Rhodesian Ridgeback

Sv: Rhodesian Ridgeback

Jag har hört flera RR-ägare som påstår att RR har ett lite annorlunda "språk", därför kan det nog bli så som du skriver. Dessa ägare påstår också att deras hundar är "rasister" och gärna leker med de av sina egna, men dissar andra raser. Min RR leker gärna med andra hundar, men leker som allra bäst när han leker med andra RR eller hans första buskompis (hälleforsare/labrador) som vi leker med flera gånger i veckan. Kan inte förklara varför...

I övrigt känner jag igen lekbeteendet du beskriver, men vår terrorist inviterar alltid nya hundar innan han går på. När han leker med lilla Ika eller hans RR-kompisar är det inte tid att fundera... Hmmmm....
 
Sv: Rhodesian Ridgeback

Mina hundar leker nog lite så ja. RR är ju väldigt signalkänssliga och språksäkra hundar men vid just lekandet är de väldigt... vad ska man säga..."buffliga". Därför leker de allra bäst med sina egna dvs andra RR. De låter ofta mycket och använder ofta framtassarna när de leker. Detta med att springa rakt över är också standard. Säger någon ifrån så brukar den dock få vara ifred sedan.

Varför de leker så olika jämfört med många andra vet jag däremot inte.
 
Sv: Rhodesian Ridgeback

Tack för Era svar! Jag har ju väldigt mkt kontakt med många olika raser dagligen. Jag tycker mig se att sättet att leka är ibland väldigt rabetingat. Men anser ändå att dessa raser som leker "udda" borde ha någon liten gräns för hur man uppför sig med en ny bekantskap, och speciellt då om det handlar om en annan ras.

Det handlar ju ändå om att undvika missförstånd och bråk. En lek med en främmande kan ju snabbt gå över till bråk om individerna missförstår varandra. Det är ju därför 90% av alla lekar börjar med lekinviter och jaktlekar, inte brottning. För att kunna brottas och använda framtassarna i leken, måste individerna känna varandra ganska väl för att undvika missförstånd.

RR går in väldigt snabbt har jag förstått i brottningslekar = alltså med slående tassar, springa rakt in och buffla. Då gäller det att kompisen förstår att det fortfarande är lek.

Min schäfertik är väldigt mån om att man först leker jaktlekar och efter antingen väldigt långt tid eller om man träffas nästa dag igen, kan gå in i brottningsleken. Hon var väldigt nära att hamna i bråk, när jag gick en hundutbildning för en tid sedan. Då skulle vi under lunchen ta en promenad med hundarna. Det var min tik och en rottistik. Det skillde 2 år mellan dem och min tik var äldst. De hade träffats på fredagkväll, lördagmorgon, söndagmorgon och nu skulle vi träffas under söndagslunch för promenad. De började busa som vanligt, sprang och sprang på en stor äng. Plötsligt springer min tik fram till rottisen och slänger upp en tass på bogen (ej upp på eller över rygg utan bara lite lätt i sidan) OJ, vad den rottisen blev sur. Där gick min tik som nu ansåg sig vara riktigt bra kompis med rottisen, över gränsen. Rottisen hade inte alls "kommit" lika långt i bekantskapen tydligen. En sådan "enkel" sak kunde ha slutat i världens bråk.

Nä, det är grymt intressant detta med hundars möten, lekar och språk.

Konstigt nog ser/hör man sällan att RR är i bråk, de måste väl var för charmen deras, för klumpiga i leken är de ju alla gånger. :D :angel:
 
Sv: Rhodesian Ridgeback

Loke hade en RR-kompis när han var liten, och de var nästan på dagen lika gamla. de lekte jättebra första året, men så blev RR'n könsmogen och plötsligt gick alla lekar ut på att dominera. Loke fattade ingenting och försökte bjuda in till lek på det gamla sättet men fick sig ett hårdhänt nej och blev biten i örat så blodet sprutade. den RR'n ville han inte alls leka med efter det. men han har träffat andra RR's som det funkar bra med, speciellt lite yngre som inte trycker ner honom helt.
 
Sv: Rhodesian Ridgeback

Det blir ju faktiskt ett problem. Den äldre har aldrig sagt åt den yngre utan hon får hoppa och landa på hennes rygg. Springa omkull henne etc etc. Det har aldrig resulterat i en åtsägning. Sen känner jag mest Labradorer och det är ju ingen som säger nått där heller. Så hon är ju lite "störd".

När hon ska vara lös med min kompis Schäfrar så rusar hon fram, lägger sig platt på marken och kryper ivrigt fram till de med viftande svans och slickar i luften som en besatt. De blir helt klart störda av hennes intensitet och morrar åt henne. Och då börjar hon tokkuta runt runt. Så som mina hundar iofs alltid gör. Så hon springer mot dem, men inte på dem. Men hennes intensiva kontaktsökande blir för mycket.

När hon börjar att springa så blir de galen på henne och ska lugna ned henne genom att ställa sig över henne och då blir det ju lite läskigt, så då springer hon lite till för att toka sig lite och få de på vänligt humör, och då blir de ju ÄNNU surare! En av de har också så mycket vall i sig så ni kan ju bara tänka er hur stressande det blir för den hunden med en lite skottspole som springer runt runt flocken... Det ä rmånga hundar som reagerar med att vilja kuta ifatt henne och brotta ned henne för att få henne lugn.

Så vad gör man? Låter henne få stryk tills hon vänjer/lugnar sig eller låter bli att hon får leka med andra hundar?
 
Sv: Rhodesian Ridgeback

KÄnner mycket väl igen det där. :D

Det är svårt, min schäfertik var sådan när hon var yngre. Ju surare den äldre hunden blev, desto intensivare blev hon med att tala om att hon var liten och jättesnäll. Det blir som en ond cirkel.

Jag skulle nog helt enkelt inte låta dem leka.
 
Sv: Rhodesian Ridgeback

Ja det är det jag gjort hitills. Jag vill ju inte att hon ska få negativa vibbar. Jag hoppas att det lugnar ned sig. Jag har glömt hur min äldre hund var som ung... Har inte hon alltid varit så lydig som hon är nu? Hon kanske inte var det! :D Hon är utan problem lös med Schäfrarna och försöker bara få de att leka på ett lugnt och försiktigt sätt.

Vi brukar bara gå lös med gammelhundarna så att de får bekanta sig med varandra lugnt och stilla (Min har ju (haft) schäferfobi). Sist så var det hennes schäfertik som gav leksignal! Min bryr sig inget och har nu trubbats av mot andra schäfrar vi träffar på byn!!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Mötte en kvinna ute i skogen som frågade om hon fick hälsa på mina hundar och jag svarade absolut men dom är smutsiga och kommer hoppa...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 170
Senast: Stergo
·
Hundavel & Ras När man läser rasbeskrivningar är det inte sällan man läser att just den rasen har mycket personlighet, är riktiga karaktärer. Då och då...
2 3
Svar
49
· Visningar
2 821
Senast: Fetaost
·
L
  • Låst
Hundavel & Ras Jag har sett i valp 2024 tråden att några har vizslor men jag tänkte att det kanske är bättre att göra en egen tråd motför att fråga...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
7 832
Senast: Fetaost
·
Hundhälsa Hej! Jag har en hanhund på ungefär 1,5 år. Han är min första hund, så jag skulle behöva lite hjälp på traven. Han ska nu börja på...
Svar
10
· Visningar
1 219
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp