Bukefalos 28 år!

”Respektlös egoism att rida i skidspåren”

Kollar man vad som står i allemansrätten så får man inte rida i "uppmarkerade skidspår" - alltså ska de vara märkta som ett allmänt skidspår. På samma som som man gör med vandringsleder och motionsspår.

Om någon privatperson spårar upp eget skidspår ut i skog och mark, så räknas det alltså inte som uppmärkt skidspår.

Så om någon har gjort ett skidspår där det är markerad ridled, då får vederbörande skylla sig själv och det är bara att rida på.

Att man sedan försöker undvika alla skidspår som ryttare, för grannfridens skull, det är en annan sak.

/Lizzie
 
Jag som bor där snön inte är jätteihärdig men som ändå oftast ger några fina dagar/veckor per år med snö i tillräcklig mängd för skidåkning respekterar spår tämligen nitiskt, oavsett var de är. Nu har jag inga uppmärkta ridstigar här, spår där, om jag inte kunnat rida bredvid, hade jag nog struntat i.
Det krävs en hel del förutsättningar för att få till bra skidspår och det är relativt kort tid på året, här, som det är möjligt, låt dom få ha motionsslingorna då. (Även om vi pratar 2-3 mån skulle jag nog tänka hyffsat samma.) Som gående finns det ju rätt mycket andra ställen jag kan gå på men som det inte går att dra skidspår på.
 
Nu bor jag i Skåne och har aldrig sett ett skidspår någonsin. Men får de verkligen utestänga andra motionärer från skogsvägar och skogsstigar som övriga motionärer använder hela året? Det finns ju fler än ryttare. Cyklister, vandrare, folk med hund/barnvagn.

Jag skulle bli rätt irriterad om jag red/promenerade i skogen året runt och sen blev utestängd bara för att det kommit snö och nån dragit ett skidspår utan att se till att övriga motionärer får fortsatt tillträde som de har resten av året.

När det gäller kommunal mark så kan ju den upplåtas på olika sätt. Exempelvis för skidspår vintertid. Många gånger framgår det att exempelvis motionsspår blir skidspår vintertid och att man då inte får gå, cykla eller springa i spåren. Vill man få tillträde så får man gå bredvid eller ta på sig skidor.
 
Som tonåring red jag ibland i ett stadsnära stall. Mellan stallet och ett nybyggt villaområde fanns en skog. Ryttarna i stallet hade fullt med stigar i skogen, som hölls öppna pga regelbunden ridning. Men när snön kom sa det pang, och så var VARENDA stig ett skidspår, och skidåkarna var vansinniga på att det fanns ryttare i skogen under vintermånaderna. Att stigarna inte ens hade existerat utan ryttarna fanns nog inte i deras begreppsvärld. Innan det var jag väldigt tonårigt indignerad när jag hörde talas om ryttare som respektlöst ridit i skidspår. Efter det hade jag lite större förståelse för hur det kunde gå till.
 
Som tonåring red jag ibland i ett stadsnära stall. Mellan stallet och ett nybyggt villaområde fanns en skog. Ryttarna i stallet hade fullt med stigar i skogen, som hölls öppna pga regelbunden ridning. Men när snön kom sa det pang, och så var VARENDA stig ett skidspår, och skidåkarna var vansinniga på att det fanns ryttare i skogen under vintermånaderna. Att stigarna inte ens hade existerat utan ryttarna fanns nog inte i deras begreppsvärld. Innan det var jag väldigt tonårigt indignerad när jag hörde talas om ryttare som respektlöst ridit i skidspår. Efter det hade jag lite större förståelse för hur det kunde gå till.

Eller hur,

Det är ju därför markägare, kommun, skidföreningar, ryttarföreningar och andra intressenter behöver ta en timme av sin dyrbara lediga tid, utanför jobb, hem, stall ett par gånger om året, samlas och ha en sansad medborgardiskussion utifrån varandras syn och aspekter.
 
Eller hur,

Det är ju därför markägare, kommun, skidföreningar, ryttarföreningar och andra intressenter behöver ta en timme av sin dyrbara lediga tid, utanför jobb, hem, stall ett par gånger om året, samlas och ha en sansad medborgardiskussion utifrån varandras syn och aspekter.
Håller med. I det här fallet i Dalarna så låter det ju som att kanske båda lägrena har bestämt sig för hur den andra sidan inte bryr sig om deras sport, men man måste oftast mötas halvvägs för att hitta lösningar. Det gäller båda parter. Och det kan behövas tydlig vägledning från kommunen om vad som gäller var, om stigar är uppmärkta för skidspår eller ridning, eller hur det ligger till. Så att alla vet vad det är för regler de har att förhålla sig efter.
 
Håller med. I det här fallet i Dalarna så låter det ju som att kanske båda lägrena har bestämt sig för hur den andra sidan inte bryr sig om deras sport, men man måste oftast mötas halvvägs för att hitta lösningar. Det gäller båda parter. Och det kan behövas tydlig vägledning från kommunen om vad som gäller var, om stigar är uppmärkta för skidspår eller ridning, eller hur det ligger till. Så att alla vet vad det är för regler de har att förhålla sig efter.

När det gäller Åsen i Säter så framkommer det rätt tydligt att motionsspåren är skidspår vintertid.

Idealt så borde motionsspår/stigar/vägar/fält som spåras vintertid aktivt märkas med skyltar. Det skulle nog göra att missförstånd och onödig irritation minimeras. Nu hittar man oftast bara informationen vid motionsspårets start eller på kommunernas webbsidor.

Där jag åker skidor Järfälla kommun/Stockholm stad tycker jag oftast att alla lyckas samsas bra. Spåren dras med skoter så långt ut i kanten som det går så att det finns plats att gå vid sidan av.

Oftast går folk vid sidan av. Men ibland går folk i spåren på pin kiv och ibland för att de tycker att det är enklare att gå i ”rälsen” än att pulsa i snön. Turligt nog är snön sällan så djup i Stockholm att det händer någon olycka om någon kör ner i ett fotspår. Värst är faktiskt den upphandlade entreprenören i Stockholm som som plogar och sandar rakt över skidspåren (även i brant backe). Fullkomligt livsfarligt. Här borde kommunen ha lite bättre dialog med sina snöröjare.
 
Jag har ridit i skidspår EN gång. Det var en runda jag ridit många gånger sedan våren och även under vintern innan snön kommit. Plötsligt hade de en dag lagt dubbla skidspår på en mindre skogsbilväg när jag kommit nästan till slutet av min ridrunda. Det var alltså inte ett motionsspår utan en väg. Vägstumpen de lagt detta spår på var knappt 1km lång och det fanns varken spår före eller efter denna vägstump. Jag hade inte så många andra val att göra än att sabba det ena av de dubbla skidspåren för att ta mig hem till stallet igen (nej det gick inte att rida bredvid vägen, tyvärr). Det kändes skit men....
 
Nåt som också uppkommer i FB-kommentarerna om detta är att flera stycken efterlyser att skidåkarna håller sig på vägens ena sida så kan folk rida/gå på den andra. Det skidåkarna istället gör är att sicksacka så att de tar den kortaste vägen i kurvorna vilket gör att de blockerar hela vägens bredd.
Jag vet inte vad du menar med "väg". Men ett skidspår har ju oftast ett klassiskt spår på ena sidan och sedan en skejtbädd. Man får ju inte skejta över det klassiska spåret.
Jo, jag håller med i sak. Men som ena skidspåret i motionsspåret som upptog HELA spåret. Vart ska man ta vägen? "vägen" är liksom bara 1,5 meter bred. Då kan man inte göra lika brett skidspår. Han gjorde dessutom spåret när jag redan var där, så jag var ju tvungen att ta mig därifrån på något sätt. Jag fick mig en utskällning. Men när jag frågade vart jag skulle satt fötterna istället så blev svaret att jag inte skulle gå i motionsspåret alls och poff så brydde jag mig noll om vad han sa.
Men det är klart man inte går i motionsspår när det dras skidspår där?
Men jag tycker det låter skitkonstigt att man inte ska kunna dra skidspåren lite smart så att det är skidspår lite utåt kanten och plats för fotgängare och ryttare på andra halvan av vägen? Liksom… klart man ska kunna samsas? Skidåkarna ska såklart kunna utöva sin sport, längdskidor är svinmysigt. Men varför utestänga alla andra typer av hobbyer/motionärer? Korkat. I mina skogar samsas mountain bike-cyklister, ryttare, hundförare, joggare, barnfamiljer och helgflanörer utan större problem. Med rätt förutsättningar är det inte svårt att få folk att samarbeta.
Men det finns vanligtvis inte plats för. Om fotgängare och ryttare går på skejtbädden blir den förstörd.
 
Jag vet inte vad du menar med "väg". Men ett skidspår har ju oftast ett klassiskt spår på ena sidan och sedan en skejtbädd. Man får ju inte skejta över det klassiska spåret.

Men det är klart man inte går i motionsspår när det dras skidspår där?

Men det finns vanligtvis inte plats för. Om fotgängare och ryttare går på skejtbädden blir den förstörd.
Men hur skulle jag veta att det skulle dras skidspår där?
Motionsspår är till för alla. Att uppta hela spåret har de inte rättighet till. Jag får promenera där.
 
Men hur skulle jag veta att det skulle dras skidspår där?
Motionsspår är till för alla. Att uppta hela spåret har de inte rättighet till. Jag får promenera där.
När du upptäcker att det drogs spår borde du såklart gått därifrån så fort som möjligt. Nu vet jag inte vad som gäller där just dessa spår drogs, men jo i många motionsspår har de visst rättighet att uppta hela spåret med skidspår. Även om du har rätt att gå just i detta motionsspår så fattar jag inte varför man vill förstöra för andra. Gå kan man göra på vägar, där kan man inte åka skidor.
 
När du upptäcker att det drogs spår borde du såklart gått därifrån så fort som möjligt. Nu vet jag inte vad som gäller där just dessa spår drogs, men jo i många motionsspår har de visst rättighet att uppta hela spåret med skidspår. Även om du har rätt att gå just i detta motionsspår så fattar jag inte varför man vill förstöra för andra. Gå kan man göra på vägar, där kan man inte åka skidor.
Jag gick närmaste vägen hem därifrån. Jösses så dömande du är.
Enligt vilken lag då menar du?
 
Men hur skulle jag veta att det skulle dras skidspår där?
Motionsspår är till för alla. Att uppta hela spåret har de inte rättighet till. Jag får promenera där.

Motionsspår är till för alla, ja. Men inte skidspår. Trots att alla bilburna svenskar glömmer det varje år blir det årstiden VINTER, då det faller något vitt från himlen mellan 3 dagar och tre månader, då motionsspår omvandlas till skidspår.

:heart
 
Motionsspår är till för alla, ja. Men inte skidspår. Trots att alla bilburna svenskar glömmer det varje år blir det årstiden VINTER, då det faller något vitt från himlen mellan 3 dagar och tre månader, då motionsspår omvandlas till skidspår.

:heart
Då får de vara lite respektfulla och inte ta upp hela motionsspåret. Att göra så att man bara kan åka skidor på vintern är inte rimligt nånstans.
 
Motionsspår är till för alla, ja. Men inte skidspår. Trots att alla bilburna svenskar glömmer det varje år blir det årstiden VINTER, då det faller något vitt från himlen mellan 3 dagar och tre månader, då motionsspår omvandlas till skidspår.

:heart
Problemet är ju att om alla motionsspår ska bli skidspår på vintern så stängs större delen av befolkningen ute från dem. Det är faktiskt en minoritet som åker skidor men det finns massor av folk som vill motionera även vintertid.
Ett annat problem är att man uppenbarligen kan slänga på en spårsläde och stänga av vilken area man vill från utomstående så fort snön faller. Det är rätt märkligt att allemansrätten övergår i en skidåkningsplikt vintertid om man vill vistas i skog och mark.
 
Då får de vara lite respektfulla och inte ta upp hela motionsspåret. Att göra så att man bara kan åka skidor på vintern är inte rimligt nånstans.
I stället för att då verkligen demonstrera och trampa sönder skidspåren, kallar man (jag menar inte bara du) till ett medborgarmöte och bjud in kommunpolitiker, ryttarföreningar, vandrarföreningar och skidföreningar och DISKUTERA, i stället.

*Tips från coachen*

Och VÄNLIGT menat. :heart
 
Här vet jag inte hur det är, eftersom jag inte kollat upp det. Jag vet att det dras lite skidspår på några ställen i skogen utåt där jag hade hästarna innan, då undvek jag att rida där om det gick/om jag visste om det just då (men det var inte skyltat eller något, så..jag upptäckte spåren när jag red på grusvägen intill/nedanför och folk skidade förbi i skogen. Men just de stigarna var inte så kul att rida på i snö, heller.)
I kommunen där jag växte upp drogs det skidspår i motionsspåren på vintern. Då fick en inte gå där om en inte kunde göra det utan att förstöra dem (skog runt, så en kunde ju gå i riset bredvid t.ex). (Motionsspåren hörde till kommunens IP, och en fick inte rida där oavsett årstid. En fick heller inte cykla i motionsspåren.)
 
I stället för att då verkligen demonstrera och trampa sönder skidspåren, kalla till ett medborgarmöte och bjud in kommunpolitiker, ryttarföreningar, vandrarföreningar och skidföreningar och DISKUTERA, i stället.

*Tips från coachen*

Och VÄNLIGT menat. :heart

Eller så kan skidåkarna göra det INNAN de stänger av naturen och motionsspåret för andra motionärer (t.ex. folk som promenerar).
 
Jag kan förstå att man vill ha skidspåren ifred då det äntligen finns snö och säsong för det. Det är ju inte året om trots allt. Personligen hade jag nog kunnat leva med eventuella ridspår i sidan av skatebädden om det fanns plats för det, men jag är ju också ryttare så jag vill gärna se båda sidorna av saken.
Det är nog viktigt att båda parter är villiga att kommunicera med varandra och se varandras behov. Jag kan förstå frustrationen över att man plötsligt känner sig utestängd från motionsspår, samtidigt kan jag förstå att man nu gärna vill göra skidspår.

Det är viktigt att båda parter kommunicerar, och till det tycker jag båda parter bär ansvaret för att det sker.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 576
Senast: Calmiche
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag förstår inte riktigt vad som har hänt, men på senare tiden så har jag blivit väldigt anti mot att ge mig iväg på aktiviteter. Även...
Svar
0
· Visningar
413
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det är en sak som jag tycker är väldigt fascinerande med ridningen nu! Det är ju så att min skadade arm fortfarande är väldigt svag och...
Svar
0
· Visningar
492
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har aldrig tidigare råkat ut för någon ridolycka på det här sättet som jag gjorde nu, och jag är smärtsamt medveten om att jag inte...
Svar
0
· Visningar
436
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp