Ridfilm om hur man får hästen positiv o framåt utan sporrar och spö

L

linnea 82

Vet ni någon som film där en person som jag behöver lära mig från grunden. Trött på alla tränare som vill man ska använda spö i tid och otid. Känns inte bra för mig. Min häst brukar antingen vara för pigg eller för slö beroende på årstid och jag vill hitta ett tillvägagångssett som känns bra för oss båda. Alltså tända gnistan hos hästen. Snälla låt inte detta bli en diskussion om huruvida man ska använda spö eller inte :smirk:
 
Sv: Ridfilm om hur man får hästen positiv o framåt utan sporrar och spö

Det bästa vore att hitta en tränare som accepterar att du inte vill rida med spö och sporrar.

Att lära sig rida genom film är både tråkigt och tar längre tid.
Kostar iofs inte mer än inköpet, dock inte samma kvalite på kunskapen, du får ju aldrig höra ngt nytt.
 
Sv: Ridfilm om hur man får hästen positiv o framåt utan sporrar och spö

Jo jag håller med dig. Saken e bara att sen man fått barn har man mindre tid och mindre pengar. Sen så bor vi rätt dumt till känns det som. Tror inte jag kan hitta nån dressyrtränre som vill hjälpa mig... Vill ha nåt att öva på för skojs skull hemma om du förstår hur jag tänker. Tråkigt att bara rida utan mål
 
Sv: Ridfilm om hur man får hästen positiv o framåt utan sporrar och spö

Jag förstår vad du menar.

Finns det någon duktig ryttare som du kan ta lektion för? Om du inte siktar på tävling menar jag. Sen kan du ju komplitera med en film?
Jag har tyvärr inga tips dock. Kyra?
 
Sv: Ridfilm om hur man får hästen positiv o framåt utan sporrar och spö

Jag kan varmt rekommendera Pat Parellis filmer, han har gjort en serie som behandlar olika områden, serien heter Success series vill jag minnas.
Verkligen inspirerande med fokus på att hästen ska VILJA vara med och göra saker.
Man kan köpa dem på ebay till ganska bra priser, sedan är jag ganska säker på att man kan köpa dem genom www.eddesjo.se

Lycka till!
 
Sv: Ridfilm om hur man får hästen positiv o framåt utan sporrar och spö

Jag har lite idéer som jag brukar köra med. Jag letar upp ridövningar på nätet som jag kan träna efter, sedan åker jag ofta och tittar på när andra tränar för instruktörer eller själva om det är erkänt duktiga ryttare och sedan tränar jag samma eller enklare modeller hemma sedan.
Nu har vi ett par ruskigt duktiga ryttare som driver den lokala ridskolan så de åker jag ofta och tittar på när de rider. Ofta finns det ju träningar på ridanläggningar som är utefter fast schema och för en speciell instruktör. Det kostar inget att titta och man får massor med inspiration och lär sig massor, dessutom blir det inte någon extratid för lastning, transport mm. av egen häst vilket gör att det lättare går att kombinera med barnen. Åka på lokala tävlingar är också ett tips för inspiration. Jag blev som liten unge ofta medsläpad på sega (tyckte jag då) dressyrtävlingar av min mamma, men det gick alldeles utmärkt med en godispåse i handen;)
 
Sv: Ridfilm om hur man får hästen positiv o framåt utan sporrar och spö

Jo det e ju smart att titta på andra men jag behöver lära mig från grunden. Har kört trav innan och sen i stort sett bara ridit i skogen annars så var det himla smart grej bara att jag inte vet någon som rider med de metoder jag vill göra
 
Sv: Ridfilm om hur man får hästen positiv o framåt utan sporrar och spö

Har kollat efter filmerna men hittade bara en som kallades water crossing. Finns det en film för en som jag som behöver lära sig från grunden med honom?
 
Sv: Ridfilm om hur man får hästen positiv o framåt utan sporrar och spö

Finns ju bra ryttare här men tycker det mesta handlar om tvång. Kyra kan jag ju köpa någon film av. Jag ska inte tävla vill bara träna för skojs skull blir så tråkigt att bara rida ut. Har man ingen kunskap så e det ju svårt att komma vidare. Nog för att man hållt på med hästar bra länge men har tyvärr ändå inte tagit lektioner...
 
Sv: Ridfilm om hur man får hästen positiv o framåt utan sporrar och spö

Det finns ju också bra böcker. Kanske på ditt bibliotek?
 
Sv: Ridfilm om hur man får hästen positiv o framåt utan sporrar och spö

Vad tycker hästen om att göra?
Har kollat lite på Ellen Ofstads filmer, där finns en del bra tips, men också Pat Parelli, har fått låna av en kompis.
Jag får hjälp av en duktig tränare, och vi har jobbat mycket med framåtbjudningen. Ju bättre jag lyckas hålla en god balans, desto lättare är det att få hästen att tänka framåt.
Jag har varit tvungen att driva på ordentligt med skänklarna för att få henne upp i trav (på bana), och det är mycket tydligt att efter hand som det sker framsteg, så minskar behovet av övertydliga signaler. Jag har varit rädd för att ta i ordentligt, men efter att ha gjort det en gång så har jag en mer villig häst. Hon verkar tycka att det blivit roligare sedan dess, hon bjuder mycket mer på sig själv. Så det kan ju vara att det är en tröskel man ska över.
 
Sv: Ridfilm om hur man får hästen positiv o framåt utan sporrar och spö

Har kollat efter filmerna men hittade bara en som kallades water crossing. Finns det en film för en som jag som behöver lära sig från grunden med honom?

Om du vill börja från grunden skulle jag rekommendera att du köper Level 1-paketet. Där går de igenom lekar, hur man kommunicerar med hästen, hur man får den att vilja vara med en, säkerhet, ja typ allt.
Paketet kostar lite men det är värt varenda krona kan jag lova :bow:

Vi har en egen liten tråd här på Hästhantering som heter PNH-tjatter, kom gärna in där och fråga! :idea: Kanske finns där någon som har ett Level 1 till salu begagnat.
Gå också in och läs i tråden PHN- någon? Där kan du läsa mer om hur vi PNH-folk tänker.

Varning för att man blir helfrälst :love:
 
Sv: Ridfilm om hur man får hästen positiv o framåt utan sporrar och spö

Har Ellen Ofstads filmer. har även gått kurs hos henne och kan bara säga att hon inte alls e lika trevlig mot varken hästar eller folk i verkligheten. Sen så har hon säkert olika dagar som alla andra men jag gick två kurser och det var samma varje gång. Det var flera som tyckte det. Men filmerna e bra måste jag medge :)
 
Sv: Ridfilm om hur man får hästen positiv o framåt utan sporrar och spö

Ja den tråden får jag kolla in:) Var kan man köpa filmerna? Såg att de finns på hans hemsida. Antar att det inte finns med svensk text men finns det med engelsk?? Han verkar himla bra annars
 
Sv: Ridfilm om hur man får hästen positiv o framåt utan sporrar och spö

Jag tror inte de finns med text... Men fråga om det i PNH-tråden, där finns det folk som har sett varenda film tror jag :angel:

Filmerna finns på ebay.com (sök på parelli på alla kategorier) eller så tror jag du som sagt kan köpa dem på www.eddesjo.se (de var parelli-representanter förut)
 

Liknande trådar

Ridning Hejsan! Jag rider på ridskola just nu som jag trivs väldigt bra på. Finns vissa hästar jag klickar med direkt och som jag får en jätte...
Svar
2
· Visningar
1 450
Senast: Ananazen
·
Hoppning Hej! Jag har ett 11:årigt (05:a) D-ponny sto med min mamma. Svensk Ridponny, efter Artist 765. Jag är jättenöjd med hästen, även om vi...
Svar
5
· Visningar
1 854
Senast: Alexandra_W
·
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 556
Senast: __sofia__
·
Hästvård Hej! Min häst har sedan senaste igångsättning i november/decemer varit en pigg häst som gärna har tagit ett glädjeskutt i farten och...
2 3
Svar
41
· Visningar
7 885
Senast: Jojo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp