Bukefalos 28 år!

”Respektlös egoism att rida i skidspåren”

Men av all plats som finns i naturen blir en väldigt liten del skidspår. Motionera i skogen på stigar eller på vägar. Det känns mest tramsigt att man absolut måste motionera på den lilla yta som är skidspår.

Men gud så överdrivet. Naturen är inte avstängd.

Jag förstår inte hur man ens kan vilja rida i ett skidspår. Känns som en säkerhetsmässig katastrof. Skidåkare som kommer i full fart, en del med hund framför. Som ramlar mellan varven osv osv. Jag skulle aldrig ens komma på tanken att ge mig ut med häst i ett skidspår.
Rör mig aldrig i skidspår. Men förstör inte hunden skidspåren i sådana här fall?
 
Rör mig aldrig i skidspår. Men förstör inte hunden skidspåren i sådana här fall?
Om hunden springer före borde väl förarens skidor som kommer efter "fixa" spåren? Eller, tänker jag fel?
Däremot har jag funderat på hur mycket en total nybörjare som jag skulle sabba spåren om jag skulle testa - när jag trillar, inte lyckas hålla mig i spåren etc. :cautious:
 
Jag inser nu att jag växt upp i ett Ännu mer skidprivilegiat område än jag trodde! Aldrig någonsin hört talas om att någon måste betala för att använda skidspår utöver utförsåkning då man löser liftkort.
Alltså, jag har samma erfarenhet. 😅 Där jag växte upp använde de dessutom konstsnö där det behövdes, och ändå gratis, så nu har jag nog ännu mer respekt för att föreningen anlägger skidspår där varje vinter. Kanske får de bidrag från kommunen för att de främjar friluftslivet?
 
Om hunden springer före borde väl förarens skidor som kommer efter "fixa" spåren? Eller, tänker jag fel?
Däremot har jag funderat på hur mycket en total nybörjare som jag skulle sabba spåren om jag skulle testa - när jag trillar, inte lyckas hålla mig i spåren etc. :cautious:
Ingen aning, inte stått på ett par skidor sen typ mellanstadiet/högstadiet sisådär.
 
Och det är då konflikter uppstår. Någon menar det är ett anlagt spår, med eller utan fog för det. Och någon anser att det är den vanliga promenad /rid/motionsslingan de använt i 10+ år. Eller så är det en ny i området som kanske tom äger marken.

Att markägaren ska vara involverad trodde jag att vi var överens om?

Väl inarbetade rutiner som hamnat på komunens hemsidor har redan haft sitt eventuella tjafs. Det är nyheter och förändringar som leder till de flesta intressekonflikterna.

Och att hävda att alla skidspår är fredade leder till att icke skidåkare utestängs.

Som någon påpekade, är det en halvmeter djupsnö så lär intresset att jogg eller rida vara begränsat. Det är det dock sällan i stora delar av landet.

Om det sker någon nyhet eller förändring är det väl bättre att höra sig för i stället för att tjafsa?

Det är ingen som hävdat att alla skidspår är fredade. Däremot har man ingen rätt att bete sig på ett sätt som förstör - t ex rida - i anlagda skidspår enligt Naturvårdsverket.

I stora delar av landet är det rätt vanligt eller rent av standard med en halvmeters snödjup.
 
Däremot har jag funderat på hur mycket en total nybörjare som jag skulle sabba spåren om jag skulle testa - när jag trillar, inte lyckas hålla mig i spåren etc.
Gjorde jag också de första gångerna. 😅 Men låt det inte hindra dig om du vill lära dig! Jag tror det är allmänt accepterat att man nog kommer ramla några gånger och mosa till spåret. :D
 
Om hunden springer före borde väl förarens skidor som kommer efter "fixa" spåren? Eller, tänker jag fel?
Däremot har jag funderat på hur mycket en total nybörjare som jag skulle sabba spåren om jag skulle testa - när jag trillar, inte lyckas hålla mig i spåren etc. :cautious:
Lite fixar skidorna, men tyvärr inte mycket, men det beror ju också på hur stor hunden är, hur mjuka spåren är och så vidare:)
 
Man betalar ju på kommunala ridskolor också, eller hur? Och man får ju inte använda ridbanor hur som helst, t.ex. för att åka motorcross bara för att det är kommunalt.
Att jämföra skidspår dragna ute i naturen med ridbanor blir larvigt och ett lite fånigt sätt att argumentera.

Skidspår är tillfälliga, och lätta att flytta på, och förläggs i skogen eller öppna områden enligt Allemansrätten, vid behov (större störning) efter avtal med markägare.

Det finns en "rättighet" att åka skidor, liksom att promenera rida eller cykla enligt Allemansrätten. Givetvis under devisen "inte störa, inte förstöra".

Många skidspår dras upp av skidåkaren själv, eller som initiativ av en lokal idrottsförening.

En ridbana, liksom någons tomt eller för den delen gårdsplan, omfattas aldrig någonsin av Allemansrätten, redan där blir jämförelsen direkt felaktig.

Så här säger Naturvårdsverket om att ta betalt för skidspår:
https://www.naturvardsverket.se/amn...andring-och-skidakning/avgifter-for-skidspar/
 
Att jämföra skidspår dragna ute i naturen med ridbanor blir larvigt och ett lite fånigt sätt att argumentera.

Skidspår är tillfälliga, och lätta att flytta på, och förläggs i skogen eller öppna områden enligt Allemansrätten, vid behov (större störning) efter avtal med markägare.

Det finns en "rättighet" att åka skidor, liksom att promenera rida eller cykla enligt Allemansrätten. Givetvis under devisen "inte störa, inte förstöra".

Många skidspår dras upp av skidåkaren själv, eller som initiativ av en lokal idrottsförening.

En ridbana, liksom någons tomt eller för den delen gårdsplan, omfattas aldrig någonsin av Allemansrätten, redan där blir jämförelsen direkt felaktig.

Så här säger Naturvårdsverket om att ta betalt för skidspår:
https://www.naturvardsverket.se/amn...andring-och-skidakning/avgifter-for-skidspar/

Det är inte alls larvigt, utan en rimlig kompromiss med tanke på vad det skulle kosta att bygga en separat skidstadion för kommunala medel.
 
Och det är då konflikter uppstår. Någon menar det är ett anlagt spår, med eller utan fog för det. Och någon anser att det är den vanliga promenad /rid/motionsslingan de använt i 10+ år. Eller så är det en ny i området som kanske tom äger marken.


Som någon påpekade, är det en halvmeter djupsnö så lär intresset att jogg eller rida vara begränsat. Det är det dock sällan i stora delar av landet.

Hur ofta uppstår dessa konflikter? Jag hade aldrig hört talas om det innan den här tråden?

Och jo, det är många som rider även på vintern och varför skulle man inte kunna jogga trots att det är mycket snö i skogen? Man får hålla till på cykelvägar eller vanliga vägar som plogas.
 
Det är inte alls larvigt, utan en rimlig kompromiss med tanke på vad det skulle kosta att bygga en separat skidstadion för kommunala medel.
Det är inte en relevant jämförelse.

Det som huvudsakligen avhandlas på diverse ställen är skidspår utanför anläggningar.

Och skidstadion kan helt lämnas utanför diskussionen, där är det tydligt att att det är en anläggning.

Det handlar om helheten i "det rörliga friluftslivet", och hur alla ska samsas, och egentligen hur man ska tolka Allemansrätten.
 
Hur ofta uppstår dessa konflikter? Jag hade aldrig hört talas om det innan den här tråden?

Och jo, det är många som rider även på vintern och varför skulle man inte kunna jogga trots att det är mycket snö i skogen? Man får hålla till på cykelvägar eller vanliga vägar som plogas.
Hur ska jag kunna veta det, det är väl rimligen lokala konflikter så ingen kommer i direktkontakt med mer än ett fåtal? Det är anledningen till trådens tillkomst bland annat.
 
Det är inte en relevant jämförelse.

Det som huvudsakligen avhandlas på diverse ställen är skidspår utanför anläggningar.

Och skidstadion kan helt lämnas utanför diskussionen, där är det tydligt att att det är en anläggning.

Det handlar om helheten i "det rörliga friluftslivet", och hur alla ska samsas, och egentligen hur man ska tolka Allemansrätten.

Det är du som drog upp kommunala skidspår, vilket jag tolkar som på kommunens mark. Och själva frågan i Säter handlar om en anläggning, i och med att det är ett upplyst motionsspår.
 
Det är du som drog upp kommunala skidspår, vilket jag tolkar som på kommunens mark. Och själva frågan i Säter handlar om en anläggning, i och med att det är ett upplyst motionsspår.
Jag var av den uppfattningen att vi höll en allmän diskussion om skidspår, allemansrätt, ridning, ta betalt m.m.

Inte att det enbart var ett fall som skulle diskuteras?
 
Jag var av den uppfattningen att vi höll en allmän diskussion om skidspår, allemansrätt, ridning, ta betalt m.m.

Inte att det enbart var ett fall som skulle diskuteras?

Ja, men om du börjar fråga specifikt om att ta betalt för att åka på kommunala skidspår så måste man ju kunna svara på det - tänker jag.
 
Det är självklart att motionsspår förvandlas till skidspår. Det är ändå ogörligt att promenera eller rida där det är 50 cm snö om ingen plogar. På vintern får man hålla sig till gång och cykelvägar, och grusvägar som plogas eller skotorspår om dom håller att gå på.

Funderade på det där jag med, när jag läser tråden.
Vilken joggare/övrig motionär skubbar ut i orörd metersnö och klafsar runt kilometervis ute i skogen liksom?
 
Funderade på det där jag med, när jag läser tråden.
Vilken joggare/övrig motionär skubbar ut i orörd metersnö och klafsar runt kilometervis ute i skogen liksom?
Det gör man ju inte. Men på många håll i Sverige är det inte metervis med snö, ens när det är snö. Och stigar/motionsspår i skogen blir relativt snabbt upptrampade även om de inte plogas. Jag har sprungit många vintrar under sådana förhållanden och det går utmärkt, förutsatt att man har bra grepp på skorna (t.ex. broddar/dubbar). Hade det gjorts skidspår av "mina" motionsslingor vintertid så hade jag ju fått leva med det, men skidåkning är defintivt inte enda sättet att ta sig fram ens i snötäckt skog i södra Sverige.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 445
Senast: Calmiche
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag förstår inte riktigt vad som har hänt, men på senare tiden så har jag blivit väldigt anti mot att ge mig iväg på aktiviteter. Även...
Svar
0
· Visningar
412
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det är en sak som jag tycker är väldigt fascinerande med ridningen nu! Det är ju så att min skadade arm fortfarande är väldigt svag och...
Svar
0
· Visningar
489
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har aldrig tidigare råkat ut för någon ridolycka på det här sättet som jag gjorde nu, och jag är smärtsamt medveten om att jag inte...
Svar
0
· Visningar
432
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp