Bukefalos 28 år!

Sv: Riddare!"

Scooby doo, han känner jag igen, jag tror han har varit i min kompis mammas ägor för lääääänge sen! rätta mig om jag har fel:crazy:
 
Sv: Riddare!"

tyckte jag kände igen honom :) och sen tror jag det inte finns så många tinkrar som heter scooby doo i örebro ;)
 
Sv: Riddare!"

Inga brutna vingar i a f och det är ju tur det =) Vi vill ju inte förlora vår lilla kråka!
 
Sv: Riddare!"

Vad för material har riddarna här inne sytt sina dräkter i? Bomull, linne, ylle eller något annat?

Sitter och klurar på färgkombinationer, vapensköld och namn...
 
Sv: Riddare!"

Det var faktiskt helt ok, jag var så full av adrenalin så jag skulle kunna gjort vad som helst... Det var inte förrän senare på eftermiddagen som det började göra ont.
 
Sv: Riddare!"

Vad det gäller tygvalet i schabrak så är det nog lite upp till dig. Men de flesta som jag har sett har sytt sina i linne, eller i möbeltyg.

En god ide skulle kunna vara att göra ett underschabrak i något lätt-tvättat material så du slipper tvätta sköldemärket efter varendra gång för schabraken blir skitiga... Det är en himla osis att Tempelriddarna hade vitt... Det blir ohyggligt skitigt på en gång. Jag tränade med mitt tillfälliga schabrak i 1½ timme igår... det är bara att tvätta, för svetten gick igenom direkt. Så lakansväv är inte att rekommendera.

Jag ska sy mitt i linne sedan, ett underschabrak i vanligt oblekt linne och sen ytterschabraket i svart/vitt med snygga röda kors på ;)
 
Sv: Riddare!"

Jag tänkte mer på personliga dräkter inte på hästens.
 
Sv: Riddare!"

Ahaaa... riddarens dräkt ;) Ju mer stål desto roligare ;)

Men linne och ylle är rätt.. Ska du vara en extremt rik person så är inte siden och faktiskt bomull fel. Även fast jag personligen tycker att bomull känns fel i medeltidskläder, trots att det fanns importerat bland annat från egypten.

Jag går omkring i brokor (shorts) i linne, hosor (lösa byxben med fot) i linne, vändsydda knähöga stövlar i kraftigt läder, en kortare särk i linne, ringbrynja, en tabard (armlös lång särk) i vitt ylle utanpå brynjan. Sen på huvudet har jag en babymössa, när jag ska ha hjälm och sådant så har jag även en tjock (ca 2 cm) babymössa, dom kallas för coiff. Ovanpå det brynjehuvan och hjälm.

Det som saknas i min utrustning är stoppade hosor, brynjeben, smalbensskydd i plåt, stoppade lårskydd och en tjockt stoppad särk en sk gambeson (förenklat namn, finns massor av namn på den där typen av plagg).
 
Sv: Riddare!"

 
Sv: Riddare!"

Jag blir så sugen när jag ser bilderna!!! En fråga! Var får ni fatt i "kläderna" till er och hästarna????:bump: :bump: :bump:
 
Sv: Riddare!"

*kl*

De flesta syr sina kläder själva och rustningar går att tillverka eller köpa. Dock är det en dyr (minst sagt) hobby!

Tips för er som vi sy schabrak till era hästar - använd ett av hästens täcken som ligger bra som mall...
 
Sv: Riddare!"

*knapplån*

Nu när tråden börjat handla så mycket om utrustningen kanske jag oxå kan slänga in en sån fråga :idea::angel: Vad rider ni med för svärd? Det är "riktiga", vassa eller? Vilken typ av svärd?
Och när jag ändå är igång, vad är genomsnittsstorleken på hästarna? Är de generellt "jättestora" eller är det gott om mindre hästar närmare 1.50-gränsen?

Måste säga att jag är impad av alla duktiga fotografer och riddare oxå, man blir så sugen att börja bygga ringbrynja :D :bow:

/Liam_ (SORRY för trådkapningen..)
 
Sv: Riddare!"

Svärden är bluntade, dvs inte skarpslipade, men annars "riktiga". Eftersom de flesta grupper i Sverige idag försöker spegla 1200-talet eller tidigt 1300-tal rider vi med svärd som är kopior eller i alla fall överensstämmer med de modeller man använde på den tiden.

Hästarna som används varierar oehört, från små araber precis över ponnymått till enorma halvblod eller tunga kallblod. För att få tävla i riktstorneringen måste hästen vara över ponnymått.
 
Sv: Riddare!"

Jag kan inte svara för andra grupper men i Nordic Knights så rider vi med riktiga skarpslipade svärd.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter På lördag är det medeltidsmarknad på Tomarps Kungsgård. Då kan du äta medeltidsinspirerad mat, låta barnen testa på ridning på...
Svar
0
· Visningar
315
Senast: Gunnar
·
Foder & Strö Ja, da er jeg her igjen med den umulige ponnien min. Unghest som siste uken har begynt å bete seg som hingst. Masse vrinsking hele...
Svar
4
· Visningar
602
Senast: Freazer
·
Dressyr Har sett 2 reaksjoner på youtube om FEI's nye regelbok for 2023 som har fjernet alle punkter om hvordan hestens hode skal være under...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
6 055
Senast: hastflicka
·
Bukefalos Såhär gör bukefalos jätteofta för mig. Många gånger måste jag också uppdatera sidan innan jag kan lägga in bilder eller posta, men det...
Svar
8
· Visningar
465
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp