Bukefalos 28 år!

Ridning= bara egoistiskt, eller?....

P

Pytte

Jag älskar samvaron med hästar (dvs när jag känner individen, annars tycker jag ärligt talat att det inte ger s--t) men slutade en gång i tiden för att jag tyckte det bara var ett jädra översitteri och dominansutövande från männskans sida, inte den respekt och givande vänskap som jag önskade. När jag nu, flera år senare upptäckt NH är jag förstås överlycklig att jag inte varit ensam om mina tankar!! Har nu gett mitt in på banan igen, och startat från början med ett ungsto (oförstörd av hårda ord o nävar..) och det har gått väldigt bra, om än lite långsamt då vi båda varit nybörjare inom western (som följde naturligt efter NH-träningen.)Vi har full tillit till varran, tycker om att umgås och har roligt och blir duktigare.

:confused: Men nu har det dykt upp en fråga jag inte riktigt fått nån respons på,mer än att folk inte tror jag är riktigt klok. Rider ibland på ett annat sto för att hålla kunskaperna fräscha, men har nu kommit till ett mentalt hinder. Det här med att ställa krav, att RIDA, sitta på ett annat djur och bestämma dess agerande, det går inte riktigt hand i hand med min filosofi att var och en är sin egen, och ska ha sin frihet... kan låta löjligt för en inbiten ryttare, men jag kan ändå inte låta bli att tänka ibland "vad har jag för rätt att göra såhär, pressa henne så, när hon inte vill osv..." När det bara ger MIG något?! Visst vet jag att hästar behöver ledarskap, trivs med att göra sin ledare tillfreds osv, men jag tror inte en enda häst hade valt att ha en klump på ryggen som bestämde allt, om den fick välja. Inte någon annanstans rider ju ett djur på ett annat? Utom när de parar sig förstås... :crazy:

Finns det någon annan som ibland slås av dessa konstiga tankar, när inte ens häst ser ut o tycka det är roligt eller givande längre, fast allas råd är att göra si och så... Hur kan man berättiga sin egoistiska passion till att rida???
Sandy, "Pytte"
 
Sv: Ridning= bara egoistiskt, eller?....

Hej
Det är just därför jag kom av mig i ridningen en gång för många år sen,och jag har också börjat om ,eftersom NH passar mig i grunden.
Jag var för första gången på turritt,och tyckte att det var sorligt och egoistiskt att dessa hästar skulle behöva att bära runt på stora klumpiga mig,och när jag sa till ledaren att min häst verkade trött så sa hon att "detär bara att skänkla",usch vad jag tyckte att det var jobbigt.Men jag tror att ett samarbete med hästen där man känner att hästen verkligen tycker att det är roligt,så funkar det,att det blir ett genuint samarbete.
Men jag förstår dig så väl,jag respekterar alla varelser,och har väldigt svårt att vara "översittare" över någon,mina hundar lever ett fritt liv,men de har också full koll på vad som krävs av dem för att vi ska funka ihop,och jag är deras obestridde ledare.
Mitt mål med hästeriet är att kommunikationen ska funka åt båda hållen,så att ingen av oss ska behöva att känna sig kränkt och utnyttjad.Jag tyckte det kändes bra att läsa din undran,då är vi fler som har samma känsla
 
Sv: Ridning= bara egoistiskt, eller?....

Stora tankar som även har drabbat mig.

ALLT utnyttjande av husdjur (hund, katt, häst, kor, grisar o.s.v.) ÄR en egoistisk handling. Vi har dom för vårt nöje eller för att få mat.
Naturligtvis skulle djuren må bättre av att leva "fritt", men nästan inga husdjur skulle klara sig i frihet i dag.

Så länge min medryttarhäst är "glad" att se mig och visar att det är kul med mig på ryggen, så ser jag ingen anledning till att sluta rida.
Vissa saker tycker han är roligare än andra, men det kan skilja från gång till gång. Därför har jag sällan en fast planering för min ridning, utan låter hästen styra vad vi ska göra. En uteritt kan bli ett dressyrpass, ett dressyrpass kan bli ett hoppass o.s.v.
Naturligtvis måste man ibland göra saker som hästen kanske inte gillar, men det är oftast för hästens bästa. (förhoppningsvis)

För vår egen (och andras) säkerhet måste det finnas ett visst mått av "tvång" i hästhanteringen. Det tvånget kan ju ta sig olika uttryck, beroende på hur man själv är som människa.
Naturligtvis ska man arbeta mot samarbete och ömsesidigt förtroende med så lite tvång som möjligt.
NH är EN väg att nå dit.

/Bengt
 
Sv: Ridning= bara egoistiskt, eller?....

Känner igen resonemanget - har ofta funderat på detta själv.
Strävar därför att ha roligt med min häst, att vi har ett samarbete o att han faktiskt får vara med o bestämma vad vi ska göra ibland....
Även om det kanske anses som "fel".
Men visst är det också egoistiskt att äga o "utnyttja" hästar.
När det anses som att samarbetet flyter o hästen lyder minsta vink, är det verkligen
det hästen vill?
 
Sv: Ridning= bara egoistiskt, eller?....

Du är inne på ett spår, som bidragit till att göra mig till "NH-are"! :bow:

Låt mig först slå fast, att vi redan genom vår blotta existens påverkar djur negativt, genom att vi tar deras livsutrymme i anspråk. Men det gör ju många andra arter också, varför vi nog kan anse oss "ha rätten" att göra det i rimlig utsträckning.

Samexistens/symbios finns ju mellan många arter, så ett visst ömsesidigt utnyttjande är väl också OK?

Då är jag framme vid det du skriver om, nämligen att ensidigt utnyttjande från vår sida. Som Bengall skriver, kan vi inte komma ifrån det, hur gärna vi än vill, med tanke på mat, "arbetskraft" mm. Även för vårt mentala välbefinnande spelar djur en stor roll.
Frågan är då, hur vi hanterar djuren vi nyttjar/utnyttjar?

Precis som du ifrågasatte jag Den Etablerade Hästhållninge (EH) för många år sedan, och gör så än idag. Även för mig blev NH svaret på många av mina "varför" och alternativet till att må dåligt över okänslig syn hästar som individer.

Om man accepterar, att sällskapsdjur (vi tar alla sorter i klump ;) ) måste hållas under kontroll -vår kontroll-, så återstår två alternativ enligt min NH-inställning. Antingen släppa lös dom i lämpliga miljöer (håller inte med Bengall just här) eller göra livet för dom så nära det naturliga, som det går.
Faktiskt, så tror jag inte att det sistnämnda behöver ses som egoistiskt! Om vi erbjuder hästarna (för att kika på dom) ett relativt naturligt liv med stora hagar osv, plus en ökad välfärd med maten serverad året runt, vettig skötsel mm, så tror jag inte, att hästen ser på oss som krävande förtryckare. Men det förutsätter, att vi ser på den med vilja att samarbeta, ta hänsyn, lära och respektera individen och göra allt vi gör tillsammans till något positivt för oss alla.
Att ha en människa på ryggen eller dra en vagn, är inte något en häst behöver se på med avsmak. Tvärtom upplever jag, att våra hästar uppskattar även den formen av samvaro.
Och som vanligt, påstår jag, är det inte så mycket en fråga om vad man gör, som hur och varför! Givetvis finns ett visst mått av tvång i vår liv med hästen, men det behöver inte innebära, att hästen känner sig tvingad!

Uffa, det här går att skriva en roman om! :love:

"Djupa" tankar från LIA
 
Sv: Ridning= bara egoistiskt, eller?....

Tack Loppis, Lia, Biffen, Bengt och ni andra som tyckt till, för era tankar!! Det känns skönt att även fler haft dessa funderingar där proffs trängs med amatörer, där målen är så olika... Så många strävar efter resultat, jag strävar efter vänskap och förståelse. Visst är det skönt att NH blivit så stort!!
:) Mvh Sandy :)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ridning= bara egoistiskt, eller?....

Pytte skrev:
Tack Loppis, Lia, Biffen, Bengt och ni andra som tyckt till, för era tankar!! Det känns skönt att även fler haft dessa funderingar där proffs trängs med amatörer, där målen är så olika... Så många strävar efter resultat, jag strävar efter vänskap och förståelse. Visst är det skönt att NH blivit så stort!!
:) Mvh Sandy :)
Jag strävar oxå efter vänskap, ömsesidig respek och förståelse och jag sysslar inte med NH?
 
Sv: Ridning= bara egoistiskt, eller?....

Ganska egoistiskt trots allt.
Men jag slutade faktiskt rida flera gånger pga att jag inte stod ut med hästhanteringsmetoderna. När jag sedan många år senare återupptog ridningen så hade det hänt massor och plötsligt fanns det teorier som svarade på mina frågor.

Jag har ridit på ridskola i närmare sju år av mitt liv. Mot slutet började jag fråga: Varför si varför så... ingen kunde eller ville svara.
Tja, på den vägen är det, men man kanske inte ska döma hästsverige för hårt. Det var helt nytt med ridskolor på sjuttiotalet, det fanns inte tidigare. Och då red vi alla runt i klump, liasom.

Men nu är det intee så längre. Tack gud ske lov.
 
Sv: Ridning= bara egoistiskt, eller?....

Jag räknar mig inte som NH-utövare.
Jag blandar friskt med allt jag lärt mig, läst och hört, oavsett inriktning. :crazy:
Jag provar mig fram tills jag hittar något som fungerar för både hästen och mig.
 
Sv: Ridning= bara egoistiskt, eller?....

jag förstår att du är vegan också, och bara använder syntetiska produkter etc??

den industriella djurhållningen med avseende på att producera livsmedel, läder etc är i mångt och mycket milslångt efter även den traditionella hästhållningen vad gäller djurrätt...

många har förmågan att blunda för det, trots att de genom att använda sådana produkter stödjer även den industrin... och sedan gnäller de över att "hennes häst är bara ute i hagen 10 timmar om dan" -men för fan, den är ju UTE iaf! korna står INNE 9 mån om året...

ursäkta min sarkastiska ton, men det finns så många som klagar över dålig hästhållning medans de sätter tänderna i en burgare från Donalds...
eh.

jag hoppas bara att NH-folk vurmar lika mycket över ALLA djur som för hästar.
 
Sv: Ridning= bara egoistiskt, eller?....

och nu kastade jag ett köttben till vargarna :)
 
Sv: Ridning= bara egoistiskt, eller?....

Pytte skrev:
:confused: Men nu har det dykt upp en fråga jag inte riktigt fått nån respons på,mer än att folk inte tror jag är riktigt klok. Rider ibland på ett annat sto för att hålla kunskaperna fräscha, men har nu kommit till ett mentalt hinder. Det här med att ställa krav, att RIDA, sitta på ett annat djur och bestämma dess agerande, det går inte riktigt hand i hand med min filosofi att var och en är sin egen, och ska ha sin frihet... kan låta löjligt för en inbiten ryttare, men jag kan ändå inte låta bli att tänka ibland "vad har jag för rätt att göra såhär, pressa henne så, när hon inte vill osv..." När det bara ger MIG något?! Visst vet jag att hästar behöver ledarskap, trivs med att göra sin ledare tillfreds osv, men jag tror inte en enda häst hade valt att ha en klump på ryggen som bestämde allt, om den fick välja. Inte någon annanstans rider ju ett djur på ett annat? Utom när de parar sig förstås... :crazy:

Finns det någon annan som ibland slås av dessa konstiga tankar, när inte ens häst ser ut o tycka det är roligt eller givande längre, fast allas råd är att göra si och så... Hur kan man berättiga sin egoistiska passion till att rida???
Sandy, "Pytte"

Jag har samma kval. för mig är det inte självklart att hästarna vill konka runt på mig(har slutat rida och promenerar endast samt jobbar från marken med en av mina tre hästar -hon visar tydligt att hon trivs bäst så).
Jag försöker vara demokratisk när jag väl rider. Om de visar att de vill gå en speciell runda så låter jag dem bestämma vägen.
Jag klickertränar, så jag behöver inte "tvinga" fram tex. slutorna, utan jag klickar när de är på rätt väg och nu har jag två hästar som gör slutor för att tigga godis! de vet att de får en liten belöning om de gör vad jag efterfrågar, och då blir allt mycket roligare för dem;)
jag rider aldrig med bett, utan enbart en repgrimma eller vanlig grimma. Oftast rider jag dessutom barbacka.

Sen är det klart, jag har sista ordet, men jag kräver inte blind lydnad utan beöning. och nej, jag gör inte av med mer än kanske en dl. havre på en timmes ridtur- så lite får de vid varje klick(max en tesked).

och det är klart, de borde säkert vara superlydiga och übermotiverade bara av att jag, deras ledare ber dem om något och de vill uppfylla min minsta önskan....men det fungerar inte så, så varför begära det av dem? som det är nu har vi relationer som fungerar i alla väder, de litar på mig till 100% och de lyssnar jättefint när vi jobbar. dessutom tycker de att det är dagens höjdpunkt om vi går in i padocken, för då vet de att de får klickerträna!
 
Sv: Ridning= bara egoistiskt, eller?....

Migo skrev:
Jag har samma kval. för mig är det inte självklart att hästarna vill konka runt på mig(har slutat rida och promenerar endast samt jobbar från marken med en av mina tre hästar -hon visar tydligt att hon trivs bäst så).
Jag försöker vara demokratisk när jag väl rider. Om de visar att de vill gå en speciell runda så låter jag dem bestämma vägen.
Jag klickertränar, så jag behöver inte "tvinga" fram tex. slutorna, utan jag klickar när de är på rätt väg och nu har jag två hästar som gör slutor för att tigga godis! de vet att de får en liten belöning om de gör vad jag efterfrågar, och då blir allt mycket roligare för dem;)
jag rider aldrig med bett, utan enbart en repgrimma eller vanlig grimma. Oftast rider jag dessutom barbacka.

Sen är det klart, jag har sista ordet, men jag kräver inte blind lydnad utan beöning. och nej, jag gör inte av med mer än kanske en dl. havre på en timmes ridtur- så lite får de vid varje klick(max en tesked).

och det är klart, de borde säkert vara superlydiga och übermotiverade bara av att jag, deras ledare ber dem om något och de vill uppfylla min minsta önskan....men det fungerar inte så, så varför begära det av dem? som det är nu har vi relationer som fungerar i alla väder, de litar på mig till 100% och de lyssnar jättefint när vi jobbar. dessutom tycker de att det är dagens höjdpunkt om vi går in i padocken, för då vet de att de får klickerträna!
Tänk, jag klickar inte, tvingar dem inte, mutar inte med godis, rider med hackamore och kör med bett, rider ibland barbacka ibland i sadel, jag är inte vegan och kräver inte heller blind lydnad...
Ändå har jag hästar som litar på mig, gör sitt bästa i den flesta situationer och höjd punkten på dagen är när de får arbeta under sadel eller framför vagnen... :idea:
 
Sv: Ridning= bara egoistiskt, eller?....

:confused:
Menar du med ditt inlägg, att man inte får käka hamburgare på McDonalds, om man företräder naturlig hästhållning? Eller, om jag äter hamburgare på McDonalds, så innebär det, att jag därmed är okunnig om hästar och sköter dom sämre?

"NH-folk" har i allmänhet inte kontroll över djur inom produktionen förutom sina hästar, om vi räknar dessa dit. Så varför skulle vi ha större krav på oss i fallet industriell djurhållning, än du eller vem annan som helst. Det är i slutänden inte böndernas fel, att industridjur har ett dåligt liv, utan alla konsumenter som enbart ser till prislappen.

Tycker du slutligen, att vi ska strunta i våra hästars välbefinnande, bara för att det finns andra djur, som har ett dåligt liv? Ska vi, med samma argument, även ha en sämre säkerhet i vårt umgänge med våra hästar?

Om ovan inte är vad du ville ha fram, kan du kanske klargöra, vart du ville komma?!

LIA
 
Sv: Ridning= bara egoistiskt, eller?....

jag menade inte alls med mitt inlägg att för att andra djur behandlas dåligt ger det större rätt att behandla hästar dåligt!!

jag anser, tvärtom, att det är högst beundransvärt att sträva efter ett så naturligt sätt som möjligt att hålla häst :bow: :banana:

det jag pekar på är den enorma dubbelmoral, vilket jag anser det vara, att anstränga sig till döds för att hästen ska få ett rikt och naturligt liv, medans "man sätter tänderna i en burgare från Donalds"...

jag vet inte riktigt vars jag ville komma med inlägget, det var inte menat som ett påhopp till ngn eller ngt, jag var trött och irriterad, så jag kanske borde ha startat en ny tråd istället, tycker bara att det är ett ämne som ofta förbises, och var intresserad av vad ni NH-folk tycker om saken.

bör tillläggas att jag själv är vegan och intresserad av djurrätt....trots att jag håller på med hästar och har häst...
 
Sv: Ridning= bara egoistiskt, eller?....

jag anser, tvärtom, att det är högst beundransvärt att sträva efter ett så naturligt sätt som möjligt att hålla häst
Härligt, då är vi helt överens där!

det jag pekar på är den enorma dubbelmoral, vilket jag anser det vara, att anstränga sig till döds för att hästen ska få ett rikt och naturligt liv, medans "man sätter tänderna i en burgare från Donalds"...
Här förstår jag dig fortfarande inte, eftersom jag inte ser logiken i kopplingen. :confused:
... och inte här heller:
bör tillläggas att jag själv är vegan och intresserad av djurrätt....trots att jag håller på med hästar och har häst...
Jag är inte vegetarian, bl a för att jag anser det naturligt att äta kött. Men!!! ... det betyder inte, att jag accepterar den behandling, många djur utsätts för under "produktionen". Olika former av djurplågeri eller misskötsel har inget alls att göra med, att vi äter kött. Man kan föda upp, transportera och slakta djur på ett för djuren humant sätt. Om man sedan, av moraliska själ, ska äta djur eller inte, är en annan sak! Jag anser alltså att man kan det, likaväl som vi accepterar att andra rovdjur/allätare gör det.

Funderar på om du slår ihjäl mygg eller låter dom äta sig mätta? Får flugorna knalla omkring ostört på dina mattuggor? Om du ser en snigel/orm/groda på vägen, stannar du och hjälper den över, eller bär bort gräshoppan från vallen innan slåtterkniven kommer?
Kanske lite i utkanten ;) , men djur som djur?

Jag kan ju endast tala för mig själv, och den här representanten av "NH-folket" vurmar och ömmar för alla (nästan) djur, så det ibland blir lite löjligt. Om det var, vad du ville veta?

LIA
 
Sv: Ridning= bara egoistiskt, eller?....

LIA skrev:
Härligt, då är vi helt överens där!

Här förstår jag dig fortfarande inte, eftersom jag inte ser logiken i kopplingen. :confused: ... och inte här heller:

Jag är inte vegetarian, bl a för att jag anser det naturligt att äta kött. Men!!! ... det betyder inte, att jag accepterar den behandling, många djur utsätts för under "produktionen". Olika former av djurplågeri eller misskötsel har inget alls att göra med, att vi äter kött. Man kan föda upp, transportera och slakta djur på ett för djuren humant sätt. Om man sedan, av moraliska själ, ska äta djur eller inte, är en annan sak! Jag anser alltså att man kan det, likaväl som vi accepterar att andra rovdjur/allätare gör det.LIA

det här med var vi naturligt är skapta för eller inte är nog irrelevant i sammanhanget...vi är nog knappast skapta för att bo på dessa breddgrader, ha kläder, åka bil, etc etc etc.
det som är relevant är hur de flesta djurindustrier idag ser ut. det är inte ok på nåt sätt. att däremot ha ett par kossor eller getter hemma på gården eller motsvarande är en helt annan femma..
ätt konsumera andra djur som vi gör är inte naturligt, hur gärna man än vill få det till det...

LIA skrev:
Funderar på om du slår ihjäl mygg eller låter dom äta sig mätta? Får flugorna knalla omkring ostört på dina mattuggor? Om du ser en snigel/orm/groda på vägen, stannar du och hjälper den över, eller bär bort gräshoppan från vallen innan slåtterkniven kommer?
Kanske lite i utkanten ;) , men djur som djur?LIA

hehe, jag slår faktiskt inte ihjäl mygg...(jaja, det händer väl, men...:))
och senast idag höll jag på att krocka då jag tvärnitade för en groda :rofl:

LIA skrev:
Jag kan ju endast tala för mig själv, och den här representanten av "NH-folket" vurmar och ömmar för alla (nästan) djur, så det ibland blir lite löjligt. Om det var, vad du ville veta?LIA

"vurmande för djur" blir aldrig löjligt tycker jag, så länge det är helhjärtat! det som är löjligt är just den där dubbelmoralen jag tidigare talade om!!

LIA[/QUOTE]
 
Sv: Ridning= bara egoistiskt, eller?....

Nu gör du det igen :crazy: :
det här med var vi naturligt är skapta för eller inte är nog irrelevant i sammanhanget...vi är nog knappast skapta för att bo på dessa breddgrader, ha kläder, åka bil, etc etc etc.

Kom på en annan sak! Jag undrar över det här: "att anstränga sig till döds för att hästen ska få ett rikt och naturligt liv"?
Du menar uppenbarligen, att det är vad "vi NH-folk" gör?
Om du forskar lite i saken, kommer du att upptäcka, att det förhåller sig precis tvärtom!!!
Dvs, det är ingen större ansträngning att erbjuda hästen det rika och naturliga livet, som borde vara en självklarhet, och vi har det betydligt enklare än EH-folket att hålla och hantera hästar på ett säkert sätt, mm.

LIA
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
10 844
Senast: Juli0a
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 423
Senast: Ridinglady
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 630
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 453
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29
  • Rumsren - hur gör ni på natten?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp