rida fler än en gång i veckan på ridskola

återvändare

Trådstartare
Jag har en fråga gällande det här med att rida fler än en gång i veckan. Kommer jag att utvecklas snabbare än en som bara rider en gång i veckan eller är det mer beroende på andra saker, som t.ex talang? Eller är det så att utvecklingen sker på ett annat sätt, jag vet ju att det handlar om repetition osv. Är det någon idé att rida flera gånger i veckan eller "räcker" det med en gång i veckan, dvs är det värt pengarna?
 
Det beror helt på hur givande lektionerna är.
För min gamla tränare så hade jag utvecklats massor om jag red fler gånger i veckan, sen har jag haft ridlärare där jag knappt kännt att jag utvecklats något.

Man får ju mer ridtimmar med fler lektioner.
Jag har ridit två gånger i veckan och då en vanlig ridskolelektion och en speciallektion (hoppning/markarbete).
Idag rider jag bara en gång i veckan, för jag har inte råd med fler.
Kommer däremot ta en provatlektion någon gång framöver istället.
 
Jag har en fråga gällande det här med att rida fler än en gång i veckan. Kommer jag att utvecklas snabbare än en som bara rider en gång i veckan eller är det mer beroende på andra saker, som t.ex talang? Eller är det så att utvecklingen sker på ett annat sätt, jag vet ju att det handlar om repetition osv. Är det någon idé att rida flera gånger i veckan eller "räcker" det med en gång i veckan, dvs är det värt pengarna?
Perfekt. Jag tror att det är väl mest i storstadsområdena som man rider många lektioner på ridskola. Det beror väl i mångt och mycket beroende på kostnader. Det har ju utvecklats nya typ”ridträningscenter” också. Men minst en dressyrlektion och en hopplektion per vecka främjar väl alla. Rida ut också en dag i veckan är ju perfekt. Det är perfekt om man kan få rida välutbildade dedikerade hästar i varje gren. Till slut vill du säkert ha egen häst men så länge du trivs är det en win-win för alla.
 
Fler timmar i sadeln är i princip alltid bra, men sedan beror det på hur bra du tycker ridskolan är.

Sedan tycker jag det där med "talang" är lite överdrivet. Man blir bra på det man övar på. :)
En kompis (som bor i USA) berättade om att man där hade gjort en studie av barn som togs ut till olika talangutbildningar (tror det främst handlade om musik). Det visade sig att antalet träningstimmar hade stor betydelse för hur stora talanger barnen bedömdes vara. Självklart krävs det sannolikt både bra musikalitet (arv) och framförallt att barnet tycker att det är roligt för att kunna träna många timmar (vilket förutsätter att det går hyfsat lätt). Men kontentan är att det inte är lätt att mäta "talang".
 
Mer timmar i sadeln är alltid bra. Hur mycket/snabbt man utvecklas beror sen på många saker.
En ägare till en ridskola där flera elever genom året köpt egen häst och stod kvar på anläggningen (ofta fortsatte att delta i verksamheten men på egen häst) uttryckte det så här:
När jag ser hur de som får egen häst utvecklas så har de efter ett par månader utvecklats lika mycket som de kan göra på ett år på ridskolan.
Hens erfarenhet visar att alla timmar i sadeln är positiva. (Ridskola 2 terminer: 40-45 timmar, två månader en timme varje dag ca 50 timmar. Med egen häst får man ju mer tid med hästen också som kan ge mervärde även i ridningen)
 
TS skriver i jag-form och har nicket @återvändare Det handlar nog om en person som upplevt ”löneökningen” med att tyvärr slippa ha unga talanger boendes hemma. @mamman du kanske får vänta något decennium på samma? På något sätt så de flesta ungdomar försörjer sig till slut själva även om det skulle vara så att ungdomsåren kanske räknas upp till 30-års-åldern. Håll i och kämpa @mamman 😀
 
TS skriver i jag-form och har nicket @återvändare Det handlar nog om en person som upplevt ”löneökningen” med att tyvärr slippa ha unga talanger boendes hemma. @mamman du kanske får vänta något decennium på samma? På något sätt så de flesta ungdomar försörjer sig till slut själva även om det skulle vara så att ungdomsåren kanske räknas upp till 30-års-åldern. Håll i och kämpa @mamman 😀
Förstår inte riktigt, kan du förklara lite bättre. löneökningen med att tyvärr slippa ha unga talanger hemma?
 
Beror så på ridskola. Som barn red jag länge 3 gånger i veckan och visst utvecklades jag snabbare än när jag red 1 gång i veckan, men ändå ganska segt. Sedan började jag på ridsportsgymnasium, levde kring hästar och red fortfarande ca 3 gånger i veckan (ibland mer, men då var det oftast uteritter) och helt plötsligt utvecklades jag väldigt snabbt. Det var som en raketkurva uppåt, men berodde ju såklart mycket på miljö och att vissa tränare var på en helt annan nivå än min tidigare ridskola.
 
Jag har en fråga gällande det här med att rida fler än en gång i veckan. Kommer jag att utvecklas snabbare än en som bara rider en gång i veckan eller är det mer beroende på andra saker, som t.ex talang? Eller är det så att utvecklingen sker på ett annat sätt, jag vet ju att det handlar om repetition osv. Är det någon idé att rida flera gånger i veckan eller "räcker" det med en gång i veckan, dvs är det värt pengarna?


Själv tycker jag alla extra timmar i sadeln har gett mig mycket. Det allra bästa för mig har varit när jag hyrt häst av ridskolan där jag rider och ridit sex dagar av sju. Har gett otroligt mycket.
 
Om du har möjlighet så istället för att rida i grupp försök få boka privatlektioner för en instruktör på en lektionshäst om du inte har egen. Det ger nog mest om du vill utvecklas snabbare som ryttare än att rida i grupp.
 
Fler timmar i sadeln är i princip alltid bra, men sedan beror det på hur bra du tycker ridskolan är.

Sedan tycker jag det där med "talang" är lite överdrivet. Man blir bra på det man övar på. :)
Håller helt och hållet med!

Jag rider på ridskola, har alltid gjort, har ingen särskilt talang men har ridit lektion 2-3 dagar i veckan plus ridit extra så mycket jag bara kan, typ inskolning av nya hästar, tillridning av ponnyer osv.

Är nog iaf en medelduktig hobbyryttare - tävlar upp till MSV med placering (tillsammans med min lektionshäst!). Så klart man blir bättre av att rida fler dagar i veckan, men det är också viktigt att få bra feedback under de lektionerna så man lär sig vad som är ”rätt” och vad som är ”fel”. Tror många som sitter och nöter själva veckorna ut inte nödvändigtvis blir bättre, man kan också lära sig mycket fel som sen är svårt att träna bort.
 
Jag har en fråga gällande det här med att rida fler än en gång i veckan. Kommer jag att utvecklas snabbare än en som bara rider en gång i veckan eller är det mer beroende på andra saker, som t.ex talang? Eller är det så att utvecklingen sker på ett annat sätt, jag vet ju att det handlar om repetition osv. Är det någon idé att rida flera gånger i veckan eller "räcker" det med en gång i veckan, dvs är det värt pengarna?

Jag började rida en gång i veckan men kände att jag inte utvecklades i den takt jag önskade. Nu rider jag två gånger i veckan och det har gjort stor skillnad i min utveckling som ryttare. Det blev helt enkelt för långt i mellan gångerna när jag bara red på lördagar.
 
Jag har en fråga gällande det här med att rida fler än en gång i veckan. Kommer jag att utvecklas snabbare än en som bara rider en gång i veckan eller är det mer beroende på andra saker, som t.ex talang? Eller är det så att utvecklingen sker på ett annat sätt, jag vet ju att det handlar om repetition osv. Är det någon idé att rida flera gånger i veckan eller "räcker" det med en gång i veckan, dvs är det värt pengarna?
Tycker absolut det var värt det när jag red två gånger i veckan, just nu kan jag inte dock.
 
Jag tyckte det gjorde enorm skillnad att gå från att rida en gång i veckan till två när jag gjorde det för ca 10 år sen. Mycket större skillnad än det var att gå från två till tre eller fler ridtillfällen per vecka. Jag har ganska nyligen börjat på ridskola igen efter ett par års uppehåll från ridningen och rider en gång i veckan vilket känns som för lite. Det blir för långt mellan stunderna i sadeln och om jag hade haft möjlighet hade jag definitivt ridit två gånger i veckan.
 
Jag har en fråga gällande det här med att rida fler än en gång i veckan. Kommer jag att utvecklas snabbare än en som bara rider en gång i veckan eller är det mer beroende på andra saker, som t.ex talang? Eller är det så att utvecklingen sker på ett annat sätt, jag vet ju att det handlar om repetition osv. Är det någon idé att rida flera gånger i veckan eller "räcker" det med en gång i veckan, dvs är det värt pengarna?

Du kommer ju lära dig mer på två gånger i veckan än vad du skulle göra på en gång i veckan. Timmar i sadeln är alltid bra att få. Sen hur mycket du kommer lära dig beror på så mycket. Ridläraren , hästarna, dig själv och din talang.
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har för en månad sen skaffat en islandshäst på foder. Problemet är att han är väldigt krånglig när det kommer till att göra...
Svar
5
· Visningar
1 022
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 139
Senast: AbCdE
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 515
Senast: Linda_A
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 396
Senast: Madalitso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp