Bukefalos 28 år!

Rida utan hjälm

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Rida utan hjälm

KL

Personligen är jag SÅ TRÖTT på alla hästtidningar som gör hemma hos reportage på kända ryttares gårdar där man glatt visar upp flera bilder där samtliga rider utan hjälm:mad:

VARFÖR:confused: Tycker man att det är en bra förebild för våra unga förmågor?

Kommer att bojkotta den tidning som i senaste numret visar upp tjusiga bilder på Jan Brink och hans ställe. Jag skiter fullständigt i hans eleganta stall och yttre när det visas det dåliga omdömet att låta sig fotas utan hjälm! Vad ryttaren sen gör i sin vardag, det är upp till honom ( är man inte mer rädd om knoppen så finns där väl inte mycket att skydda... ) men ansträng er för hundan i att vara goda föredömen. Man kan hoppas att alla sponsorer också inser vilken dålig PR det är med sådana här bilder.
 
Sv: Rida utan hjälm

jag har reagerat på att det just har varit tvärtom.

Hemmareportage hos andra riktigt skickliga ryttare där alla har haft hjälm på.

Tycker att som det är nu- hjälmtvång för alla på ridskolor är bra. På övriga ställen kan vuxna välja själv.
Det är inte kul att sätta på sig en redan svettig hjälm o rida runt i bastutemperatur.
Ute i skogen är det en annan sak o inte blir man lika varm heller.

De som tycker att det ska lagstadgas, ska se till att man även har hjälm vid bilkörning- där flest dödsolyckoer sker.
 
Sv: Rida utan hjälm

Jag förstår att du tycker att det är en väckarklocka till att alltid använda hjälm. Det är bra! Men, jag personligen har ramlat oftare i trappor än jag har ramlat av hästar och då rider jag rätt ofta, om man säger så...frågan är då, är jag oansvarig som inte har hjälm/skyddsutrustning när jag går i trappor?

Med den frenesi man hackar på de som inte använder hjälm vid ridning torde det hackas på flera grupper i samhället. Bergsbestigare, Basejumpers, Bungyjumpers och fasadklättrare m.fl. Är det oansvarigt och fräckt att medvetet utsätta sig för den risken att ramla från hög höjd? Det är ju VI skattebetalare som får stå för deras nota också...för att inte tala om folk som utan att se sig för går rakt ut i vägen... Eller ännu värre, går utmed vägar på kvällar/nätter utan reflexer:eek:

Att skrika att folk är "dumma i huvudet" och att dom inte har nåt innan för pannbenet att vara rädd om är definitivt inte konstruktivt på något sätt och lär endast väcka ilska. Sen kan det ju vara bra att ha i huvudet att även de som inte använder hjälm betalar skatt så dom rider inte helt på andra:cool:

Fast det här är ju upp till var och en, jag skiter fullständigt i att flera här inne rider och hanterar sina hästar utan hjälm.
Men jag sätter mig inte heller och tycker synd om dem när olyckan är framme.
Det jag talar om är att jag aldrig gör det för jag anser att mitt liv är värt mer.
När du rider sitter du på en annan individ, vid en trappa är du själv.
Ramlar man ofta i en trappa kanske man bör undvika eller åtminstone hålla sig i för att undvika farliga fall.
På en häst är det ganska svårt att undvika farliga fall om hästen snubblar osv..
Då kan man fråga sig om det är värt det?

Och som du nämner finns det andra "dumma" olycker som händer av olika utrustnings skäl.
Men att gå vid en väg utan reflexer sent en kväll tycker jag ligger på samma skala som att rida utan hjälm.
Du sätter dig själv i fara och är det värt det? Det undrar jag..
Jag sitter inte och säger att folk är dumma i huvudet för de inte använder hjälm.
Jag tycker bara man ska tänka åt sig själv, på alla fronter..
Att slå sig i vardagen och att slå sig tillsammans med en annan mkt tyngre individ tycker inte jag går att jämföra i det här sammanhanget.

Men självklart är det upp till var och en, svettas man av en hjälm eller tycker den är obekväm så visst!
De flesta som åkta av med hjälm vet ju hur det känns i nacke och huvud efter,
och jag vill inte ens veta hur det känns utan. Om man känner något överhuvudtaget.. :cool:

Men som sagt är det här min åsikt och visst kan jag hålla med om att diskussionerna ang. det här börjat bli tjatiga.
Man kan inte påverka om detta ämne, lika lite som man kan påverka om skyddsväst.
 
Sv: Rida utan hjälm

Fast...jag tror ju att man kan påverka. Genom att använda hjälm själv;). Vår westernförening har som policy att vid träningar i klubbens regi används hjälm. Den tränare jag rider för rider med hjälm när han rider till någon av deltagarnas hästar...huruvida han gör det privat vet jag inte men jag antar att han gör det då han är noga med säkerheten. Alltså, genom gott föredöme på alla nivåer kan man absolut påverka...inte genom påhopp och genom uttryck att folk är "dumma i huvudet"... :idea:
 
Sv: Rida utan hjälm

Kan säga såhär:
Dom som rider utan hjälm har nog ändå inget i huvudet att skydda
 
Sv: Rida utan hjälm

Och vad är det med alla som ska ifrågasätta folks val här i livet?

Om ni nu vill det så tycker jag att ni ska variera er lite och ifrågasätta varför folk inte har bälte när dom kör bil, eller cykelhjälm när dom cyklar, eller flytväst när dom åker båt eller är vid större vattendrag.

Jag tycker den här eviga hjälm diskussionen börjar bli tjatig faktiskt.

:bow::bow:
 
Sv: Rida utan hjälm

Jag rider alltid med hjälm.. hur mkt jag än skulle vilja vara utan ibland, (känna vinden i håret typ ;) ) så sätter jag på mig hjälmen av ren vana, typ som att jag sätter på mig bälte i bilen..

Sen om andra inte använder hjälm...det lägger jag mig inte i, jisses det finns så mkt annat man kan lägga energi på :smirk:
 
Sv: Rida utan hjälm

Jag e jätterädd om mig själv. Rider inte utan . Började tävla lite i somras men jag red med hjälm,fast d e upp till 16 år sen hatt(western). Men jag känner mig så skör osyddad när jag sitter upp.
 
Sv: Rida utan hjälm

Jag rider alltid med hjälm när jag är hemma..

..men däremot blir det ingen hjälm då jag är utomlands.
Exempelvis förra året då jag var i thailand. Där fanns det inte mycket att välja mellan. Dem hade ingen hjälm att låna ut (bara en hatt)..och det är ju inte direkt så att man tar med en hjälm hemifrån (ioch med att man inte vet om det finns ridmöjligheter dit man åker). Så antingen fick jag rida utan hjälm, eller skippa en underbar strandritt.. Jag valde det första.

Det är svårt att tacka nej till att få en billig ridtur, på en kritvit strand i thailand, där vämen är enorm. Bara tanken på att få sätta av i full galopp i vattenbrynet.

Å andra sidan, så tror jag inte att det är många ur thailands befolkningen som använder hjälm .. Dels pga värmen, men också att man kanske inte har pengarna. visst, dem kanske riskerar sina liv, men det är väl deras sak. Det skulle kännas rätt fånigt att på sin semester, börja disskutera om att man ville ha en hjälm också, som inte fanns.

Men visst, jag kanske gjorde fel.. Men det är något jag står för. Försök själv att sätta dig in i situationen, och tänk efter vad du skulle gjort. Jag ångar iafl aldrig det jag fick uppleva. (visst, jag kunde ramlat av, men så blev det inte denna gång. Dessutom var hästen inte särskilt stor alls, och sanden var mjuk.)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Rida utan hjälm

KL

Personligen är jag SÅ TRÖTT på alla hästtidningar som gör hemma hos reportage på kända ryttares gårdar där man glatt visar upp flera bilder där samtliga rider utan hjälm:mad:

VARFÖR:confused: Tycker man att det är en bra förebild för våra unga förmågor?

Kommer att bojkotta den tidning som i senaste numret visar upp tjusiga bilder på Jan Brink och hans ställe. Jag skiter fullständigt i hans eleganta stall och yttre när det visas det dåliga omdömet att låta sig fotas utan hjälm! Vad ryttaren sen gör i sin vardag, det är upp till honom ( är man inte mer rädd om knoppen så finns där väl inte mycket att skydda... ) men ansträng er för hundan i att vara goda föredömen. Man kan hoppas att alla sponsorer också inser vilken dålig PR det är med sådana här bilder.

Sist jag läste ett reportage om Jan Brink och hans gård, stod det uttryckligen att han red med hjälm enbart för fotografens skull (dvs föregå med gott exempel), annars red han dock utan. Annars håller jag med dig
 
Sv: Rida utan hjälm

Jag e jätterädd om mig själv. Rider inte utan . Började tävla lite i somras men jag red med hjälm,fast d e upp till 16 år sen hatt(western). Men jag känner mig så skör osyddad när jag sitter upp.

Du kan lugnt fortsätta tävla med hjälm även när du passerat 16 år. Det får inte dömas ner på något sätt om man använder hjälm. Åtminstone inte på WRAS-tävlingar. Hur rasföreningarna ser på hjälmanvändandet har jag mindre koll på...:cool:
 
Sv: Rida utan hjälm

Och vad är det med alla som ska ifrågasätta folks val här i livet?

Om ni nu vill det så tycker jag att ni ska variera er lite och ifrågasätta varför folk inte har bälte när dom kör bil, eller cykelhjälm när dom cyklar, eller flytväst när dom åker båt eller är vid större vattendrag.

Jag tycker den här eviga hjälm diskussionen börjar bli tjatig faktiskt.

Vad jag vet är det olagligt och böter om du inte använder bilbälte....:angel:
 
Sv: Rida utan hjälm

Jag rider alltid med hjälm, väder och häst spelar ingen roll. Bryr mig inte om ifall andra rider med eller utan hjälm, förutom i ett avseende. Om man ska rida ut med mig, måste man ha hjälm. Jag vill inte vara den som ska ta hand om en svårt skadad ryttare om skadan kunde ha blivit mindre allvarlig om ryttaren haft hjälm. Tycker att det är oansvarigt att inte tänka på att det faktiskt inte bara skadar en själv om man ramlar av och slår sig, det drabbar även de som har sett olyckan och självklart även andra nära o kära.
 
Sv: Rida utan hjälm

Jag har inte läst de andra inläggen.

Men jag tycker att alla får göra som dom vill, Rider nästan alltid med hjälm.

Alla under 18år tycker jag ska rida med hjälm. Över är man tillräckligt vuxen att bestämma själv. Låt då de som vill göra det göra det.
Och lägg din energi på din egen ridning i stället.
 
Sv: Rida utan hjälm

Räknas riddarhjälm? Rider tornerspel och då är riddarhjälmen på rätt ofta och den skyddar bättre än vanlig hjälm, beroende på vadderingen under. Men oftast har jag bara ringbrynjehuvan på med vaddering under, det skyddar ju inte riktigt lika bra men ändå bättre än ingenting. Tycker att folk gör som de vill. Vissa personer ramlar inte av, de sitter kvar tills hästen går om kull. Hur många skutt hästen än gör eller hur överraskande det än är. Man måste alltid vara berädd.
 
Sv: Rida utan hjälm

Vet inte om detta är rätt tråd, men annars kan kanske någon vänlig själ flytta den.. :angel:

Vad är det med alla som rider utan hjälm egentligen? Jag menar, VARFÖR?

Kan någon komma med ett "bra" svar? För jag fattar det inte.. :eek:

det har hänt nån gång då jag inte planerat att rida igentligen, utan det bara blivit så, men inga "riktiga" ridturer utan typ upp från beteshagen på sommaren osv.
Men ALDRIG annars, nu har jag även en 3-åring som kan få lite spratt, så på henne skulle det aldrig hända att jag tog av mig hjälmen.

Och förövrigt så tycker jag att det är ens EGET val om man vill ha hjälm eller ej
Vissa har valt att inte ha hjälm, men det är ju deras sak, jag tycker inte att det är bra men som sagt det är ens eget val om hur man vill göra och jag tycker inte att man ska "se ner" på dom för det.
och hur många ser man cykla med hjälm nuförtiden?-INTE många.
Det är lika farligt och riskfyllt
 
Sv: Rida utan hjälm

*knapp*

Rider alltid med hjälm men orkar inte engagera mig om andra inte gör det...

Ramlade av för att hästen blev livrädd för en hund som skällande skuttade upp ur diket. Slog i backen med en rejäl smäll mot huvudet, vilken oändlig tur att jag hade hjälm...

Sen kan man ju argumentera att det finns snälla, orädda hästar och att folk är så duktiga att man inte faller av.

Frågan jag ställer till er som tänker i dessa banor lyder: hur vågar ni chansa?

Syftet med frågan är inte att klanka ner på någon jag vill bara nyfiket veta varför det betyder så mkt att rida utan hjälm att man sätter sin rörelseförmåga, mentala kapacitet, hälsa och liv på spel...
 
Sv: Rida utan hjälm

KL

rider ibland med, ibland utan. tomma lador behöver inget tak sägs det ju...
alltid hjälm vid hoppning, uteridning, okända/unga hästar och när ngn minderårig kan se, annars kvittar det, efter humör.

jag har ju inte cykelhjälm när jag cyklar heller bör jag tillägga, och inte hjälm när jag åker bräda heller.

att rida utan hjälm är ett risktagande som är upp till var och en (18 fyllda) liksom ovanstående. bara man inte influerar speciellt ett barn eller ngn annan att göra detsamma så.
 
Senast ändrad av en moderator:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning I somras skapade jag en tråd om att köpa ridhjälm. Nu försöker jag välja en säkerhetsväst att köpa och det är precis lika svårt 🙈. Då...
Svar
11
· Visningar
508
Senast: Takire
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 015
Senast: mamman
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 665
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
3 132
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp