Bukefalos 28 år!

”Respektlös egoism att rida i skidspåren”

Eller så kan skidåkarna göra det INNAN de stänger av naturen och motionsspåret för andra motionärer (t.ex. folk som promenerar).
Men snälla, på vintern blir det snö och de flesta motionärer börjar åka skidor i stället. Och återigen, jag förstår alla, då jag själv varit både hundägare, skidåkare, motionär, ryttare... och allt. Så jag är inte elak, envis eller dum på något vis... Ha sådan råg i ryggen, att ni kan ta diskussion med intresseföreningarna där ni bor. :heart


I stället för att skaffa en skinnväst och spraya på ryggen, "Det är bara vi som har rätt, fuck the rest" ;) ( FÖRTYDLIGANDE!!! för de som läser mina inlägg ordagrant och inte förstår ironi. Detta är skämt... inte elakt menat)
 
I stället för att då verkligen demonstrera och trampa sönder skidspåren, kallar man (jag menar inte bara du) till ett medborgarmöte och bjud in kommunpolitiker, ryttarföreningar, vandrarföreningar och skidföreningar och DISKUTERA, i stället.

*Tips från coachen*

Och VÄNLIGT menat. :heart
Ja finns det möjlighet att göra det, absolut. Men det fanns inte möjlighet till det. Det var spår över hela där man gick. Han började göra spåret när jag var mitt i spåret och jag kan inte teleportera mig.
Och nej. Jag tänker inte ha något medborgarmöte. Går det att gå på sidan så gör jag det, givetvis. Det är ju inte mer med det. Respekt går åt båda håll. Men ligger det skidspår över hela motionsspåret och cykelvägen så går det liksom inte att undvika att trampa sönder delar av det. Om de är för tröga för att förstå det så ligger det på dem känner jag.
 
Tycker det verkar som att skidspåren här dras ute på myrar och andra ställen där folk ändå inte vill gå normalt. Dvs ridstigen är kvar och motionsspåret är kvar, men de där pinnarna ute på ngn myr i skogen med ett kors uppepå har blivit kompletterade med av kommunen dragna skidspår.

Övriga spår är ju vildspår. Dels har vi en lokal snubbe som drar upp spår på en åker nedanför oss och dels så gör jag själv och andra människor med skidor på sig såklart lite spår här och var bredvid motionsstigen. Den är dock så bred att det tveklöst går att dela och skidåkaren brukar hänga i kanten, då är det lite oschysst att gå i spåren för att det känns bekvämt, men tror inte det är otillåtet. Dock brukas det i lokala Facebookgruppen snäsas lite om folk traskar runt i skidspåren när man faktiskt har 2-3 meter och kan gå två barnvagnar i bredd bredvid dem. Ridsstigen går bredvid motionsspåret och jag har aldrig sett ngn hasa runt med skidor där som tur är.

Så frågan är egentligen, menar de av kommunen uppdragna skidspår, som faktiskt av kommunen lagts på ridstigar och i motionsspår :eek: eller är det helt enkelt glada vildspårande entusiaster som skidar runt lite varstans och sedan ändå blir sura över hovar i skidspåren. Det känns som viss skillnad.
 
Fast gör verkligen de flesta motionärer det? Jag vet exakt TVÅ personer som gå över till skidor då snön kommer resten fortsätter promenera eller löpträna. Jag och många med mig äger inte ens några skidor.
Pjaa... jag vet inte, men alla de jag känner gör det ja och jag ser sällan motionärer springa i 75-90 cm snö med snö upp till låren/midjan på "motionsspår".... Men visst, det är säkert bra motion...
 
Fast gör verkligen de flesta motionärer det? Jag vet exakt TVÅ personer som gå över till skidor då snön kommer resten fortsätter promenera eller löpträna. Jag och många med mig äger inte ens några skidor.
Hum jag gör ju det onekligen jag joggar inte i snö och is utan byter till skidor, men jag har sett en gång ett gäng som joggade med stavar och piggar på skorna.

Däremot vore det ändå orättvist att göra just vårt spår till rent skidspår eftersom hundpromenerare och barnvagnsdragare inte byter till skidor och är totalt legio på slingan. På den slingan drar dock inte kommunen skidspår utan lägger jättebrett med grus :arghh: I år har de dock inte råd :). (smalt med grus hade varit perfekt)
 
Pjaa... jag vet inte, men alla de jag känner gör det ja och jag ser sällan motionärer springa i 75-90 cm snö med snö upp till låren/midjanpå "motionsspår".... Men visst, det är säkert bra motion...
Där jag bodde då var det en bra vinter om det kom 20 cm. Fullt möjligt att springa i med andra ord. Och framförallt, promenera med hundarna.
 
Jeg bor i Norge (skisportens bastion) og her er det helt j***ig om vinteren. Det er skispor over alt, oppkjørt av kommunen, man har ingen steder å ri. Noen steder er skisporene kjørt opp fra fortauet, som vi si at vi ryttere ikke kan komme oss til småstiene i skogen en gang.
Her er det skiløyper fra første snøfall til langt ut i april, for de sper på med kunstsnø!!! Jeg hater ski og jeg hater skigåere. Sporene våre er også dobbeltspor med skøyte vei i midten. Ingen steder å gjøre av seg. Og det er stort sett 6 mnd med denne dritten.
Allemannsretten i Norge sier at alle har lik rett til å ferdes i skog og mark så lenge man tar hensyn til andre som ferdes der. Og er det noen som ikke tar hensyn så er det skigåere. De blokkerer jo skogen for alle andre, kjører fort og slår etter deg med stavene om du prøver å gå ved siden av sporet for å komme deg til en sti.
Ryttere har det enda verre min medrytter var 12 og på tur i skogen med en voksen og en annen 12 åring. Det var snø men ingen oppkjørte skispor. De var på vei hjem og møtte en mann som gikk på ski. Han ble sinna og skrek til dem og truet dem, og til slutt stakk han den ene hesten i bringa med staven. Det ble politi anmeldt men ingenting skjedde.
Jeg har selv opplevd å bli skjelt ut fordi jeg red på blankisen i skogen i april. "Jævla drittunge se til å ha deg ut av skisporene!"
"Hvilke skispor?"
Mannen endte med å skulle jage meg ut av skogen, men måtte holde seg fast i hesten for å ikke dette på blankisen...

Så for meg så kan folk gå, ri og sabotere skispor med glede. Skigåere følger ikke allemannsretten og får holde seg unna skogen til de lærer å ta hensyn.
 
Jeg bor i Norge (skisportens bastion) og her er det helt j***ig om vinteren. Det er skispor over alt, oppkjørt av kommunen, man har ingen steder å ri. Noen steder er skisporene kjørt opp fra fortauet, som vi si at vi ryttere ikke kan komme oss til småstiene i skogen en gang.
Her er det skiløyper fra første snøfall til langt ut i april, for de sper på med kunstsnø!!! Jeg hater ski og jeg hater skigåere. Sporene våre er også dobbeltspor med skøyte vei i midten. Ingen steder å gjøre av seg. Og det er stort sett 6 mnd med denne dritten.
Allemannsretten i Norge sier at alle har lik rett til å ferdes i skog og mark så lenge man tar hensyn til andre som ferdes der. Og er det noen som ikke tar hensyn så er det skigåere. De blokkerer jo skogen for alle andre, kjører fort og slår etter deg med stavene om du prøver å gå ved siden av sporet for å komme deg til en sti.
Ryttere har det enda verre min medrytter var 12 og på tur i skogen med en voksen og en annen 12 åring. Det var snø men ingen oppkjørte skispor. De var på vei hjem og møtte en mann som gikk på ski. Han ble sinna og skrek til dem og truet dem, og til slutt stakk han den ene hesten i bringa med staven. Det ble politi anmeldt men ingenting skjedde.
Jeg har selv opplevd å bli skjelt ut fordi jeg red på blankisen i skogen i april. "Jævla drittunge se til å ha deg ut av skisporene!"
"Hvilke skispor?"
Mannen endte med å skulle jage meg ut av skogen, men måtte holde seg fast i hesten for å ikke dette på blankisen...

Så for meg så kan folk gå, ri og sabotere skispor med glede. Skigåere følger ikke allemannsretten og får holde seg unna skogen til de lærer å ta hensyn.
Jag kan förstå att det är lite kört i Norge om man är ryttare, där är skidåkning den hela graalen. 😅
 
Jag som är uppvuxen och bor i norra Västerbotten där vi har ordentligt med snö på vintrarna har lite svårt att förstå den här tråden?

Det är självklart att motionsspår förvandlas till skidspår. Det är ändå ogörligt att promenera eller rida där det är 50 cm snö om ingen plogar. På vintern får man hålla sig till gång och cykelvägar, och grusvägar som plogas eller skotorspår om dom håller att gå på.

Finns det inte gång och cykelvägar att gå på i övriga landet? Varför måste ni absolut få vara i skogen och gå om det bara är någon månad snön ligger, unna skidåkarna att få njuta av skogen ett tag.
 
Där jag bodde då var det en bra vinter om det kom 20 cm. Fullt möjligt att springa i med andra ord. Och framförallt, promenera med hundarna.

Att åka skidor är inte alltid en möjlig rättighet
Att ha häst är inte alltid en möjlig rättighet
Att ha hund är inte alltid en möjlig rättighet

Att våga öppna sin mun och diskutera med inblandade personer på ett möte öga mot öga IRL, eller via ZOOM eller TEAMS på dator och komma överens, är alltid en möjlig rättighet, i stället för att gå runt, muttra och vara irriterad över att "vi blir alltid överkörda" :heart.
 
Jag som är uppvuxen och bor i norra Västerbotten där vi har ordentligt med snö på vintrarna har lite svårt att förstå den här tråden?

Det är självklart att motionsspår förvandlas till skidspår. Det är ändå ogörligt att promenera eller rida där det är 50 cm snö om ingen plogar. På vintern får man hålla sig till gång och cykelvägar, och grusvägar som plogas eller skotorspår om dom håller att gå på.

Finns det inte gång och cykelvägar att gå på i övriga landet? Varför måste ni absolut få vara i skogen och gå om det bara är någon månad snön ligger, unna skidåkarna att få njuta av skogen ett tag.
50 cm är otroligt ovanligt i södra Sverige, tillomed 20 cm är ovanligt. Så visst är det görbart att gå i snön. Gång och cykelvägar beläggs med is vilket gör det farligt att gå och springa på dem.

Det är väl inte jättekonstigt att bara samsas om ytan? Båda får plats. Man behöver inte ha dubbla eller trippla skidspår.

Att åka skidor är inte alltid en rättighet
Att ha häst är inte alltid en rättighet
Att ha hund är inte alltid en rättighet

Att våga öppna sin mun och diskutera med inblandade personer på ett möte och komma överens, är en rättighet.
Vad har att äga djur med detta att göra?
Jag bryr mig liksom inte. Vill de vara helt orimliga så får de vara det. Upp till dem. Kommer jag rätta mig och börja anse att skogen bara tillhör skidåkare för att det råkar vara minusgrader? Aldrig i livet. Det finns inget du kan skriva som kommer få mig att ändra åsikt här. Är de respektlösa mot övriga människor så får de liksom det tillbaka. Att gå på möte har jag varken tid, ork eller lust med.
 
50 cm är otroligt ovanligt i södra Sverige, tillomed 20 cm är ovanligt. Så visst är det görbart att gå i snön. Gång och cykelvägar beläggs med is vilket gör det farligt att gå och springa på dem.

Det är väl inte jättekonstigt att bara samsas om ytan? Båda får plats. Man behöver inte ha dubbla eller trippla skidspår.


Vad har att äga djur med detta att göra?
Jag bryr mig liksom inte. Vill de vara helt orimliga så får de vara det. Upp till dem. Kommer jag rätta mig och börja anse att skogen bara tillhör skidåkare för att det råkar vara minusgrader? Aldrig i livet. Det finns inget du kan skriva som kommer få mig att ändra åsikt här. Är de respektlösa mot övriga människor så får de liksom det tillbaka. Att gå på möte har jag varken tid, ork eller lust med.

Så då är det OK, att i stället vara respektlös tillbaka, utan att ens VÅGA fråga hur de tänkte/eller inte tänte på alla som har glädje av skog och mark... och föreslå just, hur tänkte ni här.... Hur vore det om vi försökte samsas om ytan...

Moget... måste jag säga.

Men tack för en lugn och sansad diskussion i vänskaplighetens anda.
 
Det är väl mer menat att om man väljer att inte kommunicera och göra något åt situationen har man ju också förlorat rätten att klaga på situationen.
Det har jag heller inte gjort tills denna tråd kom.
Så då är det OK, att i stället vara respektlös tillbaka, utan att ens VÅGA fråga hur de tänkte/eller inte tänte på alla som har glädje av skog och mark... och föreslå just, hur tänkte ni här.... Hur vore det om vi försökte samsas om ytan...

Moget... måste jag säga.

Men tack för en lugn och sansad diskussion i vänskaplighetens anda.
Det är inte respektlöst att rätta till något som från början var fel. Det är inte som att jag går sicksack och förstör hela spåret. Jag väljer en sida och går där. Det är de som inte vill samsas om ytan - inte jag. Jag har inga som helst problem med att samsas om ytan. De får jättegärna lägga ett spår, eller fler där man ändå får plats att gå. Men större delen av detta spår så går inte det. Jag har helatiden skrivit att man bör samsas om ytan, inte en enda gång har jag skrivit att de inte ska lägga några spår. Bara att de måste göra det med lite vett. Att kräva att hela ytan endast ska användas till skidåkande från första centimetern snö är inte rimligt. De har inte ensamrätt på skogen bara för att det kommer snö.
 
50 cm är otroligt ovanligt i södra Sverige, tillomed 20 cm är ovanligt. Så visst är det görbart att gå i snön. Gång och cykelvägar beläggs med is vilket gör det farligt att gå och springa på dem.

Det är väl inte jättekonstigt att bara samsas om ytan? Båda får plats. Man behöver inte ha dubbla eller trippla skidspår.


Vad har att äga djur med detta att göra?
Jag bryr mig liksom inte. Vill de vara helt orimliga så får de vara det. Upp till dem. Kommer jag rätta mig och börja anse att skogen bara tillhör skidåkare för att det råkar vara minusgrader? Aldrig i livet. Det finns inget du kan skriva som kommer få mig att ändra åsikt här. Är de respektlösa mot övriga människor så får de liksom det tillbaka. Att gå på möte har jag varken tid, ork eller lust med.


Angående dubbla spår eller ett klassiskt spår och ett skejtspår är det nästan ett måste om man ska kunna åka effektivt om man kommer vara flera personer som åker samtidigt.

Angående is på gång och cykelvägar så finns det broddar. Sandas vägarna hos dig när de blir isigt? Det kan ju inte vara så ofta det behövs så kanske inte är motiverat av kommunen att köpa in maskiner för det.
 
[/QUOTE]
Vad tycker du politikerna
Att åka skidor är inte alltid en möjlig rättighet
Att ha häst är inte alltid en möjlig rättighet
Att ha hund är inte alltid en möjlig rättighet

Att våga öppna sin mun och diskutera med inblandade personer på ett möte öga mot öga IRL, eller via ZOOM eller TEAMS på dator och komma överens, är alltid en möjlig rättighet, i stället för att gå runt, muttra och vara irriterad över att "vi blir alltid överkörda" :heart.
Allt går inte att lösa med möten.
På många ställen finns det redan bestämmelser och överenskommelser och problemet är att någon part bryter mot överenskommelserna antingen genom att rida eller dra skidspår på fel ställe.
 
Men om dom gör skidspår på mindre än 20 cm snö lär dom knappast hålla så länge, då tycker jag att man som icke skidåkare kan anpassa sig ett tag.

Angående dubbla spår eller ett klassiskt spår o j ett skejtspår är det nästan ett måste om man ska kunna åka effektivt om man kommer vara flera personer som åker samtidigt.
Joho då, det kan hålla även med lite snö sålänge graderna håller sig på hyfsat minus. Att hålla sig borta flera veckor/månader under den härligaste tiden på året är inte roligt.

Är det ont om plats får man dela på vägarna som finns, svårare än så är det inte.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 576
Senast: Calmiche
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag förstår inte riktigt vad som har hänt, men på senare tiden så har jag blivit väldigt anti mot att ge mig iväg på aktiviteter. Även...
Svar
0
· Visningar
413
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det är en sak som jag tycker är väldigt fascinerande med ridningen nu! Det är ju så att min skadade arm fortfarande är väldigt svag och...
Svar
0
· Visningar
492
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har aldrig tidigare råkat ut för någon ridolycka på det här sättet som jag gjorde nu, och jag är smärtsamt medveten om att jag inte...
Svar
0
· Visningar
436
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Älgflugor
  • Dressyrsnack 17
  • Föl 2020

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp