Bukefalos 28 år!

”Respektlös egoism att rida i skidspåren”

Absolut, det är respektlöst att rida och promenera i skidspår. Vi hästmänniskor, hundägare och "what so ever", borde ha sådan respekt mot övriga medborgare att vi har lärt oss vad ordet "allemansrätten" innebär och vilka regler som lyder under denna.

Det är en fantastisk rättighet vi svenskar har, att få vistas i skog och mark. Men med det följer även ett stort ansvar.

/Natur- och Kulturvägledare utbildad vid SLU
 
Absolut, det är respektlöst att rida och promenera i skidspår. Vi hästmänniskor, hundägare och "what so ever", borde ha sådan respekt mot övriga medborgare att vi har lärt oss vad ordet "allemansrätten" innebär och vilka regler som lyder under denna.

Det är en fantastisk rättighet vi svenskar har, att få vistas i skog och mark. Men med det följer även ett stort ansvar.

/Natur- och Kulturvägledare utbildad vid SLU
Å andra sidan har jag varit med om att skidspår utan förvarning dragits på ridstigar/gångvägar
 
Absolut, det är respektlöst att rida och promenera i skidspår. Vi hästmänniskor, hundägare och "what so ever", borde ha sådan respekt mot övriga medborgare att vi har lärt oss vad ordet "allemansrätten" innebär och vilka regler som lyder under denna.

Det är en fantastisk rättighet vi svenskar har, att få vistas i skog och mark. Men med det följer även ett stort ansvar.

/Natur- och Kulturvägledare utbildad vid SLU

Jag har läst några såna trådar på FB. I kommentarerna kan man se flera märkliga företeelser:

1) Skidspår som anläggs på tydligt skyltade ridvägar.
2) Skidspår som anläggs på allmänna vägar t.ex. grusvägar.
3) Skidspår som anläggs på ryttares ägda mark på ryttarens ridstigar. Får man anlägga skidspår på annans mark och sen utestänga markägaren från att använda marken på det sätt hen gör resten av året?
 
Alltså läggs skidspår på ridvägarna så tycker jag lite dom får skylla sig själva. Dom kan inte bara utestänga hästar från ridvägarna när det passar dom.

Är det inte på ridvägar skidspåren är så är det klart att man ska undvika dom så gott det går.
 
Alltså läggs skidspår på ridvägarna så tycker jag lite dom får skylla sig själva. Dom kan inte bara utestänga hästar från ridvägarna när det passar dom.

Är det inte på ridvägar skidspåren är så är det klart att man ska undvika dom så gott det går.

Nu bor jag i Skåne och har aldrig sett ett skidspår någonsin. Men får de verkligen utestänga andra motionärer från skogsvägar och skogsstigar som övriga motionärer använder hela året? Det finns ju fler än ryttare. Cyklister, vandrare, folk med hund/barnvagn.

Jag skulle bli rätt irriterad om jag red/promenerade i skogen året runt och sen blev utestängd bara för att det kommit snö och nån dragit ett skidspår utan att se till att övriga motionärer får fortsatt tillträde som de har resten av året.
 
Nu bor jag i Skåne och har aldrig sett ett skidspår någonsin. Men får de verkligen utestänga andra motionärer från skogsvägar och skogsstigar som övriga motionärer använder hela året? Det finns ju fler än ryttare. Cyklister, vandrare, folk med hund/barnvagn.

Jag skulle bli rätt irriterad om jag red/promenerade i skogen året runt och sen blev utestängd bara för att det kommit snö och nån dragit ett skidspår utan att se till att övriga motionärer får fortsatt tillträde som de har resten av året.
Kan inte tänka mig att det är lagligt, men dom gör det ofta ändå. Här drar dom ofta skidspår i motionsspåren vilket gör att en trång väg blir ännu trängre och folk blir alltid sura när man råkar gå i spåren. Jag undviker dom om jag kan, men ibland går det inte.
 
Nåt som också uppkommer i FB-kommentarerna om detta är att flera stycken efterlyser att skidåkarna håller sig på vägens ena sida så kan folk rida/gå på den andra. Det skidåkarna istället gör är att sicksacka så att de tar den kortaste vägen i kurvorna vilket gör att de blockerar hela vägens bredd.

Jag har som sagt aldrig sett ett skidspår men det låter inte som att ryttarna är nöjda med den hänsyn som visas dem och deras önskan om att kunna komma ut i naturen med hästarna när det är snö.

Alla motionärer är visst inte lika mycket värda. Trist. Jag är glad att jag bor på en plats där jag aldrig sett ett skidspår. Skidåkarna verkar oerhört kinkiga och giriga och ha stor ovilja att samarbeta. Skönt att slippa!
 
Skidspår i Säter i södra Dalarna blev sönderridna samma dag som de gjorts.
”Det är respektlös egoism att rida i skidspåren”, säger en medlem i skidklubben som dragit spåren.

Om det är uppskyltad ridled, ska givetvis inte skidspår läggas där. Men ofta är det promenadstigar och andra vägar som inte är skyltade alls, motionsspår eller hunddragsspår, som pistats och dragits skidspår på.

Det är såna platser som jag som tidigare fritidspolitisk ledamot i fritidsnämnden menar.

Jag blev också upprörd förr över hur vi ryttare trängdes undan de 3-4 månader av 12 som snön låg så pass att folk kunde åka skidor i Örebrotrakten. Bli nu inte ilskna igen jag vet att snömängden och snötiden är olika beroende på var man bor

Jag red ofta i skog och mark, även på vintern och korsade skidspår, vilket är ok. Sedan kom fler och fler hästar och ryttare i trakten som kom från "stan" och inte hade samma respekt som oss gamla lantisar och red sönder både motionsspår vår, sommar och höst, samt i skidspår och draghundsspår på vintern. Plötsligt satte då kommun och länsstyrelse upp förbudsskyltar för all ridning i skogen nära byarna. Så ville man fortsätta rida i skogen fick man antingen lasta hästen eller rida 6 km extra enkel väg för att komma till skog.

Jag ber om ursäkt för att jag är otydlig och otrevlig och verkar ha något emot hästmänniskor.

Jag har varit hästmänniska sedan 1973 och hade egen häst 2001-2013 och 85 procent av facebookgrupper och sidor jag läser och diskuterar i än idag är häst. Och som fritidspolitiker kämpade jag i alla år för hästens rätt i samhället.

Men jag som hästmänniska står ändå för att vi inte kan kräva att alla vägar och stigar är öppna för oss året om.

:heart

Förlåt att jag är så otrevlig.
 
Kan inte tänka mig att det är lagligt, men dom gör det ofta ändå. Här drar dom ofta skidspår i motionsspåren vilket gör att en trång väg blir ännu trängre och folk blir alltid sura när man råkar gå i spåren. Jag undviker dom om jag kan, men ibland går det inte.

I motionsspåren kan jag väl tycka är ok ändå. Men jag tycker att gående får man ändå inte utesluta!

Här där jag bor har vi ju motionsslingor. Där får man ju inte rida vid nån årstid. Så om de anlagts skidspår där på vintern hade det inte påverkat ryttare och cyklister alls eftersom de aldrig får vistas där. Folk som promenerar hade det ju såklart påverkat och det tycker jag inte att man ska få göra.
 
Om det är uppskyltad ridled, ska givetvis inte skidspår läggas där. Men ofta är det promenadstigar och andra vägar som inte är skyltade alls, motionsspår eller hunddragsspår, som pistats och dragits skidspår på.

Det är såna platser som jag som tidigare fritidspolitisk ledamot i fritidsnämnden menar.

Jag blev också upprörd förr över hur vi ryttare trängdes undan de 3-4 månader av 12 som snön låg så pass att folk kunde åka skidor i Örebrotrakten. Bli nu inte ilskna igen jag vet att snömängden och snötiden är olika beroende på var man bor

Jag red ofta i skog och mark, även på vintern och korsade skidspår, vilket är ok. Sedan kom fler och fler hästar och ryttare i trakten som kom från "stan" och inte hade samma respekt som oss gamla lantisar och red sönder både motionsspår vår, sommar och höst, samt i skidspår och draghundsspår på vintern. Plötsligt satte då kommun och länsstyrelse upp förbudsskyltar för all ridning i skogen nära byarna. Så ville man fortsätta rida i skogen fick man antingen lasta hästen eller rida 6 km extra enkel väg för att komma till skog.

Jag ber om ursäkt för att jag är otydlig och otrevlig och verkar ha något emot hästmänniskor.

Jag har varit hästmänniska sedan 1973 och hade egen häst 2001-2013 och 85 procent av facebookgrupper och sidor jag läser och diskuterar i än idag är häst. Och som fritidspolitiker kämpade jag i alla år för hästens rätt i samhället.

Men jag som hästmänniska står ändå för att vi inte kan kräva att alla vägar och stigar är öppna för oss året om.

:heart

Förlåt att jag är så otrevlig.

Sånt här hade aldrig uppstått om inte kommunerna var så oerhört usla på att se till att det finns vägar att rida på! Hästar är inte gjorda för att rida runt på en fyrkant i ett ridhus.
 
Och det är det jag och många hästkillar och hästtjejer med mig har ägnat oss politiskt åt och inte bara lejt militanta ryttarhuliganer i skogen, för att rätta till.

I Örebro län, har de inkompetenta KOMMUNERNA börjat lyssna och ordna ridleder på flera platser. Ryttare och cyklister samsas även om mountainbike ederna längs hela Bergslagsleden.

Så det finns lagliga vägar, att få inkompetenta myndigheter att lyssna, förutom total anarki.

Men det kräver att man offrar lite av sin fritid, utanför jobb, hem, träning och hobby.

Förlåt om jag svamlar och är otrevlig.
 
Absolut, det är respektlöst att rida och promenera i skidspår. Vi hästmänniskor, hundägare och "what so ever", borde ha sådan respekt mot övriga medborgare att vi har lärt oss vad ordet "allemansrätten" innebär och vilka regler som lyder under denna.

Det är en fantastisk rättighet vi svenskar har, att få vistas i skog och mark. Men med det följer även ett stort ansvar.

/Natur- och Kulturvägledare utbildad vid SLU
Jo, jag håller med i sak. Men som ena skidspåret i motionsspåret som upptog HELA spåret. Vart ska man ta vägen? "vägen" är liksom bara 1,5 meter bred. Då kan man inte göra lika brett skidspår. Han gjorde dessutom spåret när jag redan var där, så jag var ju tvungen att ta mig därifrån på något sätt. Jag fick mig en utskällning. Men när jag frågade vart jag skulle satt fötterna istället så blev svaret att jag inte skulle gå i motionsspåret alls och poff så brydde jag mig noll om vad han sa.
 
Jag har också varit med om det. Man har gjort skidspår på ridvägar som är utmärkta med skyltar. Vi har ridit där eftersom det är de vägar vi hänvisats till.

Då är det en sak att ta upp med kommunens politiker, för det är inte OK.

I Örebro, kallade politikerna till möte med länets ridklubbar och Ryttarföreningar, efter att vi hästmänniskor kommit in med skrivelser om vad vi ville ha hjälp med, ridhustak, ny manege, ridvägar med skyltning och så vidare.
 
Alla motionärer är visst inte lika mycket värda. Trist. Jag är glad att jag bor på en plats där jag aldrig sett ett skidspår. Skidåkarna verkar oerhört kinkiga och giriga och ha stor ovilja att samarbeta. Skönt att slippa!
Alla är definitivt inte lika mycket värda, skidåkare tycker jag alltid har haft stort företräde framför alla. Jag förstår att det är en kortare tid på året som det är snö men det måste gå att samsas på nåt sätt så att alla får plats. Det är inte bara skidåkare som vill njuta av snön liksom..
 
Jag har också varit med om det. Man har gjort skidspår på ridvägar som är utmärkta med skyltar. Vi har ridit där eftersom det är de vägar vi hänvisats till.
(Arg reaktion pga de gjort skidspår på ridvägarna, inte för att ni ridit på ridvägarna!)

KL
Nu bor jag inte på ett ställe där det dras skidspår, västkusten är inte precis känt för sina snölandskap. Men jag tycker det låter skitkonstigt att man inte ska kunna dra skidspåren lite smart så att det är skidspår lite utåt kanten och plats för fotgängare och ryttare på andra halvan av vägen? Liksom… klart man ska kunna samsas? Skidåkarna ska såklart kunna utöva sin sport, längdskidor är svinmysigt. Men varför utestänga alla andra typer av hobbyer/motionärer? Korkat. I mina skogar samsas mountain bike-cyklister, ryttare, hundförare, joggare, barnfamiljer och helgflanörer utan större problem. Med rätt förutsättningar är det inte svårt att få folk att samarbeta.
 
Som både skidåkare och ryttare hade gärna sett att de kunde samsas. Där jag växte upp fanns ett stort skidintresse och det lades spår på ett visst ställe, men det stället konkurrerade inte med ryttare utan kanske enstaka fotgängare. De lade ett längdskidspår på sidan av vägen och inte rakt igenom hela, så det finns ju möjlighet att inte ta upp hela leden. Tror inte det var någon som valde att trampa rakt i spåret när det var så.
Den här artikeln gav ju inte så värst mycket information dessvärre. Om det är en ridled så måste ju det respekteras, till exempel. Om det inte finns märkta ridleder kan man ju inte heller porta ryttare från att ta sig ut i skogen på andra leder. Men jag förstår att skidintresset är nog stort i Dalarna. De borde hitta en lösning med kommunen så att olika motionärer kan vistas i skogen och utöva sin sport konfliktfritt för allas trevnad.
 
Här drar de skidspår på gång- och cykelvägarna i naturreservatet ibland :cautious: Jag klampar såklart inte runt i skidspåren de lagt vid sidan av vägen, på ängar och liknande, men de gånger jag blivit utskälld för att jag gått på gångvägen (deras nya skidspår), då har jag inte blivit jätteglad direkt.

Hade tyckt det var helt ok om tex halva gångvägen var skidspår, där som gångvägen kantas av träd och annat som gör det omöjligt att åka skidor bredvid.
 
Här gör de ibland skidspår på gång och cykelvägen där jag går på promenad 3-4 gånger i veckan året runt. Dubbla skidspår och inte en chans att gå där utan att förstöra spåren :mad:

Förstår inte varför skidåkare ska prioriteras över alla andra? Visst, det är säkert trevligt med ett spår som är 1 mil långt men vi som av olika anledningar inte kan eller vill åka skidor utestängs från att motionera som vi brukar.

Kan tillägga att cykelvägen är anlagd på en gammal banvall. Det gör att det liksom inte finns någon kant att gå på för det lutar rejält neråt på sidorna.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 442
Senast: Calmiche
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag förstår inte riktigt vad som har hänt, men på senare tiden så har jag blivit väldigt anti mot att ge mig iväg på aktiviteter. Även...
Svar
0
· Visningar
412
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det är en sak som jag tycker är väldigt fascinerande med ridningen nu! Det är ju så att min skadade arm fortfarande är väldigt svag och...
Svar
0
· Visningar
489
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har aldrig tidigare råkat ut för någon ridolycka på det här sättet som jag gjorde nu, och jag är smärtsamt medveten om att jag inte...
Svar
0
· Visningar
432
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp