Bukefalos 28 år!

Rida utan hjälm

Status
Stängd för vidare inlägg.
A

AlwaysOnMyMind

Vet inte om detta är rätt tråd, men annars kan kanske någon vänlig själ flytta den.. :angel:

Vad är det med alla som rider utan hjälm egentligen? Jag menar, VARFÖR?

Kan någon komma med ett "bra" svar? För jag fattar det inte.. :eek:
 
Sv: Rida utan hjälm

Jag rider utan hjälm ibland när den är supervarmt eftersom att jag är välldigt känslig för värme och får lätt huvudvärk när de blir varmt.
Så min anledning är att det blir för varmt att rida med hjälm om det är hett ute. Annars använder jag hjälm !!!
 
Sv: Rida utan hjälm

Måste erkänna att jag ridit utan hjälm några gånger när jag känt lite behov av Ronja Rövardotter-känsla. Då har jag även ridit barbacka o i andra kläder än ridkläder i skogen. Det är väl ett behov av eskapism som behövts tillfredsställas. Annars när jag rider rider har jag alltid hjälm.
 
Sv: Rida utan hjälm

Jag kan förresten lägga till en fråga;
Skillnaden på en "vanlig" hjälm med skärm och en utan, vilket är bäst? Kan skärmen göra mer ofog än nytta? Eller tvärtom?:bump:
 
Sv: Rida utan hjälm

Och vad är det med alla som ska ifrågasätta folks val här i livet?

Om ni nu vill det så tycker jag att ni ska variera er lite och ifrågasätta varför folk inte har bälte när dom kör bil, eller cykelhjälm när dom cyklar, eller flytväst när dom åker båt eller är vid större vattendrag.

Jag tycker den här eviga hjälm diskussionen börjar bli tjatig faktiskt.
 
Sv: Rida utan hjälm

Och vad är det med alla som ska ifråga sätta folks val här i livet?

Om ni nu vill det så tycker jag att ni ska variera er lite och ifråga sätta varför folk inte har bälte när dom kör bil, eller cykelhjälm när dom cyklar, eller flytväst när dom åker båt eller är vi större vattendrag.

Jag tycker den här eviga hjälm diskussionen börjar bli tjatig faktiskt.

Men du, jag måste ju få undra.. Om du tar åt dig, behöver du kanske inte svara? Jag tycker det är en viss skillnad med dina exempel, då man inom ridning håller på med levande djur, dessutom är det nog inte så bra för yngre att se äldre utan hjälm. Det är ju bara dumheter [som JAG ser det]. Ledsamt att du ska behöva bli uppretad.
 
Sv: Rida utan hjälm

Jag rider både med och utan.

Hästar är levande djur ja, men kan du kontrollera andra i trafiken tex? nope där har du inte en chans heller.
Jag tycker det är väldigt bra jämförelse, det är val du gör, val som har en viss avgöran hur det kan sluta för dig om olyckan är framme.

Barn ser många vuxna utan cykelhjälm också, men ändå är det väldigt ovanligt att jag ser barn utan..
Men jag personligen använder hjälm om jag rider i ridhus eller dylikt.

Jag är inte uppretad, jag sa bara att jag tycker det börjar bli tjatig med den diskussionen.
 
Sv: Rida utan hjälm

Sedan är det ju i och för sig inte var och ens ensak vilka risker man MEDVETET utsätter sig för - vem är det som betalar om du kommer in till sjukhuset med en skallskada? Jo, pengarna tas ur skattepotten, pengar som skulle kunnat användas till något vettigare.
 
Sv: Rida utan hjälm

Men du, jag måste ju få undra.. Om du tar åt dig, behöver du kanske inte svara? Jag tycker det är en viss skillnad med dina exempel, då man inom ridning håller på med levande djur, dessutom är det nog inte så bra för yngre att se äldre utan hjälm. Det är ju bara dumheter [som JAG ser det]. Ledsamt att du ska behöva bli uppretad.

Det finns en uppsjö av trådar i ämnet. Sök och du skall finna svar från de flesta här på forumet...känns onödigt att skapa nya trådar i ett uttjatat ämne...
 
Sv: Rida utan hjälm

sant, jag har inte påstått annat.
jag sa bara att jag tycker att ni borde varierar er och ifrågasätta andra risktagare också.

jag har inte försvarat någon som rider utan hjälm eller dylikt, jag har bara sagt att det börjar bli tjatigt.
 
Sv: Rida utan hjälm

Och vad är det med alla som ska ifrågasätta folks val här i livet?

Om ni nu vill det så tycker jag att ni ska variera er lite och ifrågasätta varför folk inte har bälte när dom kör bil, eller cykelhjälm när dom cyklar, eller flytväst när dom åker båt eller är vid större vattendrag.

Jag tycker den här eviga hjälm diskussionen börjar bli tjatig faktiskt.

med tanke på att vi är på forumet "ridning" så är det väl kanske inte så passande att ställa frågor om andra ämnen ridningen..eller det som rör hästarna/ryttarna kring ridning..

och om du stör dig på denna eviga fråga, varför bemödar du dig ens att kolla in och svara då??

Jag personligen tycker det är IDIOTISKT att rida utan hjälm, fast dom som inte har ngt att skydda kan ju fortsätta att rida utan..
Ursäkta mig att jag blir så upprörd men jag blir så förbannad för livet är så jävla orättvist!!!!!!!!!!!!

Här finns folk som använder hjälm och väst och försöker skydda sig så gott det går och ändå går det åt *helv* och trillar olyckligt och försvinner från mig.. jävla skit.. *älskar dig vännen..rip*

sorry mig... väller upp lite känslor ibland bara.. men samtidigt blir jag förbannad när det finns dom som frivilligt utsätter sig för detta som lättare kan hända utan hjälm..
 
Sv: Rida utan hjälm

Håller med, varför rider man utan hjälm?

Även om man har världens snällaste häst betyder ju inte det att inte något kan hända.. rider man utan kan ju vad som helst hända, men det är väll ens egen sak om man vill riskera livet antar ja..:crazy:
 
Sv: Rida utan hjälm

Hej,jag tycker inte man ska rida utan hjälm.visst jag har gjort de någon gång i från hagen i skritt men inte mer.jag har säkerhets väst och de kan man klara sig utsn tycker jag men när man hoppar ska man ha de tycker jag. i skogen tilexempel om man rider barbacka kan man ju rida i mjukis byxor och gympa skor..:rofl:
 
Sv: Rida utan hjälm

visst jag har gjort de någon gång i från hagen i skritt

Det spelar ingen roll vilken gångart det är... Det är i skritten man är mest okoncentrerad och om hästen bli rädd då så kan det hända olyckor lika lätt som i trav/galopp...
 
Sv: Rida utan hjälm

jag rider bara utan hjälm när jag rider dressyr.. har väl ingen bra anledning egentligen. har bara blivit så
 
Sv: Rida utan hjälm

jag får migrän av värmen i hjälmen. Sist fick jag hjärnblödning då jag dissade det.
Men hittils har jag enbart ridit med hjälm.
 
Sv: Rida utan hjälm

Har du testat GPA Speed Air? :p Grymt bra "vädring" i den, har jag hört iaf :idea: Om jag inte hört fel :angel:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 665
Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 051
Senast: JohannaB
·
L
Ridning Jag har två o lika frågor så hoppas att det är okej att jag skriver dom i samma inlägg ❤️ Men det första som jag undrar är bara på ett...
2
Svar
24
· Visningar
2 350
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 562
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp