Hur hade ni förberett denna häst inför resa?

Tack tack tack för alla svar! :bow:

Såhär ser det ut nu, eventuellt blir släpet hemkört till stallet redan på fredag em/kväll så han kommer troligtvis se det oavsett hur vi parkerar. Dåligt eller bra? Sedan ska vi lasta lördag fm, då får han stå kvar inne i boxen tills vi lastar (står inne nattetid) så kan vi backa in släpet i hagen/mot stallet så blir det mindre yta att lasta på. Veterinären kunde komma om han blir nervös och inte går in i släpet, då kommer hon ut och ger en lugnande dos som bör räcka tills vi är framme.

Tanken är att jag leder ut honom från stallet, känner jag mig nervös lämnar jag över till tränaren eller annan person som inte är nervös, annars lastar jag. Frågan är om vi ändå ska ha en lina på som en person kan gå snett bakom och hålla i utan att den nuddar honom, eller ska vi skippa den?

Blir nog längre uppbindning för honom utifall han vill stödja mot bakbommen, han har som sagt aldrig hoppat över bommen eller försökt gå under. Ska jag lägga in lite hö i transporten utifall han vill äta och inte fått lugnande?
 
Om släpet kommer redan på fredag hade jag låtit honom kolla på det under kvällen. Utan någon press att få in honom, utan mer stå bredvid det och ge honom lite godis om han själv närmar sig släpet. Kanske även ge honom en del av kvällsmaten bredvid släpet för att förstärka det positiva.
På lördag skulle jag släppa ut honom i hagen innan lastning, även om det bara är 15 minuter
 
Det allra bästa är om ni kan backa släpet intill dörren och att det står så tight att hästen inte kan springa vid sidan om. Men detta kräver lite precisionsbackning och att man har en bra öppning att tillgå.

Linor funkar på många hästar som "växer fast" i marken, men om hästen blir hysterisk och riskerar att trassla in sig ska man naturligtvis låta bli. En annan sak som kan funka är om man har en borste med lite vass rugg, då kan man sticka hästen lite försiktigt i rumpan med ruggen om den vägrar gå framåt. (Vet en häst som rusade in i transporten så fort borsten kom fram.)

Se till att hästen aldrig får chansen att vända från släpet, så viker hästen av till vänster när den ska gå in så sväng tillbaka den åt vänster osv.

Tänk positivt och var envis!
 
Tack för svaren, då tar vi "kvällsfikat" vid transporten. Ska jag låta rampen vara nere på fredagkvällen när vi står i närheten av det eller ska den vara stängd?

@fejko Det blir nog lite tight att backa mot dörren, har en hage på vänster sida och dörren öppnas åt höger. Risken är om han går åt sidan att han kommer åt tråden, drar självklart ur strömmen men han har en enorm respekt för tråden och går inte jättenära den. Fast samtidigt blir det bra inramning och ingen möjlighet för smart pålle att vika av åt sidorna. Får åka ut till stallet ikväll och planera lite grann..



Hoppas verkligen att vägen hinner bli någorlunda lagad, första milen är grusväg full av gupp och potthål = inte kul att köra alls. Vi hade också tänkt packa in alla saker innan lastning, så när hästen är inne i släpet är det bara att tuta och köra!
 
Det beror lite på hur han reagerar när han ser transporter. Är han lugn fram tills dess att ni försöker få upp honom på rampen skulle jag låta den vara öppen. Annars skulle jag nog öppna den försiktigt medans han äter bredvid om han är lugn med att man slamrar lite med lämmen om du förstår vad jag menar
 
Tack för svaren, då tar vi "kvällsfikat" vid transporten. Ska jag låta rampen vara nere på fredagkvällen när vi står i närheten av det eller ska den vara stängd?

@fejko Det blir nog lite tight att backa mot dörren, har en hage på vänster sida och dörren öppnas åt höger. Risken är om han går åt sidan att han kommer åt tråden, drar självklart ur strömmen men han har en enorm respekt för tråden och går inte jättenära den. Fast samtidigt blir det bra inramning och ingen möjlighet för smart pålle att vika av åt sidorna. Får åka ut till stallet ikväll och planera lite grann..



Hoppas verkligen att vägen hinner bli någorlunda lagad, första milen är grusväg full av gupp och potthål = inte kul att köra alls. Vi hade också tänkt packa in alla saker innan lastning, så när hästen är inne i släpet är det bara att tuta och köra!

alltså självklart om det ska vara ngn "mening" så ska rampen vara nere och hästen ska om ni ska öva gå upp på den och fika där, utan bråk som minimum...
Jag säger som jag skrev tidigare: jag tycker utifrån tidsramarna att träning i förväg känns överkurs i sig överlag, du kommer inte hinna träna in ngt öht, rent krasst, så gör inte för stor grej av det öht, för det kan lika gärna bli fel i sig om du "halvtränar" på ngt halvt sätt pga tidsmarginalerna osv, att hästen då funkar fint med lite ramp fredagkväll men sen tycker den den sluppit och det räcker med det sen dagen efter, om ni inte är säkra själva och du så spänd över situationen som du verkar vara osv....

SJÄLVKLART därutöver ska alla grejer vara packade och klara inför lördagen, innan ni lastar hästen!
 
Ja verkligen. Mina är i princip självlastande men det är ändå det sista vi gör innan vi ska iväg, bättre att ha ordning på allt...

(Min bil står tex kopplad, lastad och klar inför morgondagens tur.)

Jag vet nog i princip ingen som ngnsin inte packar ihop allt som ska med i förväg, oavsett lastsäkra hästar osv och oerhörd rutin i sammanhanget resvana hästar osv.... Det är av ren respekt om inte annat för djuret, att inte låta den stå i transporten medan folk flänger hit och dit och ska packa osv efter att den gått in. Det är verkligen a och o för alla.....
 
alltså självklart om det ska vara ngn "mening" så ska rampen vara nere och hästen ska om ni ska öva gå upp på den och fika där, utan bråk som minimum...
Jag säger som jag skrev tidigare: jag tycker utifrån tidsramarna att träning i förväg känns överkurs i sig överlag, du kommer inte hinna träna in ngt öht, rent krasst, så gör inte för stor grej av det öht, för det kan lika gärna bli fel i sig om du "halvtränar" på ngt halvt sätt pga tidsmarginalerna osv, att hästen då funkar fint med lite ramp fredagkväll men sen tycker den den sluppit och det räcker med det sen dagen efter, om ni inte är säkra själva och du så spänd över situationen som du verkar vara osv....

SJÄLVKLART därutöver ska alla grejer vara packade och klara inför lördagen, innan ni lastar hästen!

Jag håller med.
Tycker inte att det finns någon mening med att på så kort tid "lastträna". Det enda det gör för djuret är att bygga upp förväntningar och stress om den redan har problem med att lastas, det finns inga quickfix. En månad minst i förväg hade varit mer ok till att lastträna på typ varje dag, där man hinner bygga upp en bra plan och utförande samt förhoppningsvis tid till att övertyga hästen att det är safe genom att på lång tid ge den positiva erfarenheter i små små steg.
Sån träning resulterar dessutom ofta i att hästen sedan kan lastas på en man under ett par minuter.

Man ska ta god tid på sig på lastdagen (flera timmar om så krävs) för hästen kommer inte att vara mer säker av att man nosat på transporten några dagar i förväg, utan tvärtom ger det ofta bara mer bekymmer och hästen som kanske skulle ha gått in på 30 min tar plötsligt 6 timmar att lasta för att man låtit den bygga upp förväntningar. De är inte dumma utan räknas snabbt ut vad som väntas..

Sett det såå många gånger och det är inte lönt att försöka förbereda hästen på det sättet.

till ts: Tänk på att hästen måste lastas och tyck inte synd om den utan det är högst nödvändigt att den går in dagen ni ska fara. Försök tänka så neutralt det går och utstråla det till hästen som om det vore nåt ni gjorde varje dag där den bara knatar på
 
Senast ändrad:
Jag sa fel :o Om hästen viker av till vänster så sväng tillbaka den till höger menar jag och vise versa.

Även jag tycker du ska strunta i fredagsträningen. När man lasttränar ska man "lyckas" och jag antar att du inte har några medhjälpare och att du inte vill hålla på hela natten ;)
 
Jag ser inte fredagen som ett "träningspass" eftersom jag inte tycker man ska lägga någon press på hästen att gå upp på lämmen eller in i transporten. Endast fodra den bredvid
Och all lastträning behöver ju inte sluta med att hästen står inne i transporten för att ses som lyckad
 
Jag ser inte fredagen som ett "träningspass" eftersom jag inte tycker man ska lägga någon press på hästen att gå upp på lämmen eller in i transporten. Endast fodra den bredvid
Och all lastträning behöver ju inte sluta med att hästen står inne i transporten för att ses som lyckad

Jag är dock nyfiken på, vad ska man lära hästen genom att fodra den brevid transporten så nära inpå lastning?

Säger inte att det är fel, men jag förvarnar ändå om att försöka vänja hästen eller något sådant dagarna före då jag varit med om så många gånger att man biter sig själv i svansen dagen man ska lasta då hästen kan bygga upp stress av det. Jag skulle därför inte göra det utan bara kliva rakt på för att "hästen måste in" och sedan får man ta itu med lastträning på riktigt.
 
Jag tror att det i bästa fall är betydelselöst och i värsta fall stressar hästen att dagen innan fodra den bredvid släpet, på rampen eller så. Ha alla rutiner som vanligt fram tills hästen ska åka. Att gå och äta bredvid transporten/på rampen är nåt nytt, och jag skulle i det läget som TS är i inte vilja riskera att skapa minsta grej kring transporten.

DESSUTOM - risken finns alltid att hästen t ex blir orolig och börjar backa bort från släpet, och att man vill att den "åtminstone ska" stå still eller vad som helst, vips har man skapat en negativ situation.
 
Jag är dock nyfiken på, vad ska man lära hästen genom att fodra den brevid transporten så nära inpå lastning?

Säger inte att det är fel, men jag förvarnar ändå om att försöka vänja hästen eller något sådant dagarna före då jag varit med om så många gånger att man biter sig själv i svansen dagen man ska lasta då hästen kan bygga upp stress av det. Jag skulle därför inte göra det utan bara kliva rakt på för att "hästen måste in" och sedan får man ta itu med lastträning på riktigt.

Tja varför inte att visa hästen att man inte behöver gå in i transporten varje gång man går i närheten av den? Men visst, jag håller med, att göra någon "seriös träning" med så lite tid innan själva transporteringen kan vara svårt om man inte vet vad man håller på med. Men för varje gång man lastar hästen utan att den är trygg i situationen spär man bara på oron och stressen vilket gör det ännu svårare nästa gång, osv osv osv..
 
Tja varför inte att visa hästen att man inte behöver gå in i transporten varje gång man går i närheten av den? Men visst, jag håller med, att göra någon "seriös träning" med så lite tid innan själva transporteringen kan vara svårt om man inte vet vad man håller på med. Men för varje gång man lastar hästen utan att den är trygg i situationen spär man bara på oron och stressen vilket gör det ännu svårare nästa gång, osv osv osv..

Absolut spär man på obehaget när den väl lastas om den tycker att det är obehagligt, men i detta fallet handlar det om en häst som måste in i transporten där träning knappast kan vara högaktuellt för det finns inte tid att lösa problemet. Att ge lugnande som jag skrev i början kan vara en idé
 
Som jag uppfattade det av TS verkar det inte vara någon stress varken fredag eller lördag, alltså finns ju möjlighet att ta det lugnt med hästen.
 
Som jag uppfattade det av TS verkar det inte vara någon stress varken fredag eller lördag, alltså finns ju möjlighet att ta det lugnt med hästen.

Ja det är möjligt, men det är fortfarande ett scenario där hästen måste in i transporten, på dagen och inte en vecka senare är det jag menar.
 
Som jag uppfattade det av TS verkar det inte vara någon stress varken fredag eller lördag, alltså finns ju möjlighet att ta det lugnt med hästen.

Det är försent att börja träna kvällen innan.

Låt hästen vara och sen börja tidigt på avresedagen.
Jag skulle ge snöret till någon annan.

(Och inte tramsa så mycket. Vi körde alltid ridskoleponnyerna till betet själva, 26 ponnyer samma dag med ett släp. Svårlastad existerar inte då.)
 
Det är försent att börja träna kvällen innan.

Låt hästen vara och sen börja tidigt på avresedagen.
Jag skulle ge snöret till någon annan.

(Och inte tramsa så mycket. Vi körde alltid ridskoleponnyerna till betet själva, 26 ponnyer samma dag med ett släp. Svårlastad existerar inte då.)
Håller med här, låt någon annan lasta. Sätt dig i bilen & lyssna på musik i hörlurar så länge :) Du verkar redan nu super stressad över lastningen & har funderingar hit och dit samt planerar osv. När jag ska lasta (svårlastade) är jag helt nollställd, planerar inte och de förberedelserna som behövs fixar jag precis innan som ex. Handskar på, frågar nån i stallet att ha koll & hjälpta till om jag får problem , havre hink samt hämtar spöt (brukar köra "ponnyakuten-stilen").
 
@Dandylinn och @lil-sis

Ja visst måste hästen in i transporten under lördagen eftersom det är då de ska flytta. Men jag anser ändå inte att det kan skada att ge hästen en positiv upplevelse av transporten dagen innan. Men vi ser nog helt enkelt olika på saken

Jag tycker inte heller man ska tramsa med hästar, men ser stor skillnad på att tramsa och ge en rädd och stressad häst tid
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag ska sälja min häst och jag har så himla svårt att hantera det, så jag tänkte höra här om ni har några kloka råd eller tips eller...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 656
Senast: _Zacke_
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Mitt särboprojekt börjar närma sig sitt slut. Jag ska snart lämna den fina stugan jag bott i under en månad. Så vad har hänt? Jag har...
Svar
4
· Visningar
1 422
Senast: farin
·
Hästhantering Köpte min 7 åring för 1 år sedan. Han har haft problem med lastning innan jag fick honom då han lastades med linor och aldrig fått någon...
Svar
17
· Visningar
4 426
Hästhantering Jag har på senare tid fått bekymmer med att lasta min häst. Det känns som att jag har testat alla möjliga grejer, det känns som att jag...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 708
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp