Hur hade ni förberett denna häst inför resa?

elfi

Trådstartare
Som rubriken lyder, hur hade ni på bästa sätt förberett denna häst inför resa?

Det är min islandshäst det handlar om, helt okomplicerad i all hantering förutom just lastningen. Ska eventuellt flytta till nytt stall och måste då lasta honom då det är 2,5-3 mil bort och längs tungt trafikerade vägar = ingen möjlighet att rida dit.

Han har inte åkt så mycket transport, drabbades av transportsjuka vid en resa för ca 6 år sedan. För 3 år sedan skulle han in på klinik pga skada och vi höll på i minst 4 timmar med lastningen, fick till sist in honom i släpet men då var vi 4 personer som nästan fick lyfta in honom. Han är extremt spänd när han både ska lastas och när han åker.

När han ska lastas kommer vi så långt att han kliver på rampen med frambenen, sedan backar han, upptäcker att någon håller fast i grimskaftet och reser sig. Sen tar det evigheter innan han ens vill gå nära rampen. Vi har provat att låta honom stå nära rampen och äta, samt massa godis och beröm när han går på rampen.

Har provat med lina runt baken vilket gör honom mer spänd, då han är bakskygg.

När han väl kommit in i släpet och rampen har stängts igen står han blickstilla, det är som att han inte vågar röra sig alls. Har aldrig hoppat över bommen.

Men jag har märkt en sak under resan, han gnuggar svansen mot bakbommen. Vid urlastning är han spänd, svansen är bara en stor tova och han är helt slut och svettig trots bra ventilation i släpet. Vid urlastning får man inte stressa honom alls, utan låta honom backa ett steg i taget medan personerna utanför får prata lugnande med honom, då går det bra.

Jag har ingen möjlighet alls att lastträna honom innan flytten som eventuellt kommer ske i veckan eller till helgen, då jag inte har ett släp utan det är min tränare som kommer hjälpa till att köra honom. Har heller inte tillgång till släp med fronturlastning eller baklängessläp.

Frågan är nu, går det att på något sätt förbereda honom inför resa utan släp? Gå/stå i trånga utrymmen är inga problem alls för honom. Har även skickat in honom före mig i trånga utrymmen utan problem. Så det är just släpet han förknippar med dåliga erfarenheter.

Ska jag fortsätta träna på att gå in i trånga utrymmen och backa ut igen eller är det bara "onödigt" då han kan det redan?

Och vad ska jag göra med svansen som blir som en stor tova, låta den vara eller linda på något vis? Har inget svansskydd och har ingen hästsportaffär i närheten förutom granngården, men tror inte de har svansskydd. Ska dock svänga förbi och kolla efter jobbet imorgon.

Någon som har tips och råd åt mig? Eller är det dödsdömt eftersom jag inte kan lastträna innan?
 
Jag hade inte börjat dona med svansskydd på en häst som redan har det jobbigt under resa. Hade bara svalt att det blir en julgran i bakänden, för jag tror det blir ännu jobbigare för hästen med ny utrustning.

Kan ni inte lastträna, är det nog bara att fortsätta trångautrymmen-träningen. Det skadar ju inte.
 
@Lovisaleonora Då struntar jag i svansskyddet. Brukar inte ha någon som helst utrustning förutom lädergrimma på honom när han åker, han blir ju svettig av att åka så täcke känns dumt att ha på när han ändå blir så varm och han har inte fällt all vinterpäls än heller.

Då ska jag fortsätta träna honom i trånga utrymmen och hoppas att det kan hjälpa lite. :)
 
Kom på en sak till, hur sjutton ska jag binda honom?
Han "hänger" i grimskaftet, svårt att förklara men han lutar sig bakåt mot bakbommen och blir hängande i grimskaftet. Ska jag binda honom med längre grimskaft så han inte "hänger" i grimskaftet eller binda ännu kortare? Prova låta honom åka bredare eller som vanligt?
 
Hingstkedja över näsan, en hink med godis och en MASSA tålamod.

Det finns mjuka neoprensvansskydd man kan köpa och sätta på innan.
 
@Bison Har kollat på hyrsläp, men inte hittat något i närheten som finns att hyra. Ska dock ringa runt senare och höra med olika personer om de vet något hyrsläp. Måste locka till mig lasthjälp också i sådana fall.

@fejko En massa tålamod brukar jag ha, samt massa massa godis. Hingstkedja har jag aldrig använt på den hästen, måste kolla om jag har kvar min kedja till min förra häst hemma. Jag känner mig som total nybörjare, åker inte alls ofta med mina hästar. :o

Ska höra med min tränare som ska köra om hon har ett sånt svansskydd liggande i stallet som jag kan få låna, annars får jag beställa. Såg att bl a Horze hade.
 
@elfi
Hingstkedjan ska du ha för att hästen inte ska resa sig. De flesta gör felet att de har kedjan under hakan men då uppmuntrar man ju hästen att resa sig!Bättre då att ha den ovanför nosen!

Tänk på att det är ett väldigt kraftigt verktyg man får absolut inte binda hästen med hingstkedja.

Var bara lugn och envis så kommer det att gå bra :)
 
Om det inte finns tid eller möjlighet för träning (som bör ske lång tid i förväg, 1 vecka är för lite för en svårlastad häst) anser jag att det i detta fallet kan vara värt att ge lugnande till hästen innan lastning då det i mina ögon är högst nödvändigt i det här fallet att hästen ska transporteras.

Själv tror jag på att det kan vara det minst traumatiska att ge lugnande i vissa fall.
Det kan vara ett bra alternativ i stället för att på andra sätt tvinga hästen in.
 
@fejko Tack för tipset! Brukade ha kedja till mitt förra sto som slet sig genom grinden på hagen varje gång vi släppte ut henne, men till denna häst som är helt okomplicerad har jag aldrig behövt ha kedja, men ska leta fram den och använda när vi skall lasta! :)

@Dandylinn Och jag har hört att man inte ska ge lugnande vid transport utifall det går ut under resan, men det är bara sånt jag har hört. Ska slå en liten signal till min veterinär och höra med henne, hon känner min häst väldigt väl så ska höra med henne om hon kan komma ut och ge lugnande. :)
 
@Dandylinn Och jag har hört att man inte ska ge lugnande vid transport utifall det går ut under resan, men det är bara sånt jag har hört. Ska slå en liten signal till min veterinär och höra med henne, hon känner min häst väldigt väl så ska höra med henne om hon kan komma ut och ge lugnande. :)

Restiden du pratar om tar inte så lång tid så jag hade haft den tanken och ev övervägt att ge lugnande.

Ett exempel är ju att ge en dos innan lastning och sedan ge en påfyllning innan avfärd om det behövs.
 
Anledningen till att flytten kom helt plötsligt är för att min häst har blivit ensam i nuvarande stallet, och trots massa letande efter kompis har jag bestämt mig för att flytta honom istället. Därför har jag inte kunnat lastträna honom tidigare, eftersom tanken var att han skulle stå kvar och jag skulle skaffa en kompis till honom.
 
@elfi

Se till att du har god tid på dig när du ska resa, att du själv behåller lugnet är A och O. Ha en eller gärna två lugna och snälla medhjälpare. Att han fick transportsjuka en gång för 6 år sedan tror jag inte påverkar honom, då tror jag snarare att det är du som överför dina negativa tankar om att åka transport på honom. Hästar är mästare på att snappa upp stämningar och om matte tycker det är otäckt så tycker hästen också det är otäckt.

Mina hästar älskar att åka transport. De förknippar transporten med roliga saker såsom träningar och tävlingar.

Sedan måste hästen lyda ryttaren vid lastning precis som vid andra tillfällen. Man får inte spela Allan-Ballan bara för att det kommer fram en transport, så grundlydnanden är viktig. Däremot tycker jag inte man ska slå hästen för att få in den i transporten bättre då att vänta ut den.
 
@fejko

Tack för tipsen! :bow:

Hade tänkt få tag på minst två erfarna, lugna medhjälpare och en dag då ingenting annat är inbokat. Funderar nästan på om tränaren ska få lasta honom istället för mig och att jag står vid sidan om och hjälper till. Jag försöker vara lugn, men han är känslig och smart - så han snappar säkert upp att innerst inne i mig finns det lite nervositet. Framförallt sista gången han skulle lastas, då reste han sig och slog rakt ut med frambenen och var ca 5 cm från mitt huvud med sitt ena framben. :( (Hjälmen låg i bilen då, så jag hade ren tur som inte blev träffad. Denna gång är det hjälm på från det att hästen leds ut från stallet.) Har visserligen lastat andra hästar sedan dess, men de har gått rakt in i släpen utan problem.

Dessutom har vi aldrig åkt iväg och gjort något roligt, utan det har varit stallbyte eller klinikbesök. Inte så jätteroligt enligt min herre. Han är ingen tävlingshäst, och utan eget släp har det bara blivit så att vi har hållit oss hemma.
 
Hade tänkt få tag på minst två erfarna, lugna medhjälpare och en dag då ingenting annat är inbokat. Funderar nästan på om tränaren ska få lasta honom istället för mig och att jag står vid sidan om och hjälper till.

Detta är nåt som kan funka faktiskt.

Men ett tips isf om någon annan ska lasta kan det bästa om man går därifrån helt faktiskt, om vi ska prata om att överföra nervositet tex.
Jag har varit med och lastat flera hästar som vägrat gå in men så fort matte försvunnit ur synhåll så har hästen glatt promenerat på.
 
svansgnugg problem är väl ett icke problem öht i sammanhanget tycker jag...

självklart kan du få tag i ett lånesläp och provlasta och öva osv om det verkligen behövs.
Dock med en vecka innan och din osäkerhet i sig ang. lastning som du utrycker här så tror jag inte iof det blir ngn större skillnad. Jag hade i ditt fall sett till att låta ngn annan lasta och hållt dig därifrån så går det säkert bra eftersom den transporterats tidigare och tydligen reser bra i sig även om det varit sällan.
 
Jag hade låtit den hästen åka brett. Tagit bort mellanväggen eller om du har bommar du kan byta bak.
2,5-3mil är ingen långresa och jag tror att du gör det större än vad det behöver vara. Eftersom du inte kan lastträna innan så är det bara att "gilla läget". Han får det lite jobbigt, men inte så lång tid & han kommer överleva, ..sen kan ni på nya stället ta tag i lastträningen & med hjälp av instruktör. :)
Om du är spänd vid lastning & förväntar dig att hästen ska vara det så kommer han 99/100fall bli det. Försök att själv vara lugnt & gör inte lastningen till en "grej", OM hästen blir lite spänd så löser ni det där & då med metoder som har "funkat" tidigare.
 
Hade tänkt få tag på minst två erfarna, lugna medhjälpare och en dag då ingenting annat är inbokat. Funderar nästan på om tränaren ska få lasta honom istället för mig och att jag står vid sidan om och hjälper till. Jag försöker vara lugn, men han är känslig och smart - så han snappar säkert upp att innerst inne i mig finns det lite nervositet. .

Bra ide att be tränaren lasta tycker jag, jag var nervös när vi skulle lasta min häst förrförra gången, för att gången innan vägrade han att gå in, stegrade sig osv. (Antagligen för att jag var nervös den gången också) Så jag bad två av mina kompisar lasta honom så gick jag in i stallet under tiden. Då tog det fem minuter så var han inne :)

Sist jag skulle lasta honom hade jag ingen kompis till hjälp, bara pappa och han är inte hästvan alls. Så jag tog bara ett djupt andetag och gjorde ingen "grej" av det, vi skulle ju bara ut på "promenad" som vanligt, gick och småpratade med hästen och vips så var vi inne i transporten, hästen tvekade inte ens :O
Hade tagit bort mellanväggen och ställt transporten så det inte fanns utrymme för hästen att kasta sig åt sidan. Skippade transportskydd, och denna gång när han åkte naken och kunde stå brett så stod han mycket stabilare i släpet, trampade inte alls runt så mycket som han brukar göra med skydd på.
 
Lugnande som någon skrev, och gärna låta annan lasta hästen. Gärna någon som INTE informerats om alla hästens aversioner mot lastning och släp ;)

Något problem med om det lugnande går ur borde det inte vara, dels för kort resa men framförallt för hästen inte brukar ha frispel inne i transporten, dvs risken är liten hästen pang poff få panik i släpet "bara" för det lugnande går ur.

Sen ang frågan om grimskaftet, många hästar vill stå med bakdelen mot bommen, och för de små hästarna innebär de att de behöver längre uppbindning för att "nå bak". Ökar risken för överhoppning och för att de ska stoppa huvudet under bommen, men om hästen är orolig om den inte når att backa bak och ta stöd så är det ju också en risk.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag ska sälja min häst och jag har så himla svårt att hantera det, så jag tänkte höra här om ni har några kloka råd eller tips eller...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 656
Senast: _Zacke_
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Mitt särboprojekt börjar närma sig sitt slut. Jag ska snart lämna den fina stugan jag bott i under en månad. Så vad har hänt? Jag har...
Svar
4
· Visningar
1 423
Senast: farin
·
Hästhantering Köpte min 7 åring för 1 år sedan. Han har haft problem med lastning innan jag fick honom då han lastades med linor och aldrig fått någon...
Svar
17
· Visningar
4 426
Hästhantering Jag har på senare tid fått bekymmer med att lasta min häst. Det känns som att jag har testat alla möjliga grejer, det känns som att jag...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 708
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV
  • Airtags, selar etc

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp