Rhodesian Ridgeback

_Runaway_

Trådstartare
Berätta om dom! Vill så gärna ha en Ridgeback, för dom är så fina. :love: Och verkar trevliga också. Hur är dom med barn? Med andra hundar? Att vara ute med? (Vissa raser är ju mer benägna att springa fort och långt typ.)
 
Sv: Rhodesian Ridgeback

Vi köpte vår första ridgeback -89 och är nu inne på vår 3:e och 4:e. Som tur var hade vi haft hund tidigare, en golden tik. Uppfödaren som vi köpte RR av säljer inte en RR till en förstahundsägare. Pga RR's sätt att vara. Du kan aldrig träna in dressyr som du gör med en golden, brukshund o.dyl. En RR gör bara saker om den själv ser en mening med att göra det. (Som tex få godis för att utföra en sak, MEN det funkar oftast bara ca 2 gånger sen tycker en RR att det inte är värt besväret för lite godis). I övrigt är det en lat hund, men är pigg när det är dags att göra saker. Vår första RR var 1 år när vårt 1:a barn föddes, hon vaktade gärna bebisen. Om någon som var på besök hos oss höll på med bebisen så gick hon alltid dit efteråt och slickade i ansiktet och kollade att allt var OK.
Men de första 2 åren med RR var ett helvete. Jag sa åt sambon aldig mer en RR. Jag försökte uppfostra vår RR med att man inte får vara i skafferiet och äta mat, vad gör hon tror du, jo går raka vägen in i vardagsrummet och nyper tag i en glasskål och drar den över bordskanten, hon protesterade mot det mesta genom att göra sådana saker, hon blev tyvär bara 4 år.
Sen ska man ju komma ihåg att en RR är avlad för att tänka själv. Den ska kunna klara sig mot ormar, lejon och andra faliga saker själv, utan att någon husse/matte hjälper till.
Vår andra RR var en hane som var 1 år när vi tog han. Kanonkille som vi hade 1992-2002, lydig och använde sin vakt endast när det behövdes, skällde inte på hundar som passerade odyl.
Vår 3:e RR en tik skaffade vi 1996, och hon var då 4 månader och kunde inte vara kvar där hon var eftersom att hon var en liten vimsmaja. Hon kunde hoppa rakt upp i sängen, som redan var full med gamla RR, vilket innebar att hon oftast fick stryk. Hon har varit helt hopplös, kissade inne tills hon var ca 4 år (i protest) har gnagt på alla dörrar och dörrfoder, gör så än i dag 9 år gammal, när hon "som hon tycker" blir ensam. (Det kan vara barn hemma, andra hunden mfl. men det hjälper inte, för hon tycker att hon är ensam) hon gör även så när telefonen ringer och vi inte är inne.
I höstas fick vi en kille på 7 år, som är helcool (han har tyvär bitit ett barn i ansiktet i självförsvar). Han bara ÄR. Och dessutom är han den första mattehunden.
Kan även säga att en RR är "en mans hund" (får ej förväxlas med "enmanshund") En karl har mer basröst och mer pondus i rösten så dom har lättare att lyda en karl.
Vår 1:a RR tränade och tävlade jag lydnad (LP1) med, men hon lydde sambon bättre.
Jag kan inte rekomenderar att ta en RR som första hund, för jag anser att man behöver erfarenhet. Hoppas ändå att du skaffar dig en i framtiden.
 
Sv: Rhodesian Ridgeback

De är fina hundar.

Visst kan Du köpa en RR som första hund! Det handlar ju om vilken kunskap du har sedan tidigare, inte i hur många hundar du haft. :)

Känner många som har köpt RR som förstagångshund och det utan större kunskap innan. De har i alla fall gått väldigt bra och hundarna har utvecklats till trevliga individer.

De är väldit trevliga, glada hundar som kan vara lite reserverade mot främmande. Vilket jag endast ser som en positiv egenskap! De är lite som ovan skriver, att de gärna vill ha ut något om de ska genomföra något du bett dem om. Precis som många rottisar, säger de: Om jag hämtar den där apportbocken, vad får jag av Dig då??

Oftast när man pratar om RR och mognad, så säger man att de slutar inte bete sig som valpar förrän den dagen de fyllt fyra år. :smirk: Kan bara hålla med, vad gäller mina bekantas hundar + den jag jobbar med själv.

Det är ingen ras Du ska välja om Du vill jobba med lydnad eller bruks. Då får Du jobba för två, många gånger. Men söker Du en aktiv, trevlig hund att ha kul med så är RR verkligen att rekommendera. De är väldigt lugna när inte är något på gång, men när de händer saker som promenad,träning m.m då vaknar det till!

Lycka till med Ditt val av hundras!

Ps. Du får säkert fler svar. Vi har ju en RR uppfödare bland oss, som kan sin ras bra! Jag kommer bara inte på namnet just nu.. :mad:
 
Sv: Rhodesian Ridgeback

Så var det ja!! :D :D

Vart har hon tagit vägen? Hon dyker upp bara lite då och då. :(
 
Sv: Rhodesian Ridgeback

Hon skaffade en bebis ju!! :D Sen bleve det inte så mycket tid över *he he* Hon kanske också lessnade lite på oss surrpottor när hon fick ett andra intresse utöver hundar också :rofl:
 
Sv: Rhodesian Ridgeback

Bäbis...så spännande!! :love:

Ja, då har man ju inte tid att umgås med surt hundfolk! ;) :angel:
 
Sv: Rhodesian Ridgeback

Jag har en RR.
En gammal dam som trivs bäst när hon får ligga nära i soffan på kvällarna. Får tjata både en och fler ggr innan hon överhuvudtaget kliver ur sängen när man ska gå ut. Men kan piggna till rejält när man väl är ute. Om det inte är för kallt vill säga.

Nästa hund kommer också bli en RR helt klart, sambons exfru har uppfödning men det var han som tog in rasen i familjen!! Så nästa blir en RR hane, när Ronja går ur tiden. hon är 11 år nu!

Ronja
 
Sv: Rhodesian Ridgeback

Lånar en knapp.

RR har varit uppe här tidigare och det framkom då att avelsbasen är så smal att man gladeligen avlar på hundar som lämnar valpar med HD.
Något att tänka på.
 
Sv: Rhodesian Ridgeback

Hallå hallå, här är jag! Kul att i alla all någon saknat en :)

Jag är här lite då och då. Jag läser en del men hinner allt som oftast inte skriva så mycket.
Har ju en bäbis, som inte är så mycket bäbis längre utan mer en sjövild buse i 1½ års åldern :devil: vars största nöje just nu är att dra hundarna i svansen, öronen och den äldre (som har slappare tuttar) i tuttarna samt sitta på dem när de ligger ner, till deras stora förtret! :o :smirk:

Sedan så jobbar jag heltid med ett stressigt jobb och har två hästar utöver det andra så det blir tyvärr inte så mycket tid kvar för internettandet, på kvällarna är jag dödstrött och stupar i säng. ER tröttnar jag däremot inte på :)

Hmm... nu har jag glömt vad frågeställningen var..

Hur dom är med barn? Ja, det finns väl inget generellt som säger att alla hundar är bra med barn. Det är en fråga om tillvänjning helt enkelt. En hund som växer upp med barn funkar givetvis bättre med barn än de som växer upp utan eller de som aldrig träffar barn öht.

Min yngsta, som var valp när min son föddes, funkar klart bäst med sonen. Han får klättra på henne, dra henne i svansen etc utan att hon nämnvärt bryr sig, blir hon irriterad så naggar hon honom i armen lite lätt och då brukar han sluta. Hon älskar honom högt och ska alltid hålla fullständig koll på honom. Kommer det främmande som ska hälsa så ställer hon sig alltid emellan.

Den äldre hunden + de som inte bor hos oss är inte lika försiktiga utan kan buffla ner honom ibland. Alla är dock snälla och toleranta till en viss punkt. Blir de störda så går de undan och lägger sig någon annanstans.

Har dock för mig att Guardian Angel gav ett mycket bra svar men jag ska komplettera med att RR är ingen hund för sådana som bara vill ha en soffprydnad utan den måste jobbas med ändå. Lämpliga "jobb" är spår eller med fördel viltspår som RR är mycket duktiga på och älskar!

Jag säljer dessutom hellre en RR till en förstagångsägare än till en som haft t ex schäfer i 30 år då det är totalt olika typ av hund och kan ej uppfostras likadant (inte med bra resultat i alla fall).
Det viktigaste är att man ser till att skaffa en uppfödare som själv är kunnig och som är intresserad av att hjälpa en med allt man kan behöva hjälp med. Ingen fråga skall vara för töntig eller för svår och kan man inte svaret så ska man i alla fall vara villig att ta reda på det åt valpköparen!

Dessutom lyssnar mina hundar MYCKET bättre på mig än på min karl så att de skulle vara manshundar stämmer inte i mitt fall i alla fall.
Nyckelorden är respekt, konsekvens, tolerans och beröm. Då kommer du få en hund som litar på dig och då behövs ingen "basröst" för att få hunden att lyda :smirk:

Fråga gärna om du (trådskaparen eller nån annan) har fler frågor, ska försöka ta mig tid att svara :)
 
Sv: Rhodesian Ridgeback

Jaså? Inom vissa raser avlas det hej vilt på hundar som HAR HD själv. Är inte det lite värre??

Dessutom röntgas ju inte kullarna förrän tidigast vid 1 års ålder och en del hanar kan ju då ha fått en hel drös andra kullar. Och dessutom - hur vet du VEM av föräldrarna som gett defekten om du bara provar en kombination?

Dock vet jag med mig att de hanhundar som gett flera valpar med HD i olika kombinationer tagits ur avel.

Du kan aldrig garantera att du får enstaka valpar med HD.
Vi har dessutom andra "defekter" att ta hänsyn till såsom AD, ridgelöshet, färgfel etc och skulle ALLA individer i olika kullar där det fötts valpar med "defekter" tas ur avel - ja, DÅ skulle avelsbasen verkligen bli smal.

/ Zoya med 2 friröntagde hundar där alla kullsyskon också är friröntgade.
 
Sv: Rhodesian Ridgeback

Gå in på hennes hemsida och läs!
 
Sv: Rhodesian Ridgeback

Klart jag känner mig träffad när du gör påhopp på min ras - speciellt när du dessutom verkar TOTALT okunnig om rasen i sig - du vill nog bara provocera känns det som :smirk:
 
Sv: Rhodesian Ridgeback

Ni RR-ägare... hur upplever Ni era hundar? Är de språksäkra? Leker de med sån lust att de inte hinner med att läsa av den andra hunden? Berätta.... :)

Jag har daglig kontakt med 2 st RR och så träffar jag 1-2 andra lite då och då. Dessa är alla väldigt dåliga på hundspråk. Eller dåliga är de väl inte, de har bara inte tid/lust att lyssna. De är ju helt inne i leken. :smirk:

När dessa leker med mina hundar, så skövlar de bara rakt över, de springer i 190 och hinner oftas inte stanna utan dundrar rakt in i sidan på mina hundar om de möjligen inte hinner med ett halvlyckat hopp över. Vilket inte är så himla smart att göra i hundvärlden. :smirk: De kan även när de är sugna på lek, springa rakt fram och dundra på med framtassarna på mina hundar. Utan att först göra en lekinvit.
Hade det varit främmande hundar de gjort detta på hade det åkt med dunder och brak i backen, då de är fruktansvärt oförskämt att göra så. Mina börjar bli vana vid deras fräckhet.

Så hur upplever Ni RR?
 
Sv: Rhodesian Ridgeback

GaurdianAngel skrev:
När dessa leker med mina hundar, så skövlar de bara rakt över, de springer i 190 och hinner oftas inte stanna utan dundrar rakt in i sidan på mina hundar om de möjligen inte hinner med ett halvlyckat hopp över. Vilket inte är så himla smart att göra i hundvärlden. :smirk: De kan även när de är sugna på lek, springa rakt fram och dundra på med framtassarna på mina hundar. Utan att först göra en lekinvit.

Menar du att inte ALLA hundar leker så här? Det gör mina :eek:
 
Sv: Rhodesian Ridgeback

Förlåt! Skulle ha skrivit noggrannare...ouppfostrade hundar leker så! :devil: ;) :angel:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Mötte en kvinna ute i skogen som frågade om hon fick hälsa på mina hundar och jag svarade absolut men dom är smutsiga och kommer hoppa...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 171
Senast: Stergo
·
Hundavel & Ras När man läser rasbeskrivningar är det inte sällan man läser att just den rasen har mycket personlighet, är riktiga karaktärer. Då och då...
2 3
Svar
49
· Visningar
2 825
Senast: Fetaost
·
L
  • Låst
Hundavel & Ras Jag har sett i valp 2024 tråden att några har vizslor men jag tänkte att det kanske är bättre att göra en egen tråd motför att fråga...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
7 839
Senast: Fetaost
·
Hundhälsa Hej! Jag har en hanhund på ungefär 1,5 år. Han är min första hund, så jag skulle behöva lite hjälp på traven. Han ska nu börja på...
Svar
10
· Visningar
1 220
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp