Rena rånet

Sv: Rena rånet

Ok, så man ska inte vända sig till veterinärer i fråga vad gäller sitt djur, utan till internet. Gäller det allt? Så man ska alltså inte vända sig till ett djursjukhus som har all kompetens inom sina dörrar? Jag har så klart inte bara haft kontakt med en veterinär, utan flera. Maten är dyr, så jag vill ju så klart få tag på både bättre och billigare alternativ.

Matematiken energi in - energi ut Är skitenkel. Det är dock betydligt svårare att hantera viktminskning på en gammal kastrathane som oftast lever som innekatt (är ute mer och mer). Han är tack o lov en underbar individ varför jag ser det som min uppgift att göra så gott jag kan. MEN DET ÄR INTE LÄTT. Att du anser det får stå för dig, men att leva med sina sjuka katter i vardagen är knepigt. Även när man är en ambitiös kattägare.
 
Sv: Rena rånet

Jag blir nyfiken på en till sak (och nu svär jag väl i kyrkan... :crazy:), hur många timmar i veckan lääger du ner på barfandet? inklusive receptplanering, inhandling, tillagning, portionering mm? Jag är ärligt nyfiken!

Tillägg:
En sak till (kanske står nånstans i tråden), var köper du råttor och möss att barfa på? Och hur hanterar du det vid tillagning?


Jag vet inte om det är mig du frågar, men jag svarar i alla fall.
Några råttor och möss ger jag inte till katterna. Det klarar jag inte av. Men de får gå ut, så det fixar de själva.

Jag tycker inte alls att din första fråga är som att svära i kyrkan, utan ganska naturlig. Innan jag började barfa både hundar och katter trodde jag att det skulle vara krångligt och ta enormt mycket tid.
Det tar inte mkt längre tid än att ge torrfoder, men inte längre tid än att ge burkmat.

Eftersom jag har hundar också köper jag stora förpackningar kycklinghalsar, vingar, broskben mm från Jipotimas, Jag köper oxkross och vom från Nordic eller köttkross från klass. När det är extrapris köper jag lamm och fläskkarre i affären.
När jag började barfa vägde jag allt, men nu har jag fått ganska bra blick för hur mkt av varje de ska ha, så jag väger inte längre. När man barfar så behöver man inte ge allt katten behöver ha varje dag, utan det ska stämma över en period av ca 10 dagar. Så vissa dagar ger jag bara oxkross, andra dagar får de en kycklingvinge också och så gör jag likadant med lever och hjärta.
Det som är viktigt är att minst 10% av kosten är hjärta och att lever inte utgör mer än 5-10%.

Det låter krångligare än det är. Fråga gärna om det är ngt jag skrivit otydligt, eller om du vill veta ngt mer.
 
Sv: Rena rånet

MissFideli;12657313 Man köper skrev:
Det kan till och med vara enklare än så. Jag gör inga blandningar, utan ger lever vissa dagar, hjärta vissa dagar och kycklingvingar eller halsar vissa dagar som tillägg till köttet som jag har som bas.
(jag ger även lite vom ibland till mina. Det kanske inte är naturligt för en katt att äta. Men de verkar må bra av det i alla fall.)
 
Sv: Rena rånet

Är inte uttrycket skräpmat något överdivet? Jag skulle inte jämföra vetmat med McD-mat. Vetmat känns för mig mycket mer kontrollerat än McD.

Det beror på vad man anser att katter är gjorda för att äta.


Ja, och så är det ju för alla kattägare. Därför får min katt utredas map sina problem. I vilt tillstånd kanske han skulle svälta ihjäl pga minskad rörelseförmåga.

Mina "barf-katter" skulle också få utredas om de hade degenerativa förändringar.


Ok, min tjockis får minsta giva för feta katter i sin foderstat, dvs 55 gr Hypo/dygn. Han får dessutom gå ute och aktivera sig, jagar dagsländor och jag springer med pinne åt honom. Inget händer med vikten.:crazy:

Ge färskt kött i lite större bitar och blanda mineralerna i en köttröra. Tar längre tid att äta och har lägre energikoncentration /kg foder. Dessutom inga kolhydrater. Ffa kolhydrater har en insulinhöjande effekt och insulin är ett ett hormon som ökar fettinlagringen = ju mer insulin som utsöndras per dygn desto större andel energi kan inlagras som fett. Läs på om diabetes typ två och de goda resultat man får med en lågkolhydratkost på dessa patienter.



Ok, låter kanon! Så du skulle alltså rekommendera folka att laborera med detta under pågående utredning? Förlita dig helt på att alla kattägare läser på och ger korrekt mat map viktminskning/artros? Att DU klarar det tvivlar jag inte på, men folk i gemen? Sen, hur ska man hantera den andra, matglada katten nr 1? Han mår tillräckligt dåligt av att katt nr 2 har godare mat nu.

Om man läser på och har kunskap nog så tycker jag absolut att man ska laborera. Men nej, jag har ju en rätt deprimerande syn på människan så jag tror inte att alla är lämpade att göra det, speciellt inte vid bevisad sjukdom.

Ang att den andre katten skulle må dåligt av att hans kompis får mat visar bara på att du förmänskligar dina djurs känslor. Det är inte barn det handlar om, katter tänker inte i orsak och verkan. Och som sagt kan du få katten att äta BARF (vilket som sagt inte är så lätt alltid när de inte är vana) så ökar du på tiden han får sitta och äta.





Jag skrev i parentes och med frågetecken så det var knappast ett påstående, men en undran.

Då kan ju jag svara. Det är lättare att blanda medicin i blötmat än med torrfoder... Ang glucosamin så finns det somnämnts i kattens bytesdjur. Vill man ge detta så är det bara att pytsa i.





*KL*
En vidarefundering.
Katten behöver en viss mängd animaliskt protein i sitt foder/dygn. I torrfoder ges det torkat, dvs man har sugit ut vätska ur köttet och kvar blir små rester kött. För att kunna fodra måste köttet späs ut med utfyllnad, annars blir maten antingen för små i portionerna eller för stora doser protein. I blötmat fixas det lätt med vatten (och ibland gelé). Om nu torrfoderproducenterna inte skulle spä ut med spannmål, vad ska de spä ut med då? Detta spannmål och hur det behandlas innan det används som utfyllnad är väl det som skiljer ett bra torrfoder från ett dåligt? Att ge hela ärtor är ju helt befängt t ex. Men ett väl utvalt spannmål, som behandlas både hygieniskt och anpassat efter kattens matsmältning och näringsupptagningsförmåga torde utgöra ett dyrare, men också bättre foder. Eller?


Ja jag tycker ju att knastertorra kulor är ett dåligt val så där håller jag med att det blir för små portioner i förhållande till energiinnehållet.
Spannmål används främst som utfyllnad och bindemedel (finns protein i spannmål också men katten har svårare att tillgodogöra sig aminosyrorna, det är bla därför de sönderdelas). Det behövs nåt bindemedel och tex har orijen löst det med sötpotatis som visserligen inehåller stärkelse men tot sett mkt lägre mänd (kolhydrater) än andra fodersorter.

Det som skiljer ett bra och dåligt torrfoder är ffa proteinmängden som kommer från kött och kvaliten på köttet som använts.

Varför gå över ån efer vatten. Varför omvandla ngt som katten inte är gjord för att äta (och således har svårare att utvinna energi iftån) och anpassa detta så att katten lättare tar upp näringen istället för att ge rätt näringkälla från början?

Precis som att vi skulle börja äta näringspiller istället för riktig mat. Vi hade blivit förstoppade, fått för mkt magsyra, inte känt oss mätta, varit tvugna att dricka stora mängder för att kompensera att maten inte innehåller nån vätska osv.
 
Sv: Rena rånet

Ok, så man ska inte vända sig till veterinärer i fråga vad gäller sitt djur, utan till internet. Gäller det allt? Så man ska alltså inte vända sig till ett djursjukhus som har all kompetens inom sina dörrar? Jag har så klart inte bara haft kontakt med en veterinär, utan flera. Maten är dyr, så jag vill ju så klart få tag på både bättre och billigare alternativ.

Matematiken energi in - energi ut Är skitenkel. Det är dock betydligt svårare att hantera viktminskning på en gammal kastrathane som oftast lever som innekatt (är ute mer och mer). Han är tack o lov en underbar individ varför jag ser det som min uppgift att göra så gott jag kan. MEN DET ÄR INTE LÄTT. Att du anser det får stå för dig, men att leva med sina sjuka katter i vardagen är knepigt. Även när man är en ambitiös kattägare.

Hur ser hans blodsockervärden ut?
På människa mäter man nåt som heter HBa1c som är ett mått på hur insulinnivåerna varit under de senaste månaderna.
 
Sv: Rena rånet

Men en katt äter väl inte en ko i det vilda? ;) Så det enda egentliga och riktiga är ju i så fall att ge småfågel och möss. Min katt har fått kycklig, fisk, fläsk, nötkött osv hemma. Både rått och kokt. Det har gett exem och klåda på mage, kön och tassar, och blödande tarmar. Jag vill inte utsätta honom för mer såna besvär, faktiskt!
Jaså inte, mina katter kommer jämt insläpande med kor och grisar :D :D

Du har helt rätt. Det optimala skulle ju vara att ge de små bytesdjur som de äter upp helt och hållet. Men som sagt, det fixar inte jag. Jag anser att det ändå är naturligare att ge kött av andra djurslag än att ge torrfoder som ju också innehåller sådana djur katter normalt inte lever av. (Undrar hur många som skulle köpa RC, nu med kött av råtta )

Men självklart ska du inte ge din katt kött, om du vet att katten mår dåligt av det. Man måste ju se lite från individ till individ vad som passar den katten.

Min granne har en hund som inte tål kött, varken rått, tillagat eller i torrfoder.
Hunden får ett vegetariskt foder och mår bra. Men för den skull är det väl ingen som påstår att hundar är vegeterianer naturligt. Bland alla djurslag, inklusive människor finns det ju allergiker som inte tål att äta det som är det naturliga.
 
Senast ändrad:
Sv: Rena rånet

Ok, så man ska inte vända sig till veterinärer i fråga vad gäller sitt djur, utan till internet. Gäller det allt? Så man ska alltså inte vända sig till ett djursjukhus som har all kompetens inom sina dörrar? Jag har så klart inte bara haft kontakt med en veterinär, utan flera. Maten är dyr, så jag vill ju så klart få tag på både bättre och billigare alternativ.

Nu läser du in någonting jag inte har skrivit. Jag skrev att det finns jättemycket forskning kring kattmat som man kan ta del av via internet. Det är inte detsamma som att man inte ska söka hjälp hos en veterinär när katten är sjuk. Foderrådgivning är dock inte alltid deras starka punkt, faktiskt. Där svajar det ordentligt i kompetensen (och det vågar faktiskt en del veterinärer att erkänna). Det är ju omänskligt att kräva att veterinärer ska vara experter på allt.

Matematiken energi in - energi ut Är skitenkel. Det är dock betydligt svårare att hantera viktminskning på en gammal kastrathane som oftast lever som innekatt (är ute mer och mer). Han är tack o lov en underbar individ varför jag ser det som min uppgift att göra så gott jag kan. MEN DET ÄR INTE LÄTT. Att du anser det får stå för dig, men att leva med sina sjuka katter i vardagen är knepigt. Även när man är en ambitiös kattägare.

Återigen så väljer du att misstolka vad jag skriver. Ekvationen är lätt men jag skrev även att jag vet att det är svårt att banta katter med torrfoder (av skäl redan beskrivna så jag drar inte den harangen), men det handlar fortfarande om mängden mat och tyvärr förmänskligar vi gärna katterna. 55 g torrfoder är jättelite mat i volym och då drar vi ogärna ner på mängden ännu mer eftersom vi kan vara rädda för att katten inte ska bli mätt eller att den ska drabbas av näringsbrist men ska man prompt ge torrfoder får man lämna den attityden (om man har den) och inse att ja, 55 g kan vara för mycket mat. Hur otroligt det än låter.
 
Sv: Rena rånet

Det var också äckligt.

Jag vill då inte ha gammal kattmat, burkvarianten då, stående framme alls.
Och då så matar jag i stallet.
Det skall gå åt på en gång.
Annars så ligger det bara där och ingen vill ha det.

Därför så gillar jag torrfoder.
Men nu så har vi kattungar så då får det bli burkar i alla fall till dem.
 
Sv: Rena rånet

Det var också äckligt.

Jag vill då inte ha gammal kattmat, burkvarianten då, stående framme alls.
Och då så matar jag i stallet.
Det skall gå åt på en gång.
Annars så ligger det bara där och ingen vill ha det.

Därför så gillar jag torrfoder.
Men nu så har vi kattungar så då får det bli burkar i alla fall till dem.

Jaha så du gillar torrfoder .. Kanske ska tänka på katterna oxå.

Vilket torrfoder serverar du?
 
Sv: Rena rånet

Numera så är det Mjau för det är tydligen prisvärt.
Förut så var det Friskies.
Men då så äter katterna mycket möss och råttor också så det är mest som ett stödfoder.

När det är ont om råttor och möss så serveras det Mjau burkmat som komplement.

För några år sedan så hade jag en äldre katt som behövde få burkmat och då så fick alla det.
Men när jag fick hit mina omplaceringar så åt de bara torrfoder så jag var tvungen att anpassa mig.
De tycker dock bättre om Friskies än Mjau och maten hos mig handlar mycket om att få katterna att vilja bo här.
 
Sv: Rena rånet

Numera så är det Mjau för det är tydligen prisvärt.
Förut så var det Friskies.
Men då så äter katterna mycket möss och råttor också så det är mest som ett stödfoder.

När det är ont om råttor och möss så serveras det Mjau burkmat som komplement.

För några år sedan så hade jag en äldre katt som behövde få burkmat och då så fick alla det.
Men när jag fick hit mina omplaceringar så åt de bara torrfoder så jag var tvungen att anpassa mig.
De tycker dock bättre om Friskies än Mjau och maten hos mig handlar mycket om att få katterna att vilja bo här.

Ok. 2 foder jag aldrig skulle ge min katt ...
 
Sv: Rena rånet

Men de kan väl inte jaga råttor heller?
När huvudfödan består av den naturliga födan råttor och möss så är det inte lika viktigt att maten som man ger är perfekt balancerad.
Men om man stänger in sin katt så att den inte har någon möjlighet att försörja sig själv så tar man ju på sig ett mycket större ansvar.


Många tycker att Mjau är ett bra foder och katterna är fina och mår bra.
Det räcker för mig.
 
Sv: Rena rånet

Men de kan väl inte jaga råttor heller?
När huvudfödan består av den naturliga födan råttor och möss så är det inte lika viktigt att maten som man ger är perfekt balancerad.
Men om man stänger in sin katt så att den inte har någon möjlighet att försörja sig själv så tar man ju på sig ett mycket större ansvar.


Många tycker att Mjau är ett bra foder och katterna är fina och mår bra.
Det räcker för mig.

Mjau trorrfoder är inte bra nej.
Spannmål är inget för katter.
 
Sv: Rena rånet

Jag håller med, men om det nu är så att I_U's katter äter mestadels bytesdjur och bara några bitar torrfoder/dag så kan det nog gå. Men inte mer än så.

Jag är väldigt nyfiken på vad som skulle hända om man började blanda ut hästmaten med upp till hälften malt kött.
 
Sv: Rena rånet

Jag håller med, men om det nu är så att I_U's katter äter mestadels bytesdjur och bara några bitar torrfoder/dag så kan det nog gå. Men inte mer än så.

Jag är väldigt nyfiken på vad som skulle hända om man började blanda ut hästmaten med upp till hälften malt kött.

Klart det går .. Katten sätter sig inte o surar tills bättre mat kommer utan den jagar en råtta till ;)

Hästar får först "protein knoppor" i huden när det blir för mycket protein i fodret, och sen påverkas magen och vidare inre organ...

I stall är ofta hästarna huvudprioriteten och katterna får billigaste torrfodret och man hoppas att dom kan leva på dessa döda råttor, fåglar, sorkar och möss...
 
Sv: Rena rånet

Många tycker att Mjau är ett bra foder och katterna är fina och mår bra.
Det räcker för mig.

Det är nog Mjau burkfoder de menar. Annars tror jag dock att Mjaus torrfoder är ett steg i rätt riktning från Friskies.
Är huvudelen av födan från levande byten skulle jag dock inte oroa mig så mkt (men gärna köpa på mig några brukar Mau blötfoder;))
 
Sv: Rena rånet

Klart det går .. Katten sätter sig inte o surar tills bättre mat kommer utan den jagar en råtta till ;)

Hästar får först "protein knoppor" i huden när det blir för mycket protein i fodret, och sen påverkas magen och vidare inre organ...

I stall är ofta hästarna huvudprioriteten och katterna får billigaste torrfodret och man hoppas att dom kan leva på dessa döda råttor, fåglar, sorkar och möss...

Det går ju att slå sönder proteinet. Tanken var mest att det troligen skulle bli ramaskri "varför ge en växtätare köttprotein" medan man med glädje stoppar i katter spannmål.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp