Bukefalos 28 år!

Ridbyxor till gravida?

D

Daydream

Var hittar man ridbyxor till gravida? Just nu rider jag med halmsnöre i linningen men ju mer magen växer desto mer vill jag ha ett par sköna byxor med riktig "mammalinning".
 
ville bara säga att va försiktig om du är gravid med ridnigne så du inte trillar av.. själv skulle ja aldrig våga rida om ja va gravid hur snäll häst ja än hade.
 
fast en gravid mage har en tendens att krypa neråt så till slut så finns d ingen plats där under heller... ;)
 
Jag kan inte låta bli att yttra mig fast jag vet att det kommer att bli väääldigt irreterat.
Men jag tycker det är idiotiskt att rida när man är gravid!!!
Har själv 2 barn och det skulle aldrig falla mig in att rida under graviditeten. Så fort jag fick reda på att jag var gravid gjorde jag långa brake, även ett tag efteråt, tills suget blev för stort och jag inte kunde hålla mig för att rida längre.
Tycker man måste tänka på att hur snäll en häst än är, kan den bli rädd för någonting och trillar man av då kan det få ödestigra konsekvenser.

Tack för mig!!
 
Läste i Ridsport att nån tipsa om mamma ridbyxor, men jag har ej kvar tidningen och vet ej heller vart dom såldes.. Tyvär.
 
Jag är i samma situation som du och hittade ett par av märket Drako men är för snål för att betala från 1400 kr för att bara använda dem i några månader! Har inte hittat några andra märken tyvärr. Funderar på att ta ett par av mina äldre ridbrallor och lämna in dem till sömmerskan för omändring, det kostar ca 4-500kr. Kanske en idé för dig med? :)
 
Sv: Ridbyxor till gravida?

vart hittade du drako brallorna? jag letar på internet men hittar bara nån islandsmodell för över 2000:- ...
 
Sv: Ridbyxor till gravida?

Jag har faktiskt inte lagt pengar på ett par mammaridbyxor utan rider i ett par "vindträningsoverallsbyxor" och det funkar bra för mig.
Sen måste jag tillägga att jag blir lite trött på dom som ska komma med pekfingret och säga att man inte ska rida när man är gravid......Jag är i v 29 och rider fortfarande och visst jag är medveten om riskerna och jag får själv stå för om det händer något. Men man kan ju anpassa ridningen efter sitt tillstånd. Jag skrittar mest och travar liiiite grann och det funkar alldeles utmärkt. Har jag otur kör jag av vägen med bilen idag när det är en massa snö och halt. :angel: Allt kan ju hända.
 
Sv: Re: Ridbyxor till gravida?

tretjak skrev:
Man kan bli påkörd när man går över gatan också...

Då är det en olycka som man inte kan rå för och om man ska se på saken på det sättet som du gör så kan man kan ju flytta in i en vadderad cell i 9 månader. Men om man väljer att rida när man är gravid så är det änns eget fel om det händer något eftersom du har satt dig i den situationen!
 
Sv: Ridbyxor till gravida?

*kl* jag haroxa tva barn, red ett tag, men sen borjade jag fundera, om nagot hander, hur skulle jag kunna leva med det. Det skulle ju bara vara MITT fel
 
Sv: Ridbyxor till gravida?

Tycker oxå det är lite dyrt köpa ett par ridbyxor man bara kan ha ett par månader, o eftersom efterfrågan på ridbyxor för gravida inte är sådär tokstor så blir ju priset därefter...jag köpte ett par stirlek större mjukisbyxor. De var perfekta rida i! Inga dumma sömmar som skavde, och elastiska o fina när man ska hoppa upp. Heller inget tryck/skav över magen.
 
Sv: Ridbyxor till gravida?

Jag hade aldrig ridit om jag var gravid. Och det gjorde jag inte heller. Om du inte har barn sedan tidigare kan det vara svårt att förstå. Men ju längre man har haft sitt barn inser man hur idiotiskt självisk man var innan.

Det räcker att du skumpar för mycket i sadeln så kan riva loss fostret från livmoderväggen och du får missfall. Eller senare i graviditeten kan ditt barn bli missbildat om du trillar av eller får ett slag mot magen. Tänk att ta hand om ett utvecklingsstört barn resten av ditt liv bara för du vägrade att ge bort din kropp i de nio månader det tar att tillverka en unge... Mycket själviskt! När du väljer att bli mamma väljer du också dessvärre bort en hel del av dig själv. DU är inte viktigast längre, det är ditt barn som är viktigast. Att ge barnet en trygg utveckling och uppväxt borde vara självklart. Jag tycker det är idiotiskt att sälja mammaridbyxor.
 
Sv: Ridbyxor till gravida?

Alkemisten skrev:
Det räcker att du skumpar för mycket i sadeln så kan riva loss fostret från livmoderväggen och du får missfall.
Med den logiken ska ju alla kvinnor ligga till sängs i nio månader. Att gå, jogga, springa, och ha sex genererar ju också skumpningar och stötar.
 
Sv: Ridbyxor till gravida?

Nej kraften du själv skapar kan inte jämföras med en hästs muskler och rörelser. Och ja om du har sprungit som gravid vet du att det inte är särskilt bekvämt. Under den första trimestern ska man ta det lugnt. Då utvecklas alla vitala organ på bäbisen och den tar störst skada av främmande ämnen och yttre påverkan. Och ja, du kan i detta skede få missfall av att hoppa och stöka med magen. Under de senare trimestrarna växer barnet till sig och magen börjar bli större då är det verkligen inte läge för hopp och stoj heller. Jag förstår inte hur du tänker.. Varför inte njuta av graviditeten, du skapar ju liv i din mage! Njut av det!
 
Sv: Ridbyxor till gravida?

Läkare och barnmorskor rekommenderar ju t.o.m. att man ska röra på sig och leva så normalt som möjligt. Motion är bara bra. Att kunna motionera och röra på sig är ju ett av många sätt att njuta av en graviditet. Hade risken för missfall varit så stor som du vill få den att verka, hade alla kvinnor mer eller mindre beordrats sängläge.
 
Sv: Ridbyxor till gravida?

Ja man ska leva precis som vanligt. MEN jag tycker inte att ridning ingår i det. Just pga det jag tidigare skrivit. Jag sa ju att de naturliga rörelserna för människan inte kan jämföras med en häst.

Den första trimestern (tre första mån) är det störst risk för missfall om man sköter sig dåligt. Det skrev jag ju. Och ja du kan skumpa ut fostret om du rider ett halvblod med stor gång. Och rider du samma häst i senare graviditet kan du få skador på fostret.

Du kan väl inte komma och påstå att du med din vikt kan skapa samma stötar som en häst på 500 kg. Således kan du motionera själv, gå springa (om du kan) göra pilates eller yoga eller vad som helst. Men ridning hör inte dit. Man brukar säga att man själv ska känna av hur man mår under graviditeten. Ridning rekommenderas inte.
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Gravid - 1år Vad har ni ammat i? Jag skulle vilja hitta lite nytt till amningsgarderoben, jag är trött på att dra upp hela tröjan bland folk och...
Svar
13
· Visningar
389
Utrustning Hej! Jag är då knappa 160cm lång. Jag skulle inte kalla mig själv överviktig, men jag har någorlunda vida höfter, lår och vader. Att...
Svar
17
· Visningar
1 383
Senast: Squie
·
Utrustning Hej! Min lillasyster ska rida för första gången på ett par år om några veckor. För tillfället så är detta en engångsföretelse och därför...
Svar
10
· Visningar
577
Senast: Gimlan
·
Kläder & Bli fin Jag behöver hjälp! Jag har alltid varit helt ointresserad av kläder och mode, hemma driver jag helst runt i mjukisbyxor, t-shirt...
2 3
Svar
54
· Visningar
5 926
Senast: Ullmerkott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Hundlucka
  • Flämtningar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp