Bukefalos 28 år!

Ridbyxor med fickor som förstör sadlar! Ni också?

Sv: Ridbyxor med fickor som förstör sadlar! Ni också?

Fast man kan ju tycka att det är en hyfsad funktionsmiss att ett par RIDbyxor inte kan ridas med? Nåväl, nu har jag fått lära mig den hårda vägen.
 
Sv: Ridbyxor med fickor som förstör sadlar! Ni också?

Fast har man en sadel med känsligt sitsskinn (t.ex. kalvskinn), så bör man ju tänka lite själv också. Känsligt läder, som t.ex. kalvskinn, kan få skav av det mesta och då bör man undvika att ha skarvar, sömmar etc mot sitsen. Det borde räcka med att provsitta sadeln med byxorna på ;). Jag har aldrig varit med om problemet - har inte sådana ridbyxor själv men många vänner/bekanta har, men kan tänka mig att en djup sits (större risk att sitsen "kommer åt" fickorna) i kombination med känsligt sitsskinn på sadeln och kanske lite för tjocka skarvar vid fickorna på byxorna (t.ex.) kan orsaka det.
 
Sv: Ridbyxor med fickor som förstör sadlar! Ni också?

Exakt! Jag fick bittert lära mig just HUR känsligt kalvskinn är när jag skulle hoppa av med väst på, var lite för lat och "hasade" av istället för att göra ett spänstigt hopp ;) och riiiiiiiiitsch så var det en fin smal rand på sidan av sadeln av dragkedjan...:cautious:
 
Sv: Ridbyxor med fickor som förstör sadlar! Ni också?

Fast man kan ju tycka att det är en hyfsad funktionsmiss att ett par RIDbyxor inte kan ridas med? Nåväl, nu har jag fått lära mig den hårda vägen.

Fast alla sadlar och alla modeller av ridbyxor är olika! Allt beror på rumpan! Har en kompis där fickorna kom långt ner pga att hon är väldigt rak och knappt har någon rumpa och på mig som har en aningens rundare kroppsform ;) kom de mycket högre upp på då jag fyllde ut på ett annat sätt! :)

(Har stl 40/42 eller 42/44 beroende på hur noga jag är med gymmet :o:p så är inte enorm men heller inte rak och "smal smal")
 
Sv: Ridbyxor med fickor som förstör sadlar! Ni också?

Jag köper inte ridbyxor med detaljer som riskerar att komma nära sadeln, just av den anledningen. Tråkigt att du gjorde misstaget.
Min sadel får märken av dragkedjor om jag råkar kasa ner när jag sitter av, men de är så ytliga att de försvinner då man putsat sadeln en gång. Jag skulle dock aldrig riskera att rida i byxor med dragkedjor eller nitar bak.

Detta är något man bör tänka på om man låter andra rida ens häst. Jag vill definitivt inte att någons annans bak gör märken i min sadel :crazy:
 
Sv: Ridbyxor med fickor som förstör sadlar! Ni också?

Jag håller med dig, jag tycker det är stört. Köper man ett par RIDbyxor ska man kunna rida med dem i vilken sadel som helst?

Nåväl varje sadeltillverkare kanske ska börja göra sina egna ridbyxor så man kan vara garanterad att sadeln inte förstörs.
 
Sv: Ridbyxor med fickor som förstör sadlar! Ni också?

Jag passar mig för att köpa ridbyxa/ridstövlar med dragkedja just pga av detta. Man får tänka sig för vilka kläder man har.
 
Sv: Ridbyxor med fickor som förstör sadlar! Ni också?

Fast man kan ju tycka att det är en hyfsad funktionsmiss att ett par RIDbyxor inte kan ridas med? Nåväl, nu har jag fått lära mig den hårda vägen.

Håller med! Finns många ridbyxor idag där design går före funktion. Jag köper aldrig ridbyxor m fickor eller annat som kan ge skav. Jag hade faktiskt reklamerat med hänvisning till att produkten inte kan användas till det den marknadsförs för.
 
Senast ändrad:
Sv: Ridbyxor med fickor som förstör sadlar! Ni också?

Fick ett par dyra snorsnygga ridbyxor av sambon i present, med just fickor som går över skoningen:( Hade en childeric då och vågade inte ens prova att rida i dom. Fick byta ut varan mot annat i butiken.
Har ett par Euro Star som också har fickor bak men där går fickan inte över skoningen och är därför ok. Rider jag med te.x en fleece jacka så drar jag alltid upp den nedre flärpen på dragkedjan just pga risken för skav.
 
Sv: Ridbyxor med fickor som förstör sadlar! Ni också?

Fast jag kan utan problem rida i sådana ridbyxor i min westernsadel t.ex. Den har en sits av samma tjocka läder som resten av sadeln och får inte skav av småsaker. Likaså finns det engelska sadlar med annat än kalvskinn (som ju är nästan löjligt skavkänsligt emellanåt..) i sitsen.
Jag håller helt med om att det är ett problem med alla dessa ridgrejer (inte bara ridbyxor) som inte är helt genomtänkta när det gäller design vs funktion. Men att de inte går att rida i (utan att sadeln går åt pipan) köper jag inte. Resonerar du likadant med ridstövlar med dragkedja som riskerar att repa kåpan i nederkant? (Ja, jag har faktiskt sett några där risken ser ut att finnas.)
 
Sv: Ridbyxor med fickor som förstör sadlar! Ni också?

Fast jag kan utan problem rida i sådana ridbyxor i min westernsadel t.ex. Den har en sits av samma tjocka läder som resten av sadeln och får inte skav av småsaker. Likaså finns det engelska sadlar med annat än kalvskinn (som ju är nästan löjligt skavkänsligt emellanåt..) i sitsen.
Jag håller helt med om att det är ett problem med alla dessa ridgrejer (inte bara ridbyxor) som inte är helt genomtänkta när det gäller design vs funktion. Men att de inte går att rida i (utan att sadeln går åt pipan) köper jag inte. Resonerar du likadant med ridstövlar med dragkedja som riskerar att repa kåpan i nederkant? (Ja, jag har faktiskt sett några där risken ser ut att finnas.)

Ett par RIDstövlar som repar sadeln vid normal användning ska naturligtvis reklameras.
 
Sv: Ridbyxor med fickor som förstör sadlar! Ni också?

Nä jag kontaktade inte åf, använder de i stallet eller vid ridning i "fulsadlar". Tex min Crownsadel med "vanligt" halkigt läder blir det inga märken på, medan Childericen är betydligt känsligare.

Visst är det lite irriterande, men de funkar ju för många andra i andra sadlar. Men jag kommer aldrig mer köpa ridbyxor med fickor sydda på samma vis som dessa.
 
Sv: Ridbyxor med fickor som förstör sadlar! Ni också?

knapp

det jag funderar på och fortfarande inte begriper är hur det blivit sånna märken på sedeln efter ridbyxorna...
Ibland så rider min tränare i vanliga jeans i min childeric utan att det blivit märken...
 
Sv: Ridbyxor med fickor som förstör sadlar! Ni också?

Rid med en padd på sadeln eller fårskinn (rumpvärmare) :) då skyddar du sadeln. Eller använd ridbyxorna från marken.

Jag har aldrig varit med om detta :)
 
Sv: Ridbyxor med fickor som förstör sadlar! Ni också?

Rumpvärmare har ofta en söm längs bakvalvet som nog kan orsaka visst skav mot balvalvets kant om sadeln är känslig och passformen på rumpvärmaren inte stämmer klockrent med sadeln. Tyvärr.
 
Sv: Ridbyxor med fickor som förstör sadlar! Ni också?

Jag har kalvskinn i sätet på min dressyrsadel och rider ibland med vanliga jeans och det är inga problem. Skumt att det är så olika!
 
Sv: Ridbyxor med fickor som förstör sadlar! Ni också?

*kl*

Inte ridbyxor, men jag har jagat land och rike runt efter ridvästar som är kortare fram än bak. Jag har ett kort överliv och tydligen en hög sadel fram, så dragkedjan tar emot på framvalvet. Jag har också funderat på om jag är helt ensam om problemet eftersom de flesta som jobbar i ridbutik ser ut som ett frågetecken när jag frågar.

Samma med jackor, jag vill ha långa ärmar, det har jag hittat, men inte i ridbutik utan jag har köpt en specialjacka för cykling. Hur smart som helst med fickorna på ryggen. Jag tycker ridkläder överlag ligger efter andra branscher i funktion och smarta lösningar.
 
Sv: Ridbyxor med fickor som förstör sadlar! Ni också?

Nej du e inte ensam! Jag köper aldrig jackor västar t att rida i om de inte har tvåvägs dragkedja, eller om d e väst e kort fram. Roping hade en väst som v kort fram, vet inte om de säljs än.
 
Sv: Ridbyxor med fickor som förstör sadlar! Ni också?

Men är det verkligen jeansfickor folk fått skav av? Är det inte byxor med fickor som har nitar, strass, eller blixtlås?
 

Liknande trådar

Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 020
Senast: sorbifolia
·
Utrustning Hej Den engelska sadeln som jag fick med när jag köpte min häst förra året är på tok för liten för mig! För kort och dessutom hemskt...
Svar
16
· Visningar
1 258
Utrustning Fick hjälp av sadelutprovare i höstas med utprovning av hoppsadel till min häst och check av dressyrsadeln. Hoppsadeln blev en Prestige...
Svar
0
· Visningar
873
Träning Jag rider en sjuårig islandsvalack som är grundutbildad men som har fått göra lite som han velat senaste halvåret pga av att ägarna...
Svar
1
· Visningar
1 052
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp