Bukefalos 28 år!

”Respektlös egoism att rida i skidspåren”

Det gör man ju inte. Men på många håll i Sverige är det inte metervis med snö, ens när det är snö. Och stigar/motionsspår i skogen blir relativt snabbt upptrampade även om de inte plogas. Jag har sprungit många vintrar under sådana förhållanden och det går utmärkt, förutsatt att man har bra grepp på skorna (t.ex. broddar/dubbar). Hade det gjorts skidspår av "mina" motionsslingor vintertid så hade jag ju fått leva med det, men skidåkning är defintivt inte enda sättet att ta sig fram ens i snötäckt skog i södra Sverige.

Men hur håller skidspåren då? Blir dom inte dåliga väldigt fort?
 
Men hur håller skidspåren då? Blir dom inte dåliga väldigt fort?
Jag tror du missuppfattade mitt inlägg - jag springer alltså inte där det är skidspår, det är överhuvudtaget inga skidspår där jag bor. Jag bara kommenterade det faktum att det inte är metervis med snö här, ens när det är snö liksom, så det funkar utmärkt att komma ut i skogen som motionär utan skidor.

Skidspår här skulle bli dåliga fort av vädret - nån vecka bara så regnar/töar de bort!
 
Utan skidspår/pistade/trampade leder kommer liksom ingen ut i skogen vintertid 😅
Mja, det finns både skoterspår och som du säger trampade stigar (eftersom man som sagt inte är välkommen att gå eller rida på skidspåren.). De hålls ju framkomliga just för att folk använder dem, utan skidor.
 
Jag tror du missuppfattade mitt inlägg - jag springer alltså inte där det är skidspår, det är överhuvudtaget inga skidspår där jag bor. Jag bara kommenterade det faktum att det inte är metervis med snö här, ens när det är snö liksom, så det funkar utmärkt att komma ut i skogen som motionär utan skidor.

Skidspår här skulle bli dåliga fort av vädret - nån vecka bara så regnar/töar de bort!

Nej jag tror du missuppfattade mig 😁

Jag förstår att du inte springer i skidspåret och jag undrade bara hur skidspåren håller när det är så lite snö. Jag tänker att dom borde bli dåliga väldigt fort, precis som du skriver.
 
Nej jag tror du missuppfattade mig 😁

Jag förstår att du inte springer i skidspåret och jag undrade bara hur skidspåren håller när det är så lite snö. Jag tänker att dom borde bli dåliga väldigt fort, precis som du skriver.
Så länge det är tillräckligt kallt ute och det finns konstsnö så klarar dom sig trots för lite "vanlig" snö. :up:
 
Så länge det är tillräckligt kallt ute och det finns konstsnö så klarar dom sig trots för lite "vanlig" snö. :up:
Jo men om man använder konstsnö måste det väl vara ordentliga spår, alltså inte några som man dra på märkta ridvägar och liknande?
 
Jo men om man använder konstsnö måste det väl vara ordentliga spår, alltså inte några som man dra på märkta ridvägar och liknande?
Ja, utan att vara någon expert i ämnet så har det i min erfarenhet inneburit användningen av snökanoner för distribution och de är ju placerade där det vanligen fixas skidspår, alltså inte en ridled. Det behöver inte vara en skidanläggning dock. Men såklart, om man på egen hand skidar fram ett par spår ute i skogen så håller de nog inte så länge om det är tunt med snö.
 
Nej jag tror du missuppfattade mig 😁

Jag förstår att du inte springer i skidspåret och jag undrade bara hur skidspåren håller när det är så lite snö. Jag tänker att dom borde bli dåliga väldigt fort, precis som du skriver.
Jo, det blir dom! Håller ju typ en vecka eller två max om vi pratar natursnö och västkustväder! :)
 
Nej jag tror du missuppfattade mig 😁

Jag förstår att du inte springer i skidspåret och jag undrade bara hur skidspåren håller när det är så lite snö. Jag tänker att dom borde bli dåliga väldigt fort, precis som du skriver.
Naturliga skidspår försvinner så snart de töar.

De slingor som sköts genom att isskrap från hockeyhallen/bandyplan läggs ut nära sådana
 
Jag förstår att du inte springer i skidspåret och jag undrade bara hur skidspåren håller när det är så lite snö. Jag tänker att dom borde bli dåliga väldigt fort, precis som du skriver.
Det är mycket oförutsebart hur länge spår i natursnö håller när det är begränsat med snö. Det beror helt på väderleken och om det kommer någon påfyllning, hur mycket arbete man lägger ner och hur mycket folk åker, jag skulle säga alltifrån en dag till hela säsongen. Några dm snö kan ju dessutom vara allt ifrån fluffig nysnö som sjunker ihop efter hand till mer hårdpackad kompakt snö som i vissa bitar mer påminner om is med flera lager och som kanske delvis smält.

Erfarenhet från Skåne (mycket oberäkneligt) och mälardalen.
 
Något som också borde uppmärksammas är man inte rider på cykelleder, för att det skall gå bra att cykla behöver underlaget vara jämnt och även om det är torrt förstörs underlaget av att man rider. Gjorde en lite längre tur i sommar i södra och mellersta Sverige och det var flera mil led där någon ridit och förstört. Tycker det är riktigt dåligt :(
 
Något som också borde uppmärksammas är man inte rider på cykelleder, för att det skall gå bra att cykla behöver underlaget vara jämnt och även om det är torrt förstörs underlaget av att man rider. Gjorde en lite längre tur i sommar i södra och mellersta Sverige och det var flera mil led där någon ridit och förstört. Tycker det är riktigt dåligt :(
Hur ska cyklarna göra då? För här, iallafall om man pratar mountain bike, så förstör dom otroligt mycket. Det går övht inte att gå där dom far fram nästan för alla djupa spår dom lämnar som blir otroligt leriga. Vägarna förstörs av dom själva oavsett. Klart det inte blir bättre om folk rider där men cykellederna är väldigt förstörda ändå.
 
Något som också borde uppmärksammas är man inte rider på cykelleder, för att det skall gå bra att cykla behöver underlaget vara jämnt och även om det är torrt förstörs underlaget av att man rider. Gjorde en lite längre tur i sommar i södra och mellersta Sverige och det var flera mil led där någon ridit och förstört. Tycker det är riktigt dåligt :(

Jag tycker att cyklister ska sluta cykla i full nittio på vanliga skogsvägar och stigar. Skitläskigt när man är ute och går en lugn trevlig promenad i skogen för att koppla av och så kommer det en knäpptyst dåre i full nittio runt en krök så man får slänga sig ur vägen!
 
Tycker ni @Lingon @Grazing att det ger er rätt att förstöra cykelleder? Det som sker är att allt fler leder får totalförbud för ridning för att ryttare inte sköter sig.

I ert fall skulle jag ta upp de problem ni har med mtb-cykliste på ett cykelforum och informera och diskutera direkt med cyklisterna.
 
Tycker ni @Lingon @Grazing att det ger er rätt att förstöra cykelleder? Det som sker är att allt fler leder får totalförbud för ridning för att ryttare inte sköter sig.

I ert fall skulle jag ta upp de problem ni har med mtb-cykliste på ett cykelforum och informera och diskutera direkt med cyklisterna.

Varför hittar du på? Jag har aldrig nånsin ridit på en cykelled.
 
Tycker ni @Lingon @Grazing att det ger er rätt att förstöra cykelleder? Det som sker är att allt fler leder får totalförbud för ridning för att ryttare inte sköter sig.

I ert fall skulle jag ta upp de problem ni har med mtb-cykliste på ett cykelforum och informera och diskutera direkt med cyklisterna.
Dom förstör sina egna leder så bra så det är ett ickeproblem här iallafall. Ingen annan hinner förstöra dom ändå. Jag skulle aldrig rida på en sådan led ändå med tanke på risken att bli påkörd. Tror dom flesta ryttare här undviker ställen där dom drar fram.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 441
Senast: Calmiche
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag förstår inte riktigt vad som har hänt, men på senare tiden så har jag blivit väldigt anti mot att ge mig iväg på aktiviteter. Även...
Svar
0
· Visningar
412
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det är en sak som jag tycker är väldigt fascinerande med ridningen nu! Det är ju så att min skadade arm fortfarande är väldigt svag och...
Svar
0
· Visningar
489
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har aldrig tidigare råkat ut för någon ridolycka på det här sättet som jag gjorde nu, och jag är smärtsamt medveten om att jag inte...
Svar
0
· Visningar
432
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp