Bukefalos 28 år!

Ridbyxor till gravida?

Sv: Ridbyxor till gravida?

Läkare och barnmorskor rekommenderar ju t.o.m. att man ska röra på sig och leva så normalt som möjligt. Motion är bara bra. Att kunna motionera och röra på sig är ju ett av många sätt att njuta av en graviditet. Hade risken för missfall varit så stor som du vill få den att verka, hade alla kvinnor mer eller mindre beordrats sängläge.

Måttlig motion...och absolut ingen "risk" motion...Som ridning är...lugna promenader och mamma gympa är ju kanon...Gympan är speciellt framtagen för att fostert/barnet ska ta skada...och kan man inte hålla sig ifrån hästen får den väl följa med Brevid på promenaderna....
Min barnmorska såg inte så positiv ut när jag fråga om just ridning när jag väntade min son utanförklarade det som redan tagits upp här i tråden och jag själv hade inte velat ha på mitt sammvete om jag förlorat min underbare unge eller att han blev skadad på något sätt...
Han är två år om 1 månad och snart ska vi bli hästägare igen och han får hellre rida första gången när han kan säga nej om han vill än att bli runt skakad i magen! :)
 
Sv: Ridbyxor till gravida?

Inlägget jag länkade till, är skrivet av en kvinna som har två(?) egna barn. De kvinnor som vill rida, ska göra så, så länge det känns bra.

Men visst, jag kommer att bli en jättedålig morsa för att jag förespråkar att kvinnor ska få motionera så som det passar dem så länge det känns bra och graviditeten framskrider normalt. Eller inte. Föräldraskap handlar om lite mer än så.

dubbelt....
 
Sv: Ridbyxor till gravida?

Inlägget jag länkade till, är skrivet av en kvinna som har två(?) egna barn. De kvinnor som vill rida, ska göra så, så länge det känns bra.

Men visst, jag kommer att bli en jättedålig morsa för att jag förespråkar att kvinnor ska få motionera så som det passar dem så länge det känns bra och graviditeten framskrider normalt. Eller inte. Föräldraskap handlar om lite mer än så.

Risk för olyckor....som man ABSOLUT inte får glömma bort när hästar är inblandade????
Även den snällaste häste KAN bli rädd...
 
Sv: Ridbyxor till gravida?

Det finns absolut inte någon fakta som stödjer dina påhitt om att man inte bör rida under graviditeten. Kan du inte visa dina så kallade "fakta"? skulle vara kul att få reda på dina referenser.... Enligt vad jag fått reda på från barnmorskor och läkare så finns det ingen som helst sanning att "om kvinnan red så skulle fostret kunna rivas loss från livmoderväggen och du får missfall." Upp till bevis tack!!! och sluta snacka skit!

Tror inte att hon har gått mycke på fakta om just ridning under grav. utan mer om risker som finns under grav. och att detta kan hända vid ridning, tror mest hon utgår från "vett i skallen" och ANSVAR för sig själv och kommande barnet....Hon skrev inte "skulle fostret rivas loss, utan att det KAN" Så kolla du upp "faktan" innan du gör påhopp!
Och för övrigt tycker jag bara du har en otrevlig attityd...
 
Senast ändrad:
Sv: Ridbyxor till gravida?

KL
Varför skulle man bli utvecklingsstörd bara för att ens mamma ridit under graviditeten?
Jag är då alldeles normal vad jag vet, och jag föddes i princip i sadeln.
Min kompis red ockå väldigt långt in i graviditeten, tills det inte längre var skönt att rida, och det var inget hennes BM hade något emot.
Om man inte får rida så avstår jag hellre från barn än från ridningen om jag har häst vid den tidpunkten. Har jag ingen häst är det en helt annan sak.
 
Sv: Ridbyxor till gravida?

KL
Varför skulle man bli utvecklingsstörd bara för att ens mamma ridit under graviditeten?
Jag är då alldeles normal vad jag vet, och jag föddes i princip i sadeln.
Min kompis red ockå väldigt långt in i graviditeten, tills det inte längre var skönt att rida, och det var inget hennes BM hade något emot.
Om man inte får rida så avstår jag hellre från barn än från ridningen om jag har häst vid den tidpunkten. Har jag ingen häst är det en helt annan sak.


Var står det att man blir???
Risken finns där...Trillar man av kan det gå riktigt illa...
 
Sv: Ridbyxor till gravida?

Nej, det står att man kan bli. Och den risken finns ju där i vilket fall, även om du inte rider. Det finns ju många som fått utvecklingsstörda barn utan att göra något "farligt" och fel.

Det är ju upp till var och en hur man vill göra, det är ingen annans barn.
 
Sv: Ridbyxor till gravida?

Jag har hört mig noga för hos barnmorskor mm och det är INGEN FARA för fostret att rida om man är en medelgod ryttare med balans. Se bara på Malin Baryard och många, många fler...
Tvärtom är det bra för kroppen att röra sig och enda gången det kan vara farligt med tanke på missfall är om man ramlar av och i så fall landar mycket olyckligt.

Men jag antar att samma moralpoliser som inte rider är samma som sitter hemma i stugan under hela graviditeten.

Däremot kan man ju bli "åksjuk" och må illa i början av graviditeten och då är det ingen höjdare att rida. Sista månaden ska man även helt utesluta det så att bäckenet får slappna av inför förlossning. "citat från min BM"
 
Sv: Ridbyxor till gravida?

tycker inte att det fel att rida när man gravid, så länge man är inte hög gravid!! Men då tar men sig väl åndå inte mer upp på hästen. :smirk:.

Alla får väl göra som de känner för, mår man bättre med att skritta lite runt, då gör man det. Är man så rädd att ramla av då rider man inte. Visst det kan alltid händer ngt, men det kan det även göra när man sitter i en bil! Och i den situationen sätter man sig också själv!

Hela livet är en risk, men bara låsa in sig hemma är ju inte heller nån lösning. :eek:
Förresten de flesta olyckor enligt statestiken är faktiskt i hemmet!
Plus att TS frågade om klädsel och inte om våra åsikter om det rätt eller fel att rida!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ridbyxor till gravida?

Jag använder min sambos ridbyxor o nu går dem snart inte knäppa längre...hehe
Fast å andra sidan så skrittar o travar jag bara nu för jag tycker galoppen blir för guppigt.
 
Sv: Ridbyxor till gravida?

tycker inte att det fel att rida när man gravid, så länge man är inte hög gravid!! Men då tar men sig väl åndå inte mer upp på hästen. :smirk:.

Upp på hästen är inga problem, värre att komma av när man inte kan luta sig framåt ;)

Själv red jag i jeans och sen i mjukisbyxor.
 
Sv: Ridbyxor till gravida?

Håller med dig. Upp var inga problem däremot var det jobbigt att ta sig av. Fick klättra av på staketet;).

Själv red jag i mjukisbyxor mot slutet när magen var för stor.
 
Sv: Ridbyxor till gravida?

Smygläst lite på föräldraforumet.

"Måttlig motion...och absolut ingen "risk" motion...Som ridning är...lugna promenader och mamma gympa är ju kanon...Gympan är speciellt framtagen för att fostert/barnet ska ta skada...och kan man inte hålla sig ifrån hästen får den väl följa med Brevid på promenaderna...."

Såvitt jag vet har friskis o co mammagympa för folk som ska bli mammor och tycker att vanliga jumpan är obehaglig. Inte för att all annan jumpa är förbjuden?

Jag har aldrig någonsin uppfattat ledande av hästar som någon extra säker pysselsättning (blir hästar aldrig rädda när man leder dem?). Inte heller sadlande, eller att gå in till hästen (rider på ridskola och "gå in i box/spilta" momentet skulle nog åka innan, "sluta rida", biten, lungt) Sitter rent säkerhetsmässigt hellre ovanpå. Statistiskt sett vet jag inte men jag tror jag hört att det är ungefär samma risk att hantera eller sitta på hästar olycksmässigt.

Förstår inte alls varför man ska ge sig in och försöka ge folk som bara vill ha lite motion och som vill leta ridbyxor dåligt samvete pga sin egen personliga moral. Det är väl upp till var och en att bestämma om de ska eller inte ska ägna sig åt en sport som läkarvetenskapen (bevis ovan) bedömer som helt godkänd när man är gravid.

Bergsklättring går också utmärkt såvitt jag har vet, det finns klätterselar för gravida som fördelar tyngden över ryggen/axlarna istället för magen o höftbenen.
 
Senast ändrad:
Sv: Ridbyxor till gravida?

*kl*

Citerar min barnmorska vid första mötet: "Åh, det är så bra med hästmammor för dom håller igång under graviditeten och när barnet är fött måste mamma till stallet så pappa får tid själv med bebis."

När sambon frågade om det var farligt att rida för att det skumpade sa hon att det var det verkligen inte.

Hon tyckte jag skulle rida så länge jag mådde bra, och vara rädd om mig så att jag inte tar onödiga risker i ridningen. Det innebär t.ex. att jag idag longerar min grabb innan ridning så jag inte behöver upptäcka att han är överpigg när jag sitter i sadeln. I övrigt kör jag som vanligt - ständig riskbedömning i ridning och hantering för att undvika farliga situationer redan innan de inträffat och i den fall de händer vara så beredd på dem som möjligt.
 
Sv: Ridbyxor till gravida?

Mår man bra så mår bebisen bra, mår man bra av att rida mår bebisen bra av att man rider.

Jag har inte mött en enda BM som sagt åt mig att sluta rida, där emot att sluta jobba. Min BM är själv uppvuxen med hästar och hon vet att det är bra motion och styrketräning.

Kanske bra dumt att rida okända hästar eller börja rida mitt i graviditeten, men risken att skada sig/fostret under en ridtur är för mig precis lika stor som varje gång jag satte mig i bilen eller klev ur duschen (Vi duschar i badkaret)

Jag ramlade av 2 ggr under graviditeten och slog runt 1 ggr med min häst. Men än så länge har ingen upptäkt några fel på min son. Han utvecklas och växer precis som han ska göra.
 
Sv: Ridbyxor till gravida?

Ungefär så resonerar jag också. Jag håller påa tt köra in min grabb nu, för körning är ju inte lika belastande som ridning - och så kan sambon följa med, och sedan hela familjen.
 
Sv: Ridbyxor till gravida?

Jag har varit med om en sådan fånig ridolycka. Hästen står i pricip helt stilla, snurrar runt och ska kicka efter en annan häst och jag glider ned. Fastnar med foten i stigbygel och slår i ryggen något så djävulskt. Som tur var så vrider sig foten ur stigbygeln innan hästen sätter av. Annars hade jag hängt med där bak och det var en rätt så stor häst och jag har väldigt korta ben :crazy: Jag skulle aldrig komma på tanken att rida under grav. just av den anledningen. Jag är lätt avis på alla som sitter som klistrade i sadeln vad som än händer. Jag är tyvärr en sådan som flyger av ibland, men 99 ggr av 100 så går det ju bra. Så man får nog se lite till sig själv också och vad man är för slags ryttare...
 
Sv: Ridbyxor till gravida?

Skönt att läsa detta! Jag skulle nog strunta i att skaffa barn om det betydde att man inte fick sitta till häst under nio månader... Hästar och ridning är mitt jobb och jag skulle inte gärna kunna vara "mammaledig" hela graviditeten:S
 
Sv: Ridbyxor till gravida?

Så man får nog se lite till sig själv också och vad man är för slags ryttare...

Det är ju det som är det viktiga, man kan inte säga något spiksäkert - var och en måste själv känna efter vad man är trygg med. För i samma ögonblick man inte känner sig trygg i sadeln får man problem...

Jag hade ett par veckor i början när jag var "nygravid" där det var lite besvärligt med ridningen på ett mentalt plan. Men det har tack och lov släppt nu. Nu är det mest skitmörkret som gör mig passiv och trött...
 
Sv: Ridbyxor till gravida?

Jag tror faktiskt inte Malins barnmorska stottade henne! Later absurt! Hur som hels ar det inte ridningen som ar farlig under en normal graviditet, DU KAN RAMLA AV!!! Da ar det ditt fel, ingen sa at dig att rida! Min vaninna fick missfall nar hon ramlade av!

Min barnmorska stöttade mig när jag ville rida. Sålänge det kändes bra för mig så skulle jag göra det. Men självklar tänka på riskerna. Jag red dock inte så mkt för jag var helt enkelt för trött.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Vad har ni ammat i? Jag skulle vilja hitta lite nytt till amningsgarderoben, jag är trött på att dra upp hela tröjan bland folk och...
Svar
13
· Visningar
396
Utrustning Hej! Jag är då knappa 160cm lång. Jag skulle inte kalla mig själv överviktig, men jag har någorlunda vida höfter, lår och vader. Att...
Svar
17
· Visningar
1 383
Senast: Squie
·
Utrustning Hej! Min lillasyster ska rida för första gången på ett par år om några veckor. För tillfället så är detta en engångsföretelse och därför...
Svar
10
· Visningar
577
Senast: Gimlan
·
Kläder & Bli fin Jag behöver hjälp! Jag har alltid varit helt ointresserad av kläder och mode, hemma driver jag helst runt i mjukisbyxor, t-shirt...
2 3
Svar
54
· Visningar
5 934
Senast: Ullmerkott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp