Bukefalos 28 år!

Sv: Riddare!"

:bow::bow:

Jag funderade lite på hur man klyver meloner/kålhuvuden o sånt med ett oskarpt.. Men det varierar alltså hur det är med svärden..
 
Sv: Riddare!"

:bow::bow:

Jag funderade lite på hur man klyver meloner/kålhuvuden o sånt med ett oskarpt.. Men det varierar alltså hur det är med svärden..

det är inga problem att klyva ett kålhuvud eller en melon med ett oslipat svärd. det har fortfarande en egg och med hästen farandes i full galopp så sköter kraften hela grejen :) Ett oslipat svärd kan klyva i skritt oxå, bara att låta tyngdkraften göra sitt :)

mitt är inte skarp av den enkla anledningen att jag fäktade med det först och då är det inte bekvämt med ett slipat svärd. Och eftersom jag inte vill fördärva balansen i svärdet tänker jag inte heller slipa upp det. Som sagt svärdet fungerar alldeles utmärkt ändå så varför krångla. dessuto är det liiiiiiite säkrare om än inte mycket.
 
Sv: Riddare!"

Jag kan inte svara för andra grupper men i Nordic Knights så rider vi med riktiga skarpslipade svärd.

Precis! Detta är något som vissa väpnare på SM höll på att märka den hårda vägen :crazy: Inte allt för bra att förmoda att vapnen är slöa...


Själv rider jag med ett blankvapensvärd d v s ett som inte är skarpslipat utan bara turistslipat. Detta pga att det även används i blankvapenstrid och då räcker den styrkan fint....
 
Sv: Riddare!"

hur många här rider med 1 1/2 hands? Som jag fattat det rider de flesta med kortsvärd, vore lite kul att se vad Sveriges riddare har i sin hand :)

mitt är 1 1/2 hands, från Lutel. Tänkt till fäkting från början, sen blev det mer och mer tornerspel. Fungerar väldigt bra, är välbalanserat och känns inte tungt därför. väger 2 kg, 120 cm långt. inte skarpslipat för att jag tränade med det först.
 
Sv: Riddare!"

Jag trodde även att du red med ett skarpt svärd... när du inte hugger saker med gycklarnas träsvärd förståss...

Då får jag be om ursäkt.. Nästan alla i Nordic rider med skarpa svärd.
 
Sv: Riddare!"

*kl*

Jag känner typ bara till Nordic Nights då en kompis väpnar åt en riddare där! Silver Tranan tror jag hon kallar sig :D
 
Sv: Riddare!"

Själv rider jag inte med skarpslipat svärd eftersom jag även fightas och rustning och svärd tar stryk nog ändå.

Ibland händer det ju också att man ser riddare från såväl etablerade som mindre seriösa grupper träffa sina hästar med vapnen, exempelvis på SM.
 
Sv: Riddare!"

När jag bara rider tornerspel har jag oftast ett enhandssvärd, när jag ska fightas väljer jag 1 1/2- hand eftersom det ser bättre ut (enligt mig).
 
Sv: Riddare!"

Sen är det ju givetvis en fråga om vad man anser vara skarpslipat. Har märkt att det varierar oerhört mellan olika personer vad som kan anses skarpt och vad som är "turistslipat" som Scorpan så träffande uttryckte det.
 
Sv: Riddare!"

Jadå, fast det kom bara två finska riddare till start pga skador på hästar och ryttare, så vi fick täcka upp för dem. Men det var jättekul som vanligt, kolla bilderna familjen R/L tog, så fattar du vad jag menar.

Hoppas det gick bra för dig på lägret!
 
Sv: Riddare!"

Jag lyckades plocka alla 5 låga ringar på uppvisningen, så något lärde jag mig i alla fall :D
 
Sv: Riddare!"

Sen är det ju givetvis en fråga om vad man anser vara skarpslipat. Har märkt att det varierar oerhört mellan olika personer vad som kan anses skarpt och vad som är "turistslipat" som Scorpan så träffande uttryckte det.

för mig betyder skaprslipat att det är slipat för riktig strid i ordets rätta bemärkelse. ex peter Johnssons skarpslipade svärd där man inte kan se vart eggen slutar för att den är så tunn. Den bara flyter ut i ingenting. Mäktigt att hålla i :)
 
Sv: Riddare!"

13355798.jpg
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter På lördag är det medeltidsmarknad på Tomarps Kungsgård. Då kan du äta medeltidsinspirerad mat, låta barnen testa på ridning på...
Svar
0
· Visningar
310
Senast: Gunnar
·
Foder & Strö Ja, da er jeg her igjen med den umulige ponnien min. Unghest som siste uken har begynt å bete seg som hingst. Masse vrinsking hele...
Svar
4
· Visningar
556
Senast: Freazer
·
Dressyr Har sett 2 reaksjoner på youtube om FEI's nye regelbok for 2023 som har fjernet alle punkter om hvordan hestens hode skal være under...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
5 914
Senast: hastflicka
·
Bukefalos Såhär gör bukefalos jätteofta för mig. Många gånger måste jag också uppdatera sidan innan jag kan lägga in bilder eller posta, men det...
Svar
8
· Visningar
432
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp