Retrievertråden

När vi ändå talar om utrustning...

Hur tänker ni angående kläder på överdelen? Framförallt på prov. Vad för färger har ni på klädesplagget?

Vet att vissa kör allt i en grön ton medan andra tvärtom vill ha en färg som sticker ut mycket för hunden. Har ni någonsin tänkt på det - och verkar det spela någon roll för er i dirigeringsarbetet? :)

Ps. Tänk så många spännande frågor jag suttit inne på som jag inte ställt förrän nu när vi har en retrievertråd. :o Ds

Jag har mina vanliga jaktkläder, så grönt eller brunt :p
Nu har vi ju bara startat ett wt och därmed inte så många prov :D men jag tror inte att det är några större problem om man inte går mycket walk ups, där man lätt smälter in i mängden. När vi skickar på linje på träningarna brukar jag ta ett par steg fram efter att jag skickat, och då lär han sig att urskilja mig enkelt ur linjen tack vare det :)
En del kör ju med isskrapor och liknande när de dirigerar, men hittills har jag inte känt något behov av det. Det kanske iofs beror på att vi knappt börjat med sidotecknen än men :D
 
Jag har mina vanliga jaktkläder, så grönt eller brunt :p
Nu har vi ju bara startat ett wt och därmed inte så många prov :D men jag tror inte att det är några större problem om man inte går mycket walk ups, där man lätt smälter in i mängden. När vi skickar på linje på träningarna brukar jag ta ett par steg fram efter att jag skickat, och då lär han sig att urskilja mig enkelt ur linjen tack vare det :)
En del kör ju med isskrapor och liknande när de dirigerar, men hittills har jag inte känt något behov av det. Det kanske iofs beror på att vi knappt börjat med sidotecknen än men :D

Ursäkta men, isskrapor? :confused::rofl:
 
Det beror lite på varför hunden håller fel, tror jag. Min äldsta tik har alltid en hög med rävar bakom örat och försöker alltid leta efter anledningar att busa. När hon var yngre kunde hon "råka" ta upp den i snöret bara för att den skulle hänga och slänga så att hon kunde busa runt med den. Då tog jag bort alla snören. :p Fast jag fick inte bort buset helt förrän jag bytte approach och gav henne en boll på ett snöre som hon fick busa med, som jag ibland slängde ut efter ett avklarat träningspass. Det gick, vid tidpunkten, emot allt jag trodde på meeeen det visade sig funka jättebra för just henne. Bollen slänger hon runt med, tuggar på och har dragkamp med men aldrig att hon skulle göra det med en dummy längre. :)

Min unghund visar att hon är osäker genom att få ett dåligt grepp. Om hon har gjort någonting som inte blev riktigt bra i skicket innan så kan hon bära dummyn med cigarrgrepp eller till och med fippla lite med den, och då ser jag det som ett symptom på osäkerhet. Jag har hanterat det genom att ta dummyn från henne, helt lugnt, och lägga tillbaka den rätt i munnen och klappa om henne. :)
Bus tror jag inte att det är, hon är så angelägen om att vara till lags. Ser heller ingen skillnad i ett stensäkert läge vs om hon är mer osäker. Kanske att det blir värre om hon är trött, dvs i slutet av en längre träning.
Har hanterat det genom att ”peta” dummies rätt i munnen och sedan backat ett par steg och sedan gett kommando för att släppa.

@Loppanhellqvist Hur håller hon om du bara ger henne apporten och säger fot? Vet hon vad som är "rätt" grepp?
Då bär hon ”rätt”. Men när jag tänker efter så handlar nog det mycket om att jag har presenterat den på ett sätt som gör det lätt att ta den bra.

@Loppanhellqvist
Precis som ovan är det för Floyd också :) Oftast beror det på att han börjar bli trött (då får han sämre avlämningar också), eller så har skicket varit svårt och då kommer lite slarv när han greppar.
Brukar också bara ta den, stoppa tillbaka den i munnen, kanske gå några steg fot och sedan ta den igen.
Jag brukar inte göra så stor affär av det.
Kanske kan du träna i lite svårare terräng, så att hon inser att hon måste hålla fast ordentligt för att inte tappa den? Hur bär hon vilt?
Hon verkar inte så brydd av att tappa tyvärr.. :cool:. Men helt klart värt att testa.
Det är lite samma med vilt, men där tar hon iaf mindre vilt bättre än större. Upplever att hon har rätt liten mun, eller iaf att hon inte har lätt för att ”gapa stort” :p.
 
Aldrig sett. Men jag tänker på någon helt annan sport när jag tänker på bilskrapor. :laugh:

Bara för det hittar jag ingen bild på någon som använder det vid sidodirrar :p men här är på en av mina träningskompisar, på ett linjetag.
Skärmklipp1324.JPG
 
Bus tror jag inte att det är, hon är så angelägen om att vara till lags. Ser heller ingen skillnad i ett stensäkert läge vs om hon är mer osäker. Kanske att det blir värre om hon är trött, dvs i slutet av en längre träning.
Har hanterat det genom att ”peta” dummies rätt i munnen och sedan backat ett par steg och sedan gett kommando för att släppa.


Då bär hon ”rätt”. Men när jag tänker efter så handlar nog det mycket om att jag har presenterat den på ett sätt som gör det lätt att ta den bra.


Hon verkar inte så brydd av att tappa tyvärr.. :cool:. Men helt klart värt att testa.
Det är lite samma med vilt, men där tar hon iaf mindre vilt bättre än större. Upplever att hon har rätt liten mun, eller iaf att hon inte har lätt för att ”gapa stort” :p.

Jag hade nog tagit ut dummien helt så att hon får ta ett nytt grepp, i stället för att peta den tillrätta :)

Hur högt värde har dummien för henne?
Om den har ett högt värde kan det vara värt att testa att sno den när hon tappar den, så att hon förstår "allvaret" i att om man tappar dummien så försvinner den.
 
Bara för det hittar jag ingen bild på någon som använder det vid sidodirrar :p men här är på en av mina träningskompisar, på ett linjetag.
Visa bifogad fil 13710


Hmm.. intressant. Jag vet inte om jag själv skulle använda det, men något syfte måste det väl fylla hehe :p

KL
Bokat in första årets jaktprov (som åskådare bara). Inte förrän 6/5 som det ser ut. Abstinens! :o

Men, kommer få se "tyska hanen" in action och även hans son. Tyska hanen är ju parad med kaktiken och hans son ska paras med en annan tik till hösten, där jag också står i kö. Har inte träffat den uppfödaren som ska ha kull till hösten ännu så är perfekt läge då hon ska försöka åka dit tillsammans med sin yngsta tik, som ska paras nästa år, men även med ägaren till lånetiken som ska paras till hösten. Får träffa massor av spännande hundar med andra ord. :D
 
Och jag kan ju ha råkat boka in mig själv en natt på Asa herrgård, unghundsderbyt... Vet inte ens om jag kommer kunna ta mig dit men tänker att det förmodligen löser sig :laugh:
 
Jag hade nog tagit ut dummien helt så att hon får ta ett nytt grepp, i stället för att peta den tillrätta :)

Hur högt värde har dummien för henne?
Om den har ett högt värde kan det vara värt att testa att sno den när hon tappar den, så att hon förstår "allvaret" i att om man tappar dummien så försvinner den.

Ok får testa det. :)

Jag är nog inte tillräckligt snabb och smidig för att sno dummies av henne i dagsläget, gravid i sjunde månaden och opererat diskbråck. Men får kalla in funktionär helt enkelt :D.
För det kan säkert funka. Kastade lite dummies på skoj i helgen när hon hade ridebackkompis som konkurrens och då såg jag helt andra ”upptag” än annars. Mer distinkta och ”smartare” grepp.:up:
 
Ok får testa det. :)

Jag är nog inte tillräckligt snabb och smidig för att sno dummies av henne i dagsläget, gravid i sjunde månaden och opererat diskbråck. Men får kalla in funktionär helt enkelt :D.
För det kan säkert funka. Kastade lite dummies på skoj i helgen när hon hade ridebackkompis som konkurrens och då såg jag helt andra ”upptag” än annars. Mer distinkta och ”smartare” grepp.:up:

Haha, då är du ursäktad :D
Ja, kalla in en funktionär som kan hjälpa dig, det låter ju som att det kanske skulle kunna hjälpa till med problemen :)
 
Denna kanske kan vara lite mindre? Finns i storlek 34 och ryggfickan ser rätt rymlig ut :) Nackdelen med denna modellen på ryggficka där den inte har något "utvik" är att ryggfickan blir så tight om västen sitter tight.. Har inte provat denna modellen dock.
4248_dam.jpg

4248_dam_bakifran.jpg
Tjuvläser er tråd :angel:
Jag förvarar ju mest bara koppel och typ nån kampleksak i ryggfickan, men jag har för mig att den var ganska tajt, jag provade västen i somras när vi var på engelsons men det blev inget köp. Nu är ju jag ganska så mycket rundare än er så det kan ju bero på kroppsform också. Men jag tänkte ändå skriva det :)
 
Tjuvläser er tråd :angel:
Jag förvarar ju mest bara koppel och typ nån kampleksak i ryggfickan, men jag har för mig att den var ganska tajt, jag provade västen i somras när vi var på engelsons men det blev inget köp. Nu är ju jag ganska så mycket rundare än er så det kan ju bero på kroppsform också. Men jag tänkte ändå skriva det :)

Bra att veta! Anar faktiskt att den kan vara för tight om man vill slänga in lite dummies och tollingföremål... :down:Jag får väl testa den någon gång dock.
 
Tjuvläser er tråd :angel:
Jag förvarar ju mest bara koppel och typ nån kampleksak i ryggfickan, men jag har för mig att den var ganska tajt, jag provade västen i somras när vi var på engelsons men det blev inget köp. Nu är ju jag ganska så mycket rundare än er så det kan ju bero på kroppsform också. Men jag tänkte ändå skriva det :)

Erkänn, du är lite sugen på en retriever? :angel:

Ja, jag kan tänka mig det! I om att fickan är sydd direkt på ryggstycket utan "kilar" som gör att det får plats saker i botten på fickan typ.. Tack för info!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag måste köpa ny bil (haft förmånsbil och ska nu byta jobb) och vet inte riktigt vad jag ska ha. Just nu har vi tre fyrbenta, jag har...
Svar
0
· Visningar
281
Senast: attheedge
·
Övr. Hund Den andra blev låst, så vi fortsätter här :)
52 53 54
Svar
1 079
· Visningar
68 514
Övr. Hund Lite frågor om ensamhetsträning/upplägg :) Jag tänkte hur många timmar din hund i snitt är ensam på en vecka? Är den ensam eller med...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
4 540
Hundträning Min 4,5 månader gammal fralla tik håller på med mkt resursförsvar mot andra djur. Finns det mat framme och andra hundar i närheten hemma...
Svar
7
· Visningar
1 221
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp