Bukefalos 28 år!

Rena rånet

Sv: Rena rånet

Jag kanske kan få byta till mig dina katter? ;)

Mina är jättefina!

haha .. jag byter gärna inte bort min lilla "terrorist" ;) Men hon får gärna börja äta lite torrisar.. Har haft RC, men har nu beställt Eukanuba, Orijen och Appalaws så får vi se om nåt kan passa damen :bump:
 
Sv: Rena rånet

Jag håller på o läsa på lite om foder och än sä länge har jag inte hittat något foder med smak-doftförstärkning.

Kan du nämna vilka foder som innehåller det?

De allra flesta eftersom katterna inte skulle äta maten annars. En del tillverkare använder digest (en proteinsörja) och andra sprutar på fett på pelletsen när de är färdiga. Sprutar man på animaliskt fett i efterhand behöver man inte nämna något om det i företckningen, det är fett. Även jäst har en smak- och doftförhöjande effekt (men det nämns aldrig, endast näringsfördelarna framhålls).
 
Sv: Rena rånet

Du tycker säkerligen att flour är bra oxå väl?

Fluor läker små ytliga kariesangrepp, så jag tycker det är bättre än att borra upp och laga med en kemiska material. Det bästa är ju såklart om man har en sådan bra kost att man inte behöver använda fluor. Tyvärr är det inte många människor som har det,
Mem för att återgå till katter, så är väl karies inget stort problem hos katter, vad jag vet, utan tandsten. Och där hjälper ingen fluor, utan det enda är att se till att katten inte får plack som ligger och förkalkas på tänderna.
 
Sv: Rena rånet

Fluor läker små ytliga kariesangrepp, så jag tycker det är bättre än att borra upp och laga med en kemiska material. Det bästa är ju såklart om man har en sådan bra kost att man inte behöver använda fluor. Tyvärr är det inte många människor som har det,
Mem för att återgå till katter, så är väl karies inget stort problem hos katter, vad jag vet, utan tandsten. Och där hjälper ingen fluor, utan det enda är att se till att katten inte får plack som ligger och förkalkas på tänderna.

Jag brukar vara så ful att jag kategoriserar tandläkare/sköterskor då flour på senare år har visat sig skadligt för tänderna i senaste undersökningarna från b.l.a. USA... Så de som förespråkar Flour anser jag inte ha så mycket fakta o komma med i andra områden då dom inte är uppdaterade på sitt yrke ens... Men nog om det :p

Än så länge har jag inte sett en enda undersökning på katter vad som är vanligt, vad man ska göra och vad bieffekterna är. Har du någon tillgång till sådant?
 
Sv: Rena rånet

De allra flesta eftersom katterna inte skulle äta maten annars. En del tillverkare använder digest (en proteinsörja) och andra sprutar på fett på pelletsen när de är färdiga. Sprutar man på animaliskt fett i efterhand behöver man inte nämna något om det i företckningen, det är fett. Även jäst har en smak- och doftförhöjande effekt (men det nämns aldrig, endast näringsfördelarna framhålls).

Ahh, tackar för det!
Undra just varför RC fodret var så "flottigt" o läskigt :angel:
 
Sv: Rena rånet

Jag brukar vara så ful att jag kategoriserar tandläkare/sköterskor då flour på senare år har visat sig skadligt för tänderna i senaste undersökningarna från b.l.a. USA... Så de som förespråkar Flour anser jag inte ha så mycket fakta o komma med i andra områden då dom inte är uppdaterade på sitt yrke ens... Men nog om det :p
Det handlar om dosering...
Vet inte hur gammal du är, men under min uppväxt gick de sk fluortanterna i skolorna och man fick skölja med FLUOR en gång i veckan.
Antalet kariesdrabbade barn minskade betydligt. Nu har man dragit ner på fluorprofylaxen, och vad händer då? Jo, barnen börjar få sämre tänder igen.
Men för mkt fluor är inte bra. Som med det mesta handlar det om dosering...
 
Sv: Rena rånet

Än så länge har jag inte sett en enda undersökning på katter vad som är vanligt, vad man ska göra och vad bieffekterna är. Har du någon tillgång till sådant?
Nu blir jag osäker på vad du menar. Menar du fluorbehandling på katter?
Bieffeker av fluor på katter?
Vilket av karies och parodontit som är vanligast på katter?
 
Sv: Rena rånet

Nu blir jag osäker på vad du menar. Menar du fluorbehandling på katter?
Bieffeker av fluor på katter?
Vilket av karies och parodontit som är vanligast på katter?

Nej nej.. ang att borsta tänderna på katt. Sorry om jag var otydlig :)
 
Sv: Rena rånet

Det handlar om dosering...
Vet inte hur gammal du är, men under min uppväxt gick de sk fluortanterna i skolorna och man fick skölja med FLUOR en gång i veckan.
Antalet kariesdrabbade barn minskade betydligt. Nu har man dragit ner på fluorprofylaxen, och vad händer då? Jo, barnen börjar få sämre tänder igen.
Men för mkt fluor är inte bra. Som med det mesta handlar det om dosering...

Jo och jag tog inte sånt då min far som forskare fördömde skiten redan på -80 talet, och jag har inte mer hål för det ;)
 
Sv: Rena rånet

*kl*

Min tre äter just nu torrfoder, det blöta blev äckligt när det var så varmt att jag hade 30 grader varmt inne. Jobbar långa dagar och då blir det stående = äckligt.

Till hösten blir det Mjau blötmat igen.

De är tre och äter 2 burkar på tre dagar, då är alla tre lagom i hull och det kostar runt 300kr/mån.

Nu när det äter torrfoder så blir den svarta tjock, hon småäter hela tiden. Men de är mkt duktiga på att dricka vatten! Dricker minst dubbelt så mkt när de äter torrfoder som när de får blötmat.
 
Sv: Rena rånet

Nej nej.. ang att borsta tänderna på katt. Sorry om jag var otydlig :)
Jag kan inte se att det skulle vara skadligt på ngt vis att borsta tänderna på katten, så länge man använder en mjuk tandborste och inte tandkräm med slipmedel.
Däremot ska man vara väldigt försiktig med att skrapa tänderna, då det lätt bildas mikroskopiska repor i tanden, där det sedan lättare samlas plack som blir till tandsten.
Själv borstar jag varken tänderna på hundarna eller katterna. De utfodras enligt Barf och har inte en gnutta tandsten.
 
Sv: Rena rånet

Jo och jag tog inte sånt då min far som forskare fördömde skiten redan på -80 talet, och jag har inte mer hål för det ;)
Om din far var forskare och noga med vad ni stoppade i er, så fick ni säkert en bra kost också. Då fixar saliven själv att neutralisera syrorna som bli när man äter. Det är när man inte äter perfekt, som naturen kan behöva lite hjälp på traven.

Hm, vad inriktiningen på en tråd kan ändras, från kattungeutfodring till fluoranvändning på människor ;-)
 
Sv: Rena rånet

Om din far var forskare och noga med vad ni stoppade i er, så fick ni säkert en bra kost också. Då fixar saliven själv att neutralisera syrorna som bli när man äter. Det är när man inte äter perfekt, som naturen kan behöva lite hjälp på traven.

Hm, vad inriktiningen på en tråd kan ändras, från kattungeutfodring till fluoranvändning på människor ;-)

Det har du helt rätt i .. en klok kvinna du ;-) Kanske dags tör en sån där Back to Topic :D
 
Sv: Rena rånet

Jag kan inte se att det skulle vara skadligt på ngt vis att borsta tänderna på katten, så länge man använder en mjuk tandborste och inte tandkräm med slipmedel.
Däremot ska man vara väldigt försiktig med att skrapa tänderna, då det lätt bildas mikroskopiska repor i tanden, där det sedan lättare samlas plack som blir till tandsten.
Själv borstar jag varken tänderna på hundarna eller katterna. De utfodras enligt Barf och har inte en gnutta tandsten.

Intressant :idea:
Jag ska testa mig på BARF när tösen är lite större, just nu är det Mjau blötmat som gäller.. På dagarna är det fri tillgång till torrisar, har precis skickat tillbaka RC och väntar på testleverans av Orijen, Appalaws och Eukanuba :)
 
Sv: Rena rånet

Jo och jag tog inte sånt då min far som forskare fördömde skiten redan på -80 talet, och jag har inte mer hål för det ;)

Fast en person utgör ju inget vidare statistiskt urval.;) Ser man på hela årskullar barn så blev tandhälsan bättre tack vare "fluortanterna".
 
Sv: Rena rånet

Fast en person utgör ju inget vidare statistiskt urval.;) Ser man på hela årskullar barn så blev tandhälsan bättre tack vare "fluortanterna".

Det har du helt rätt i, huruvida årskullarna hade sämre tänder har jag ingen aning om och kan inte svara på...
 
Sv: Rena rånet

Knapplån

Jag har läst denna tråd och förundrats över tvärsäkerheten vissa visar upp vad gäller bra/dålig kattmat. TÄNK om alla katter var problemfria och utan sjukdomar, om er propaganda skulle slå igenom. Då kanske RC skulle få lägga ner i Sverige? Tror ni inte att folk ändå ser till sin katts hälsa, och är nöjd med det de ger när djuret faktiskt mår bra? Varför ändra på något som faktiskt fungerar? Varför skulle folk tro mer på er än på de veterinärer som behandlar deras katter?

Jag förstår fullkomligt hänvisningarna till näringslära och det vilda djurets matvanor. Men, i det vilda förekommer svält, ohygien, årstider, faror osv. Sjuka djur självdör av diverse orsaker i det vilda emedan de överlever i vår vård.

Bara några funderingar. :grin:



Riktat till er som förespråkar MJAU/BARF/Orijen m fl:

Hur skulle ni göra om ni hade mina katter?

Katt nr 1:
- Kastrerad hane
- 11 år
- Mycket överviktig, ca 7,5 - 8 kg.
- Proteinallergisk mot de flesta (alla?) köttyper; kyckling, nötkött, fisk bl a
- Enormt matglad
- Leker ogärna, ägnar sig mest åt pälsvård. Kan dock ta sig ett race var tredje dag eller så.

Katt nr 2:
- Kastrerad hane
- 2 år
- Pålagringar i ländryggen (artros)
- Patellaluxation båda bak, varav vänster svår (ska opereras)
- Ska bantas från nuvarande 6.4 kg till 5 kg.
- Har redan bantats ca 1.5 kg
- Äter Metacam troligtvis på livstid
- Älskar att leka, vara ute i skogen och röra på sig när kroppen inte smärtar.

Om man nu inte ska ge RC/Hills eller annan veterinärmat (kanske inte heller medicin?), vad skulle ni ge då?

Finns det glukosamin i nån speciell råtta man kan köpa? :cool:;)
 
Senast ändrad:
Sv: Rena rånet

Glukosamin finns ju som tabletter så det är väl inte direkt nått problem att ge vid barf eller mjukmat?
Katt nr 2 skulle kanske gå ner en hel del i vikt med hjälp av blötmat och på så vis slippa ha ont? I alla fall lika ont. Övervikt är ju extremt vanligt när man ger torrfoder, framförallt på innekatter eller katter som inte kan röra sig lika mycket.

Varför skulle man inte ge medicin? Det står det väl inget om? :confused:

Problemet är väl precis som du skriver att katten mår bra. Det gjorde min huskatt med. Dom första 7 åren. Sen slutade hennes njurar att fungera. Vilket inte är helt ovanligt när det gäller torrfoderkatter. Hade det kunnat förhindras om hon fått blötmat hela tiden? Och på så vis fått i sig all den vätska hennes kropp och njurar behövde? Kanske.

Jag tycker bara det är konstigt att så väldigt många torrfoderkatter avlivas pga njursvikt.

Hur vet ni förresten att den första är allergisk mot allt kött?
 
Senast ändrad:
Sv: Rena rånet

Glucosamin finns faktiskt i råttor :-)
Glucosamin finns i ben, främst i ledytor.
Jag har barfat mina katter tre år nu om jag inte minns fel, och tycker att det borde passa för dina katter.
För både underviktiga och överviktiga brukar konstigt nog Barf vara lösningen. Det verkar som när de får den naturliga maten så blir vikten rätt, vare sig det är uppåt eller nedåt. Det är i alla fall min erfarenhet.
Du skriver att din katt är proteinallergisk. Även då är det bättre att Barfa. Dels brukar katterna inte vara allergiska när de får köttet naturellt. Om han ändå skulle vara det kan du ju testa med vilkött, eller lamm t ex. När man sätter i hop maten själv till sina katter, så kan man ju utesluta de ingredienseer katten inte tål.
För matglada katter är det också bra med Barf. De får arbeta mer för att få i sig maten och det verkar som att den mättar mera.

För katt nummer 2 så verkar också Barf att kunna funka. Han kanske behöver mer glucosamin än vad som finns i benen, så då kanske ett tillskott kan vara aktuellt. En del katter med ledbesvär behöver även chondroitinsulfat.
Jag har för mig (är inte 100) att det finns i brosk. Så broskben är också bra att ge.

Så du ser, Barf är lösningen på allt ;-)
.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp