på då. Speciellt i den åldern.
 
Sv: Rena rånet

Och om man nu ska ge MJAU, hur mycket ska gå till spillo pga ohygien?

Jag låter maten ligga framme tills hon har ätit upp, max 8h dock... även om det kan stå i 10h utan problem.

Kommer dock att ändra på det så fort vi fått upp tösen i vikt...
 
Sv: Rena rånet

Jag blir nyfiken på en till sak (och nu svär jag väl i kyrkan... :crazy:), hur många timmar i veckan lääger du ner på barfandet? inklusive receptplanering, inhandling, tillagning, portionering mm? Jag är ärligt nyfiken!

Tillägg:
En sak till (kanske står nånstans i tråden), var köper du råttor och möss att barfa på? Och hur hanterar du det vid tillagning?

Barf görs på nötkött, kyckling och liknande köttsorter som är fullt likvärdiga. Kattmat ska inte tillagas, dom kokar inte sina byten ute i det vilda och det behövs inte hemma heller. Rått ska det vara, så alla näringsämnen finns kvar.
Man köper, blandar ihop och fryser in. Sen tar man fram, tinar och lägger till ev saker som inte går att frysa och sen får dom en portion.
 
Sv: Rena rånet

Självklart får katten i sig allt näringsinnehåll med lagom portioner bra blötmat? Förutom spannmålet då, som sägs vara den största anledningen till övervikt ;)
Att vi skulle säga nej till medicin är bara en löjlig tolkning enligt mig. Den har du hittat på själv och är totalt osann.
Veterinärer är trogna sina sponsorer, självklart vill dom att du köper mat från dom? Går du till en veterinär som säljer andra märken än din gör så kommer dom ju rekomendera deras sort istället för den du köper hos din veterinär?
Torrfoder innehåller fortfarande en enorm del spannmål, vad ligger logiken i att ge spannmål till en ren köttätare?

Jag var bara nyfiken, har man bara gett torrfoder går det liksom inte att köra uteslutningsmetoden mot alla köttsorter. Men har man gjort det och verkligen har det svart på vitt, så ger man självklart det den går bäst på då. Speciellt i den åldern.


Katt nr 1 utvecklade delvis sin allergi under en period när han åt just blötmat. Iofs Pussi och inte Mjau, kanske det som är boven? Innan blötmatsperioden åt han ett torrfoder som hette Sensible Choice, som sedan försvann från Sverige. Den fungerade väldigt bra, men pga div omständigheter så gick jag över till blötmat. Han har alltid varit överkänslig, men iom SC så hölls det i chack. Jag kan tillägga att jag aldrig hört talas om matallergiska katter innan jag fick problem med min och det var tack vare en duktig personal på kattbutiken som diskuterade överkänslighet mot fisk. Pga alla problem så har vi varit på utredningar, testat hit och dit och nu funkar det. TROTS spannmålen. Jag skulle dock önska en allergimat för överviktiga katter...

Katt nr 2 är mitt under utredning för smärthantering/pålagringar/knäledsupphakning/sjukgymnastik/operation osv. Iom detta så håller jag kvar rutin och kontroll i det jag kan, alltså får han Obesity 40 gr/dygn. Katten går konstant ner i vikt och mår väldigt bra i kombination med smärtstillande medicin. MJAU kan inte ge mig det. Och, att hitta rätt ordination med rätt mängd osv är en stor laborering bara det.

Vad gäller sponsoring av mat, jag går till ett djursjukhus och jag tror att de erbjuder 4-5 olika märken i samråd med deras foderexperter och de kommer med förslag på dem alla. Så det handlar inte enbart om RC.

Fanns maten enbart med köttprodukter skulle jag självklart bli överlycklig men nu finns inte det så det passar ordinationen till mina katter och då får det bli med spannmål. Jag förespråkar självklart inte spannmål - om du trodde det. Däremot undrar jag hur stor skada spannmålen verkligen utgör? Och, hur hanteras och tillreds de i maten? Hur mycket passerar tarmarna och hur mycket tas upp av kroppen? Jag skulle anta att torrfodret innehåller tillräckligt med smärtbart köttprotein och fett, som matsmältningssystemet hanterar korrekt. Hur fungerar katternas matsmältningssystem map kolhydrater?
 
Sv: Rena rånet

Jag låter maten ligga framme tills hon har ätit upp, max 8h dock... även om det kan stå i 10h utan problem.

Kommer dock att ändra på det så fort vi fått upp tösen i vikt...

Jo, men om nu katten ska gå ned i vikt under kontrollerade former, då kan ju inte maten stå framme hur som helst. Särskilt inte då man har två katter med två olika foderbehov. Då MÅSTE de äta det de serveras direkt, sen tas maten bort. Det är lite pyssel hemma hos mig. ;)
 
Sv: Rena rånet

Barf görs på nötkött, kyckling och liknande köttsorter som är fullt likvärdiga. Kattmat ska inte tillagas, dom kokar inte sina byten ute i det vilda och det behövs inte hemma heller. Rått ska det vara, så alla näringsämnen finns kvar.
Man köper, blandar ihop och fryser in. Sen tar man fram, tinar och lägger till ev saker som inte går att frysa och sen får dom en portion.

Men en katt äter väl inte en ko i det vilda? ;) Så det enda egentliga och riktiga är ju i så fall att ge småfågel och möss. Min katt har fått kycklig, fisk, fläsk, nötkött osv hemma. Både rått och kokt. Det har gett exem och klåda på mage, kön och tassar, och blödande tarmar. Jag vill inte utsätta honom för mer såna besvär, faktiskt!
 
Sv: Rena rånet

KL


Försökt läsa så gott jag kunnat i den här tråden, men det var ju en hel del.
Vår ena katt får Acana, torrfoder(kanske bara finns torrt iofs? Jag är lite för dåligt insatt känner jag) - det är ett foder som anses vara okej, eller?

Vår andra katt får veterinärsfodret l/d eftersom han har problem med sin lever. Ger vi honom något annat så kräks han...
 
Sv: Rena rånet

Jo, men om nu katten ska gå ned i vikt under kontrollerade former, då kan ju inte maten stå framme hur som helst. Särskilt inte då man har två katter med två olika foderbehov. Då MÅSTE de äta det de serveras direkt, sen tas maten bort. Det är lite pyssel hemma hos mig. ;)

Ahh då är det klurigare, lite mer jobb ;)
 
Sv: Rena rånet

KL


Försökt läsa så gott jag kunnat i den här tråden, men det var ju en hel del.
Vår ena katt får Acana, torrfoder(kanske bara finns torrt iofs? Jag är lite för dåligt insatt känner jag) - det är ett foder som anses vara okej, eller?

Vår andra katt får veterinärsfodret l/d eftersom han har problem med sin lever. Ger vi honom något annat så kräks han...

Acana och Orijen verkar komma från samma leverantör!?
Orijen är rätt bra har jag förstått det som och Acana såg bra ut...
 
Sv: Rena rånet

Knapplån

Jag har läst denna tråd och förundrats över tvärsäkerheten vissa visar upp vad gäller bra/dålig kattmat. TÄNK om alla katter var problemfria och utan sjukdomar, om er propaganda skulle slå igenom. Då kanske RC skulle få lägga ner i Sverige? Tror ni inte att folk ändå ser till sin katts hälsa, och är nöjd med det de ger när djuret faktiskt mår bra? Varför ändra på något som faktiskt fungerar? Varför skulle folk tro mer på er än på de veterinärer som behandlar deras katter?

Jag är helt övertygad om att många katter mår bra även fast de äter skräpmat. Det finns människor som gör detsamma (och som dessutom super och röker).

Jag förstår fullkomligt hänvisningarna till näringslära och det vilda djurets matvanor. Men, i det vilda förekommer svält, ohygien, årstider, faror osv. Sjuka djur självdör av diverse orsaker i det vilda emedan de överlever i vår vård.

Det härliga är att vi kan plocka russinen ur kakan. Vi kan ge katterna den mat de är gjorda för att äta, men vi behöver inte svälta dem eller utsätta dem för tex. faran att själva bli mat och vi kan ge dem sjukvård när det behövs.


Riktat till er som förespråkar MJAU/BARF/Orijen m fl:

Hur skulle ni göra om ni hade mina katter?

Katt nr 1:
- Kastrerad hane
- 11 år
- Mycket överviktig, ca 7,5 - 8 kg.
- Proteinallergisk mot de flesta (alla?) köttyper; kyckling, nötkött, fisk bl a
- Enormt matglad
- Leker ogärna, ägnar sig mest åt pälsvård. Kan dock ta sig ett race var tredje dag eller så.

En katt som är allergiskt mot allt animaliskt protein kan självklart inte ges animaliskt protein, självklart går det inte att BARFa då. Dock tror jag att felet hos katter med en så omfattande allergi egentligen bottnar i något annat så man får fortsätta rota och se om det går att komma åt grundproblematiken. Under tiden skulle katten få äta den mat den kan äta såklart. Du tror väl inte att någon av oss skulle svälta en sådan katt eller ge den mat den blir sjuk av?

Vad gäller matglädje och lathet är väl det ett oerhört vanligt "problem". Det löser man genom att ge katten begränsad tillgång på mat så blir den inte fet.

Katt nr 2:
- Kastrerad hane
- 2 år
- Pålagringar i ländryggen (artros)
- Patellaluxation båda bak, varav vänster svår (ska opereras)
- Ska bantas från nuvarande 6.4 kg till 5 kg.
- Har redan bantats ca 1.5 kg
- Äter Metacam troligtvis på livstid
- Älskar att leka, vara ute i skogen och röra på sig när kroppen inte smärtar.

En perfekt kandidat för burkmat eller BARF eftersom katter lätt och effektivt tappar fett (dock inte muskelmassa) på kolhydratfattig mat. Dessutom innehåller BARF glukosamin naturligt (brosk) vilket är bra både mot artrosen och pl. Skulle man ge burkmat kan man lätt blanda i Seraquin eller liknande tillskott.

Om man nu inte ska ge RC/Hills eller annan veterinärmat (kanske inte heller medicin?), vad skulle ni ge då?

Har du sett någon av oss säga att sjuka katter inte ska få läkemedel om det behövs? Du läser uppenbarligen in egna fantasier i vad vi skriver.

Däremot är jag helt övertygad om att mycket veterinärmat kan skippas uan problem. Många katter mår bättre när man skippar den faktiskt, men det ska ju inte göras utan ett bra och väl genomtänkt alternativ.
 
Sv: Rena rånet

Katt nr 2 ska gå ner snarast och under kontrollerade former, dvs inte allt för fort och med uppvägd mat. Operation är på gång. Får då verkligen katten allt näringsinnehåll med små portioner blötmat? Och om man nu ska ge MJAU, hur mycket ska gå till spillo pga ohygien?

Då är kolhydratfattig mat definitivt bäst. Självklart får katten i sig det den behöver så länge du ger många små portioner. Ingen mat behöver gå till spillo om du inte lägger upp mer mat än katten behöver. Om du är rädd för att ha mat stående i kylen går blötmat mycket bra att frysa in.

Ja, beroende på vad man har tolkat i texten så ska man ju typ bara ge katten det som finns naturligt, var finns glukosamin naturligt? Och var finns smärtstillare naturligt? (Ja, jag överdriver men RC-propagandan är överdriven i mitt tycke också.)

I matväg ja och det handlar fortfarande om så naturligt som möjligt. Vad som är möjligt varierar enormt från person till person (och katt till katt).

Jag tänker nu främst på veterinärmat i min fråga, en sjuk katt ger jag gärna kontrollerad mat från en veterinär. OM katten ska minska i vikt, och få tillräckligt med näring under tiden så ger jag gärna RC/HILLS/Specific, det som passar ordination och smak.

Det känns alltid tryggast att lägga över ansvaret på någon annan och om man själv inte har den kunskap som krävs för att själv kunna ta ansvaret är det även rätt sak att göra.

Och det krävs inte bantarfoder för att få ner en katt i vikt. Går katten upp i vikt äter den för mycket mat -> åtgärd, minska fodergivan.
 
Sv: Rena rånet

Jag blir nyfiken på en till sak (och nu svär jag väl i kyrkan... :crazy:), hur många timmar i veckan lääger du ner på barfandet? inklusive receptplanering, inhandling, tillagning, portionering mm? Jag är ärligt nyfiken!

Tillägg:
En sak till (kanske står nånstans i tråden), var köper du råttor och möss att barfa på? Och hur hanterar du det vid tillagning?

Jag her inte möss eller råttor. Jag köper hel kyckling och eftersom den inhandlas när jag handlar till familjen tar den ingen extra tid att köpa hem. Att stycka den tar... 10 minuter? Skulle katterna bara äta en stor kyckling räcker den en vecka så då skulle det handla om 10 minuters arbete, förutom själva uppläggandet på matfaten.

Nu köper jag oxkött, mald kyckling, hjärta, lever och dylikt också och det köper jag i djuraffären och det tar mig inte längre tid att gå och köpa det än det hade tagit att köpa en säck torrfoder.

Receptplanering och tillagning existerar öht. inte. Jag blandar inget, jag skriver inga recept. Jag ser till att katterna får i sig lagom av allt (ben, kött, hjärta, lever).

Så någon tid tar det egentligen inte, iaf inte någon tid om inte hade gått till kattmat ändå.
 
Sv: Rena rånet

Jag ahde nog hellre valt Orijen än Acana om valet stod däremellan.

Orijen:75% ska bestå av kött. 3 största ingredienserna;Färsk urbenad kyckling, kycklingmjöl, kalkonmjöl. Proteinhalt 45%

Acana grassland: 65% ska bestå av kött. 3 största ingredienser;avfuktat lammkött, sötpotatis, urbenat lamm. Proteinhalt 34%


KL


Försökt läsa så gott jag kunnat i den här tråden, men det var ju en hel del.
Vår ena katt får Acana, torrfoder(kanske bara finns torrt iofs? Jag är lite för dåligt insatt känner jag) - det är ett foder som anses vara okej, eller?

Vår andra katt får veterinärsfodret l/d eftersom han har problem med sin lever. Ger vi honom något annat så kräks han...
 
Sv: Rena rånet

Jag är helt övertygad om att många katter mår bra även fast de äter skräpmat. Det finns människor som gör detsamma (och som dessutom super och röker).
Är inte uttrycket skräpmat något överdivet? Jag skulle inte jämföra vetmat med McD-mat. Vetmat känns för mig mycket mer kontrollerat än McD.

Det härliga är att vi kan plocka russinen ur kakan. Vi kan ge katterna den mat de är gjorda för att äta, men vi behöver inte svälta dem eller utsätta dem för tex. faran att själva bli mat och vi kan ge dem sjukvård när det behövs.
Ja, och så är det ju för alla kattägare. Därför får min katt utredas map sina problem. I vilt tillstånd kanske han skulle svälta ihjäl pga minskad rörelseförmåga.

En katt som är allergiskt mot allt animaliskt protein kan självklart inte ges animaliskt protein, självklart går det inte att BARFa då. Dock tror jag att felet hos katter med en så omfattande allergi egentligen bottnar i något annat så man får fortsätta rota och se om det går att komma åt grundproblematiken. Under tiden skulle katten få äta den mat den kan äta såklart. Du tror väl inte att någon av oss skulle svälta en sådan katt eller ge den mat den blir sjuk av?

Vad gäller matglädje och lathet är väl det ett oerhört vanligt "problem". Det löser man genom att ge katten begränsad tillgång på mat så blir den inte fet.
Grundproblematiken hos min katt ÄR foderöverkänslighet. Tro mig! Vad är din tes?

Ok, min tjockis får minsta giva för feta katter i sin foderstat, dvs 55 gr Hypo/dygn. Han får dessutom gå ute och aktivera sig, jagar dagsländor och jag springer med pinne åt honom. Inget händer med vikten.:crazy:


En perfekt kandidat för burkmat eller BARF eftersom katter lätt och effektivt tappar fett (dock inte muskelmassa) på kolhydratfattig mat. Dessutom innehåller BARF glukosamin naturligt (brosk) vilket är bra både mot artrosen och pl. Skulle man ge burkmat kan man lätt blanda i Seraquin eller liknande tillskott.
Ok, låter kanon! Så du skulle alltså rekommendera folka att laborera med detta under pågående utredning? Förlita dig helt på att alla kattägare läser på och ger korrekt mat map viktminskning/artros? Att DU klarar det tvivlar jag inte på, men folk i gemen? Sen, hur ska man hantera den andra, matglada katten nr 1? Han mår tillräckligt dåligt av att katt nr 2 har godare mat nu.



Har du sett någon av oss säga att sjuka katter inte ska få läkemedel om det behövs? Du läser uppenbarligen in egna fantasier i vad vi skriver.
Jag skrev i parentes och med frågetecken så det var knappast ett påstående, men en undran.

Däremot är jag helt övertygad om att mycket veterinärmat kan skippas uan problem. Många katter mår bättre när man skippar den faktiskt, men det ska ju inte göras utan ett bra och väl genomtänkt alternativ.
Det tror jag också! Så jag ska se vad jag kan göra för katt nr 2 när han börjar bli frisk efter operation och rehabilitering.


*KL*
En vidarefundering.
Katten behöver en viss mängd animaliskt protein i sitt foder/dygn. I torrfoder ges det torkat, dvs man har sugit ut vätska ur köttet och kvar blir små rester kött. För att kunna fodra måste köttet späs ut med utfyllnad, annars blir maten antingen för små i portionerna eller för stora doser protein. I blötmat fixas det lätt med vatten (och ibland gelé). Om nu torrfoderproducenterna inte skulle spä ut med spannmål, vad ska de spä ut med då? Detta spannmål och hur det behandlas innan det används som utfyllnad är väl det som skiljer ett bra torrfoder från ett dåligt? Att ge hela ärtor är ju helt befängt t ex. Men ett väl utvalt spannmål, som behandlas både hygieniskt och anpassat efter kattens matsmältning och näringsupptagningsförmåga torde utgöra ett dyrare, men också bättre foder. Eller?
 
Sv: Rena rånet

Det känns alltid tryggast att lägga över ansvaret på någon annan och om man själv inte har den kunskap som krävs för att själv kunna ta ansvaret är det även rätt sak att göra.
Precis som det finns väldigt många som anser sig kunna allt om foder och blandar i ordning helt galet till sina djur (kan mer om hästfoder och syftar dit nu). Att förringa människors tillit till expertis är inte särskilt respektfullt tycker jag. Du anser alltså att alla djurägare ska ha större foderkunskap än utbildade personer inom området? Och då vara 100 % säker på hur kokött, griskött, fisk osv påverkar kattkroppen?

Jag tycker att man tar sitt ansvar om man köper ordinerad mat från veterinär. Du hänvisade till en oberoende undersökning om Barf (väl?). Den kan väl inte vara vad hela världens kattägare ska luta sig mot? Ett enda forkningsresultat? (Har inte sökt och läst dock). Hur mycket forkning finns det egentligen om kattfoder? Har inte RC m fl som mål att ge kattägarna så bra foder som möjligt? Hur kommer det sig att kattvärlden inte opponerar sig mot usel mat från RC m fl? Varför pågår inte kampanjer inom raskretsar? (Har bara insyn i en raskrets men tror inte den är unik. ;))

Och det krävs inte bantarfoder för att få ner en katt i vikt. Går katten upp i vikt äter den för mycket mat -> åtgärd, minska fodergivan.

Japp, skitenkelt. :grin:
 
Sv: Rena rånet

Är inte uttrycket skräpmat något överdivet? Jag skulle inte jämföra vetmat med McD-mat. Vetmat känns för mig mycket mer kontrollerat än McD.

Nej, eftersom jag använder termen anser jag inte att den är överdriven.

Grundproblematiken hos min katt ÄR foderöverkänslighet. Tro mig! Vad är din tes?

Hade jag vetat det hade jag raggat medel för att få igenom en vetenskaplig studie om det. Om katters hudproblem och allergier vet man i princip ingenting, men enligt min veterinär (som är specialist på hudproblem och allergier) ligger det mycket ofta andra saker bakom allergiska yttringar. Det är komplext och det kan vara många faktorer som samverkar. Tyvärr får man allt för ofta nöja sig med att hålla symptomen i schack.

Ok, min tjockis får minsta giva för feta katter i sin foderstat dvs 55 gr Hypo/dygn. Han får dessutom gå ute och aktivera sig, jagar dagsländor och jag springer med pinne åt honom. Inget händer med vikten.:crazy:

Du vet att den mallen är generell och att alla katter är individer va? Om din katt fortsätter gå upp i vikt är den minsta givan fortfarande för stor honom. Står han stilla i vikt kan han kanske börja gå ner i vikt om motionen trappas upp, men antagligen är givan fortfarande för stor.

Ok, låter kanon! Så du skulle alltså rekommendera folka att laborera med detta under pågående utredning? Förlita dig helt på att alla kattägare läser på och ger korrekt mat map viktminskning/artros? Att DU klarar det tvivlar jag inte på, men folk i gemen? Sen, hur ska man hantera den andra, matglada katten nr 1? Han mår tillräckligt dåligt av att katt nr 2 har godare mat nu.

Jag rekommenderar folk att söka kunskap och alternativ själv och att ta upp dem med sin veterinär. Jag känner till många fall där sådant har lönat sig. Förhoppningsvis har man en veterinär som är öppen för en dialog.

En vidarefundering.
Katten behöver en viss mängd animaliskt protein i sitt foder/dygn. I torrfoder ges det torkat, dvs man har sugit ut vätska ur köttet och kvar blir små rester kött. För att kunna fodra måste köttet späs ut med utfyllnad, annars blir maten antingen för små i portionerna eller för stora doser protein. I blötmat fixas det lätt med vatten (och ibland gelé). Om nu torrfoderproducenterna inte skulle spä ut med spannmål, vad ska de spä ut med då? Detta spannmål och hur det behandlas innan det används som utfyllnad är väl det som skiljer ett bra torrfoder från ett dåligt? Att ge hela ärtor är ju helt befängt t ex. Men ett väl utvalt spannmål, som behandlas både hygieniskt och anpassat efter kattens matsmältning och näringsupptagningsförmåga torde utgöra ett dyrare, men också bättre foder. Eller?

Torrfoderproducenterna måste använda stärkelse för att pelletsen ska sitta ihop. Om stärkelsen kommer ifrån spannmål eller tex. potatis spelar ingen roll, men stärkelsen måste de ha. Det handlar om rent produktionstekniska skäl (och självklart även om ekonomiska skäl).

Vad råvarorna har för kvalité påverkar självklart den slutgiltiga produkten, men tro inte att det är klass 1-spannmål som används i djurfoderindustrin. Anpassat efter kattens matspjälkningsapparat? Njae... kattens matspjälkningsapparat är inte anpassad till spannmål alls, men visst... det handlar om tillagade vegetabilier så cellväggarna har pajats och katten kan ta upp innehållet. Dock är tex. proteinet av lägre biologiskt värde än det hos kött och kolhydraterna... ja, de tas upp men behövs inte och orsakar ett insulinpåslag som kattens kropp inte är gjort för att kunna hantera.
 
Sv: Rena rånet

Precis som det finns väldigt många som anser sig kunna allt om foder och blandar i ordning helt galet till sina djur (kan mer om hästfoder och syftar dit nu). Att förringa människors tillit till expertis är inte särskilt respektfullt tycker jag. Du anser alltså att alla djurägare ska ha större foderkunskap än utbildade personer inom området? Och då vara 100 % säker på hur kokött, griskött, fisk osv påverkar kattkroppen?

Vet du hur mycket näringsfysiologi och näringslära för katt en smådjursveterinär läser under sin utbildning? De utbildas till veterinärer, inte till dietister. Lika lite som en läkare utbildas till dietist. Jag anser inte att alla människor ska ha större foderkunskap än veterinärer, men jag anser inte heller att veterinärer ska sättas på piedestal och tas för att kunna allt, vilket sker väldigt ofta. Vanligt folk kan faktiskt, om de vill, lära sig själva och jag känner då många som är minst lika insatta (ibland mer) i näringslära och näringsfysiologi än veterinärer.

Jag tycker att man tar sitt ansvar om man köper ordinerad mat från veterinär. Du hänvisade till en oberoende undersökning om Barf (väl?). Den kan väl inte vara vad hela världens kattägare ska luta sig mot? Ett enda forkningsresultat? (Har inte sökt och läst dock). Hur mycket forkning finns det egentligen om kattfoder? Har inte RC m fl som mål att ge kattägarna så bra foder som möjligt? Hur kommer det sig att kattvärlden inte opponerar sig mot usel mat från RC m fl? Varför pågår inte kampanjer inom raskretsar? (Har bara insyn i en raskrets men tror inte den är unik. ;))

Ja, det tycker du. Jag tycker man bäst tar sitt ansvar genom att lära sig vad det djur man har behöver och sedan utfodrar man efter det. Det finns jättemycket forskning om kattmat, det går att grotta in sig hur mycket som helst i det för den som vill. Bara man har internet.

Kattvärlden håller på att byta riktning.;) När jag började föda upp katter var enbart torrfoder den heliga vägen. Så upplever jag inte attityden idag och jag vet att väldigt många uppfödare inom den ras jag föder upp har börjat BARFa och/eller infört mer burkmat i deras katters menyer. "Upproret" har redan startat.;)


Japp, skitenkelt. :grin:

Ja, faktiskt. Hur förklara du annars saken? Om din katt inte får i sig för mycket energi, varför går han inte ner i vikt? Vad är din förklaring till det? Har han en sjukdom som gör att han inte kan gå ner i vikt (i sådana fall bör han ju utredas för det)? Ekvationen är ganska enkel och det handlar om rent fysikaliska fakta. Energi in och energi ut.

Sedan vet jag att det är skitsvårt att banta katter på torrfoder eftersom det tar lång tid för kroppen (som inte är anpassad för den typen av mat) att ställa om sig. Ger man kolhydratfattig mat sätter viktminskningen igång så gott som omedelbart. Faktiskt (och gissa varför alla stora foderföretag äntligen har fattat detta och börjat försöka tillverka kolhydratfattiga bantningstorrfoder?).
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp