Hur hade ni förberett denna häst inför resa?

Här var det olika bud! :p

Jag känner lite såhär, jag jobbar hela dagen på fredagen och om jag inte är helt slut/stressad så har jag hela kvällen/natten på mig att lastträna - men troligtvis ingen hjälp. Han kommer se släpet från hagen och när min förra häst blev hemkörd så lastade vi ur inne i hagen och då kom han fram till släpet utan problem och var väldigt nyfiken. Men då var ju släpet kopplat med glädje - ny kompis!

Igår "lekte" jag lite med honom, vi har en smal passage i stallet med en liten träramp som är väldigt stadig där inga hästar går. Jag provade att leda honom uppför den rampen, in i den smala passagen och så fick han godis och beröm. Sedan fick han stå där en stund innan jag backade honom nerför den lilla rampen. Gick jättebra. Till sist slängde jag upp grimskaftet över ryggen, skickade honom före mig och fick honom att backa utan att jag var framför. Massa godis och beröm, jag hade radion på och kände mig helt lugn men framförallt pållen var väldigt nöjd för det var ju "bara" att gå rakt fram, få godis, backa och få godis.. Frågan är om det kanske räcker? Ska ha samma tänk på lördagen, det är "bara" en smal passage och liten ramp han ska uppför - inga problem egentligen. Har också fixat till så det går att backa mot stallporten så har vi lite stöd där också.

Hittade min gamla kedja också, så han fick ha den på över nosen under promenaden igår för att "vänja" sig då han aldrig haft kedja förut = inga problem alls. Han är så himla okomplicerad, min fina häst! :love: (Om man bortser från lastningen då, men det kan ju vara ägarens problem också.. :angel:)
 
@elfi

Jag tror det kommer att gå jättebra! Koncentrera dig bara på att hålla dig lugn själv.

Och kör försiktigt! Många hästägare kör som biltjuvar och sedan kan de inte förstå varför hästen blivit svårlastad.
 
@fejko

Jag hoppas det, jag uppdaterar er när allting är klart! ;)

Absolut, kommer krypa fram den första milen pga dålig grusväg. Resten av vägen är fin asfaltsväg som tur är. Hellre köra försiktigt och att det tar längre tid än att ligga på och riskera svårlastad häst!
 
Nu har hästen flyttat! Själv har jag extremt dåligt samvete för att jag utsätter honom för det här.. :(

Lastningen gick okej, tog väl 20-30 min innan han var inne i släpet. Nervös pålle. Han reste sig inte, men slängde sig åt sidorna. När han inte slängde sig så klev han upp på rampen självmant, fick massor av beröm och godis men sen slängde han sig åt sidan trots att vi stod där. Till sist valde vi att "snurra" grimskaftet runt mellanväggen och låta honom gå in i sin "spilta" och vi gick in genom den andra med två personer bakom på var sin sida - då gick det bra!

Men sen under färden, trots bra ventilation i släpet så blev han så nervös att han svettades så fruktansvärt mycket - och då var han helt naken, bara grimma på. Det såg ut som att han hade badat från topp till tå nästan, bara torr över ryggen och det verkligen rann svett av honom. Fick spola av honom när vi kom fram och sen var han lugn igen.

Jag ska försöka lastträna honom på det nya stället och se om det blir bättre, men annars får veterinär komma ut nästa gång och ge lugnande för såhär vill jag inte alls ha det nåt mer! :(
 
Nu har hästen flyttat! Själv har jag extremt dåligt samvete för att jag utsätter honom för det här.. :(

Lastningen gick okej, tog väl 20-30 min innan han var inne i släpet. Nervös pålle. Han reste sig inte, men slängde sig åt sidorna. När han inte slängde sig så klev han upp på rampen självmant, fick massor av beröm och godis men sen slängde han sig åt sidan trots att vi stod där. Till sist valde vi att "snurra" grimskaftet runt mellanväggen och låta honom gå in i sin "spilta" och vi gick in genom den andra med två personer bakom på var sin sida - då gick det bra!

Men sen under färden, trots bra ventilation i släpet så blev han så nervös att han svettades så fruktansvärt mycket - och då var han helt naken, bara grimma på. Det såg ut som att han hade badat från topp till tå nästan, bara torr över ryggen och det verkligen rann svett av honom. Fick spola av honom när vi kom fram och sen var han lugn igen.

Jag ska försöka lastträna honom på det nya stället och se om det blir bättre, men annars får veterinär komma ut nästa gång och ge lugnande för såhär vill jag inte alls ha det nåt mer! :(

Igår var det extremt varmt.

Men öva i lugn och ro, även på att åka, så blir det mest troligt bättre. En del vill åka brett osv.
 
Skönt lastningen gick okej. Men att han är stressad i släpet - det är träning som gäller. En jag hade innan så i början ångade det ur släpet när man öppnade, även mitt i vintern. Plaskvåt av svett.

Men när han började åka mer (ibland körde jag honom 10 min bara för att han skulle åka) så minskade det gradvis och han blev dessutom lättare att lasta. Efter några år var han både lättlastad och åkte lugnt - och kom fram torr :)
 
Jag har just börjat åka med min unghäst, han var "sjöblöt" när jag kom fram till träningen första gången. Gång nr två var han också väldigt blöt men inte riktigt lika mycket. Han går bra in i släpet men stressar upp sig när han väl åker - men det är ju bara träning som gäller.
 
@lil-sis Ja, igår var det varmt. Detta släp var lite bredare än det tidigare, men ska testa mig fram och se om han vill åka bredare, eller om han vill åka baklänges.. Jag får testa mig fram :)

@Alexandra_W Skönt att det blev bättre med din häst! Det är träning som gäller alltså! :)

@Capel Precis, det är träning som gäller! Hoppas det blir bättre med din häst.


En tanke som slog mig, kanske jag ska försöka följa med stallgänget när de åker med sina hästar till ridhuset? Då får han sällskap i släpet, det blir bra träning att bara åka och väl framme i ridhuset kan jag leda runt honom lite medan de andra rider till en början så den enda träningen blir lastträningen. Eller är det dumt?
 
@lil-sis Ja, igår var det varmt. Detta släp var lite bredare än det tidigare, men ska testa mig fram och se om han vill åka bredare, eller om han vill åka baklänges.. Jag får testa mig fram :)

@Alexandra_W Skönt att det blev bättre med din häst! Det är träning som gäller alltså! :)

@Capel Precis, det är träning som gäller! Hoppas det blir bättre med din häst.


En tanke som slog mig, kanske jag ska försöka följa med stallgänget när de åker med sina hästar till ridhuset? Då får han sällskap i släpet, det blir bra träning att bara åka och väl framme i ridhuset kan jag leda runt honom lite medan de andra rider till en början så den enda träningen blir lastträningen. Eller är det dumt?

Låter som en jättebra idé om det är en trygg reskompis.



Mina två är bästisar och åker jättefint tillsammans.
 
@lil-sis Vilken underbar bild! :)

Finns några hästar i stallet som är resvana och även en shettis som brukar följa med som sällskap till hästar som inte är så vana att åka.
 
Bra att flytten funkade!

Jag tror absolut det kan vara en bra idé att åka med stallkompisarna lite, med sällskap kanske han håller sig mer lugn och kan ta med den erfarenheten till de gånger han får åka själv. Man kan ju tänka sig att det är klurigt att stå i släp när kan är häst innan man är van. Och som sagt, att köra lugnt och fint är superviktigt!

Min ponny var snäll att lasta hos tidigare ägare, men förmodligen hände något på en av de senare resorna (ridskoleponny på den tiden) för när jag köpte honom var det enormt mycket jobb med både lastning och körning. Men ganska snart efter att vi började åka regelbundet och körde försiktigt så lastar han sig själv och står hur bra som helst i släpet. Dock kör jag fortfarande noggrant!
 
Bra att tänka på med lugnande i samband med lastning: det ger hästen en väldigt obehaglig upplevelse i o m att den kommer att få svårt att balansera sig innan det lugnande gått ur. Vissa hästar är trötta, slöa och groggy flera timmar efter givan, och från vår klinik får man inte åka innan hästen piggat på sig betydligt (om man gett lugnande till t ex röntgen).

Lugnande är en absolut nödlösning om man t ex måste lasta för sjukhusbesök eller liknande, men ger hästen väldigt dåliga erfarenheter i samband med att åka.
 
Bra att tänka på med lugnande i samband med lastning: det ger hästen en väldigt obehaglig upplevelse i o m att den kommer att få svårt att balansera sig innan det lugnande gått ur. Vissa hästar är trötta, slöa och groggy flera timmar efter givan, och från vår klinik får man inte åka innan hästen piggat på sig betydligt (om man gett lugnande till t ex röntgen).

Lugnande är en absolut nödlösning om man t ex måste lasta för sjukhusbesök eller liknande, men ger hästen väldigt dåliga erfarenheter i samband med att åka.

Ja lugnande är en nödlösning.
 
Bra att tänka på med lugnande i samband med lastning: det ger hästen en väldigt obehaglig upplevelse i o m att den kommer att få svårt att balansera sig innan det lugnande gått ur. Vissa hästar är trötta, slöa och groggy flera timmar efter givan, och från vår klinik får man inte åka innan hästen piggat på sig betydligt (om man gett lugnande till t ex röntgen).

Lugnande är en absolut nödlösning om man t ex måste lasta för sjukhusbesök eller liknande, men ger hästen väldigt dåliga erfarenheter i samband med att åka.

Ja det är en nödlösning, men sen behöver man kanske inte pumpa i hästen lugnande som en del tycks göra. En liten dos innebär ofta bara att hästen blir lite mer avslappnad och blockerar den värsta stressen, inte att den blir helt borta, groggy eller får svårt att hålla balansen. Enl min mening har man då gett för mycket för ändamålet kanske om hästen blir helt frånvarande om man kan välja att ge i etapper och sluta ge när man får önskad effekt. Jag är mycket noga med att påtala att jag vill att det ska doseras så för det finns ingen mening att slå ut hästen så om det inte behövs då det alltid måste vara obehagligt för en häst att få lugnande.

Min är extremt nervös av sig och vi brukar alltid få en liten "avslappnare" när vi är på klinik tex. Aldrig att han blivit så pass medtagen som när man doserar fullt och verkligen vill ha hästen så stillsam som möjligt.
 
@fejko Tack för tipset! Brukade ha kedja till mitt förra sto som slet sig genom grinden på hagen varje gång vi släppte ut henne, men till denna häst som är helt okomplicerad har jag aldrig behövt ha kedja, men ska leta fram den och använda när vi skall lasta! :)

@Dandylinn Och jag har hört att man inte ska ge lugnande vid transport utifall det går ut under resan, men det är bara sånt jag har hört. Ska slå en liten signal till min veterinär och höra med henne, hon känner min häst väldigt väl så ska höra med henne om hon kan komma ut och ge lugnande. :)

Att det går ur under resa behöver du inte oroa dig för. Även om det går ur så kommer det inte som en blixt från klar himmel utan det blir ett långsamt vaknande. Min tränare rekommenderade lugnande just av anledningen att hästen är rädd. Stod som ett ljus även när det började släppa (1.5 h resa blev det nog och lugnandet höll väl någon halvtimme ca). Dessutom halsring, alltid! Den stoppar vid eventuell "överhoppning" så man minskar risken något.

Tillägg om lugnande: Man vill ju inte dra i hästen så mycket att det är illa. Mer som en "sängfösare" för en själv i styrka. Min donna blev dock väldigt vinglig till en början iom att hon var så avslappnad redan innan och vi fick vänta tills hon var "med" igen innan vi ens lastade och ytterligare en stund innan vi åkte. Sen får man ju köra extremt försiktigt.
 
Men sen under färden, trots bra ventilation i släpet så blev han så nervös att han svettades så fruktansvärt mycket - och då var han helt naken, bara grimma på. Det såg ut som att han hade badat från topp till tå nästan, bara torr över ryggen och det verkligen rann svett av honom. Fick spola av honom när vi kom fram och sen var han lugn igen.
Jag skulle inte ta det så hårt att han blev svettig en varm dag. Han är ju inte resvan alls. Min tvååring svettades som en liten tok de första resorna hon gjorde, speciellt om det var varmt. Nu har hon åkt en del under våren och alla resor har varit minst 45 minuter upp till 1,5 timmar. Senaste gångerna har hon inte svettats alls. Träningen slutar inte vid att hästen står i släpet, de måste bli vana vid att resa också. Enda boten är att åka iväg och göra roliga saker. Min lilla arbetsnarkoman har varit på trailträningar vid hand (western), en blåbärstävling och en 3 dagarsclinic och för henne blir släpet roligare för varje äventyr vi åker på.
 
@lil-sis Ja, igår var det varmt. Detta släp var lite bredare än det tidigare, men ska testa mig fram och se om han vill åka bredare, eller om han vill åka baklänges.. Jag får testa mig fram :)

@Alexandra_W Skönt att det blev bättre med din häst! Det är träning som gäller alltså! :)

@Capel Precis, det är träning som gäller! Hoppas det blir bättre med din häst.


En tanke som slog mig, kanske jag ska försöka följa med stallgänget när de åker med sina hästar till ridhuset? Då får han sällskap i släpet, det blir bra träning att bara åka och väl framme i ridhuset kan jag leda runt honom lite medan de andra rider till en början så den enda träningen blir lastträningen. Eller är det dumt?

Ta hjälp av ett proffs är mitt råd! Det är inte så himla dyrt att ta hjälp och du får ett system för hur du ska träna din häst så den blir trygg och enkel att åka med.
Jag fattar inte varför folk tar hjälp i ridningen som en självklarhet. Men trots att det är som något lotto när man ska åka "går den in idag eller inte?", "kommer den slå ihjäl sig eller inte?" etc så tar man inte hjälp utan fortsätter likadant. Eventuellt tar man hjälp av en ennan amatör, stallkompisen.

Du är alltså inte ensam om detta, alls!

Men ta hjälp! Det går att lasta med system, få hästen trygg.
Tänk som du tänker utbildningstrappan i ridningen, sånt går att göra med lastningen med. Så det blir lite mer odramatiskt.
Och så det blir förståeligt för dig vad du ska göra och när och varför.

Lycka till!
 
Tusen tack för alla tips och tankar!

En tränare kommer få hjälpa mig med lastträningen tills jag har lärt mig "hur man lastar" och tills hästen ser att det inte är farligt att åka i släpet.

Vill ju helst slippa ge lugnande, men om det skulle behövas har jag min veterinär som kan komma ut och ge lugnande isf.

För övrigt så trivs hästen alldeles utmärkt i nya stallet, och jag kommer vänta lite med lastträningen tills han har landat ordentligt här och sen kör vi igång! :)
 
Jag håller med Thuaphua....
Framför allt så har man problem med själva lastningen i sig, inte åkandet när den väl är inne, så lugnande kan likagärna på en sån häst innebära ännu svårare lastningsproblem då de blir så lobotomerade att de inte är mottagliga för respons i samband med lastningen ö.h.t . De blir bara som frånvarande oxar som står och glor och har stängt av all stimuli och påverkan öht. En sån häst bör heller inte stå inne i transport under färd.....
 
@elfi
har skrollat förbi de flesta svaren så det blir kanske dubbelt nu :p

men det med att hästen blev dyngsur när den åkte kan förklaras med att hästen stressade upp sig redan vid lastningen och började svettas och sen var det varmt i släpet och hästen fortsatte att svettas typ. det behöver inte betyda att hästen hade panik och kallsvettades i släpet.
min är ganska jobbig att lasta, men hon åker hur fint som helst i släpet. det är ofta när det är varmt som att hon börjar svettas redan när vi lastar (dåliga dagar tar det 40min typ :/) och sen är det varmt i släpet och inte någon superduper bra ventilation för att det ska svalka hästen tillräckligt. och när man kommer fram så är hon svett om öron, mellan frambenen, sadelgjordsläget och halsen. men hon är totalt lugn och inte det minsta stressad i släpet. på tävlingsplatser osv så har jag alla luckor nere så att det blåser ordentligt genom hela släpet så att hon torkar upp.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag ska sälja min häst och jag har så himla svårt att hantera det, så jag tänkte höra här om ni har några kloka råd eller tips eller...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 654
Senast: _Zacke_
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Mitt särboprojekt börjar närma sig sitt slut. Jag ska snart lämna den fina stugan jag bott i under en månad. Så vad har hänt? Jag har...
Svar
4
· Visningar
1 422
Senast: farin
·
Hästhantering Köpte min 7 åring för 1 år sedan. Han har haft problem med lastning innan jag fick honom då han lastades med linor och aldrig fått någon...
Svar
17
· Visningar
4 426
Hästhantering Jag har på senare tid fått bekymmer med att lasta min häst. Det känns som att jag har testat alla möjliga grejer, det känns som att jag...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 707
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Välja säkerhetsväst
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp