Bukefalos 28 år!

Rida utan hjälm

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Rida utan hjälm

*knapp*

varför det betyder så mkt att rida utan hjälm att man sätter sin rörelseförmåga, mentala kapacitet, hälsa och liv på spel...

det är så mkt annat som kan gå sönder när man trillar av kan jag lova(bla av erfarenhet)
och visst, eliminera en riskfaktor är jättebra, verkligen, men varför ska man rida öht? det är skitfarligt.
de flesta dödsolyckor inom ridsporten sker genom bruten nacke/rygg.
 
Sv: Rida utan hjälm

Varför ska man rida, köra motorcykel, cykla, klättra ja det kan man fråga sig, kanske för att det är ett intresse och något man gillar att ägna sig åt:)....som sagt så finns det ju beprövad utrustning för att skydda sig mot skador i många sporter. De är framtagna av en orsak....:idea:.

Jag tycker fortfarande att det är upp till var och en att skydda sig med utrustning men jag vill gärna fortsätta höra argument varför man väljer att inte göra det. Det är intressant och givande att läsa:)
 
Sv: Rida utan hjälm

Ja det är intressant så länge man slipper läsa "inte har nåt att skydda", "Dumma i huvudet" o.s.v. :cool:
 
Sv: Rida utan hjälm

Vet inte om detta är rätt tråd, men annars kan kanske någon vänlig själ flytta den.. :angel:

Vad är det med alla som rider utan hjälm egentligen? Jag menar, VARFÖR?

Kan någon komma med ett "bra" svar? För jag fattar det inte.. :eek:

Jag kan inte säga att jag rider utan hjälm, men om jag och hästen har jobbat en varm sommardag så tycker jag att de kan vara skönt att skritta av hästen utan hjälm, dock gör jag detta bara i idhus eller på en ridbana..:angel:
 
Sv: Rida utan hjälm

*kl*

Något som gör mig rädd i den här tråden är inte att folk struntar i hjälmen, utan att folk har sådan tråkig ton, och dumförklarar folk hit och dit, är dryga och gör sig "lustiga" över andras inlägg.

Ni skall föreställa vuxna människor, men ni beter er som dom där 14åringarna på ridskolan som förpestade anläggningen totalt. Det är synd att det inte går att ha en lugn och sansad diskussion. Nej, jag tycker faktiskt inte att tonen i den här tråden är sansad. Tonen är snarare "upp till tretton".

Huruvida folk använder hjälm eller inte bryr jag mig inte sådär supermycket om, sålänge dom är myndiga och tar eget ansvar.

Skattepengsfrågan tycker jag också är ganska avlägsen, eftersom även dom som rider utan hjälm betalar skatt. Antagligen ganska fet skatt eftersom dom har råd att ha häst.

Att sitta och dumförklara folk hit och dit, kasta glåpord och säga att "folk har sågspån i skallen" och att dom "inte har någonting att skydda" tycker jag tyder på argumentationsproblem. Varför inte skriva ett mer givande och mer utvecklande inlägg?

Jag rider själv alltid med hjälm (undantagsfall max 5ggr), och tycker att alla borde göra det. Men trots detta så anser jag mig inte ha rätten att ha en otrevlig ton och dumförklara folk. Det är skillnad på folk, och på handlingar. Jag anser inte att den som rider utan hjälm är dum, jag anser att handlingen är det. Intelligens handlar inte om att rida med hjälm eller inte, det handlar om mycket mer. Och jag kan lova att även dom som rider utan hjälm har mer än "sågspån i skallen".

Däremot känns det som att många borde lära sig etikett och en trevligare ton. För dom som spårar ur mest är verkligen dom som rider med hjälm. Att kalla folk för idioter är inte okej. Oavsett vad man tycker om deras handlingar. Tyck att dom är idioter om ni vill, men kom gärna med mer givande inlägg. För det är inte ett givande inlägg att kalla folk idioter och dyl. Det skapar en otrevlig ton, och det blir bara tjaffs. Påhopp är inte okej, och det borde många i den här tråden verkligen veta, eftersom dom flesta i den här tråden antagligen är äldre än 15år i psyket.

Om några väljer att rida utan hjälm så fine - det skadar inte mig. Och nej, jag skiter i skattepengarna. Man är ganska inskränkt om man tjaffsar om sina skattepengar. Och om ni prompt ändå ska dra upp era skattepengar så kan ni väl minnas att även dom som rider utan hjälm betalar skatt? Eller betalar man endast skatt om man rider med hjälm?

Ganska less på den här diskussionen, vuxna människor som passar på att sitta i sandlådan och kasta skit och dumma kommentarer istället för att argumentera sakligt och acceptera andras åsikter. :crazy:
 
Sv: Rida utan hjälm

Tack för ett bra och givande inlägg californication! Måste vara ett av de absolut bästa i hela tråden!:bump:
 
Sv: Rida utan hjälm

Jag rider utan hjälm ibland... Varför!???

För att jag vill!!!!

Fan jag är så trött på alla vardagspoliser som ska va så vansinnigt duktiga jämnt! Det är upptill var och en om de rider med hjälm eller ej! Det är ingen annan som har med det att göra!
Och varför man gör det!? Vilken löjlig fråga!!! Svaret är För att man vill rida utan hjälm!!!!

Är så trött på sånna här trådar! Varför ska folk som rider utan hjälm behöva stå tillsvars för någon??? Det är fan 14 varning på sånt!
 
Sv: Rida utan hjälm

*kl*

Bra inlägg Californication :)

Rider alltid med hjälm. Gick omkull med mitt superlugna sto för några år sedan, hade hjälm på mig och fick hjärnskakning och svimmade i skogen. Efter den olyckan och många fler ridolyckor använder jag alltid hjälm och har mobil med mig. Det kan hända att jag tar av den 5 sek för att klia mig i huvudet om det är varmt men sen åker krukan på igen (helst får nån hålla i hästen eller så gör jag halt). Hellre blir jag för varm i huvudet än att skadar mitt huvud..

Var även med om en mopedolycka för nåt år sen och hade jag inte haft hjälm på mig hade jag inte varit här nu. Så fort jag ska göra nåt som har med hästar el liknande åker hjälmen på direkt.
 
Sv: Rida utan hjälm

Ja, asså jag förstår det inte riktigt heller...men man har ju ansvar för sig själv och hästen, man väljer ju själv om man vill få skador för livet eller inte.

P.S: Har man anledning är det förstås inga problem. I tidningen Min Häst var det en som påstod att hjälmen förstör fotona man tar då man sitter på hästen... lite idiotisk om ni frågar mig....
 
Sv: Rida utan hjälm

Vuxna? Jag är inte vuxen, men jag säger inte vuxna saker ialafall. Jag hoppas att jag inte stör någon för att jag bara är tolv, men jag älskar den här sidan! Den är väldigt bra, och man lär sig mycket av andras åsikter, och det är därför jag registrerade mig från första början. Än så länge har jag inte blivit kommenterad ialafall. ( Detta är inte bara riktat mot Californication )
 
Sv: Rida utan hjälm

Självklart är man välkommen oavsett ålder;). Men, att slänga ur sig att folk är dumma i huvudet för att dom gör andra val är inte att föra en god diskussion för eller emot. Det sker inte enbart av yngre utan även äldre vräker ur sig sånt emellanåt...är bara otrevligt.
 
Sv: Rida utan hjälm

Jag tycker att alla kan göra som dom vill, det är deras huvuden och jag tror nog att alla vet vad som kan hända utan hjälm!
Men låt alla få göra som dom vill
 
Sv: Rida utan hjälm

jag kan säga så här jag har alltid varit jätte noga med hjälm tills jag fick öron inflamation på öron inflamation så när de blåser extremt mkt å e kallt rider jag faktiskt bara i mössa dom få gångerna de blir annars brukar jag ha hjälm över mössan men ibland så har ägaren till den största hjälpmen i stallet den själv å då får man vara utan men jag skulle aldrig få för mig att rida utan på en häst jag inte känner. inte för att de hjälper man kan ju flyga av sig egen med men men jag får la skylla mej själv i så fall. jag skulle dock aldrig få för mig att rida utan när det finns barn i närheten man måste ju värka smart =)
 
Sv: Rida utan hjälm

jag rider ganska ofta med hjälm men de är även mycket utan, men jag gör de bara om jag litar blint på hästen , min ponny skulle aldig få för sig några dumheter. klart han kan bli rädd men jag har ridigt han sen han reds in å nu är han 8 år och jag vet hur han rör sig. men aldig på en unghäst elle en häst jag inte känne å litar på.


ville baa tillägga att californication inlägg va väldigt kul att läsa :)
 
Sv: Rida utan hjälm

Jag erkänner
Jag rider alltid med hjälm och nästan alltid med säkerhetsväst (den mjuka typen). När jag kör MC har jag skinnställ, ryggskydd och en riktigt bra hjälm. Sitter jag i en bil tar jag automatiskt på mig säkerhetsbältet.Hemma låser jag dörren på natten och jag har ett par brandvarnare i huset.

Jag erkänner allt detta bara för att ni ska förstå att jag är en sån där jäkla gammal tant som tänker på min egen säkerhet. Jag är försiktigt men till en lagom mängd. Jag rider och kör MC fast jag äter blodförtunnande medlen och det är inte bra. Men man kan ju inte alltid vara rädd om sig.:cool:

Men jag är också glad i dag att jag hade hjälm i våras när jag flög av med huvudet före.
Jag är glad för mitt skinnställ, ryggskydd och dyra hjälm när en tant körde ut framför mig när jag körde på huvudleden den underbara dagen i somras och jag inte kunde undvika en krock.
Säkerhetsbältet har räddat mig alla de gånger jag krockat med bilen.

Det är lätt att säga att det är mitt eget val och ingen annan ska bry sig men mina nära och kära bryr sig att jag fortfarande går omkring och förpestar deras tillvaro, tro mig det gör jag.:devil: Men om jag inte haft min hjälm när jag flög av eller skinnställ och ryggskydd när tanten sket i väjningsplikten. Hur hade jag mått i dag?
Hade jag klarat mig med änglavakt eller hade jag haft oturen och blivit en av de som skada mig allvarligt eller hemska tanke dött?:(

Det får man aldrig veta och det är jag glad för. Jag tar med glädje på mig hjälmen för jag kan och vill göra vad jag kan för att skydda mig själv. Men man kan aldrig skydda sig mot allt,
Hur hög säkerhetstänkande man vill ha för sig själv kan man bara avgöra själv. En hjälm funkar inte mot bruten rygg en säkerhetsväst skyddar inte mot benbrott. Var och en måste sätta en gräns där skyddet kontra eventuella skaderisker sätts mor varandra.

Som tur är har de flesta av oss änglavakt med tanke på att livet är livsfarligt för man kommer faktiskt att dö. Oberoende om vi använder hjälm eller bilbälte. De flesta av oss kommer att göra mer eller mindre bra beslut i våra liv och det kan andra inte göra något åt, vissa av oss kommer att få betala för andras dumhet i form at dyra vårdplatser eller för att vi blir en del av deras olycka men det är alltid upp till alla att göra vad vi kan för att undvika olyckor både för oss själv och för andra. Var rädda om er för jag tror så många reagerar med annorlunda åsikter när det gäller hjälmanvändande för de är rädda att något ska hända någon i deras närhet. Hjälmen är trots allt en ganska billig säkerhetshöjare.

Den bästa uppfinningen för att minska bilolyckorna är förresten en 1 meter lång spets som går ut från ratten. Ingen jäkel vågar väl köra med en sån spets framför sig………:eek:
Men hur kul är det att köra så eller hur praktiskt är det…:confused:
 
Sv: Rida utan hjälm

De som tycker att det ska lagstadgas, ska se till att man även har hjälm vid bilkörning- där flest dödsolyckoer sker.

i 90km/h hjälper inte hjälm men bilbältet gör det. De stora antalet dödsolyckor i samband med bilkrockar sker hos passagerare/förare utan säkerhetsbälten.

Samma gäller ridning- undvik svår olycka= använd hjälm. Om man vill rida utan får man göra det, ditt egna problem när det väl smäller, men INTE framför barn eftersom säkerhet är a och o.
För om 12 åriga Lisa ser ridläraren rida utan hjälm så vill hon gärna ta efter eftersom ridläraren är hennes idol. Då rider hon ut på Brunte utan hjälm och tycker hon är cool. Och så en dag smäller det, Brunte blir livrädd för en bil som sprutar förbi honom på vägen och han drar igång i fullt sken. Lisa och Brunte går omkull och Lisa skadar ryggen och konstateras helt förlamad, vems fel är det? Ridläraren som inte kunde hålla koll på sitt eget huvud framför barnen eller Lisa som är 12 år och inte förstår säkerhet?
Barn tar efter vuxna och om man inte är rädd om sitt egna huvud kan man åtminstonde vara rädd om andras!
 
Sv: Rida utan hjälm

Jag tycker nog det är Lisas mor och far i så fall! Om det ska skyllas på någon..... Men det ska det inte enligt mej!

Jag rider alltid med hjälm idag (undantag då jag ska fotas).. Och det är för att det finns unga ridtjejer i gårdarna runt mej. Jag vill vara en bra förebild.
Men man kan inte skylla på folk hit o dit då det händer barn nåt för att de vill vara stora och tuffa.. Precis som jag ville i en viss ålder. Jag kan inte skylla på nån speciell. Jag va bara sån. (är:angel:)
Och hade nog varit det oavsett om ALLA i min omgivning va förespråkare för hjälm och väst eller inte!
 
Sv: Rida utan hjälm

Jag har riditt utan hjälm när jag va ung tills olyckan kom,
inget som jag skulle rekomendera ,det är en liten räddning för skallbenet,
Jag vill inte vara med om detta i gen o ligga på sjuk huset i 3månader,
ja visst det är varmt mm men det hjälps inte.
tillo med säkerhets bälte annvände jag inte för men dags att lära sig för vara en förebild åt barnen,jag kan ju inte tjata på dem om inte jag annvänder någott.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning I somras skapade jag en tråd om att köpa ridhjälm. Nu försöker jag välja en säkerhetsväst att köpa och det är precis lika svårt 🙈. Då...
Svar
11
· Visningar
508
Senast: Takire
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 015
Senast: mamman
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 665
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
3 132
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp