Bukefalos 28 år!

Rida utan hjälm

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Rida utan hjälm

Visst har du rätt att undra. Men vi är MÅNGA som har undrat och ställt exakt samma fråga femhundrasextioåtta gånger om året här i NÅGON av alla trådar. Du kan söka på forumet om att "rida med hjäm" eller andra sökprefixer, så hittar du säkert ett HUNDRATAL trådar som ställt exakt samma fråga som du.

Det kan bli lite tjatigt ibland med samma fråga om och om igen.

Mvh

IngelaH
moderator

som...

  • Rider med hjälm
  • Promenerar häst vid hand med hjälm
  • Cyklar med hjäl
  • Kör bil med säkerhetsbälte
 
Sv: Rida utan hjälm

Nja, många distansryttare rider med cykelhjälmar (inte ridhjälmar) och det är vad jag vet fullt godkänt.

En ridhjälm har väl förmodligen bättre stötupptagning men cykelhjälm är ju bättre än inget.

Sen är det ju givetvis upp till var och en att bestämma - själv kör jag alltid MC med skinnställ, åker bil med bälte och rider med ridhjälm.
 
Sv: Rida utan hjälm

Jag förstår din för tillfälligt bristande argumentationsteknik och språkval. Därav mitt tidigare inlägg, för att försöka få hjälmföresprpåkare, där även jag ingår då att ibland blunda med ena ögat, eller titta i tidigare trådar i debatten.

MEN

Jag vill bara tala för mig själv. Jag ser hellre att mina surt betalda skattepengar, går till sjukvård där folk åtminstone försöker låta bli att utsätta sig för onödiga risker.

Mvh

IngelaH
 
Sv: Rida utan hjälm

Jo absolut, jag håller med lite.
Men det är precis som att just hjälmdebatten har blivit helt rabiat.
Folk röker, kör bil utan bilbälte, skär sig i armarna, tar droger, cyklar utan hjälm och utsätter sig för en massa idiotiska saker helt medvetet.

Men hjälm när man rider, det MÅSTE man ha för annars är man dum i huvudet och alla som rider utan hjälm flyger av och blir mosade och måste vårdas på sjukhus för våra stackars skattepengar...
Jag tycker bara det har gått till överdrift och att det ändå i slutändan är upp till var och en.

Själv rider jag på heltid och är utbildad hopptränare och har alltid hjälm så jag försvarar inte de som rider utan!
Men saker som tomma lador behöver inget tak, har man inte hjälm har man inget att skydda mm känns bara såå..ja..onödigt.
 
Senast ändrad:
Sv: Rida utan hjälm

det blir konstigt när man ska blanda in skattebetalarnas pengar till sjukvården i den här disskussionen, ska man göra det borde man inte:

*få hålla på med hästar överhuvudtaget
*cykla utan hjälm
*dricka alkohol
*definitivt inte röka
*inte äta socker och fet mat (tänk vad hjärt- kärlsjukdomar kostar)

osv

alltså: människor gör mycket dumt som kostar skattebetalarna pengar, men det finns få felfria skattebetalare, så det kanske går på ett ut?
 
Sv: Rida utan hjälm

Jag ser hellre att mina surt betalda skattepengar, går till sjukvård där folk åtminstone försöker låta bli att utsätta sig för onödiga risker.

Det finns många saker som man inte vill att sina skattepengar ska gå till, men det är ett väldigt dåligt argument i dessa sammanhang.
 
Sv: Rida utan hjälm

Men det här ÄR till 90 procent en portal för hästintresserade och då är det ju i första hand hästrelaterade tankar som går i mina tankar.

Som barn- och ungdomspedagog försöker jag också att föregå med gott exempel, för att ge dagens ban och ungdomar och förhoppningsvis framtidens vuxna ett gott föredöme.

Jag har ändå råkat ut för ett och annat under mina hästår och jag VET att i åtminstone tre av de fallen, hade jag inte suttit här idag om jag inte haft hjälm.

Men jag tycker inte heller om all denna häxjakt på icke hjälmanvändare.

PUNKT SLUT FÖR MIG i detta.

Mvh

IngelaH
 
Sv: Rida utan hjälm

Jag tycker det är självklart att använda hjälm. Dock har jag på något sätt lyckats glömma den ett par ggr :o.
 
Sv: Rida utan hjälm

Ja, Darwins princip gäller väl även ridsporten...
 
Sv: Rida utan hjälm

Jag har bara en idé och det måste väl vara om man ska låna ridhjälm och de som lånar ut har löss eller något. :angel:´

Iofs kunde man ju avstå från ridningen i så fall.
 
Sv: Rida utan hjälm

Jag hade ingen aning om hur mycket "fel" det skulle bli av min fråga :o jag ber så hemskt mycket om ursäkt till alla drabbade.
Det var absolut inte min mening, ska hålla mig lugn med frågor framöver. MVH / Zandra
 
Sv: Rida utan hjälm

Har du testat GPA Speed Air? :p Grymt bra "vädring" i den, har jag hört iaf :idea: Om jag inte hört fel :angel:


Ja det kan jag lova att det är! :banana:

Jag har köpt den just för att jag blir så jäkla varm om knoppen på sommaren och den är kalassval och jätteskön:banana:

Kan rekommenderas (om man nu får göra det på buke:o)
 
Sv: Rida utan hjälm

:bump:Du det var en himmla dum jämnförelse..Om nu olyckan är framme så kan man bli väldigt skadad fasten man har hjälm skärp dig:bump:
Sedan är det ju i och för sig inte var och ens ensak vilka risker man MEDVETET utsätter sig för - vem är det som betalar om du kommer in till sjukhuset med en skallskada? Jo, pengarna tas ur skattepotten, pengar som skulle kunnat användas till något vettigare.
 
Sv: Rida utan hjälm

:bump:Jag rider inte med hjälm. jag tycker det är varmt jag kan inte röra mig jag hör inte. Ja det är bara problem.Mitt barnban har hjälp när hon rider.Sen har vi dressyrtävlingar där har dom inte hjälm,Konstigt. Föredumme för barn,Det är upp till föräldrarn att lära barna det är inte mitt ansvar.:bump:
 
Sv: Rida utan hjälm

Vet inte om detta är rätt tråd, men annars kan kanske någon vänlig själ flytta den.. :angel:

Vad är det med alla som rider utan hjälm egentligen? Jag menar, VARFÖR?

Kan någon komma med ett "bra" svar? För jag fattar det inte.. :eek:
Jag vet faktiskt inte.
Men tomma lador behöver inget tak, som någon redan sagt.
Jag är också lite trött på diskussionen faktiskt. Även om jag rider med hjälm, alltid.
 
Sv: Rida utan hjälm

Skärmen är till för att skydda näsan om man landar på ansiktet. Men inte vet jag om någon har landat så!
 
Sv: Rida utan hjälm

Jag tycker det är upp till var och en att avgöra.
Men personligen rider jag alltid MED hjälm.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning I somras skapade jag en tråd om att köpa ridhjälm. Nu försöker jag välja en säkerhetsväst att köpa och det är precis lika svårt 🙈. Då...
Svar
11
· Visningar
598
Senast: Takire
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 087
Senast: mamman
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 823
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
3 287
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp