Retrievertråden

Är så kul att läsa era inlägg. Förstår inte alla termer än men har "Apportering till vardag och fest" att slå upp i.

Blev lite apportering för oss också idag. Märker att hon tycker det är tråkigt om jag kastar ut på ett fält, men mycket roligare i lite terräng där apporten "försvinner". Är nöjd med att hon kan sitta kvar vid min sida när jag kastar och väntar på mitt kommando. Avlämningarna måste vi öva på. Hon släpper gärna precis innan hon kommer fram.

Passar också på att fråga hur stora/tunga apporter är det vanliga? Vi kör mest valpstorlek för de är så lätta att ha med och jag kan kasta dem lite längre.

Vad kul att ni tränar mer! Är övertygad om att ni kommer få superkul på goldenlägret :)

Jag kör nästan alltid 500 grams, tycker att de är de smidigaste. Ibland varvar jag med tyngre för att han ska få lite styrketräning, och då har jag både 1000 och 1500 grams :) Dummies.se har en modell som heter "long throw" som är lätta att kasta långt tycker jag, men det finns en del som gärna fuskar med dem och bär dem i snöret i stället för att ta ett bra grepp runt dummien :p
 
Passar också på att fråga hur stora/tunga apporter är det vanliga? Vi kör mest valpstorlek för de är så lätta att ha med och jag kan kasta dem lite längre.

Jag tror 500g är de vanligaste men jag kör på både större och mindre. Jag inbillar mig att det är ganska bra att variera tyngd, material och utseende för att de ska lära sig ta allt med bra teknik. För att bära är det toppenbra med en väst med rymlig ryggficka. Då får man med sig ett gäng utan att döda ryggen. :)
 
Jag tror 500g är de vanligaste men jag kör på både större och mindre. Jag inbillar mig att det är ganska bra att variera tyngd, material och utseende för att de ska lära sig ta allt med bra teknik. För att bära är det toppenbra med en väst med rymlig ryggficka. Då får man med sig ett gäng utan att döda ryggen. :)

På tal om västar... vilka använder ni? Har börjat kolla på inköp i för framtiden.:)
 
På tal om västar... vilka använder ni? Har börjat kolla på inköp i för framtiden.:)

Jag har denna:
28063900-origpic-85468a.png

Är nöjd med den, men den är rätt varm på sommaren och lite stel i tyget. Jag får med mig mycket dock, lätt 10-12 500grams-dummies (eller typ 4-5 änder) i ryggfickan och 6-7 tennisbollar/närsöksdummies i en av frontfickorna.

Tänkte köpa en sån här till sommaren:
6004WC.jpg
 
@xfie och @machafuko Min svärmor har sytt in min :D Men tyvärr släppte sömmen på ena sidan i vintras när jag hade bylsat på mig rejält :angel: Så nu när det är sommarkläder som gäller så är den för stor..
Är den andra väldigt stor i storleken @xfie? Jag är typ 165 lång och väger typ 55kg.
 
@xfie och @machafuko Min svärmor har sytt in min :D Men tyvärr släppte sömmen på ena sidan i vintras när jag hade bylsat på mig rejält :angel: Så nu när det är sommarkläder som gäller så är den för stor..
Är den andra väldigt stor i storleken @xfie? Jag är typ 165 lång och väger typ 55kg.

Ja, den är ganska stor även i sitt minsta läge... :( De flesta verkar vara designade för karlar, eller i alla fall fylliga damer. Jag är 170 cm/55 kg så vi är ju ungefär i samma storlek. Det kanske finns barnmodeller? :idea: Jag skulle verkligen vilja ha någonting som sitter snyggt och bekvämt från början.

Min sambo är 180cm och väldigt smal och han hittade en bra väst (inte picking up-väst dock) i dammodell som passar honom jättebra, men jag vet inte vad det är för märke på den. Hittade bara en dålig bild men någon kanske känner igen den. Sambon till vänster då. :p

fullsizerender_59c669bce087c30186a26d6e.jpg
 
Ja, den är ganska stor även i sitt minsta läge... :( De flesta verkar vara designade för karlar, eller i alla fall fylliga damer. Jag är 170 cm/55 kg så vi är ju ungefär i samma storlek. Det kanske finns barnmodeller? :idea: Jag skulle verkligen vilja ha någonting som sitter snyggt och bekvämt från början.

Min sambo är 180cm och väldigt smal och han hittade en bra väst (inte picking up-väst dock) i dammodell som passar honom jättebra, men jag vet inte vad det är för märke på den. Hittade bara en dålig bild men någon kanske känner igen den. Sambon till vänster då. :p

Åh :( Ja, de är nog designade för de som behöver lite större modell.
Haha, kanske? :D Jag har aldrig sett någon barnmodell dock.

Hm, jag känner inte igen den tyvärr... Jag har chevaliers vaxade väst med ryggficka, men det får ju inte plats mer än typ två dummies i den.. :down: Har den mest som skytteväst..
 
Denna kanske kan vara lite mindre? Finns i storlek 34 och ryggfickan ser rätt rymlig ut :) Nackdelen med denna modellen på ryggficka där den inte har något "utvik" är att ryggfickan blir så tight om västen sitter tight.. Har inte provat denna modellen dock.
4248_dam.jpg

4248_dam_bakifran.jpg
 
Denna kanske kan vara lite mindre? Finns i storlek 34 och ryggfickan ser rätt rymlig ut :) Nackdelen med denna modellen på ryggficka där den inte har något "utvik" är att ryggfickan blir så tight om västen sitter tight.. Har inte provat denna modellen dock.
4248_dam.jpg

4248_dam_bakifran.jpg

Jag har funderat på denna! Väger detsamma som er men är lite mer utdragen på längden kan man väl säga:o
 
Nån som har tips på hur jag får min tjej att bära dummies ”bättre”? Det blir ofta cigarrgrepp, eller rentav i snöret.
Har testat att köra mycket med enkilos ett tag, och då tar hon 500-grannarna bättre sen men bara ett tag. Sen är vi tillbaka till slarvgrepp igen. Hade väl inte gjort så mycket om det inte var så att hon ibland måste byta grepp, framförallt om det är lite längre väg in eller om terrängen är svår.
 
När vi ändå talar om utrustning...

Hur tänker ni angående kläder på överdelen? Framförallt på prov. Vad för färger har ni på klädesplagget?

Vet att vissa kör allt i en grön ton medan andra tvärtom vill ha en färg som sticker ut mycket för hunden. Har ni någonsin tänkt på det - och verkar det spela någon roll för er i dirigeringsarbetet? :)

Ps. Tänk så många spännande frågor jag suttit inne på som jag inte ställt förrän nu när vi har en retrievertråd. :o Ds
 
Nån som har tips på hur jag får min tjej att bära dummies ”bättre”? Det blir ofta cigarrgrepp, eller rentav i snöret.
Har testat att köra mycket med enkilos ett tag, och då tar hon 500-grannarna bättre sen men bara ett tag. Sen är vi tillbaka till slarvgrepp igen. Hade väl inte gjort så mycket om det inte var så att hon ibland måste byta grepp, framförallt om det är lite längre väg in eller om terrängen är svår.

Det beror lite på varför hunden håller fel, tror jag. Min äldsta tik har alltid en hög med rävar bakom örat och försöker alltid leta efter anledningar att busa. När hon var yngre kunde hon "råka" ta upp den i snöret bara för att den skulle hänga och slänga så att hon kunde busa runt med den. Då tog jag bort alla snören. :p Fast jag fick inte bort buset helt förrän jag bytte approach och gav henne en boll på ett snöre som hon fick busa med, som jag ibland slängde ut efter ett avklarat träningspass. Det gick, vid tidpunkten, emot allt jag trodde på meeeen det visade sig funka jättebra för just henne. Bollen slänger hon runt med, tuggar på och har dragkamp med men aldrig att hon skulle göra det med en dummy längre. :)

Min unghund visar att hon är osäker genom att få ett dåligt grepp. Om hon har gjort någonting som inte blev riktigt bra i skicket innan så kan hon bära dummyn med cigarrgrepp eller till och med fippla lite med den, och då ser jag det som ett symptom på osäkerhet. Jag har hanterat det genom att ta dummyn från henne, helt lugnt, och lägga tillbaka den rätt i munnen och klappa om henne. :)
 
Min unghund visar att hon är osäker genom att få ett dåligt grepp. Om hon har gjort någonting som inte blev riktigt bra i skicket innan så kan hon bära dummyn med cigarrgrepp eller till och med fippla lite med den, och då ser jag det som ett symptom på osäkerhet. Jag har hanterat det genom att ta dummyn från henne, helt lugnt, och lägga tillbaka den rätt i munnen och klappa om henne. :)

@Loppanhellqvist
Precis som ovan är det för Floyd också :) Oftast beror det på att han börjar bli trött (då får han sämre avlämningar också), eller så har skicket varit svårt och då kommer lite slarv när han greppar.
Brukar också bara ta den, stoppa tillbaka den i munnen, kanske gå några steg fot och sedan ta den igen.
Jag brukar inte göra så stor affär av det.
Kanske kan du träna i lite svårare terräng, så att hon inser att hon måste hålla fast ordentligt för att inte tappa den? Hur bär hon vilt?
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag måste köpa ny bil (haft förmånsbil och ska nu byta jobb) och vet inte riktigt vad jag ska ha. Just nu har vi tre fyrbenta, jag har...
Svar
0
· Visningar
288
Senast: attheedge
·
Övr. Hund Den andra blev låst, så vi fortsätter här :)
55 56 57
Svar
1 130
· Visningar
72 279
Övr. Hund Lite frågor om ensamhetsträning/upplägg :) Jag tänkte hur många timmar din hund i snitt är ensam på en vecka? Är den ensam eller med...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 467
Senast: Sol
·
Hundträning Min 4,5 månader gammal fralla tik håller på med mkt resursförsvar mot andra djur. Finns det mat framme och andra hundar i närheten hemma...
Svar
7
· Visningar
1 227
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp