Retrievertråden

Äääsch, rak tränare = raka linjer? :D nej, jag vet vad du menar. Har inte tränat just för henne men däremot andra gamla retrieverrävar och man blir ganska ödmjuk efteråt...

Det är ju ett jätteroligt upplägg! Jag skulle kanske föreslå någonting liknande här. Jag tror vi är många träningssugna men få som tar tag i att dra ihop någonting.

Kan PMa om min tränare. :)

Vi kan ju hoppas på det :D
Ja, man blir verkligen ödmjuk. Även om man kanske inte alltid håller med om allt, så sitter de ju på en massiv kunskap som man önskar att man själv haft åtminstone 10% av :D

Ja, men gör det! Det blir så bra ordning på träningarna när det är två som är huvudansvariga :)
Gärna!
 
Jag har tänkt på det här med gruppträning, tycker att det verkar vara himla svårt att hitta någon. Bor en tollarsnubbe rätt nära mig och honom ska jag få hjälp av ibland, men inte såå regelbundet då han är rätt upptagen som jag förstått.

Är med i någon retrievergrupp på fb för retriever här i väst, men de tränar ju aldrig häromkring utan långt härifrån. :wtf:

Hm, det kanske kan vara svårt att hitta rena tollarträningar?
Jag tror att det blir enklare ju mer folk man lär känna :) Men visst får man räkna med att åka en bit. Vår träningspool har rätt geografiskt spridda medlemmar, så ofta får man räkna med att åka typ 40-60 minuter för träningarna.
Vi är ett gäng ur poolen som träffas lite oftare och som bor närmre varandra, och då är det ju en annan sak :) Jag är lite bortskämd med att folk gärna kommer till mig också, eftersom vi har riktigt fina marker för retrieverträning.
 
Hm, det kanske kan vara svårt att hitta rena tollarträningar?
Jag tror att det blir enklare ju mer folk man lär känna :) Men visst får man räkna med att åka en bit. Vår träningspool har rätt geografiskt spridda medlemmar, så ofta får man räkna med att åka typ 40-60 minuter för träningarna.
Vi är ett gäng ur poolen som träffas lite oftare och som bor närmre varandra, och då är det ju en annan sak :) Jag är lite bortskämd med att folk gärna kommer till mig också, eftersom vi har riktigt fina marker för retrieverträning.

Nej, jag menade inte rena tollarträningsr utan retriever generellt. Som sagt med i en fbgrupp men de tränar oftast sisådär 1 timme och 50 min bort. Det är för långt. :p
 
Nej, jag menade inte rena tollarträningsr utan retriever generellt. Som sagt med i en fbgrupp men de tränar oftast sisådär 1 timme och 50 min bort. Det är för långt. :p

Ah, då är jag med! :)
Äsch, jag ska köra 1h och 40 min enkel resa för att träna idag efter jobbet :p Sen kanske man inte gör det varje vecka, men beroende på vart man bor får man nog räkna med att köra en bit tyvärr. Särskilt när jaktsäsongen börjar...
Har du tillgång till några marker? Annars är det nog ett bra sätt att samla folk, att bjuda in dem till en plats som ligger närmre dig :)
 
Ah, då är jag med! :)
Äsch, jag ska köra 1h och 40 min enkel resa för att träna idag efter jobbet :p Sen kanske man inte gör det varje vecka, men beroende på vart man bor får man nog räkna med att köra en bit tyvärr. Särskilt när jaktsäsongen börjar...
Har du tillgång till några marker? Annars är det nog ett bra sätt att samla folk, att bjuda in dem till en plats som ligger närmre dig :)

Ja vi har haft tillgång till marker fram tills häromdagen (timingen är extrem) då sambons släkt sålt sin gård (som de haft sen vad, typ 60-talet?) :meh:
 
Jaa, verkligen. Jag hoppas att vi får låna lite marker för träning ändå. Annars hoppas jag väl bara att jag hittar en grupp mer häromkring så att jag slipper 2 timmar enkel resa så ofta :laugh:

Det vore så klart det bästa, att slippa köra :D Men kanske bor några av de som tränar långt bort närmre så att säga? Så att ni kan mötas upp på ditt håll någon gång också?
 
Det vore så klart det bästa, att slippa köra :D Men kanske bor några av de som tränar långt bort närmre så att säga? Så att ni kan mötas upp på ditt håll någon gång också?

Jaa, jag får börja utforska. Vet att sambon har en arbetskollega med jaktlabbar och hon tränar tydligen ofta säger han, så kanske kan börja med att kontakta henne och åtminstone försöka få kontakter därigenom på något sätt, kanske :angel::laugh:
 
Jaa, jag får börja utforska. Vet att sambon har en arbetskollega med jaktlabbar och hon tränar tydligen ofta säger han, så kanske kan börja med att kontakta henne och åtminstone försöka få kontakter därigenom på något sätt, kanske :angel::laugh:

Det tycker jag absolut :D Många bäckar små!
 
Här har ni dagens visdomscitat a la retriever. :D

9UhmydN.jpg
 
Skriv ett eget inlägg i typ SSRK-väst eller apporteringsträning i väst-gruppen och kolla om det är någon som bor närmre dig som vill träna? Tänker att det ju går att dra ihop själv också (så har en dam i närheten av mig gjort eftersom SSRKs ligger för långt bort från henne :) )
 
Skriv ett eget inlägg i typ SSRK-väst eller apporteringsträning i väst-gruppen och kolla om det är någon som bor närmre dig som vill träna? Tänker att det ju går att dra ihop själv också (så har en dam i närheten av mig gjort eftersom SSRKs ligger för långt bort från henne :) )

Heter gruppen SSRK-Väst? :)
 
SSRK västra ja :) Men det finns ju fler än dom två grupperna jag nämnde :)
Du kanske iofs har enklare med någon annan SSRK-grupp? Vet inte riktigt hur dessa är uppdelade :o

Jag upplever att den gruppen ”apporteringsträningar i väst” är centrerade till typ Ulricehamn och några i Göteborg. Men var och varannan träning där blir ju inställd känns det som...

Tror privata kontakter kan vara the way to go för mig. Vet ju att det finns en hel del apportörer häromkring :p
 
Jag upplever att den gruppen ”apporteringsträningar i väst” är centrerade till typ Ulricehamn och några i Göteborg. Men var och varannan träning där blir ju inställd känns det som...

Tror privata kontakter kan vara the way to go för mig. Vet ju att det finns en hel del apportörer häromkring :p
Ja det är ju helt klart mest där, just för att dom som skriver också bor där :) Men det kan ju lika gärna vara så att om du lägger ut en förfrågan så kanske det visar sig att det är 10 som vill träna och som bor närmare dig, bara att ingen av dem har skrivit något själva :)
 
Ja det är ju helt klart mest där, just för att dom som skriver också bor där :) Men det kan ju lika gärna vara så att om du lägger ut en förfrågan så kanske det visar sig att det är 10 som vill träna och som bor närmare dig, bara att ingen av dem har skrivit något själva :)

Vi har skrivit där förut, en bekant till mig och jag, men tyvärr dåligt med svar så det blev aldrig något. Får hålla utkik i framtiden men just nu är det inte aktuellt på ett tag.
 
Är så kul att läsa era inlägg. Förstår inte alla termer än men har "Apportering till vardag och fest" att slå upp i.

Blev lite apportering för oss också idag. Märker att hon tycker det är tråkigt om jag kastar ut på ett fält, men mycket roligare i lite terräng där apporten "försvinner". Är nöjd med att hon kan sitta kvar vid min sida när jag kastar och väntar på mitt kommando. Avlämningarna måste vi öva på. Hon släpper gärna precis innan hon kommer fram.

Passar också på att fråga hur stora/tunga apporter är det vanliga? Vi kör mest valpstorlek för de är så lätta att ha med och jag kan kasta dem lite längre.
 
Eftersom jag tydligen nästan stalkar på @AraSlei på instagram såg jag filmerna du la ut för 4 minuter sen. Floyds springer lite som en förvuxen hare (ser ut så på håll, inget negativt bara positivt för det syns att han trycker på :D), och du linjerna ser väl väldigt bra ut? :love:
 
Eftersom jag tydligen nästan stalkar på @AraSlei på instagram såg jag filmerna du la ut för 4 minuter sen. Floyds springer lite som en förvuxen hare (ser ut så på håll, inget negativt bara positivt för det syns att han trycker på :D), och du linjerna ser väl väldigt bra ut? :love:

Haha :D
Ja, han har ett fint tryck i sig! Alltid full fart, både ut och hem :heart
Ja, det gick riktigt bra idag! Jag var lite matt pga världens man cold, men han gick så fint.
Vi har nog inte varit så ute och seglat som jag trott, B trodde bara att jag gjort det lite för svårt i kombination med att jag varit lite otydlig.
Vi fick köra ”the square”-träning idag, och det var nyttigt att gå igenom den grundligt :) vi började med steg 1 - att gå ut hela fyrkanten och kasta ut fåglarna tydligt åt honom. Skick till första hörnet, skick till tredje hörnet, sedan förflyttning till första hörnet och därifrån skick till andra och fjärde. Det steget är vi förbi, så det får jag inte göra hemma :p
Vi gick vidare till steg två - gå ut fyrkanten men ha en medhjälpare som går bakom och lägger ut fågel/dummien i hörnen utan att hunden ser. Samma visa där: skicka till första och tredje, sedan förflyttning (dock till hörn tre) och skick på hörn två och fyra.
Här märktes en liiten osäkerhet (lite ”darr på linjen” men ändå med fint tryck), så det är denna vi ska nöta och länga/byta miljö på till det finns noll tvekan.
Vi testade även steg 3: att göra fyrkanten större och gå ut den, och lägga ut fåglarna tydligt i hörnen. När alla hörnen var utlagda gick vi till mitten och skickade därifrån. Då hade han ju sett alla utläggningarna, men linjen dit var ospårad.
Här var jag säker på att vi skulle få problem, men icke :love: han gick som tåget! Kallade in honom på ena linjen pga att jag skickade honom snett, men ändå hade han riktigt fin fart ut när jag skickade om.

En del saker blev tydliga idag: jag behöver sluta vara så passiv! Våra avlämningar med vilt är inte lysande direkt, och jag måste våga jobba mera med honom på vägen in. Behöver även jobba med min skick-position :angel: så svårt att lära om!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag måste köpa ny bil (haft förmånsbil och ska nu byta jobb) och vet inte riktigt vad jag ska ha. Just nu har vi tre fyrbenta, jag har...
Svar
0
· Visningar
290
Senast: attheedge
·
Övr. Hund Den andra blev låst, så vi fortsätter här :)
58 59 60
Svar
1 187
· Visningar
75 265
Övr. Hund Lite frågor om ensamhetsträning/upplägg :) Jag tänkte hur många timmar din hund i snitt är ensam på en vecka? Är den ensam eller med...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
5 763
Hundträning Min 4,5 månader gammal fralla tik håller på med mkt resursförsvar mot andra djur. Finns det mat framme och andra hundar i närheten hemma...
Svar
7
· Visningar
1 234
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Aktivering/leksaker
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp