Bukefalos 28 år!

Ridbyxor med fickor som förstör sadlar! Ni också?

eigollet

Trådstartare
Hej!
Jag köpte ett par nya ridbyxor med fickor bak, av ett väldigt välkänt märke. Efter att ha ridit ETT pass med dessa ridbyxor så orsakade inre hörkanten av fickan skrubbmärken på sätet i sadeln. Dessa hörnor har jag sett att andra märken täcker med skoning, men så ej i det här fallet. Jag kan såklart inte rida med dem, det skulle ju bli hål i sätet efter några pass.
Har ni någon erfarenhet av något liknande? Hur löste ni det, har ni fått reklamera ridbyxorna?
Tack på förhand!
 
Sv: Ridbyxor med fickor som förstör sadlar! Ni också?

Fast varför skulle du få reklamera?
Det beror på rumpans utformning hur fickorna hamnar.
 
Sv: Ridbyxor med fickor som förstör sadlar! Ni också?

Jag tycker inte min rumpa är extrem på något sätt. En vanlig 36a liksom. Jag tycker det verkar jättekonstigt att man tillverkar en ridbyxa man inte kan rida med.
 
Sv: Ridbyxor med fickor som förstör sadlar! Ni också?

Det blir ju en kombination av rumpform och sadeltyp som avgör huruvida det märks av eller inte. Jag har valt bort modeller med "misstänkta" detaljer/skärningar/utsmyckningar/etc på bakändan som jag tror eventuellt kan slita på sadeln. Man väljer ju själv om man vill köpa ridbyxorna eller inte, och det är ju trots allt inte något som gör att byxan inte är ändamålsenlig. Eftersom, som sagt, det finns många orsaker till om det blir ett problem eller inte.

Men du kan ju alltid kontakta tillverkaren och framföra dina synpunkter ändå! Kan ju hända att de visar goodwill och erbjuder dig någon form av kompensation :)
 
Sv: Ridbyxor med fickor som förstör sadlar! Ni också?

Fast varför skulle du få reklamera?
Det beror på rumpans utformning hur fickorna hamnar.
Ok, men har du själv fått skav av ridbyxor med fickor då? Skulle bara vara intressant att veta hur vanligt det är eller om jag är ensam :-)
 
Sv: Ridbyxor med fickor som förstör sadlar! Ni också?

Nej, jag har inte fått något skav.

Välj brallor utan fickor.
 
Sv: Ridbyxor med fickor som förstör sadlar! Ni också?

Har jag aldrig upplevt!

Jag har ett par KyraK där skoningen går över kanten på fickan.
Jag har minst två par till med fickor men ingen skoning som täcker.
Har inte sett ett märke eller känt av dom.

Hade varit intressant att se en bild på ridbyxorna för att se utformning på fickor, tjocklek på sömmar mm.
 
Sv: Ridbyxor med fickor som förstör sadlar! Ni också?

Köpte ett par av Horze egna märke som jag inte rider med i en sadel som inte är close contact, endast då funkar de. Har sadlarna bakvalv så kan det bli märken av dem märkte jag snabbt, så de används sällan trots att de är ganska snygga...
 
Sv: Ridbyxor med fickor som förstör sadlar! Ni också?

Jag begriper inte hur fickorna kan skava mot sadeln??

Är själv fet och har fickor på flertal byxor och har bl.a. Childericsadel.
En och annan dragkedj på jackor och västar kan skava på framvalvet.. Men jag fattar inte ens hur du sitter i sadeln för att skava med rumpan mot bankvalvet? För liten sadel?
 
Sv: Ridbyxor med fickor som förstör sadlar! Ni också?

Det beror på hur fickorna är utformade och var de hamnar på rumpan.

Jag har ett par jeansridbrallor som har fickorna placerade som på vanliga jeans typ, helskodda men fickorna är sydda över helskoningen. När jag sitter så sitter jag alltså på en del av fickorna och de sömmarna ger riktigt fula märken på sadeln.
 
Sv: Ridbyxor med fickor som förstör sadlar! Ni också?

Jag har bakfickor på några byxor och ingen helskoning. Har haft dem i flera år, men inga märken på någon av sadlarna.

Någon enstaka gång har jag ridit i mina vanliga jeans och där är det ju lite hårdare tyg i kanterna på fickorna, med sadlarna har inte reagerat på det heller. Har du möjligtvis kalvskinn i din sadel? Det är ju känsligare.
 
Sv: Ridbyxor med fickor som förstör sadlar! Ni också?

Jag begriper inte hur fickorna kan skava mot sadeln??

Är själv fet och har fickor på flertal byxor och har bl.a. Childericsadel.
En och annan dragkedj på jackor och västar kan skava på framvalvet.. Men jag fattar inte ens hur du sitter i sadeln för att skava med rumpan mot bankvalvet? För liten sadel?

Jag fick mina skavmärken i sitsen, på varsin sida om bommens mitt,vid sittbenen typ, där även fickornas innerkant sitter. Jag förstår inte hur man ska sitta i sadeln för att INTE dessa skrubbmärken ska bli...:(
 
Sv: Ridbyxor med fickor som förstör sadlar! Ni också?

Det beror på hur fickorna är utformade och var de hamnar på rumpan.

Jag har ett par jeansridbrallor som har fickorna placerade som på vanliga jeans typ, helskodda men fickorna är sydda över helskoningen. När jag sitter så sitter jag alltså på en del av fickorna och de sömmarna ger riktigt fula märken på sadeln.

Precis som för mig! Vad skönt att inte vara ensam :)
Har du varit i kontakt med tillverkaren eller återförsäljare och påpekat problemet? Vad svarade de i så fall?
 
Sv: Ridbyxor med fickor som förstör sadlar! Ni också?

Men snälla? Det är väl inte ridbrallornas företag som skall hålla koll på vilken sadel du rider i eller vilken typ av rumpa du har? :crazy:
Deras ansvar är att göra snygga/funktionella brallor som folk vill ha så att dom tjänar pengar, inget annat.


Du får väl använda dessa byxor på marken så att folk ser fickorna ;) och ha ett par andra på ryggen? :)
 

Liknande trådar

Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 020
Senast: sorbifolia
·
Utrustning Hej Den engelska sadeln som jag fick med när jag köpte min häst förra året är på tok för liten för mig! För kort och dessutom hemskt...
Svar
16
· Visningar
1 258
Utrustning Fick hjälp av sadelutprovare i höstas med utprovning av hoppsadel till min häst och check av dressyrsadeln. Hoppsadeln blev en Prestige...
Svar
0
· Visningar
873
Träning Jag rider en sjuårig islandsvalack som är grundutbildad men som har fått göra lite som han velat senaste halvåret pga av att ägarna...
Svar
1
· Visningar
1 052
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp