Bukefalos 28 år!

"Reservdelar" till walsh-sele

Texaz

Trådstartare
Hoppas att någon i travgänget kan hjälpa mig!!! Det är så att jag har en walshsele med snabbfästen (inte QH utan läderremmar!) men två av ´remmarna saknas och jag skulle gärna vilja ha tag på nya, är det någon som vet vart man kan vända sig???
Tackar på förhand.
/Lotta
 
Sv: "Reservdelar" till walsh-sele

Vilka remmar är det du saknar då? Jag har en del som ligger och skräpar... Annars är väl travshopen i Rättvik ett tips(har för mig du bor i de trakterna)
 
Sv: "Reservdelar" till walsh-sele

Ja hur ska jag beskriva det, framåt på skakeln trär man ju på en slags läderhylsa och bakåt spänner man fast en kort läderrem med ett hål på:crazy: , det är de korta remmarna bakåt som saknas...
Vet inte om ni fattar vad jag menar. Till saken hör att det från början fanns en rem, men den tog jag loss för att lämna i hos sadelmakaren för att göra en till, men som med så mycket annat som inte sitter fast hemma hos mig så lyckades den försvinna spårlöst:o . Tror att jag har elaka tomtar i stallet som stjäl/flyttar på saker.:devil:
 
Sv: "Reservdelar" till walsh-sele

Det verkar tyvärr inte så, men jag får väl leta vidare....Problemet är att selen är inköpt i USA och verkar inte användas så mycket här.
 
Sv: "Reservdelar" till walsh-sele

Jag antar att det är de Mode-sele du har och de är ju inte så vanliga sen QH-selarna kom. Men jag är ganska säker på att han kan ta hem åt dig om du frågar, för vad jag vet så har åtminstone Finn Tack den fortfarande i sitt sortiment. Annars är väl Bidermans på romme ett tips.
 
Sv: "Reservdelar" till walsh-sele

Åh, är det dom som kallas modeselar:idea: , har som du märker inte varit aktiv i travet på ett tag:angel: . Ska kolla med Biderman.
Tusen tack för hjälpen!!!
 
Sv: "Reservdelar" till walsh-sele

Förresten då kanske det är en modesulky också som jag har:confused: . Ska sälja grejorna och då kan det ju vara bra att veta vad de heter:D .Vad är det förresten för skillnad på en modesulky och en "vanlig"???
Jag vet inte alls vad det är för märke på min, den är svart med röd/vita ränder, någon som vet vad det kan vara??
Hur ligger de prismässigt???
 
Sv: "Reservdelar" till walsh-sele

Det e en "vanlig" sulky du har nu, av den gamla sorten om man kan säga så.
De nyare modellerna är det ju snabbfästen på, sk quick-hitch och då finns motsvarande fästen på selen...:bump:
 
Sv: "Reservdelar" till walsh-sele

Jamen hur ser man skillnad på en "vanlig" och modesulky, vet ju att det pratades om modesulky innan QH kom....:confused:
 
Sv: "Reservdelar" till walsh-sele

Vet inte vad det är för skillnad direkt :crazy:
Skulle tro att det som skiljer dem åt är den där lilla knoppen som sitter på skaklen, bakom selen, den där du ska fästa remmen du saknar...
 
Sv: "Reservdelar" till walsh-sele

HUr menar du?? Är det knoppen som gör vagnen till en modevagn, eller?? Tycker inte det verkar logiskt...
 
Sv: "Reservdelar" till walsh-sele

Nä, då vet jag inte... Vi får hoppas att någon annan snäll människa kan veta :bump:
 
Sv: "Reservdelar" till walsh-sele

*puttar upp frågan*
Hur skiljer man på en modevagn och en "vanlig" sulky?????
 
Sv: "Reservdelar" till walsh-sele

För att du ska kunna ha din sele så måste där sitta en knopp på sulkyskackeln, annars har du ju ingenstans att sätta fast de remmarna du saknar. Eftersom selen heter mode-sele så är det väl logiskt att de jollarna heter mode-sulky??

Jag har en vanlig sulky, utan knoppar och för att förvirra dig lite till så är min en en-pinnes sulky. :D

Men ta bilder på både sulkyn och selen när du lägger ut annons, så folk själva kan se vad det är för grejer. (Med tanke på att en del kallar vad som helst för suly så vill man gärna se att det är en sulky och inte en speed-cart man köper) :)
 
Sv: "Reservdelar" till walsh-sele

Tack!!! Ok då är det alltså en modesulky jag har!! sak nog försöka fixa bilder då, någon som vet ungefärligt värde på grejerna?? De är i gott skick, inte använda mer än ett tjugotal gånger, selen regelbundet smord samt förvarad torrt.
Har inte den minsta aning om priser inom travet och tycker att det varierar otroligt när man tittar i annonser...Vet ju ej heller vad för märke det är på sulkyn...:o
 
Sv: "Reservdelar" till walsh-sele

Jättesvårt att säga, men mode-prylar är inte så eftertraktade idag, nu är det ju QH som gäller och en modesele kan du ju inte heller ha att köra med hemma. En vild gissning är att du kan få ut runt 1000-2000 kr.

Sulky beror ju på skicket, är det träskalmar och gamla hjul så ligger väl priset på ung. samma som selen. Att den är märkeslös drar ner priset ganska rejält.
 
Sv: "Reservdelar" till walsh-sele

Det där med modesulky har jag också för mig att man började kalla vagnarna när sulkysitsen började sitta "bakom" vagnen. Förr satt den mitt på axeln eller vad man ska kalla det.
I och med detta skulle alla kuskar typ ligga och resa vagnen i skalmfästet för att underlätta för hästen och även "gunga" fram hästen.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 282
Senast: Blyger
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
9 789
Senast: bollen__
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
859
Senast: Rosett
·
Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 291
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Föl 2020
  • Insektsspray
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp