Renovera/inreda stall

Catrool

Trådstartare
Vi har i dagarna äntligen köpt oss en egen hästgård :love: Vi flyttar in i mitten av december.
Idag finns det ett "tillfälligt" stall med 2 boxar så vi kan ta med hästarna direkt vid inflytt. Det finns sedan ytterligare en stalldel som är under renovering där nuvarande ägare är i fullfart att höja taket men där har arbetet stannat av. Mycket är alltså redan gjort/påbörjat men mycket återstår för oss att färdigställa.

Så klart har jag börjat skissa på hur man bäst ska bygga innuti. Nu skulle jag gärna vilja ha era åsikter, hjälp mig tänka utanför boxen så att säga. Jag vill inte bygga något som jag sedan inser blev dumt eller opraktiskt. Jag har ritiat in mått och sådant på en planlösning, inga mått är exakt men det ger iaf en översikt. Jag vill få in 4 boxar (10 kvm), utnyttja så många av de nya fönstren som möjligt till hästarna, en avskild uppställningsplats ( alltså inte i "gången") och ev en spolspilta. Kan inte bestämma mig om vi vill ha spolspilta inne eller inte med tanke på fukt osvmen vi planerar för det iaf.

Den blåa pricken illustrerar att vatten finns indraget, här hade jag tänkt ha sadelkammare och foderkammare. Den väggen med en öppning på 2,7-2,8 m från andra väggen ska renoveras så vi vi kan tänka oss att flytta den dörren om det ger bättre planlösning. Vi planerar även för att eventuellt göra en dörr in på logen där grovfoder kommer förvaras, av praktiska skäl och för att slippa spill på gården, men det påverkar ju även de planlösnigen för stallet. Kortväggen är 8 m, om de måttet syns lite dåligt kanske.

Hur hade ni gjort? Feel free!

stallritning-2.png
 
Varför inte tänka utanför boxen ordentligt och inreda för en lösdrift med uppvärmd skötseldel istället? Personligen tycker jag att det är dags för oss traditionalister (jo, jag har boxstall själv) att tänka mer på hästens behov av rörelse. Bättre för senor, leder och hovar. Om jag hade möjligheten att inreda en tom byggnad nu skulle jag absolut välja lösdriftsystem om det var möjligt. Men med en ordentlig skötseldel då :)
 
Så utanför boxen kommer jag nog inte komma, jag vill ha ett boxstall, men tack för förslaget :) Vi kommer troligen ha lösdriftsdel också då det finns bra förutsättningar även för de :) Sedan kommer mina "boxhästar" få vara ute mycket ändå men komma in i sin box om nätterna :)
 
Nu har vi vänt och vridit på detta åt alla dess möjliga håll. Eftersom jag gärna kommer vilja ha ett avelsto i framtiden så insåg vi att vi behöver redan från början förbereda fölningsbox för sto över 1,71 dvs 13 m2 med en vägg om minnst 3,2 m. Detta ställde till det lite, jag hade även sedan innan bestämmt att jag även ville ha två enskilda uppställningsplatser ( varav en är spolspilta) och inte ha hästar i "gången" samt att jag ville ha större boxar än minikrav på 3x3. I går natt kom jag på en lösning :P

Vad tror ni? Stora ingången är idag iordninggjord och är ca 1,5 m och detta förslag innebär att detta blir enda riktiga in/utgången. Jag tänker att dörren in till höförrådet skulle kunna göras till 1,2 m för att om det ex brinner kunna ta ut hästar den vägen ( kanske dumt att öppna dörr mot sådant brännbart material iofs?)

Visst är det inte optimalt att ha en dörr till höförrådet i uppställningsplatsen, men har hellre en dörr där som kan användas när platsen är fri stället för att alltid behöva springa fram och tillbaka ut.

Dörrarna som är på snedden är 1,4 m vardera, jag har aldrig sett en sådan lösning IRL men det borde kunna funka? Jag hade egentligen önskat skjutdörrar men jag får kompromissa här och ha slagdörrar på dessa två. Får tänka till hur man sätter dörrarna så de blir så smidigt som möjligt. Uppställningsplatserna är ca 2,5 m breda vardera och ca 3 m djupa, kommer inte vara hela väggar upp till tak utan lägre väggar till spolspiltan och troligen bara "stolpar" till den andra uppställningsplatsen för att göra det så öppet som möjligt.

Önskar att jag kunde rita i sketchup eller något för att illustrera bättre, men jag lyckas inte :( så ni får nöja er med paint :)
fc3b6rslag-stallinredning.png
 
Går det inte att dela av sadel + foderkammaren så att du får vänsterutrymmet fritt? Till fyra hästar behövs inte så mycket utrymme för foder + utrustning tänker jag, men du kanske är av annan åsikt. Om jag hade fått bygga ett stall hade jag försökt hitta så mycket smarta lösningar som möjligt - tex en lucka på krubban så det går att ge foder utan att behöva gå in i boxen. Men snedörren på dem nedre boxarna är det inte möjligt med en sån krubba utan krubban får sitta en bit in för att det ska vara säkert att leda ut hästen ur boxen = opraktiskt. En dörr in till hösilaget tycker jag absolut du ska ha. Var ligger gödselstacken?

Spännande! :)
 
Vilken spilta är tänkt som spolspilta?
Finns det avlopp? Annars måste du lägga in det i golvet samt skydda väggar så det inte kommer in fukt i dom.
Skulle inte välja att ha spolspilta där det finns dörrar med tanke på fuktrisken.
 
@McFlurry in till sadelkammaren är en befintlig bärande vägg så den kan jag inte göra något åt :) Sedan vill jag ha stor sadelkammaren, ska även få plats torkrum för täcken osv :)

Sådana lösningar vill man ju ha massor av! Smarta lösningar gillär jag! Kan man inte ha vippkrubba i dörren? :)

@Lillasystern självklart avlopp i golvet, hade tänkt ha spolspilta så nära ytterdörren som möjligt för att slippa dra in leriga hovar i hela stallet :) väggar kommer såklart anpassas för spolspilta :)

Finns alltså inget uppbyggt än mer än väggen som avgränsar stall och sadelkammaren och ytterväggarna (se Ursprungsbild i första inlägget) om man säger så resten är tom betongplatta :) fönster är insatta och ytterdörr :)
 
Vilken spilta är tänkt som spolspilta?
Finns det avlopp? Annars måste du lägga in det i golvet samt skydda väggar så det inte kommer in fukt i dom.
Skulle inte välja att ha spolspilta där det finns dörrar med tanke på fuktrisken.

Nu förstod jag nog vad du menade, spolspilta är alltså tänkt att vara närmast ytterdörren så inte den med dörr där bak

@McFlurry vid närmare eftertanke funkar nog inte krubba på dörren nä.. Men om jag inte har dessa sneddörrar så får jag prioritera bort fölboxen alt bara ha tre boxar och de känns som ett sämre alt.

Ha ha vilka lyxproblem egentligen! :D
 
Nu har vi vänt och vridit på detta åt alla dess möjliga håll. Eftersom jag gärna kommer vilja ha ett avelsto i framtiden så insåg vi att vi behöver redan från början förbereda fölningsbox för sto över 1,71 dvs 13 m2 med en vägg om minnst 3,2 m. Detta ställde till det lite, jag hade även sedan innan bestämmt att jag även ville ha två enskilda uppställningsplatser ( varav en är spolspilta) och inte ha hästar i "gången" samt att jag ville ha större boxar än minikrav på 3x3. I går natt kom jag på en lösning :P

Vad tror ni? Stora ingången är idag iordninggjord och är ca 1,5 m och detta förslag innebär att detta blir enda riktiga in/utgången. Jag tänker att dörren in till höförrådet skulle kunna göras till 1,2 m för att om det ex brinner kunna ta ut hästar den vägen ( kanske dumt att öppna dörr mot sådant brännbart material iofs?)

Visst är det inte optimalt att ha en dörr till höförrådet i uppställningsplatsen, men har hellre en dörr där som kan användas när platsen är fri stället för att alltid behöva springa fram och tillbaka ut.

Dörrarna som är på snedden är 1,4 m vardera, jag har aldrig sett en sådan lösning IRL men det borde kunna funka? Jag hade egentligen önskat skjutdörrar men jag får kompromissa här och ha slagdörrar på dessa två. Får tänka till hur man sätter dörrarna så de blir så smidigt som möjligt. Uppställningsplatserna är ca 2,5 m breda vardera och ca 3 m djupa, kommer inte vara hela väggar upp till tak utan lägre väggar till spolspiltan och troligen bara "stolpar" till den andra uppställningsplatsen för att göra det så öppet som möjligt.

Önskar att jag kunde rita i sketchup eller något för att illustrera bättre, men jag lyckas inte :( så ni får nöja er med paint :)
fc3b6rslag-stallinredning.png
Sätt dörrarna så att de kan öppnas samtidigt. Du vill inte behöva välja vilken häst du ska ta ut först om det skulle börja brinna. Om det inte går föreslår jag att du utökar den stora boxen så att du får dörrarna i rak linje istället. Det brukar bli bäst i slutändan i alla fall.
 
Sätt dörrarna så att de kan öppnas samtidigt. Du vill inte behöva välja vilken häst du ska ta ut först om det skulle börja brinna. Om det inte går föreslår jag att du utökar den stora boxen så att du får dörrarna i rak linje istället. Det brukar bli bäst i slutändan i alla fall.

Absolut jag tänker också så att de måste gå att öppnas samtidigt utan att det blir en massa meck både i vardagen och speciellt om det skulle bli panik som du skriver. Sådana irritationsmoment vill jag gärna undvika, så tack!

Så precis som du skriver så om det inte går att lösa så får den högra boxen bli mindre så de kan bli raka dörrar.

Min tanke var att sätta sådana gångjärn att den högra kan vikas helt bort genom skötplatsen :) Eller är det bättre att de möts i mitten och kan stå ihop?
 
Sätt dörrarna så att de kan öppnas samtidigt. Du vill inte behöva välja vilken häst du ska ta ut först om det skulle börja brinna. Om det inte går föreslår jag att du utökar den stora boxen så att du får dörrarna i rak linje istället. Det brukar bli bäst i slutändan i alla fall.

Nu fick du mig att tänka ha ha..

Minsta dörrmåttet är 1,2 m och det är precis vad det är över på den vänstra boxen om de skulle sättas rakt över istället. Kanske är smartare, kan ju ta en halvmeter till av den mindre boxen om de behövs Isf.. Fast då hamnar utgången till den mindre hörnboxen mitt i skötarplatsen typ... De är kanske inte optimalt de heller :/
 
Nu fick du mig att tänka ha ha..

Minsta dörrmåttet är 1,2 m och det är precis vad det är över på den vänstra boxen om de skulle sättas rakt över istället. Kanske är smartare, kan ju ta en halvmeter till av den mindre boxen om de behövs Isf.. Fast då hamnar utgången till den mindre hörnboxen mitt i skötarplatsen typ... De är kanske inte optimalt de heller :/
Du skulle kunna ha skötplatsen längsmed väggen istället kanske?
 
Nu har vi vänt och vridit på detta åt alla dess möjliga håll. Eftersom jag gärna kommer vilja ha ett avelsto i framtiden så insåg vi att vi behöver redan från början förbereda fölningsbox för sto över 1,71 dvs 13 m2 med en vägg om minnst 3,2 m. Detta ställde till det lite, jag hade även sedan innan bestämmt att jag även ville ha två enskilda uppställningsplatser ( varav en är spolspilta) och inte ha hästar i "gången" samt att jag ville ha större boxar än minikrav på 3x3. I går natt kom jag på en lösning :P

Vad tror ni? Stora ingången är idag iordninggjord och är ca 1,5 m och detta förslag innebär att detta blir enda riktiga in/utgången. Jag tänker att dörren in till höförrådet skulle kunna göras till 1,2 m för att om det ex brinner kunna ta ut hästar den vägen ( kanske dumt att öppna dörr mot sådant brännbart material iofs?)

Visst är det inte optimalt att ha en dörr till höförrådet i uppställningsplatsen, men har hellre en dörr där som kan användas när platsen är fri stället för att alltid behöva springa fram och tillbaka ut.

Dörrarna som är på snedden är 1,4 m vardera, jag har aldrig sett en sådan lösning IRL men det borde kunna funka? Jag hade egentligen önskat skjutdörrar men jag får kompromissa här och ha slagdörrar på dessa två. Får tänka till hur man sätter dörrarna så de blir så smidigt som möjligt. Uppställningsplatserna är ca 2,5 m breda vardera och ca 3 m djupa, kommer inte vara hela väggar upp till tak utan lägre väggar till spolspiltan och troligen bara "stolpar" till den andra uppställningsplatsen för att göra det så öppet som möjligt.

Önskar att jag kunde rita i sketchup eller något för att illustrera bättre, men jag lyckas inte :( så ni får nöja er med paint :)
fc3b6rslag-stallinredning.png
Fölboxen är ju ganska liten vad jag lärt mig, jag skrev en tråd på avel om boxstorlek och där rekomenderar dom som varit med länge att boxen är 15-20 kvm, att lagen bara är verkligen minimum!
 
Fölboxen är ju ganska liten vad jag lärt mig, jag skrev en tråd på avel om boxstorlek och där rekomenderar dom som varit med länge att boxen är 15-20 kvm, att lagen bara är verkligen minimum!

Oj 15-20 kvadrat, då kanske man måste tänka om.. Tack för infon, får nog läsa på lite mer! :)
 
Godkänns verklgien den formen? Väggen blir ju betydligt kortare än 3,2 m när dörren sitter på snedden.
 
Godkänns verklgien den formen? Väggen blir ju betydligt kortare än 3,2 m när dörren sitter på snedden.

Det slog mig också igår kväll att det kanske inte är ok att göra så eftersom den väggen blir precis som du säger under 3,2. Har börjat kolla på att försöka få till raka väggar med dörröppning istället och få till ok stor dörröppning på fölboxen genom att göra den större.
 
kom precis på när jag var klar att minimi mått på boxvägg i fölbox är 3,2... annars så hade denna skissen kanske fungerat, spol plats ute och skötselplats i gången också så hade nog ändå inte varit aktuellt för dig ;)

 

Liknande trådar

Anläggning Ska ta över familjens gård och allt sköttes tyvärr inte helt rätt vid bygge av stallet så ska ordna upp detta nu. Det som blivit avslag...
Svar
13
· Visningar
864
Senast: a1agnlju
·
Anläggning Hej på er alla! Nu vet jag inte om jag skriver i rätt ”avdelning” men hoppas det blir bra ändå. Jag har nyligen flyttat till en gård...
2
Svar
24
· Visningar
3 206
Senast: skogaliten
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 539
Senast: Ajda
·
Övr. Hund Hej! Vi har lite framtids planer eller projekt på gården 🐶 1.Vi har ett gammalt häst stall m. 7st boxar, ganska stor sadelkammare, 1st...
Svar
1
· Visningar
1 663
Senast: Monifa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp