Bukefalos 28 år!

Resa för häst mellan Boden-Växjö-Resetips tack!

J

Jojje 92

Nu e det så att jag ska snart åka och hämta min ny inköpta häst i från boden.
Det e en resa på 282 mil tur och retur sammanlagt.
Jag skulle vilja ha lite bra tips om hur man gör? *s*
Jag har aldrig transporterat en häst så långt.
Hur ofta bör man stanna och "rasta" hästen?
Jag e så rädd att han ska få den sk transportsjukan....Eftersom han inte kissar i transporten.Han e en fd travare och e 15 år.
Han e jättesnäll att transporter och lasta.
Kommer han att klara den långa resan?
Han e fullt frisk och har aldrig varit sjuk eller skadad
 
Sv: Resa för häst mellan Boden-Växjö-Resetips tack!

Jag anlitade en firma som transporterar hästar, det funkade perfekt och det var ca 50 mil, försumbart dyrare än att åka turoretur den sträckan själv med egen transport. Kan rekommenderas...
 
Sv: Resa för häst mellan Boden-Växjö-Resetips tack!

Skulle nog ha anlitat en transportfirma. Det är en långresa för hästen. Är mycket jobbigare för dem att stå i släp än i en lastbil. Väljer du trots allt att transportera själv så tycker jag att du ska övernatta någonstans på vägen.
 
Sv: Resa för häst mellan Boden-Växjö-Resetips tack!

Hej, kommer från norrbotten och har köpt flera hästar från sydsverige, har alltid anlitat transportfirmor. Det fungerar jättebra och hästarna blir väl omhändertagna. Tycker att det verkar alldeles orimligt långt att köra själv (om man inte har lastbil). De stannar oftast och sover över någonstans på vägen också. Lycka till!
 
Sv: Resa för häst mellan Boden-Växjö-Resetips tack!

Jag tror att du får köra max åtta timmar, sen måste du stanna och rasta.

Skicka hästen med ett transportföretag istället! I oktober fick jag ner min kallblodstravare med transportföretag från Jämtland. Hon klev på transporten måndag morgon i Östersund, övernattade i stall i Stockholmstrakten, och anlände hit till oss tisdag kväll - pigg och glad. Kostnad 3000 kronor - för den summan hade jag inte kunnat köra själv (övernattning för både mig själv och hästen, bensinpengar och slitage på bil och transport). Dessutom var det skönt att bara sitta hemma och vänta :D

Immer
 
Sv: Resa för häst mellan Boden-Växjö-Resetips tack!

Jag säger som de andra: Anlita ett transportföretag. Hästarna åker stadigare i buss, de är luftkonditionerade, och de får övernatta. Vi har anlitat transportföretag ett flertal gånger, och alltid varit nöjda.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag och hästen kommer att flytta hem om två månader. Husse kör bil och hästen åker lastbil. Lastbil är bokad, men är det något särskilt...
Svar
9
· Visningar
1 776
Hästhantering Som rubriken lyder, hur hade ni på bästa sätt förberett denna häst inför resa? Det är min islandshäst det handlar om, helt...
2 3
Svar
59
· Visningar
4 829
Senast: Buck
·
Hästvård Jag ska köra en längre sträcka med häst och vill veta hur ni gör för att få resan så bekväm och bra som möjligt för hästen. Räknar...
Svar
11
· Visningar
1 827
Senast: Rouise
·
N
Hästmänniskan Just nu så är jag väldigt besviken! Jag har en 2 årig halvblodsvalack till salu och i fredags var det en tjej och tittade på honom...
2
Svar
38
· Visningar
6 029
Senast: Sickan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp