Rida lätt/sitta ner

Sv: Rida lätt/sitta ner

Okej, tack för hjälpen!
Jag har faktiskt inte tänkt på det innan, men han brukar faktiskt grisepassa mindre när jag rider barbacka (och då oftast sitter ner) än när vi rider med sadel (och rider lätt mer), ligger nog något i det.
Jag har "bara" hyrt honom och när jag hyrde honom sa de att han hade problem med trav på grund av övervikt, de sa att de va därför han grisepassade, nu har han gått ner en del och traven har blivit bättre.

Det blir lätt lite förvirrande när man hör både det ena och det andra.:confused: Man vet ju inte vilka man ska tro. Ska snart till en tränare tänkte jag skulle fråga henne lite, borde kanske fråga en vetrinär med, de kan ju sånt.

Är det någon som har en säker medicinsk källa, typ vetrinär eller har alla bara hört vad man ska och inte ska göra precis som jag?:angel:
 
Sv: Rida lätt/sitta ner

Det låter bra att du ska ta hjälp av en tränare. Men försök att få tag i en islandshästtränare som förstår problematiken.
Sen att låta en vet. titta på hästen är också en god idé. I alla fall för att utesluta en ev. hälta. Många islandshästar lägger sig nämligen i grisepass för att avlasta.
 
Sv: Rida lätt/sitta ner

Jo jag ska till en islandstränare. Tror inte att det är hälta men det skadar ju aldrig att fråga!;)
 
Sv: Rida lätt/sitta ner

Vill bara inflika lite... Med nedsittning brukar många anse att man då ska jobba hästen mot/i form. Därför förespråkar många att man inte ska sitta när när man värmer upp.
Jag sitter sällan ner under uppvärmingen (gamla vanor..) men om man sitter ner med samma krav på hästen som under lättridning ser jag inte problemet.
 

Liknande trådar

Ridning Satt och fundera häromdagen på att jag nästan alltid har lättare att hålla balansen när jag rider mindre hästar som C ponnys eller...
2
Svar
25
· Visningar
2 602
Senast: Krummi
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 541
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Varning för långt inlägg, läs gärna allt innan svar. Lite bakgrund om mig som kanske gör det lättare för er att hjälpa mig och kunna ge...
Svar
8
· Visningar
1 735
Senast: Verdandi
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 473
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29
  • Vilodagar för riktigt aktiva hundar?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp