Renovera/inreda stall

Han jobbar med beräkningar och kontroll beräkningar för just hållfast så han är väldigt duktig på just sådant, men bra att påpeka gällande just gallren!

Värt att tillägga; försök leta upp den lilla forskning som finns på hästsparkar (eller PMa, tror jag har något liggandes) för att få hållfastheten korrekt. Inga galler på marknaden som saluförs till hästar klarar en spark i de tester som gjorts :crazy:
 
Värt att tillägga; försök leta upp den lilla forskning som finns på hästsparkar (eller PMa, tror jag har något liggandes) för att få hållfastheten korrekt. Inga galler på marknaden som saluförs till hästar klarar en spark i de tester som gjorts :crazy:

Har hittat lite forskning gällande hållfastigheten för material i häst boxar med sparktester men tror inte gallret fanns med. Men om inte ens gallret som är för just hästboxar håller måttet vad ska man då ha? Gallret i färdiga boxar man köper, håller dem måttet?
 
Slutsatsen enligt dina hästar är då att dem vill ha avtagbara galler ;) :D

Jag tror jag fattar hur du menar! :D
den ena vill nog helst bo ute, men då hon gjorde boxen sådär så ville hon inte vara ute heller. nu är det minimalt med sparkar, är bara då hon känner för tidig frukost eller tycker att jag är sen ut.
 
den ena vill nog helst bo ute, men då hon gjorde boxen sådär så ville hon inte vara ute heller. nu är det minimalt med sparkar, är bara då hon känner för tidig frukost eller tycker att jag är sen ut.

Ha ha klart hon måste få visa sina känslor om hon är hungrig, jag vet precis hur de är! ;)

Jag har vart och är förskonad från sparkar eller sura miner över huvudtaget (peppar peppar) så nyttigt att se vad en häst faktiskt kan åstadkomma!
 
Vi har även prytt infarten till gården med en grind så inte hunden ska gå ut på vägen :)

wpid-20150222_143420.jpg


Sedan har vi även tillverkat en harv till ridbanan av armeringsjärn stor sten och en pall :)

wpid-wp-1424971542684.jpeg



Det finns mycket att pyssla med! :)
 
Har hittat lite forskning gällande hållfastigheten för material i häst boxar med sparktester men tror inte gallret fanns med. Men om inte ens gallret som är för just hästboxar håller måttet vad ska man då ha? Gallret i färdiga boxar man köper, håller dem måttet?

Nej, de håller tyvärr inte. Antingen inget galler eller rutgaller är bäst i dagsläget.
Hade föreläsning av en snubbe som jobbar med detta förra veckan, han har byggt en "hov" som.han kan testa galler med :D
 
Nu är planeringen i full gång. Taket håller på att höjas och sluthöjden blir som sagt 3,7m. Min sambo har räknat på vilket material vi behöver för att färdigställa stallet.

Jag har tillslut kommit fram till att göra 4 boxar utan någon färdig fölbox. Mellanväggarna kommer dock gå att ta bort så de två 11 kvm boxarna kan bli 22kvm fölbox när så behövs.

Vi kommer försöka göra planeringen så luftig som möjligt utan att kompromissa för mycket på boxar och de olika rummen så som tex sadelkammare.

Såhär tänker vi nu

fc3b6rslag-stallinredning_-med-inredning-sadelkammare-etc-alternativ-5.png


Eftersom vi inte har några standardmått någonstans så kommer min sambo bygga boxarna själv. Han är duktig med svetsen så även gallren kommer göras på egen hand.

wpid-image002-1.png



Som ovan kommer inredningen att se ut efter hans egna ritning i paint efter mina önskemål. :love:

Jättefint. Men jag byggde för 3 år sedan och ville sätta dörren på diagonalen sådär som du har på 13 kvm boxarna. Men det blev inte godkännt eftersom kortaste väggen i boxen blev under tillåtet mått, även om ytan var stor nog. Kan vara så att olika inspektörer tolkar reglerna olika, men viktigt atg kolla upp. Lycka till!
 
Jättefint. Men jag byggde för 3 år sedan och ville sätta dörren på diagonalen sådär som du har på 13 kvm boxarna. Men det blev inte godkännt eftersom kortaste väggen i boxen blev under tillåtet mått, även om ytan var stor nog. Kan vara så att olika inspektörer tolkar reglerna olika, men viktigt atg kolla upp. Lycka till!

Du har rätt det finns mått på kortaste vägg som man måste ta hänsyn till. 2.5 m gäller för häst upp till 1.70. Så i hörnboxarna kommer hästar under 1.70 kunna stå eftersom det är 2.7 m för häst över 170 och de klarar vi inte med sneda dörrar :)
 
Nu är vi på gång med renoveringen! Så spännande!
En sned vägg är nu rak och reglad
wpid-20150406_1612201.jpg



wpid-20150406_1611291.jpg


Klackarna börjar försvinna

wpid-20150406_1611121.jpg



Nästa blir att regla upp den här väggen, sätta igen de dörrhålet och såga upp en ny öppning till sadel/foderkammre.

wpid-dsc_1494.jpg


Så fort vi får hem stålbalkarna som blir bärande för taket och hörnstolpar till boxarna kommer vi göra klart taket och sedan ska taket som syns på bilderna lyftas ner!

Efter mycket funderande fram och tillbaka har vi nu ändrat planen och det kommer blir så här trots allt: (om vi inte ändrar oss igen haha)

fc3b6rslag-stallinredning_-med-inredning-sadelkammare-etc-alternativ-7-med-c3b6ppning-2-vc3a4derstreck1.png

Det blir alltså en utrymmningsväg i andra änden av stallet med en rel. smal gång ( 1,7 m) Meningen är inte att hästarna ska gå där till vardags utan bara läras in och sedan kommer gången till vardags användas för att komma ut till gödselstaden och som ingång till ena boxen. Tror ni att det blir för smalt för hästen som bor i sista boxen av de trre på rad att komma in?
 
Senast ändrad:
Nu är vi på gång med renoveringen! Så spännande!
En sned vägg är nu rak och reglad
wpid-20150406_1612201.jpg



wpid-20150406_1611291.jpg


Klackarna börjar försvinna

wpid-20150406_1611121.jpg



Nästa blir att regla upp den här väggen, sätta igen de dörrhålet och såga upp en ny öppning till sadel/foderkammre.

wpid-dsc_1494.jpg


Så fort vi får hem stålbalkarna som blir bärande för taket och hörnstolpar till boxarna kommer vi göra klart taket och sedan ska taket som syns på bilderna lyftas ner!

Efter mycket funderande fram och tillbaka har vi nu ändrat planen och det kommer blir så här trots allt: (om vi inte ändrar oss igen haha)

fc3b6rslag-stallinredning_-med-inredning-sadelkammare-etc-alternativ-7-med-c3b6ppning-2-vc3a4derstreck1.png

Det blir alltså en utrymmningsväg i andra änden av stallet med en rel. smal gång ( 1,7 m) Meningen är inte att hästarna ska gå där till vardags utan bara läras in och sedan kommer gången till vardags användas för att komma ut till gödselstaden och som ingång till ena boxen. Tror ni att det blir för smalt för hästen som bor i sista boxen av de trre på rad att komma in?
Hästar är smidigare än vad somliga tror, och är det bara så att hästen kan gå rakt in och inte behöver göra en 90 graders sväng in i boxen så är det nog lagom. inte att rekomendera men det går ju.

en väns gamla stall har stall gång på ca 1,20m (max) och där en snäv sväng in i boxen. Där går både stora halvblod och ponnyer enkelt in. kan säga att man knappt hade fått plats med 2 boxar av dagens normal mått i det stallet, är två boxar och 3 spiltor och gott om plats för alla;). Lyckligtvis så är de på lösdrift större delen av året :p.
 
@Buck ja dem är ju de och det går ju säkerligen men man vill ju inte bygga något som man kommer störa sig på sedan heller! I stallet vi stod i innan vi flyttade stod F precis så där men minns inte hur bred den "gången" var, men den kan säkert vart tom mindre än 1,7 kanske 1,5...

Men man får ju sätta ingången till den sista boxen så nära öppningen på 1,7 meters gången som möjligt isåfall.

Haha ja det är mycket som går fast man inte kunnat tro de! När jag var och provred en häst i helgen, hade dem en liten gång att ställa upp hästarna i men gick inte att vända i gången och framför var det en vägg och tight att få plats. Så dem hade lärt hästarna att om man stryrde in deras huvud i ena hörnet så svängde dem runt rumpan själva och ställde upp sig i gången :p Härftigt att se!
 
Nu är vi på gång med renoveringen! Så spännande!
En sned vägg är nu rak och reglad
wpid-20150406_1612201.jpg



wpid-20150406_1611291.jpg


Klackarna börjar försvinna

wpid-20150406_1611121.jpg



Nästa blir att regla upp den här väggen, sätta igen de dörrhålet och såga upp en ny öppning till sadel/foderkammre.

wpid-dsc_1494.jpg


Så fort vi får hem stålbalkarna som blir bärande för taket och hörnstolpar till boxarna kommer vi göra klart taket och sedan ska taket som syns på bilderna lyftas ner!

Efter mycket funderande fram och tillbaka har vi nu ändrat planen och det kommer blir så här trots allt: (om vi inte ändrar oss igen haha)

fc3b6rslag-stallinredning_-med-inredning-sadelkammare-etc-alternativ-7-med-c3b6ppning-2-vc3a4derstreck1.png

Det blir alltså en utrymmningsväg i andra änden av stallet med en rel. smal gång ( 1,7 m) Meningen är inte att hästarna ska gå där till vardags utan bara läras in och sedan kommer gången till vardags användas för att komma ut till gödselstaden och som ingång till ena boxen. Tror ni att det blir för smalt för hästen som bor i sista boxen av de trre på rad att komma in?
Härligt att ni kommit igång! :)
Hur kommer boxarna att se ut? Ska ni bygga egna eller köpa fronten sas?
 
Härligt att ni kommit igång! :)
Hur kommer boxarna att se ut? Ska ni bygga egna eller köpa fronten sas?

Ja verkligen sjukt spännande och roligt!

Vi får se hur mycket pengar som rinner iväg till hästköp nu vilket egentligen inte var polanerat så detta kanske saktar ner bygget lite. Men vi har en hel del material hemma så vi kör på!

Vi bygger egna boxar eftersom vi har så pass speciella mått, så här ser ritningen ut på fronterna :) Stolparna i hörnen på boxarna kommer även vara bärande för taket så de går hela vägen upp på 3,7 m upp till innertaket.

wpid-image002-1.png
 
Ja verkligen sjukt spännande och roligt!

Vi får se hur mycket pengar som rinner iväg till hästköp nu vilket egentligen inte var polanerat så detta kanske saktar ner bygget lite. Men vi har en hel del material hemma så vi kör på!

Vi bygger egna boxar eftersom vi har så pass speciella mått, så här ser ritningen ut på fronterna :) Stolparna i hörnen på boxarna kommer även vara bärande för taket så de går hela vägen upp på 3,7 m upp till innertaket.

wpid-image002-1.png

Väldigt smart med hjul :), är det tanken att de ska låsas då dörren är stängd? Om inte varför ska de vara låsbara?

Vi har en hasp nedtill som extra lås , väldigt smidigt om man råkar glömma det övre boxlåset någon kväll :), dörren blir stabilare också då hästen t ex kliar rumpan mot den ;)
 
Väldigt smart med hjul :), är det tanken att de ska låsas då dörren är stängd? Om inte varför ska de vara låsbara?

Vi har en hasp nedtill som extra lås , väldigt smidigt om man råkar glömma det övre boxlåset någon kväll :), dörren blir stabilare också då hästen t ex kliar rumpan mot den ;)

Ritning och tanken kring hjulet får jag ge min sambo cred för :) Men ja precis de ska låsas när dörren är stängd och jag tror det är av bland annat hållbarhetssyfte precis som du skriver :)
 

Liknande trådar

Anläggning Ska ta över familjens gård och allt sköttes tyvärr inte helt rätt vid bygge av stallet så ska ordna upp detta nu. Det som blivit avslag...
Svar
13
· Visningar
863
Senast: a1agnlju
·
Anläggning Hej på er alla! Nu vet jag inte om jag skriver i rätt ”avdelning” men hoppas det blir bra ändå. Jag har nyligen flyttat till en gård...
2
Svar
24
· Visningar
3 205
Senast: skogaliten
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 539
Senast: Ajda
·
Övr. Hund Hej! Vi har lite framtids planer eller projekt på gården 🐶 1.Vi har ett gammalt häst stall m. 7st boxar, ganska stor sadelkammare, 1st...
Svar
1
· Visningar
1 662
Senast: Monifa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp