Bukefalos 28 år!

Rida utan hjälm

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Rida utan hjälm

Fast Lisas mamma har nästintill noll makt när ungen är på ridskolan då barnen tar helt enkelt efter de vuxna som själva rider!
Min mamma är jätte säkerhetstänkande men det har hänt att jag ridit utan hjälm (även om jag försökt undvika det till fullo), jag "tackar" min ridlärare som också satte sig upp på hästen utan och "avdramatiserade" det hela. För om en spränger gränsen är det lättare för andra att göra det- det är kruxet. Om jag ständigt tjatar på om farorna utan hjälm så kommer det att nöta i bakhuvudet på barnet och hon/han kommer inte att våga att rida utan. Rider de utan brukar de få lite skuldkänslor och det tyckta att det känns konstigt och sätta på hjälmen igen.
 
Sv: Rida utan hjälm

Fast det där håller inte riktigt...Vuxna får rida utan hjälm liksom dom får köra bil. Inte sjutton smiter ungarna ut och kör iväg med bilen bara för att dom ser vuxna göra det. Dom vet mycket väl att det inte är tillåtet. Så, visst är det en uppfostringsfråga;)
 
Sv: Rida utan hjälm

Och alla som röker då.. Vad säger inte dom?
Alla som dricker?
Mina föräldrar röker inte.. Men jag har säkert nån lärare från nån skola som jag kan skylla på för att jag är beroende. Sen 14 års ålder!

Eller festar.. Min far tex.. Han är helnykterist! Står o delar ut lappar utanför systembolagen.. Jag festar ändå.. Jag pratar med honom innan jag går in o köper mej en kasse för en fest.

Vem ska jag nu skylla på? För alkohol är ju oxå en negativ sak.. Även får våra unga!

Det är varje enskilld förälder som får försöka ta sitt ansvar o uppfostra sina barn att ha respekt för de regler de sätter upp. Så de får helt enkelt lära sitt barn att respektera dem.

Jag tar inte ansvar för varje enskilld unge jag möter.
 
Sv: Rida utan hjälm

*KL*
Har aldrig ridit medvetet utan hjälm på senare år. En gång var jag förvirrad, hade mössa på mig och "trodde" att det var hjälmen :rofl::rofl: Jag upptäckte när jag ridit halva passet och vaknat till att jag bara hade mössan, men som tur var gick det bra.
SEn gjorde man väl lite småkorkade saker när man var barn, typ hoppade upp på ponnyn när man skulle rida om dom gick på sommarbete (är en bit till stallet) utan hjälm i grimma och grimskaft :o tänk om morsan sett :eek:

Jag skulle aldrig drömma om att rida mina utan hjälm. Dom är så pass busiga och laddade/känsliga att jag mktväl kan ligga på marken en vacker dag :D
 
Sv: Rida utan hjälm

Jag rider alltid med hjälm, det har blivit en vana. En enda gång har jag ridit utan, och det var för att jag glömde. Hade mössa på så jag trodde jag hade hjälmen, men så var det ju inte :p Nu är jag extra noga med att ha hjälmen på då grannstallet har ridskola med småponnysar, ungarna är mellan 5-12 år, och jag vill gärna föregå med gott exempel. Har också en vän som skadat sej allvarligt när hon ramlat av, och räddades av hjälmen.

Jag ser inte på något sett ner på de som inte använder hjälm, de är individer som själva väljer vad de vill och inte vill göra. Visst kan jag tycka det sticker lite i ögonen om någon rider i ett ridhus utan hjälm och barn kollar på, men jag dömer inte för det. Vad vet jag, kanske den personen rider med hjälm annars men inte just i dag? Kanske har den personen ett medicinskt/kroppsligt skäl till att inte använda hjälm? Eller kanske har personen verkligen tänkt igenom valet att inte ha hjälm?

Jag tror inte att det är så många som inte har hjälm för att det är coolt eller häftigt, utan av andra orsaker. Vad de orsakerna är vet jag inte och ska inte spekulera i, eftersom jag själv valt att rida med hjälm. Men att som vissa här sitta och säga att de som rider utan hjälm inte har något att skydda, det är enligt mej att gå för långt.

Vill även tacka Californication för ett jättebra inlägg! :bow:
 
Sv: Rida utan hjälm

kl.

jag tror att många av oss som är lite äldre många ggr. rider utan hjälm "av gammal och ohejdad vana" :crazy: så är det för mig iaf. lite att jämföra med att många lite äldre har svårt för att "komma ihåg" cykelhjälm. det fanns överhuvudtaget inte innan jag själv bildade familj. tycker det känns bra skummt att sätta på sig, även om ungarna alltid behövt ha det och dom använder den antagligen av samma anledning som jag låter bli - av vana.

hjälmarna jag hade som liten va en kask i glasfiber med hård glasfiber skärm. "stoppningen" på insidan bestod av lite siden tyg med kanske max 1 mm skummgummi på tygets insida och ett gummiband under hakan. dom gånger man hade hjälm och flög av så antingen lämnade hjälmen huvudet innan man landat eller så fick man blåmärke i pannan av skärmen :crazy: dock har jag blivit betydligt bättre på att använda hjälm :D åtminstonde på vissa pållar och i vissa samanhang:angel:

ungarna har aldrig äns ifrågasatt varför dom ska ha hjälm, fast jag ibland inte har det. dom rider även med säkerhetsväst, vilket inte jag kan pågrund av en ryggskada jag ådrog mig långt innan västarna fanns.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Rida utan hjälm

Vuxna får rida utan hjälm liksom dom får köra bil. Inte sjutton smiter ungarna ut och kör iväg med bilen bara för att dom ser vuxna göra det.

Fast alla barn vill ha körkort när de blir stora så de också kan köra bil för att det är "häfigt och vuxet"..
Det är en skillnad på din och min jämförelse eftersom du påpekar något som vuxna gör som är lagligt och barnen olagligt (hjälm på vuxna människor är inte lag- men när man säger ajjabajja till barnen blir det på ett sätt "olagligt" inom ryttarvärlden). Bättre jämförelse är att om barnet har en pappa som stjäl bilar framför ungen kan ungen lätt ta efter eftersom pappa gör det.
 
Sv: Rida utan hjälm

Vet inte om detta är rätt tråd, men annars kan kanske någon vänlig själ flytta den.. :angel:

Vad är det med alla som rider utan hjälm egentligen? Jag menar, VARFÖR?

Kan någon komma med ett "bra" svar? För jag fattar det inte.. :eek:
Man kan fråga sej: Vad har du med det att göra ?? Om du sen har såna begränsade förståndsgåvor att du inte kan inse att det är den enskildes val, som du inte kan eller ens ska försöka påverka är det beklagligt.
Här följer ett antal förslag på nya trådar du kan starta: Varför röker en del människor? Varför dricker en del? Varför kör man utan bilbälte? Varför finns idrottsgrenen trestegshopp?
 
Sv: Rida utan hjälm

Och alla som röker då.. Vad säger inte dom?
Alla som dricker?
Mina föräldrar röker inte.. Men jag har säkert nån lärare från nån skola som jag kan skylla på för att jag är beroende. Sen 14 års ålder!

Vem ska jag nu skylla på? För alkohol är ju oxå en negativ sak.. Även får våra unga!

Jag tar inte ansvar för varje enskilld unge jag möter.

Kompisar som man vill umgås med som festar och röker? Som i sin tur lärt sig det av vuxna. Självklart att barn lär sig från andra vuxna! Inte kommer man plötsligt på att cigaretter finns om man inte ser en vuxen som röker- och röker vuxna och dricker vuxna så vänjer man sig vid tanken och den blir inte förbjuden.

Jag tar inte ansvar för varje enskilld unge jag möter.

När det gäller en sådan stor säkerhetsaspekt som hjälm vid ridning tycker jag du borde det! Den krukan gör en sådan stor skillnad vid fall och skyddar mot stora skador till och med vid enkla fall! För oavsett hur odödliga alla tror att de är så om hästen kastar av dig så går det men en himlans fart och en farlig vinkel- vilket kan betyda svåra skallskador redan vid små avramlingar!
Men då en fråga: vill du att ditt egna barn ska ta efter dig och en dag ringer ambulansen dig och berättar att hästen kastat av henne/honom och hon/han är död, men en hjälm skulle ha hjälpt henne/honom överleva? Eller att barnen är ute och festar och blir redigt fulla och hamnar på akuten och blir magpumpade? Eller att de får cancer för att de röker?
Allt är naturligtvis frid och fröjd när inget händer, men när det väl smäller då tänker man inte längre som du. Visst är magpump och cancer något överdrivna scenarion eftersom rökning och drickande inte riktigt jämför med att sitta på ett levande djur med en kroppsmassa på 700 kg som blir skrämt.
 
Sv: Rida utan hjälm

Man kan fråga sej: Vad har du med det att göra ?? Om du sen har såna begränsade förståndsgåvor att du inte kan inse att det är den enskildes val, som du inte kan eller ens ska försöka påverka är det beklagligt.
Här följer ett antal förslag på nya trådar du kan starta: Varför röker en del människor? Varför dricker en del? Varför kör man utan bilbälte? Varför finns idrottsgrenen trestegshopp?

Vissa saker borde inte finnas som enskilda val hos oss människor. Så som bilbälte, ridhjälmar o.s.v. Säkerhet är a och o och den ska man inte leka med bara för att man har friheten att välja..
 
Sv: Rida utan hjälm

Rätt!

Det jag plötsligt kom att fundera på är, när du nämde bilbälte, utan bilbälte får man böter! utan motorcyckelhjälm får man böter!

Cyckel är ett fordon och hästen är också ett fordon, så varför finns det inte lagen för dessa?
Tycker absolut att en ryttare utan hjälm ska betala böter, så som cycklister!

Inte att prata om alla gångtrafikanter som går utan reflexer i vintermörker. Där borde man också ställa högra krav! För de är jag riktigt less på!

Kanske ngt de borde införa!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Rida utan hjälm

Vet inte om detta är rätt tråd, men annars kan kanske någon vänlig själ flytta den.. :angel:

Vad är det med alla som rider utan hjälm egentligen? Jag menar, VARFÖR?

Kan någon komma med ett "bra" svar? För jag fattar det inte.. :eek:

Måste bara ställa ett par motfrågor...

Varför rider man utan säkerhetsväst?

Skulle du sitta upp på en häst som du vet är stor risk att då åker av?

Inte jag iaf, varken med eller utan skyddsutrustning. Hjälmen botar tyvärr inte oförstånd... Så att tro att man är säker bara för att man använder hjälm o väst... Det kan på sin höjd lindra om olyckan är framme.

Ska tillägga att jag bara ridit utan hjälm några gånger men brukar alltid ha den till vardags och att jag har en väst som mest ligger o sammlar damm...
 
Sv: Rida utan hjälm

jag har alltid hjälm, Det är bara vissa undanfall om han står låångt ner i hagen, så kan jag hoppa upp på han där, och rida upp till stallet utan hjälm
 
Sv: Rida utan hjälm

Jag använder hjälm.. Jag åker ALLTID med bilbälte. Bliev skitförbannad då jag åkte med en färdtjänst som började köra då jag fortfarande stog upp och skulle spänna fast min brukare. Vilken han som körde fick veta med ganska hög ton!

Men jag röker (dock inte heltid längre). Så många som komemr börja röka pga av mej:(! Mitt fel ?? Nix..........

Rökning och hjälmar går abslout att jämföra.. Båda är lika dödliga.. Men fler dör i cancer än i ridolyckor! Folk får men för livet. Av cancer.!
Alkohol dödar massor varje år. Barn. Oskyldiga drabbas.. Så det är inget överdrivet.. Fullt jämförbart..

Och jag kan omöjligt ta ansvar för alla ungar. För då måste jag leva efter ett sätt jag aldrig skulle klara.

Jag skulle aldrig mer dricka, röka, och rida utan hjälm.. (vilket jag inte gör)!

Och jag ser det fortfarande som att förldrar har det yttersta ansvaret.
De ska uppfostra sin barn att göra som dom säger.. Jag vet att många barn/unga ser upp till mej.. Har daglig kontakt med ungdomar mellan 10-20 år. Genom släkt och jobbet. När jag jobbar på gymnasiet så röker jag inte. Men på släktfester och annat så gör jag det.. Dricker oxå.. Fast det är unga där. Som naturligtvis inte dricker.. (smygröker bakom husknuten gör dom)..

Känns inte som mitt fel.. Jag sponsrar dem INTE. Och talar om för dem vad jag anser om saken.

Så nej.. Jag kan inte ta ansvar för varje unge. Och anser inte att det är idolens fel att något händer en ung. Det är föräldrarna som måste engagera sej mer om någon nu ska ha skulden!
 
Sv: Rida utan hjälm

detta är väl en lite dryg tanke men om man rider utan hjälm anser jag att det är viktigt att inga yngre personer ser det. alltså anser jag att det är synd när föredömen ses rida utan hjälm. små ryttare som inte har vanan inne ser detta och tycker att det är häftigt och då kan något dåligt hända. lite ansvar måste man ha. om man däremot ger sig ut själv, på sin häst som man litar på och stallet man tillhör inte innehåller lättpåverkade minimänniskor så kan jag bättre förstå. även om jag är så pass rädd om mig och min häst att jag alltid använder min stöttkruka, även om den kan vara av tvivelaktig kvalitet mellan varven :angel:
 
Hjälm

Finns säkert redan hundra sånna här trådar, men hittar ingen så gör en ny! Ni som rider utan hjälm varför? Jag har funderat på den frågan ganska länge eftersom hjälm är en självklarhet för mig, och en billig livsförsäkring. Jag vill veta varför? :crazy:
 
Sv: Rida utan hjälm

(HAR INTE LÄST ALLA INLÄGG)

Hej :D Enligt mig så tycker jag att det är fel att rida utan hjälm.
Men sen så tänker jag så här, Många säger att man ska vara en förebild för barn/ungdomar, men vilka är entligen dom som dom ser upp till mäst? Jo men det är väl självklart Jan Brink, Rider han med hjälm när han tävlar? -Nej Minna Teldes, Rider hon med hjälm -Nej. Och vem var det som fick hela hästen översig inför tusentals barn, ungdomar och vuxna på Globen Horse show Jo Minna Teldes och red hon med hjälm då? Det är så man får tänka, enligt mig ...

Sen hörde jag någon som sa när vi kriteserad en som red utan hjälm. -Men tänk om hon tävlar dressyr Där dom INTE får ha hjälm i vissa klasser och då måste tränna utan ...

Ja tyck vad ni själva vill men sånt är livet ... ;)

(Miilan
 
Sv: Rida utan hjälm

*Knapplån* Denna tråd börjar kännas lite lång och den kan ju som alla har märkt, hålla på hur länge som helst och därför låser jag denna.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning I somras skapade jag en tråd om att köpa ridhjälm. Nu försöker jag välja en säkerhetsväst att köpa och det är precis lika svårt 🙈. Då...
Svar
11
· Visningar
508
Senast: Takire
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 015
Senast: mamman
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 665
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
3 132
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp