Renovera/inreda stall

Tack, just av den anledningen som vi diskuterar kring gällande spolspiltan vara eller icke vara. Men vi kom fram till att det blir avlopp iaf så möjligheten finns sedan får vi se om den användas eller om det bara blir uppställningsplats och spolspilta med platta ute :)

Du har rätt mellan hästarna i skötselspiltorna krävs det nog avskiljning så de inte kan sparka. Har kollat på lite lägre väggar som ger öppen känsla men ändå avgränsar. Får se till att de precis som boxväggarna tål en välriktad spark :)
det som är bra med avlopp inne i stallet är att man kan spola av utrustningen, diska byttor, osv även vintertid. Jag spolar nästan bara av hästarna under betes tiden dvs sommar, då jag bara har kallvatten. Resten av tiden har jag det bara för att spola av sadelgjord och träns efter ridtur. Är härligt att kunna göra det i stallgången istället för i vasken i sadelkammaren.
 
Jag hade verkligen, verkligen varit försiktig med spolutrymme inne. Det försämrar luftkvalitén väsentligt för hästarna. Fukt är det hästar är mest känsliga för, och med betonggolv som torkar (och luktar) blir det verkligen inte roligt i stallet.

Har själv haft det så i stallet, och det slutade med att vi spolade utomhus just för att hästarna skulle ha det drägligt inomhus. Jag hade absolut satt väggar på uppställningsplatserna, så inte hästarna kommer åt att sparka varandra eller på annat sätt skada varandra om det skulle vara så.

Håller med, mögel tillkommer fort om det är för fuktigt, inte så bra.

I och med det hade jag funderat på om det inte gick att bygga ett stängt utrymme som spoldel för det i ena delen av det som är planerat för sadelkammare/foderutrymme. Kanske ryms där då även ett kombinerat rum för täckestork och tvättmaskinsmöjlighet? Ett rum där man då kan stänga in fukten och stänga ut den från utrymmen där den inte bör vara.
Så vitt jag vet ser jag ingen tanke på att ha täckestork någonstans vilket brukar vara högst nödvändigt.
Måste sadelkammare och foderkammare vara så stort? Räcker inte ena delen som sadelkammare?
Allt foder förvaras ju i fördel i samma utrymme, ett svalt sådant för hållbarhet och hygienens skull.

Med ett sådant utrymme hade jag tyckt att planlösningen hade varit perfekt, då finns det genomtänka ytor för all hantering. Ett plus med en planerad ordentlig skötselspilta - tänker man extra på bra belysning där blir bla hovslagare mycket glada.
 
Håller med, mögel tillkommer fort om det är för fuktigt, inte så bra.

I och med det hade jag funderat på om det inte gick att bygga ett stängt utrymme som spoldel för det i ena delen av det som är planerat för sadelkammare/foderutrymme. Kanske ryms där då även ett kombinerat rum för täckestork och tvättmaskinsmöjlighet? Ett rum där man då kan stänga in fukten och stänga ut den från utrymmen där den inte bör vara.
Så vitt jag vet ser jag ingen tanke på att ha täckestork någonstans vilket brukar vara högst nödvändigt.
Måste sadelkammare och foderkammare vara så stort? Räcker inte ena delen som sadelkammare?
Allt foder förvaras ju i fördel i samma utrymme, ett svalt sådant för hållbarhet och hygienens skull.

Med ett sådant utrymme hade jag tyckt att planlösningen hade varit perfekt, då finns det genomtänka ytor för all hantering. Ett plus med en planerad ordentlig skötselspilta - tänker man extra på bra belysning där blir bla hovslagare mycket glada.

Jag har inte fixat in planerna för sadel/foderkammare i dessa ritningar utan de är bara inritade som byggnaden ser ut idag dvs ytterväggar en innervägg och betong golv.

Tanken i det utrymmet är ett mindre rum med hängare i taket med en avfuktare för att hänga upp täcken på tork. Sedan en sadelkammare med bra förvaring och ett eget utrymme för kraftfoder med diskbänk. Självklart bra temp för ändamålet i alla tre rum.

Grovtvättmakin kommer vi ha i källaren i huset :)

Om man behöver ett stängt utrymne för spolspilta så skulle det Isf vara att bygga in det som idag är inritat som uppställningsplats. Men då tror jag att jag skippar det, är mest leriga ben det kommer bli avsett för, inte ofta jag badar hela hästarna eg vintertid. Så känns onödigt :)

Vill absolut inte riskera fukt i stallet då spolar jag hellre av benen ute och gör en plats att binda upp ute med egen platta :)
 
det som är bra med avlopp inne i stallet är att man kan spola av utrustningen, diska byttor, osv även vintertid. Jag spolar nästan bara av hästarna under betes tiden dvs sommar, då jag bara har kallvatten. Resten av tiden har jag det bara för att spola av sadelgjord och träns efter ridtur. Är härligt att kunna göra det i stallgången istället för i vasken i sadelkammaren.

Jag tänkte förvisso ha varmvatten men det är inte ofta jag spolar av hela hästen heller vintertid ändå är mest leriga ben som det hade vart väldigt praktiskt att kunna göra i stallet med uppbindningsplats :)
 
Senast ändrad:
Skulle jag bygga stall nu, hade jag haft en separat carport för spolutrymmet. Vindskyddat men inte uppvärmt, men med ena väggen mot en byggnad så jag kunde ha varmvattenberedare och rördragningar på insidan.
 
Skulle jag bygga stall nu, hade jag haft en separat carport för spolutrymmet. Vindskyddat men inte uppvärmt, men med ena väggen mot en byggnad så jag kunde ha varmvattenberedare och rördragningar på insidan.

Vi har också tänkt i dem banorna, såg de någonstans för nåt år sedan. Kan dock inte komma på vart detta var någonstans!
 
Åh är ni nöjda? :) för/nackdelar? :)
Nackelar som jag kan se är att avloppet lätt kan frysa på vintern och proppas igen av grus, löv och lera rester av året. Om man inte har ngn form av lock för då man inte använder det och hållet rent på plattan dvs.
men hade gärna haft så också i mitt stall också :). Men nuvarande lösning duger ändå.
 
Nackelar som jag kan se är att avloppet lätt kan frysa på vintern och proppas igen av grus, löv och lera rester av året. Om man inte har ngn form av lock för då man inte använder det och hållet rent på plattan dvs.
men hade gärna haft så också i mitt stall också :). Men nuvarande lösning duger ändå.

Ja just det undrar hur man löser det med avlopp utomhus vintertid, inte kul om de fryser sönder. Men borde finnas lösningar för sånt tycker jag! Får undersöka :)
 
Åh är ni nöjda? :) för/nackdelar? :)
En sorts sil som tar bort större saker. Sen har vi elvärmeslinga på och värme i spolspiltan och dörr som vi stänger för på vintern. Inte många som tvättar sina lurviga islandshästar på vintern hos oss i alla fall. Bara lite hovar ibland. Nåt år när det var riktigt kallt frös avloppet.
 
Tack @Korven

Jag har alltid velat ha skjutdörrar för att jag fått för mig att det är så mkt bättre än slagdörrar men med rätt placerade på slagdörrar kanske de inte är så dumt ändå? Vad hade ni valt? Varför?
 
Tack, just av den anledningen som vi diskuterar kring gällande spolspiltan vara eller icke vara. Men vi kom fram till att det blir avlopp iaf så möjligheten finns sedan får vi se om den användas eller om det bara blir uppställningsplats och spolspilta med platta ute :)

Du har rätt mellan hästarna i skötselspiltorna krävs det nog avskiljning så de inte kan sparka. Har kollat på lite lägre väggar som ger öppen känsla men ändå avgränsar. Får se till att de precis som boxväggarna tål en välriktad spark :)

Om jag vore du så skulle jag bara ha avskiljare mellan skötselplatserna högst upp och luft eller plast undertill.
Anledningen till det är om hästen får spunk när du eller någon annan som tex hovslagaren grejar med hästen och hästen får spunk så ökas säkerheten betydligt för människan om det inte är en vägg i vägen utan att man kan "rulla" åt sidan istället och därmed förhoppningsvis göra sig mindre illa än om man blivit trängd och kanske sparkad i en vägg.
 
Tack @Korven

Jag har alltid velat ha skjutdörrar för att jag fått för mig att det är så mkt bättre än slagdörrar men med rätt placerade på slagdörrar kanske de inte är så dumt ändå? Vad hade ni valt? Varför?

Jag gillar inte alls skjutdörrar, de låter illa och kärvar nästan alltid mer eller mindre. Jag föredrar slagdörrar utan tvekan.
Det enda som är bra med skjutdörrar är att det tar betydligt mindre plats i ett litet stall.
 
@pulkaskurk jag har nog för snälla hästar, inte ens t'ntk tanken på att någon skulle kunna trycka upp mig mot väggen, men helt klart att tänka på sånt eftersom man inte vet vad framtiden erbjuder i hästmaterial ;)

Ja jag tänker att skjutörrar tar mindre plats och att de är mindre meckigt att öppna ( när dem fungerar). Men om man tänker till när man placerar slagdörrar så de kan öppnas fritt oberoende av varandra så borde det inte vara så mycket mer jobb än skjutdörrar. Eftersom jag inte kommer ha hästar i stallgången så borde det inte bli något problem. Är de boxarna på kortsidan isf där man får tänka till lite extra så det blir bra.

Man kan göra så himla mycket mer med slagdörrar, ex mer öppet och i mitt tycke snyggare design :) Kikar på stallinredning och drömmer mig bort :love:
 
Jag gillar absolut slagdörrar bäst. Och med den varianten på boxlås som vi har, där det är ett hål rakt genom dörren så låset sitter infällt är de superlätta att öppna både inifrån och utifrån, med en hand.
 
Jag hade också satsat på fyra (ganska) jämnstora boxar där mellanvägg mellan iallafall två boxar enkelt kan tas bort. Då har hästarna så stora boxar som möjligt till vardags samtidigt som du kan få en riktigt stor fölbox när det behövs.
Har du lösdrift också så blir det ju enklare att lösa även om du skulle ha fullt stall när fölis ska komma.

Annars håller jag med om att slagdörrar är bättre än skjutdörrar. Skjutdörrar är visserligen mer platssparande och ger en friare stallgång, men nackdelarna som att de ofta kärvar, kan hoppa ur skenorna etc. tycker jag ändå gör slagdörrar till ett bättre alternativ.

Och för spolplats hade jag också viljat göra som de har på travbanan här. Längs stallets långsida har de små påbyggnader som spolplats. Om det är värme där eller inte vågar jag inte svara på, men det är ett separat utrymme så fuktproblemen i stallet minskar, väggarna är rejält skyddade mot vattnet och man slipper ta in leriga hästar i stallet. Så det är en lösning jag verkligen gillar!
 
Jag hade också satsat på fyra (ganska) jämnstora boxar där mellanvägg mellan iallafall två boxar enkelt kan tas bort. Då har hästarna så stora boxar som möjligt till vardags samtidigt som du kan få en riktigt stor fölbox när det behövs.
Har du lösdrift också så blir det ju enklare att lösa även om du skulle ha fullt stall när fölis ska komma.

Annars håller jag med om att slagdörrar är bättre än skjutdörrar. Skjutdörrar är visserligen mer platssparande och ger en friare stallgång, men nackdelarna som att de ofta kärvar, kan hoppa ur skenorna etc. tycker jag ändå gör slagdörrar till ett bättre alternativ.

Och för spolplats hade jag också viljat göra som de har på travbanan här. Längs stallets långsida har de små påbyggnader som spolplats. Om det är värme där eller inte vågar jag inte svara på, men det är ett separat utrymme så fuktproblemen i stallet minskar, väggarna är rejält skyddade mot vattnet och man slipper ta in leriga hästar i stallet. Så det är en lösning jag verkligen gillar!

Jag håller med att det hade vart smartast att göra 4 lika stora boxar, som alla blir så stora som möjligt, där man kan ta bort en vägg och få en stor fölbox. Dock hittar jag ingen optimal lösning på hur jag ska få till detta och samtidigt utnyttja så mycket yta som möjligt?

Alt 1 Om jag gör tre boxar längst långväggen och en ensam på andra sidan så blir de på långsidan dryga 11 kvm och en ensam box på ca 12 kvm, men då blir det en smal liten gång där på ca 1,8 mellan de två boxarna på kortsidan längst ner. 1,8 egentligen outnyttjade metrar? Då är det bättre att göra box av hela kortsidan, som min ritning nu?

ritning-d.png


Alt 2 Två boxar på varje långsida mitt emot varandra, men då blir en box utan fönster tyvärr. Då kan jag få alla boxar på 12 kvm (3x4), en uppställningsplats om ca 2,3 m bred och en stallgång på 2 m. Större boxar men det känns trängre och smala gångar? Går ju såklart att tumma liiite på boxarna och få till2,5 bred skötarplats. 2 m stallgång känns litet dock :(

fc3b6rslag-c.png


Alt 3 behålla det som det är inritat idag och vid föl kan man ta bort en vägg ändå och få stor fölbox (22m2) om man inte tycker den på 15 kvm räcker? Men kanske tråkigt för den i stora boxen att bara ha 1,5 m ut mot gången?
fc3b6rslag-stallinredning-b.png
 
Alt 3 är den bästa, blir för smal stall gång annars.

Men skötsel platsens väggar, har sett och jobbat i stall där de varit av ett enda böjt rundjärn typ, dvs fritt under fritt över och inga skapa kanter som man kan bli in mosad i.
Hovslagare båge heter det tydligen.
hovslagarbage.jpg

väldigt smidiga att hänga upp blöta täcken på också ;)
 
Alt 3 är den bästa, blir för smal stall gång annars.

Men skötsel platsens väggar, har sett och jobbat i stall där de varit av ett enda böjt rundjärn typ, dvs fritt under fritt över och inga skapa kanter som man kan bli in mosad i.
Hovslagare båge heter det tydligen.
hovslagarbage.jpg

väldigt smidiga att hänga upp blöta täcken på också ;)

Precis sådana har jag kollat på samt även alternativet med sådan båge och sedan "fyllning" halvvägs ner" om du förstår vad jag menar :)
 

Liknande trådar

Anläggning Ska ta över familjens gård och allt sköttes tyvärr inte helt rätt vid bygge av stallet så ska ordna upp detta nu. Det som blivit avslag...
Svar
13
· Visningar
863
Senast: a1agnlju
·
Anläggning Hej på er alla! Nu vet jag inte om jag skriver i rätt ”avdelning” men hoppas det blir bra ändå. Jag har nyligen flyttat till en gård...
2
Svar
24
· Visningar
3 205
Senast: skogaliten
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 539
Senast: Ajda
·
Övr. Hund Hej! Vi har lite framtids planer eller projekt på gården 🐶 1.Vi har ett gammalt häst stall m. 7st boxar, ganska stor sadelkammare, 1st...
Svar
1
· Visningar
1 662
Senast: Monifa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Svensk politik nr 3
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Maskat sjukintyg?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp