Bukefalos 28 år!

renrasig eller inte?

Sv: renrasig eller inte?

Men en hund vars föräldrar är hd-fria tex,garanterar det att jag får en frisk valp?
Ataxi vet jag man kan testa,men du kan ju inte friröntga en valp..eller?

Nej det räcker inte att kolla på valpens föräldrar, höftfelen nedärvs inte så "enkelt" utan beror på många saker. Men ju fler friröntgade hundar du har i valpens släkte, desto bättre chans för en valp med fria höfter.

Titta på valpens föräldrar, föräldrarnas tidigare kullar (om de är gamla nog att ha blivit röntgade), föräldrarnas syskon och även föräldrarnas föräldrar. Minst.

Går du in på skk.se (hunddata, avelsdata) kan du också göra sökningar för att se vilka uppfödare (kennelnamn) som har testat sina hundar, du får upp exakt vilka hundar som har känt hd-resultat samt hur det blev. På så sätt kan du tämligen enkelt filtrera fram de kennlar vars hundar har gott resultat. Söker du på det viset ser du dock inte de hundar som inte är röntgade, men det kan man ju kolla i efterhand när man sen hittar några uppfödare som verkar bra.
 
Sv: renrasig eller inte?

På vilket sätt menar du att blandrasproducenter skulle vara seriösa?
Två fel gör inte ett rätt, dvs bara för att det finns oseriösa renrasuppfödare så betyder inte det att det är OK att producera blandisar utan syfte o målsättning.

Att enskilda hundindivider kan var hur bra o underbara som helst har inte med frågan att göra.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag köpte för ca 2 månader sedan en Cavalier King Charles Spaniel* som var då 10 mån, han är nu precis fyllda 1 år. Han är inte...
Svar
9
· Visningar
3 910
Senast: Gumman123
·
Hundavel & Ras Hej på er kära bukare! Detta inlägg kan bli en aning förvirrat, då jag själv är rätt fundersam just nu. Kom precis hem från...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
8 913
Senast: hastflicka
·
Övr. Hund Jag har under årens lopp sett hur synen på blandraser har förändrats. Förr hette det att valparna hade kommit till av misstag, men nu...
9 10 11
Svar
206
· Visningar
14 940
Senast: zeniakas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp