Bukefalos 28 år!

Rida med okänd häst

Sv: Rida med okänd häst

Jag och en bekant funderar på att rida ut tillsammans med våra hästar. Hästarna har aldrig träffat varandra utan bara sett varann ett par gånger när man ridit förbi hagen.
Hur brukar det fungera för er att rida tillsammans med hästar som eran häst inte träffat förut? Går dom bara på som vanligt eller blir dom "krångliga" och mer intresserade av varandra än av ryttaren?
Hon jag eventuellt ska rida med har stenkoll på sin häst och den är väldigt "van" vid det mesta. Men det är ju min lilla plutt som inte har så mycket erfarenhet plus att jag inte riktigt känner att jag vet vart jag har honom än. Har mest hållt mej i paddocken när jag ridit sen jag köpte honom.
Men hur brukar det funka för er?

När vi var nya i nuvarande stall red jag ut med ett helt gäng islänningar som min dam aldrig sett förut. Inga som helst problem. Hon tittade bara lite konstigt när de började tölta, för det hade hon nog aldrig sett förut. :P Undrade nog vad de höll på med, men travade så snällt med. :)
 
Sv: Rida med okänd häst

haha, påtal om att inte ha sett förut... hösten 06 red jag en halvblodsvalack när jag var "mellan hästar" (:D), och skulle ta en lugn tur med ett shettisekipage på närmaste gården brevid.
Tror inte hästen jag sattt på hade sett en shettis förut, eller så låtsades han iaf inte om det, för han spelade livrädd och försökte backa hem i panik och så fort det gick när han fick syn på den lille. Tog väl 15 minuter innan jag fick fram honom :D
Då var det minsann inga problem :angel:

Ja de är läskiga de små och lurviga hästarna!
 
Sv: Rida med okänd häst

Ja de är läskiga de små och lurviga hästarna!

*KL Ursäkta det blev långt. :angel:
Hehe...:rofl::rofl:.
När jag och min häst Glenn rider med okända hästar så brukar Glenn vara mer intresserad av att få hälsa på ryttaren än hästen.
Har en lite generande historia och berätta om att rida med okänd häst. Jag bor granne med ett en tjej som har ett stall där hon hyr ut stallplatser(min häst bodde där tidigare innan jag flyttade hem honom.).
Red upp dit i December för att önska en god jul och då hade det kommit en ny inackordering.
Sa hej till den nya inackorderingen och frågade om hon ville rida med mig och min häst Glenn ut en sväng. Påpekade att min häst kunde vara både tittig och väldigt yster av sig just den dagen(på väg upp till deras stall hade min häst Glenn småbockat av glädje och taktat en del).
Visst ville hon följa med ut på en sväng.
Hennes häst visade sig vara ett sött skuttigt fullblod...hehe.
Det märktes under ridturen. :p För hästen fick sina stunder då hon blev lite yster och började småpipa och småbocka.
Gjorde hopp åt sidan ibland av förskräckelse av oväntade ljud.
Medans min Glenn hade under ridturen knatat på som en tam gammal ko. Inte en uns till någon bockning eller taktande under ridturen(han hade tatt sitt förnuft till fånga när han fick med sig en sådan skuttig häst på sin ridtur).
När vi skildes åt så sa tjejen:
-hemskt vad din häst var tittig och yster idag, med ett flin.
Kände mig lite generad över min häst då hon måste ha trott Glenn var värsta explosiva dynamiten av vad jag berättade. :o
Har faktiskt inte vågat mig för och rida ut med henne sen den gången. :angel:
 
Sv: Rida med okänd häst

Det brukar aldrig vara problem....:)

Jag har den inställningen att det spelar ingen roll vilken häst man har, den ska uppföra sej med andra hästar när jag sitter på....maktkamperna får pågå i hagen istället...(undantag för 2 hingstar kanske, dumt att utmana ödet)....

//Domino_s
 
Sv: Rida med okänd häst

Igår när jag var ute i skogen med nya inackorderingen i stallet där jag står....frågar hon innan ridturen om min kille är lugn i skogen....

Jajemen svarar jag självsäkert....:D

Tyvärr kom hans hingstfasoner fram inför detta lilla fuxsto....som tydligen var det snyggaste min pojk sett på länge...för han kråmade sej, krökte upp hela nacken och dansade som en tok jämte henne....snacka om pinsamt när den andra hästen gick som en gammal ridskolepålle jämte och min "trygga häst" betedde sej som en galenpanna....:angel:

//Domino_s
 
Sv: Rida med okänd häst

Självklart fungerar det. Inga problem. Sen kan jag tycka att man kan låta dem hälsa när vi väl är ute så att de slipper fundera över varandra sen. Men ngn agressivitet finns det ingen anledning till. Snarare nyfikenhet varpå jag som sagt brukar låta dem bekanta sig när det passar.

Jag har aldrig nånsin tänkt tanken att det skulle vara några som helst problem att rida med andra hästar. Det har aldrig hänt att någon häst betett sig illa i en sån situation, för min del. Det finns ingen anledning.
 
Sv: Rida med okänd häst

Jag tror att de kommer att fungera helt utmärkt!
Min polle har iaf aldrig gjort något när man rider med nya hästar
 
Sv: Rida med okänd häst

Jag var ute och red med min kompis och hennes häst och visst, hästarna tittar ju på varandra när man möts men våra gjorde inte upp rangen förrens dom släpptes i samma hage, när man rider är det ryttaren som gör rangen.:p
 
Sv: Rida med okänd häst

Jag har aldrig haft en tanke på att det skulle vara problem med att rida tillsammans med okända hästar.
Min grabb är väldigt intresserad av alla "nya" hästar och vill gärna hälsa.
Däremot är jag lite på vakt om vi skulle råka möta en islänning ute i skogen för islänningar är nåt av det farligaste som finns enligt min häst.
 
Sv: Rida med okänd häst

För egen del har jag aldrig tänkt på att det ska bli/vara ett problem.. När jag rider ska Bääs vara koncentrerad på mej.. Inte att "ta" andra hästar. Klart hon reagerar då vi möter nya hästar eller i hagar samt rider tillsammans. Men hon får inte agera ut något annat än lite högre huvud "en stund" o lite gnägg. Sen är det bra o det accpterar hon!
 
Sv: Rida med okänd häst

Jag och en bekant funderar på att rida ut tillsammans med våra hästar. Hästarna har aldrig träffat varandra utan bara sett varann ett par gånger när man ridit förbi hagen.
Hur brukar det fungera för er att rida tillsammans med hästar som eran häst inte träffat förut? Går dom bara på som vanligt eller blir dom "krångliga" och mer intresserade av varandra än av ryttaren?
Hon jag eventuellt ska rida med har stenkoll på sin häst och den är väldigt "van" vid det mesta. Men det är ju min lilla plutt som inte har så mycket erfarenhet plus att jag inte riktigt känner att jag vet vart jag har honom än. Har mest hållt mej i paddocken när jag ridit sen jag köpte honom.
Men hur brukar det funka för er?

Du svarade på min tråd idag att hästar alltid är änglar, så varför skulle dom bli krångliga.
 
Sv: Rida med okänd häst

KL

Jag var också lite nervös innan jagbörjade rida med okända hästar.
Ibörjan gjorde jag "misstaget" att låta hästarna hälsa på varandra. De stod och luktade med mularna ihop och sen skrek dom till och ryckte bort huvudet. Det var väl det som hände. Inte så farligt, men efter ett par gånger märkte jag att det var betydligt lättare att bara traska på, på säkert avstånd eftersom min häst gärna kickar. Det har gått hur bra som helst.
Jag tror inte du behöver oroa dig, det bästa är att bara fortsätta som ingenting och hålla avstånden för säkerhets skull.
 
Sv: Rida med okänd häst

Inga problem alls såvida inte den nya hästen försöker trava om i travar fart eller kör upp mulen i röven på min för att gno av lite klåda:angel:
 
Sv: Rida med okänd häst

Har ridit ut med för min häst helt okända hästar,han vill titta lite extra på den okända hästen av ren nyfikenhet:) men inget mer än så.
 
Sv: Rida med okänd häst

Du svarade på min tråd idag att hästar alltid är änglar, så varför skulle dom bli krångliga.

Det var ironi mot någon annan som skrev "hästar är aldrig dumma". Inte menat mot dej. Totalt onödigt av dej att ta upp det i en helt annan tråd.
 

Liknande trådar

Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 399
Senast: Miiikaela_
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 662
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 439
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 990
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp