Bukefalos 28 år!

Rida utan hjälm

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Rida utan hjälm

När jag leder minisarna så brukar jag inte bry mig så mkt om jag har flipflop elr ngt, dom är ju så små :angel: Menmen, även små hästar kan göra stor skada.
 
Sv: Rida utan hjälm

Ja jag vet att det är farligt o att olyckan kan vara framme, men jag är ju 30+ nu o känner väl mig tillräckligt vuxen kanske. Har väl gjort såpass många godartade avåkningar att det inte känns så farligt om man skulle trilla i backen. Det här skriver jag nu inte för att uppmuntra andra att prova men för mig personligen upplever jag en enorm frihetskänsla på hästryggen utan hjälm, barbacka i skogen i skritt men även andra lite snabbare gångarter.:angel:
Ja jag utsätter mig för fara men det gör jag hela tiden o andra sidan. Är väl lagd åt det hållet. Har arbetat heltid på tak 20 meter upp i luften i flera år tex, folk kanske ska vara glada att det finns människor med kromosomfel i självbevarelsedriftsnerven...;)
 
Sv: Rida utan hjälm

Personligen rider jag utan hjälm därför att jag inte har någon hjälm.

Är det ett tillräckligt bra skäl? :idea:
 
Sv: Rida utan hjälm

Skämt;).
Rider oftast med hjälm. Men inte alltid.. Jag har aldrig hjälm då jag cyklar.. Vilket är exakt lika korkat som att rida utan hjälm. Om en bilist är berusad/okencentrerad så känns mina odds ganska små.

Kör bil med bältet på.. Även om jag bara ska 2 meter:D.

Livet är över lag farligt. Man kan faktiskt dö! Så jag jag oroar mej inte.. Jag tror att då min tid är kommen så är den. Då spelar det ingen roll om jag är klädd med skydd från tå till topp.

Väninna till mej kraschade med sin bil. Utan bälte. Läkare sa att om hon mot alla odds överlever så blir hon en grönsak. Och det va hon... I ca 4 månader. Året efter slängde hon kryckan. Några år år senare blev oxå gravid. Hon rider igen oxå. Vilket ingen någonsin trodde hon skulle göra.

Hennes tid hade inte kommit!
 
Sv: Rida utan hjälm

Hästar är levande djur ja, men kan du kontrollera andra i trafiken tex? nope där har du inte en chans heller.
Jag tycker det är väldigt bra jämförelse, det är val du gör, val som har en viss avgöran hur det kan sluta för dig om olyckan är framme.

Jag tycker inte att det där är nån speciellt bra jämförelse, snarare tvärtom.

Bilar är anpassade för att vara krocksäkra, just pga. detta. Krockar man med en bil finns det med andra ord ett antal säkerhetsanordningar för att människan ska klara sig så oskadd som möjligt. Om man har säkerhetsbälte på sig när man åker bil är man ju ännu säkrare.

Säkerhetsbältet tillsammans med bilens säkerhetsanordningar blir hjälm och säkerhetsväst när man rider. Vill man inte ha ridhjälm och säkerhetsväst får man väl skylla sig själv, men det är så onödigt att utsätta sig för den risken. Varför?

Okej, jag cyklar inte med hjälm, men jag rider med hjäm. Både för att fallhöjden är högre från hästen och för att det är ett levande djur som tänker själv. Däremot har jag ingen säkerhetsväst. Men jag säger inte att det är "smart" att cykla utan hjäm, men det är mitt val. Precis som alla som rider utan hjälm.
 
Sv: Rida utan hjälm

Brukar skippa hjälm ibland, om jag glömmer den hemma eller om jag ska rida ett hårt pass och det är för varmt. Jag är så solskensnaivt inställd så jag är alltid tvärsäker på att hemska olyckor bara händer andra, aldrig mig. Är medveten om att jag får ta konsekvenserna om något ändå händer och jag orkar inte bry mig om andra blir irriterade över min inställning. Det är mitt val, mitt liv och mitt ansvar. Eller ickeansvar, kanske.

Och ja, jag är även en sån där hemsk människa som aldrig bär hjälm när jag cyklar. Ser ändå risken som cirka tusen gånger större att jag dör genom att bli sparkad i skallen av en häst, ramla nerför en trapp eller halka i duschen och bryta nacken.
 
Senast ändrad:
Sv: Rida utan hjälm

Häromveckan såg jag en tjej rida barbacka på sin häst, utan hjälm, på en hyfsat vältrafikerad 90-väg... :mad:
 
Sv: Rida utan hjälm

Och vad är det med alla som ska ifrågasätta folks val här i livet?

Om ni nu vill det så tycker jag att ni ska variera er lite och ifrågasätta varför folk inte har bälte när dom kör bil, eller cykelhjälm när dom cyklar, eller flytväst när dom åker båt eller är vid större vattendrag.

Jag tycker den här eviga hjälm diskussionen börjar bli tjatig faktiskt.
Håller med dig... varför behöver folk ens bry sig alls?
 
Senast ändrad:
Sv: Rida utan hjälm

jag rider utan hjälm i bland.
men de är nog mest för att jag är bekväm.
och på vintern är de skönt att ha en mössa i stället, och på sommaren "naket"

fasst jag har alltid hjälm när jag rider unghästar eller tillridningshästar som man inte riktigt vet var man har dom.
 
Sv: Rida utan hjälm

jag har riditt utan hjälm några gånger för ,men det är inte värt att rida utan hjälm:confused:,en gång när min häst skenade så ramlade jag och hästen och jag slog huvudet i assvalten och hjälmen va bara smulor,hadde jag inte den så hadde jag inte suttit här i dag,i dag skulle jag alldrig göra det som jag har inte bara mig själv jag har två barn att ta annsvar för och vara ett bra föredömme och tala om och visa dem att man rider med hjälm
 
Sv: Rida utan hjälm

Jag har bara rammlat av ca 5 gånger under min 15-åriga ridkarriär, ändå så har jag ALLTID hjälm och för det mesta säkerhetsväst.
Detta är jag glad över då olyckan var framme för ca 2 veckor sedan och jag flög av min lilla buse. Resultatet blev en bruten fotled men det hade kanske fått värre utgång om jag inte använt min säkerhetsutrustning.

Jag bryr mig inte om andra har hjälm eller inte, det är deras bekymmer, men jag vet iaf att jag inte vill vara utan den :)
 
Sv: Rida utan hjälm

För att jag tycker att jag är cool när jag ser ut såhär:
IMG_7546.jpg





:angel:

Haha, var bara tvungen.. Tog bilden igår när jag var fotograf, var så trött på att stå så jag satte mig på hästen istället.


Är väldigt trött på denna diskutionen, hjälm dit, idiot dit, dumma citat hit o dit...

Alla har ett fritt val här i livet. Rid utan hjälm om du vill det, man vet ju att riskerna finns ju.

Andra rider med säkerhetsväst och hjälm, men det kvittar ibland vad du har på dig, själv blev jag avslängd i maj och bröt ryggen, skulle kvitta vad jag hade på mig eftersom jag landade på rumpan ( kanske sådana fjärdrar som tiger har på svansen!:idea:

Men som sagt, jag använder ALDRIG säkerthetsväst då jag inte tycker att det funkar så bra, eftersom man blir osmidig med dem, de är varmt.

Hjälm använder jag för det mesta, ibland när det är riktigt varmt kan jag rida utan eller när det är riktigt riktigt kallt, så vill jag rida med mössa istället.

Men jag är ganska så säker på att vi alla har en viss tid vi ska leva här i livet. visst många förkortar den genom att röka eller skada sin egen kropp.. Men på något sätt känns det ändån som vi ska leva ett visst antal dagar.. Vissa som har gjort alla säkerhetsåtgärder klarar sig inte, de som inte har gjort några alls klarar sig..
 
Sv: Rida utan hjälm

Jag rider nästan alltid med hjälm. Undantagen är på tävling där jag rider med hatt....då jag tävlar i westernridning.

Jag skulle aldrig kunna tänka mig att rida utan hjälm på träning, vid uteritt eller liknande...det är bara en onödig risk.
Att jag sedan väljer att göra det på tävling får jag ta på mig själv.
Det är tillåtet att ha hjälm men på något vis så känns det mer riktigt med hatten på banan då det är en del i hela grejen.

Ja..svårt att förklara. Men jag har alltid med mig hjälmen till tävlingsplatsen utifall att jag känner att den kan behövas på framridningen.
På min egen dam känner jag mig ganska trygg, men man ska ju aldrig säga aldrig, men nu nästa tävling rider jag inte min egen häst och då blir det nog hjälm på framridningen till att börja med.
 
Sv: Rida utan hjälm

Man får välja själv och det är upp till var och en att göra det beslutet.
Jag tog av mig hjälmen när jag skulle starta MSV 2004 och har bara ridit med hjälm i perioder eller om jag suttit på nya alt. unga hästar sen dess.
Mitt liv, mitt val. Det är så det är att vara vuxen.
 
Sv: Rida utan hjälm

var och en gör som de själva vill under sin fritid.

tänker aldrig rida utan hjälm. jag känner min häst utan och innan, bör jag göra efter 14 år, 99% av tiden e ha lugn och stabil. vi har haft våra duster och visst har jag trillat av men inget allvarligt. så för 2 årsedan hände det när vi red lite dressyr, jag flög av och slog i huvudet, var alldeles groggy och såg inte så bra, jag tackar min lyckliga stjärna att jag hade hjälm på mig och att det hände på mjuk underlag.
 
Sv: Rida utan hjälm

Häromveckan såg jag en tjej rida barbacka på sin häst, utan hjälm, på en hyfsat vältrafikerad 90-väg... :mad:

Sånt blir man ju vara sur av :crazy: Precis VAD som helst kan ju hända...
Å spec om det är en liten tjej/kille som rider utan bara för att det är coolt, typ.
 
Sv: Rida utan hjälm

För er som tycker det är för varmt med hjälm - testat cykelhjälm? Flertalet av distansryttarna rider med cykelhjälmar.
 
Sv: Rida utan hjälm

*Delvis kl*

Fast det är väl inte riktiga cykelhjälmar utan ridhjälmar med cykelhjälm utseende?

Jag rider alltid med hjälm, men jag tycker att det är upp till var och en att bestämma om man vill använda hjälm eller inte! Om man är myndig och vuxen vill säga.
 
Sv: Rida utan hjälm

Jag rider utan hjälm för att jag vill och är en vuxen människa. Men skulle aldrig tillåta mina stalltjejer under 18 att göra det. Visst hjälm och väst är bra. Men det är större risk att jag blir påkörd, skadar mej på jobbet eller cyklar omkull. Händer det så händer det. Jag litar mer på mina hästar än på något annat!
I slutändan spelar det ingen roll vad du har för utrustning, brister det i hanteringen skadar du dej. Gäller allt.
Ha en toppen dag alla!
Nu ska jag ut i solen och rida
Japp, troligtvis utan hjälm
:)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning I somras skapade jag en tråd om att köpa ridhjälm. Nu försöker jag välja en säkerhetsväst att köpa och det är precis lika svårt 🙈. Då...
Svar
11
· Visningar
598
Senast: Takire
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 087
Senast: mamman
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 823
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
3 287
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp