Reser sig när man rider

C

Cherre

För ungefär 4 månader sen köpte jag en ny häst, han är ett halvblod, i år 19 år. När jag köpte honom sa dom att han inte gick att rida ut på själv. Men det var aldrig något problem för mig tills för ca en månad sen. Då jag var på hoppträning, där han hoppade kanon, men visade nya sidor, tjaffsade med bettet rusade efterhindrena, i början men sista dan gick dte jätte bra. Men efter det har jag inte kunnit rida ut på honom själv, inte ens på banan längre. Han går om han har sällskap, men inte annars då börjar han bara rygga och stegra sig, (visserligen inte högt så ofta) man kommer en bit hemmifrån sen börjar han. han har fått vila i en vecka men det hjälpte inte någonting. Någon som har tips på vad jag ska göra med honom? Kan han ha ont, men varför går han då med sällskap? Och tror inte det kan vara respekten då han har bra respekt från marken. Om man hoppar av när han håller på, och leder honom så går han efter jätte snällt men så fort man hoppar upp i sadeln igen så börjar han. Kan det vara så att han gjorde så med sina tidigare ägare och dom då slutade rida ut på honom så han "vann", kommer det ens att gå att få det ur honom då?

tacksam för hjälp, vettiga inga elaka metoder.
 
Sv: Reser sig när man rider

Usch! Det är alltid otäckt när hästar reser sig!
Börja med att utesluta att hästen har ont. Kolla med vet. och helst också kiropraktor - de gör stor nytta. Tycker det verkar misstänksamt att hästen börjar konstra efter ett hoppass, den kanske sträckte sig eller nåt då?
När det är gjort får du anta att hästen testar. Den kan mycket väl ha negativa upplevelser, men det gick ju bra först? Förmodligen har den kommit undan med ett obehagligt beteende och tycker helt enkelt det är skönare att stanna på stallbacken.
Om den ryggar hjälper det ofta att fortsätta rygga, bara sitta still och hindra att den vänder sig om. Så fort hästen stannar/går framåt så beröm, men gör ingen stor grej av det hela. Låt hästen stå, driv försiktigt och mycket beröm om det går framåt. Backar den igen; upprepa. Slå/sparka inte på en ryggande häst som har tendens att resa sig: då gör de ofta just det. Vänta istället!
När min ponny reste sig försökte jag se till att han inte vände runt, så han inte fick ut något av det. Jag fyade och la till spöt på bogen, men inget kraftigare. Om jag blev arg blev han förbannad och reste sig högre så fort han landat. Under den period han hade dessa problem red jag med graman (vilket jag egentligen är emot, men det var det enda som hjälpte). Se till att ha pratat med minst två kunniga som känner hästen innan du sätter på någon hjälptygel. Annars är det stor risk att det skadar mer än det hjälper.
Bäst, tror jag, är om du är en bra bit från stallet när du hoppar upp, helst ska du inte rygga hela vägen. Kanske du inte ens behöver bråka bara du kommer iväg lite längre? Testat att gå eller cykla en bra bit med hästen vid sidan för att sen hoppa upp? Kanske mamma/pappa/komips kan göra dig sällskap i början?
Försök att rida ut ofta. Övning ger färdighet! Jag tror också det är mycket viktigt att hästen tycker det är kul att koma ut - pressa den inte för mycket. Har du tillgång till transport kan det vara nyttigt att åka någon annanstans och rida ut. Då finns det inget "hem" och hästen konstrar förhoppningsvis inte. Massor med beröm, låt hästen ha roligt i så fall!
Tränar du för tränare annat än i hoppning? Be honom eller henne, eller någon annan kunnig att hjälpa dig! Det är svårt att ge råd via datorn!

Det blev visst långt... Hoppas att du fått några tips!
Lycka till! :bump:
 
Sv: Reser sig när man rider

tack för alla tipsen, har tyvärr provat det mesta av dom, men inte att åka iväg med transport och rida på någe nytt ställe. Inte heller att använda någon hjälptygel, då jag är lite emot det. Men har provar byta bett,olikatränstyper och sadel men inget hjälpte. Har börjat ge upp hoppet :( då det inte gått att rida honom på en månad nu... han ger sig inte man kan hålla på hur länge som hellst, bara man ber han stå stilla eller sväng så börjar han igen.. endast om får vända hem igen slutar han. :(
 
Sv: Reser sig när man rider

Se till så att all utrustning passar bra för hästen.
Sadel, träns (kanske prova ett hackamore?). Ta ut någon som kan ge igenom hela hästen och utesluta skador, låsningar etc.
 
Sv: Reser sig när man rider

Går han fortfarande snällt om han har sällskap?
Isåfall är det inget annat än dumheter:mad:
Min gör likadant i etapper han var värst som fyraåring men nu drar han gärna en penna om han får chansen (är 11 år).
Han reser sig, kastar sig om, sticker och bockar fantastiska serier den:devil:
Enda chansen jag har är att på en tiondels sekund hålla emot vänster tygeln då han alltid sticker åt höger och helst rappa till honom med spöt. Har han hunnit komma längre än att resa sig så hjälper det inte att slå, han blir bara värre då. Jag får tag i honom efter ca 50m och sen får han ändå gå sin runda men då är man ju redan både arg och lite rädd.
Låt honom inte komma undan med detta och gå hem då blir det aldrig bättre.
 
Sv: Reser sig när man rider

jag vet, men det går inte att "vinna" över honom. då jag har envisats med honom i 20 min en gång, det går inte att få honom fortsätta gå framåt, för även om man hoppar av och går en lång bit och sen hoppar upp igen så börjar det. Har även provat med andra rytttare men han gör likadant då också :( Ringde veterinärer idag men dom sa bara att han inte kan ha ont om han går om han har sällskap..
 
Sv: Reser sig när man rider

Sluta rid en period och tömkör och promenera med honom. Sitt upp då och då. Klappa honom om han inte bockar. Sitt av. När han står lugnt så prova mana fram honom försiktigt. Ett steg i taget. Tar han ett steg, beröm och hoppa av. Två steg beröm och hoppa av osv. Tålamod tålamod tålamod.
 
Sv: Reser sig när man rider

alltså tyvärr så vet jag att jag låter pessimistisk, men eftersom den är 19 år och säljarna talade om att den gör så, dvs att den etablerat beteendet och inte går att rida ut på, så tror jag inte att problemet är så lättlöst.
har du ngn historik på hästen dvs hur länge den gjort så, hade säljarna den många år osv osv? som sagt, är den 19 år och har fått göra så i alla år så tror jag att det kan vara svårt att få bort problemet, men samtidigt ska man ju absolut inte säg att det är omöjligt.

vad händer om han bara får stå stilla och glo och ha tråkigt när han inte vill gå fram? (funkar på många hästar som bara vill backa/stå emot osv).
 
Sv: Reser sig när man rider

Lite tankar och tips.

Du säger att han är snäll när du hoppar av och leder honom, men inte när du sitter på. Då funderar jag lite på om du går före honom när du leder, alltså vid huvudet eller strax framför huvudet? Hästar är ju bytesdjur och inte alltid så dumma som vi kan tro *ler*. När du går först förbi det läskiga så blir din häst tryggare - OM det är sabeltandad tiger bakom busken så är chansen störst att den kommer äta upp dig, och din häst hinner undan. :smirk: Så det är stooor skillnad på om du går före eller hästen måste gå själv.

Vet inte alls hur du jobbar från marken, men träna på att "skicka" hästen före dig. Med skicka menar jag att du visar med rösten och kroppen att hästen ska gå först, ha ett långt grimskaft och gå vid bogen/magen på hästen. Om den tvekar använd rösten och kroppen, ev. kan du ha en dressyrpisk som förlängd arm och försiktigt peta för att öka drivningen. Jobba med fyra steg där två är ok och två är "förbjudna". Förbjudet är att backa/vända eller på annat sätt röra sig åt annat håll än vad du tänkt, och nivån under men fortfarande förbjudet är att ha koncentrationen på något annat än vad du begär. Dessa beteenden ska följas av "tryck" dvs smackning, kroppsspråk eller petning som uppmuntrar rätt beteende. Rätt beteende är att stå stilla och ha koncentrationen åt det håll du begär, det är den lägsta nivån av rätt, och nästa nivå är att röra sig i den riktning du vill och att ha koncentrationen däråt. Desse båda beteenden ska alltid följas av eftergift, dvs sluta smacka och mana på och beröm gärna med rösten. MEN när hästen har stått stilla en stund och varit koncentrerad är det självklart att lägga på nytt tryck för att uppmuntra ett framsteg, men kom ihåg att ävenstillastående kan vara tecken på frammåtbjudning.

Börja först bara på marken i ridhuset/på ridbanan men sedan över bommar, små hinder, pressenningar och annat "läskigt", t.ex. ställ en grön soptunna på ridbanan (där den inte brukar stå) och annat läskigt. När hästen går förbi när du skickar hästen, så kan du låta sakerna stå kvar och träna på EXAKT samma sätt men från hästryggen.

Dessa övningar kommer ge din häst självförtroende att våga lita på sig själv, och våga lita på dig. Om du har skickat den förbi 100 läskiga saker och inget har ätit upp den, så kommer den börja lita på att samma sak kan hända även gång 101.

När detta händer i skogen, tänk på det här med de fyra nivåerna och tryck-eftergift. Ha inte för bråttom med trycket, och beröm så fort hästen gör rätt. Ex. om din häst vill vända och stegra sig, lägg på pyttetryck för att få den att sluta (mycket tryck gör den troligtvis mer stressad), och så fort den slutar - beröm! När hästen står still kan du uppmuntra den att fokusera i den riktning du vill att den ska gå, dvs stå med kroppen i rätt riktning och titta frammåt mot vägen (inte på det läskiga eller hemmåt eller något annat). Låt hästen stå så en stund, tills du känner att den slappnar av. Stå en stund till och beröm. När hästen är avslappnad och tittar i rörelseriktningen, begär då lite mera. Lägg på lätt tryck och be hästen ta ett eller några steg frammåt. Om hästen gör det, släpp trycket DIREKT (begär inte att den ska gå förbi hela vägen direkt) så hästen känner att du tycker den har gjort rätt. Om den stannar igen, se bara till att den fortfarande har koncentrationen frammåt. OM hästen istället försöker vända, resa sig eller dylikt, gå tillbaka ett steg och nöj dig igen med att hästen står stilla och tittar i rörelseriktningen. Var lugn och konsekvent, och beröm mycket när hästen gör minsta lilla tendens att göra rätt.

Lycka till!
 
Sv: Reser sig när man rider

jagh ade exakt samma problem med min häst, och skrev en tråd om det här, ett av svaren löd ungefär " knacka till hästen i huvudet mellan öreonen med ploppen på dressyrspöet", om det funkade vetj ag inte då jag inte själv valde att testa...
 
Sv: Reser sig när man rider

Jag har också problem med en stegrande liten typ i skogen!
Jag har helt och totalt uteslutit att pållehästen i fråga har ont någonstans, då stegringarna endast uppkommer:

- Innan mörka läskiga kurvor i skogen (speciellt vid en särskilt läskig vänsterkurva)
- Vid stora vattenpölar (hästen i fråga lider av vattenskräck, ev. kronisk rabies)
- När han vill välja vägen till höger, och jag styr han åt vägen till vänster
- När han blir less, och tycker sig ha motionerat färdigt
- När jag vänder hemåt, och han vill fortsätta
- När jag varit ute i skogen och ska rida i paddocken efteråt (han tycker att han är "klar" eftersom man inte kan rida både i skogen och på ridbanan, tydligen..)
- 99 % av stegringstillfällena är när vi är ute och rider utan sällskap



Så, vad gör man? :idea: Tja.. favorittipset:

-tar med sig en bra bok när man rider, sitter och gungar upp & ner (håller i sig, såklart) och avnjuter boken tills kraken behagar sluta flaxa med framtassarna.

- Alt. det mer seriösa alternativet... hoppar av och leder.( I brist på tålamod att sitta och åka berg-och-dalbana upp och ner, fram och tillbaka, runt och runt och hopp och flax.) Många av mina uteritter slutar i "uteledning" i stället för uteridning. I alla fall på bortåtvägen..

Eller så tar jag helt enkelt med mig sällskap ut. Då brukar han bete sig som en normal häst! :D Kan tilläggas att pållen i fråga är 15 år. Och väldigt omogen. Haha. ;)
 
Sv: Reser sig när man rider

- Vid stora vattenpölar (hästen i fråga lider av vattenskräck, ev. kronisk rabies)

Fast det kan ju helt enkelt vara så enkelt att hästen inte har en anign om hur djup pölen är. Hästar har ju inget djupseende och kan inte avgöra om pölen är 2 cm djup eller 2 meter djup. Därför måste hästen ha stort förtroende för matte för att våga gå ner i en vattenpöl, eller jätte trygg i sig själv.
 
Sv: Reser sig när man rider

vänta ut honom, kolla hur länge han orkar hålla på.

Min köra poa-poa var på dåligt humör nu ett tag och jag vänta ut henne så fort hon gick fram lite så berömer jag henne (pipit som till en hund, men ändå;)) och då går hon backar hon -fine! inte mitt problem..

efter ett tag tröttnar hon och går (även om de nu råkar bli 15 min)
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 782
Senast: Sel
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 359
L
  • Artikel
Dagbok Det är så jävla mycket som är sjukt och konstigt och äckligt i denhär världen. Och det är så jävla svårt att veta vad man ska tro på och...
2
Svar
35
· Visningar
1 858
Senast: LiviaFilippa
·
Utrustning Hej! Jag har en fundering, min häst har börjat få skav av schabrakkanten så har bokat tid för sadelkoll och tänkte att jag fram tills...
Svar
5
· Visningar
815
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp