Bukefalos 28 år!

Ridbyxor med fickor som förstör sadlar! Ni också?

Sv: Ridbyxor med fickor som förstör sadlar! Ni också?

Jag köper inte ridbyxor med detaljer som riskerar att komma nära sadeln, just av den anledningen. Tråkigt att du gjorde misstaget.
Min sadel får märken av dragkedjor om jag råkar kasa ner när jag sitter av, men de är så ytliga att de försvinner då man putsat sadeln en gång. Jag skulle dock aldrig riskera att rida i byxor med dragkedjor eller nitar bak.

Detta är något man bör tänka på om man låter andra rida ens häst. Jag vill definitivt inte att någons annans bak gör märken i min sadel :crazy:

Kan tyvärr bara hålla med, just därför hoppas jag att Animo ändrar sin design med att alltid ha massa detaljer på bakfickorna :banghead:
Har nu sålt mina sista par Animo, jag är rädd om mina sadlar.
 
Sv: Ridbyxor med fickor som förstör sadlar! Ni också?

Mina ridbyxor hade inga stenar eller nitar, det blev lixom små gropar i skinnet från sömmarna. Kanske för att min rumpa saknar vaddering :mad:men det har aldrig blivit märken av andra ridbyxor. Fast å andra sidan köper jag aldrig med spännen, strass eller blixtlås (mer ön gylf) varken på framsidan eller baksidan. Dessa ridbyxor har jag som sagt i flatbacks och om jag rider barbacka...
 
Sv: Ridbyxor med fickor som förstör sadlar! Ni också?

Ärligt? Varningstext? Vad hände med tänka själv?

Onödig kommentar. Jag kan mycket väl förstå att man faller för ett par snygga byxor och därefter i glädjen rus rider i dem och upptäcker skadan-för sent. Att göra fel är mänskligt.
Det är bra att ts startaren har tagit upp problemet och här flera kan få upp ögonen för problemet och slippa uppfinna hjulet igen.

Varningstexter sitter på många produkter. Jag arbetar själv med att bland annat producera "monteringsanvisningar, skötselråd och garantier till produkter och det är självklart att man skriver hur varan skall användas och vad man skall tänka på. Seriösa företag brukar vara övertydliga, då möjligheten till att bruka varan på felaktigt sett är tydligen oändliga. De allra flesta vill att kunden skall vara nöjd med varan, och nöjd kund blir man om man blir upplyst om saker som ska medfölja skada.

För övrigt så kan jag säga att mina missme jeans skaver på läderklädsen på bilsäterna.
 
Senast ändrad:
Sv: Ridbyxor med fickor som förstör sadlar! Ni också?

Tillverkarna och försäljaren har väl inte krav att upplysa om fickorna, men en seriös säljare tycker jag hade tagit tillbaka byxorna om de inte kan användas för sitt ändamål.
 
Sv: Ridbyxor med fickor som förstör sadlar! Ni också?

Du får stå för att du tycker det var en onödig kommentar. Hela min inställning är kanske onödig?

Jag vill absolut INTE ha USA-mentaliteten i Sverige. Att allt ska varnas för, så inte tillverkaren riskerar en stämning. Jag vill att folk ska lära sig tänka själva, våga stå för sina sina beslut (om köp eller inte köp t ex) och utvärdera - SJÄLVA. Utan att lagvrängare och stat ska tänka åt dem.

Ja, det står jag för. Och det får du gärna tycker är en onödig inställning, om det känns bättre för dig.
 
Sv: Ridbyxor med fickor som förstör sadlar! Ni också?

Men är det verkligen jeansfickor folk fått skav av? Är det inte byxor med fickor som har nitar, strass, eller blixtlås?

Det står ju fickor och jeans har fickor som är sydda. Det står inte strass eller nitar. I min värld är det självklart att sadeln skadas om man sitter på en nit mot lädret, eller om man gnuggar med en dragkedja mot det.. :crazy: Men mina sadlar klarar iafl av vanliga sydda fickor utan problem oavsett om det är ridbyxor eller jeans. Jag köper inte byxor med nitar eller stenar på rumpan som man sitter på.
 
Sv: Ridbyxor med fickor som förstör sadlar! Ni också?

Jag vill att folk ska lära sig tänka själva, våga stå för sina sina beslut (om köp eller inte köp t ex) och utvärdera - SJÄLVA. Utan att lagvrängare och stat ska tänka åt dem.

Ja, det står jag för. Och det får du gärna tycker är en onödig inställning, om det känns bättre för dig.
Och jag är så evinnerligt trött på att man måste vara kritisk till allt, köper man dyra, nya ridbyxor så förutsätter jag att de är funktionella. Är så trött på att alla ska kränga skit till höger och vänster, jag lägger hellre min tid på annat än att granska allt jag köper, om det så är huruvuda mina ridbyxor är funktionella eller ska de förstöra min sadel pga att någon designer inte tänkt till, jag vill vara garanterad att min nyinköpta tröja inte innehåller päls från plågade angorakaniner eller att min mat inte innehåller gifter. Som det ser ut i samhället idag ska man vara kritiskt till allt man köper och det tycker jag är synd.:crazy:
 
Sv: Ridbyxor med fickor som förstör sadlar! Ni också?

Så om Anna har ett par snygga ridbyxor som funkar jättebra för henne, jag köper likadana men eftersom jag har en annan rump och annan sadel - då ska tillverkaren stå skyldig?

För vad? Min röv?!
 
Sv: Ridbyxor med fickor som förstör sadlar! Ni också?

Så om Anna har ett par snygga ridbyxor som funkar jättebra för henne, jag köper likadana men eftersom jag har en annan rump och annan sadel - då ska tillverkaren stå skyldig?


För vad? Min röv?!

Men jisses, min kommentar om varningtext var ett SKÄMT, ok, inte alls meningen att locka sarkasmer och otrevligheter

För er som undrar så kontaktade jag återförsäljaren och de tog faktiskt tillbaka ridbyxorna :-)
 
Sv: Ridbyxor med fickor som förstör sadlar! Ni också?

Jag svarade inte dig, som du kanske ser. Jag undrar hur Aladdin tänkte när tillverkaren ska stå ansvarig för folks olika kroppsform.

Borde man kanske ha varningstexter på jeans? Nitarna på bakfickorna kan orsaka märken i skinnmöbler om man har en viss form på rumpan.
 
Sv: Ridbyxor med fickor som förstör sadlar! Ni också?

Jag svarade inte dig, som du kanske ser. Jag undrar hur Aladdin tänkte när tillverkaren ska stå ansvarig för folks olika kroppsform.

Borde man kanske ha varningstexter på jeans? Nitarna på bakfickorna kan orsaka märken i skinnmöbler om man har en viss form på rumpan.

Nej men man får kanske som tillverkare stå ut med att få varor reklamerade. Ett par ridbyxor för 1500 kr som inte funkar att rida i i en kalvskinnssadel känns inte anpassade för "ända"målet. Om man köper westernjeans och hoppar upp i en childeric får man skylla sig själv men om ett par helskodda pikeur repar sitsen så är det inte ok.
 
Sv: Ridbyxor med fickor som förstör sadlar! Ni också?

Jag svarade inte dig, som du kanske ser. Jag undrar hur Aladdin tänkte när tillverkaren ska stå ansvarig för folks olika kroppsform.

Borde man kanske ha varningstexter på jeans? Nitarna på bakfickorna kan orsaka märken i skinnmöbler om man har en viss form på rumpan.

Många jeans har ju varningstext ang att de kan färga av sig....
 
Sv: Ridbyxor med fickor som förstör sadlar! Ni också?

Jag svarade inte dig, som du kanske ser. Jag undrar hur Aladdin tänkte när tillverkaren ska stå ansvarig för folks olika kroppsform.
Förlåt men vad har kroppsform med saken att göra? Så du menar att trådskaparen har väldigt vass rumpa (eller annan avvikande form) och då får hon skylla sig själv om hon sätter sig i sadeln med denna kroppsform??? För min del antar jag att när hon har köpt nya ridbyxor så har hon köpt ett par som passar även hennes rumpa.

eigollet - Vad bra att de tog tillbaka ridbyxorna!:)
 
Sv: Ridbyxor med fickor som förstör sadlar! Ni också?

Förlåt men vad har kroppsform med saken att göra? Så du menar att trådskaparen har väldigt vass rumpa (eller annan avvikande form) och då får hon skylla sig själv om hon sätter sig i sadeln med denna kroppsform??? För min del antar jag att när hon har köpt nya ridbyxor så har hon köpt ett par som passar även hennes rumpa.

eigollet - Vad bra att de tog tillbaka ridbyxorna!:)

Kroppsform har ju absolut med saken att göra!
Ridbyxor är ju ofta strechiga och passar därmed ganska många olika kroppstyper.
En person som har bred och platt rumpa kan ju ofta ha samma ridbyxor som någon med smalare men bulligare rumpa och då hamnar ju sömmar och fickor helt olika beroende på vilken rumpa den sitter på.

Så det har med allra högsta grad med kroppsform att göra.
 
Sv: Ridbyxor med fickor som förstör sadlar! Ni också?

Ja, det förstår jag naturligtvis! Men om designern hade tänkt till så hade ridbyxorna varit funktionella oavsett rumpform.


:bow::bow:

Vi konsumenter måste bli mer medvetna. Köpa kvalitet och inte bara handla för att det är modernt och nytt. Ridsporten bar blivit fullständigt urspårad när det kommer till prylar.
 
Sv: Ridbyxor med fickor som förstör sadlar! Ni också?

Ja, det förstår jag naturligtvis! Men om designern hade tänkt till så hade ridbyxorna varit funktionella oavsett rumpform.

Det är väldigt mycket inom ridsporten som inte är ett dugg bra funktionellt men har istället snygg design.
Allt från benlindor till ridbyxor liksom..
 
Sv: Ridbyxor med fickor som förstör sadlar! Ni också?

Dessa ridbyxor fungerar ju utmärkt för somliga, utan att förstöra kalvskinnsadlar.

Blir lite nyfiken på hur varningstexten skulle se ut. "Har du fel rumpform kan dessa skada en viss sadel om den är ömtålig". Då har man nog friskrivit sig från det mesta.

Inom ridsporten är det ju EXTREMT mycket som är typexempel på utseende framför funktion. Många gånger på hästens bekostnad. Vilket jag tycker är betydligt allvarligare än skönhetsmärken på utrustningen.
 
Sv: Ridbyxor med fickor som förstör sadlar! Ni också?

Ska du reklamera något så reklamera sadeln. Att en sadel för 25 papp inte tål att man sitter i den med fickor på brallan känns som ett skämt
 
Sv: Ridbyxor med fickor som förstör sadlar! Ni också?

Jag tycker inte min rumpa är extrem på något sätt. En vanlig 36a liksom. Jag tycker det verkar jättekonstigt att man tillverkar en ridbyxa man inte kan rida med.

Fast man måste väl ändå förstå när man köper ridbyxor med kedje baktill att risken finns att kedjan kan göra märken på sadeln?
Spelar ju ingen roll om sadeln kostar 100 kronor eller 100000 kr så kommer de bli märken.
Samma sak är om man ska sitta av och har lång jacka se upp så inte dragkedjan gör repor framtill på framvalvet när mn glider av!

Samma sak är med läderstövlar med kedjan på insidan av benen

Så krasst sant får du faktiskt skylla dig själv och lärt dig nu en läxa att ridbrallor ska inte ha krims krams baktill utan ska man ha nått så ska de sitta framtill på låren=)
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 052
Senast: sorbifolia
·
Utrustning Hej Den engelska sadeln som jag fick med när jag köpte min häst förra året är på tok för liten för mig! För kort och dessutom hemskt...
Svar
16
· Visningar
1 264
Utrustning Fick hjälp av sadelutprovare i höstas med utprovning av hoppsadel till min häst och check av dressyrsadeln. Hoppsadeln blev en Prestige...
Svar
0
· Visningar
877
Träning Jag rider en sjuårig islandsvalack som är grundutbildad men som har fått göra lite som han velat senaste halvåret pga av att ägarna...
Svar
1
· Visningar
1 063
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp