Bukefalos 28 år!

Ridning= bara egoistiskt, eller?....

Sv: Ridning= bara egoistiskt, eller?....

Förstör vadå? :confused:

Dom flesta hästar älskar att vara oss till lags och
att göra det vi ber dom att göra.
Naturligtvis måste man se till att dom förstår och att dom
har förutsättningar för att klara av det vi ber om.

Om JAG hade haft samma tankar som dig, så hade jag
genast skickat hästen på slakt.
Hur ska du någon gång kunna få en hästs förtroende med
alla dessa negativa tankar?
 
Sv: Ridning= bara egoistiskt, eller?....

Jag vet just inte, och när jag tänker på att min inställning påverkar henne också så mår jag bara mer dåligt :cry:
 
Sv: Ridning= bara egoistiskt, eller?....

Jag tror att din inställning till ridning av hästar är mycket påverkad av dina problem med pållen.
 
Sv: Ridning= bara egoistiskt, eller?....

Jag är ny här och har inte hunnit introducera mig än (det får göras vid senare tillfälle), men jag ser inte att ridning nödvändigtvis innebär förnedring av hästen.
Tanken, som jag har uppfattat den, inom de flesta inriktningar, att man som nybörjare börjar med att använda sig av tydliga hjälper och så småningom övergår till att använda mycket, mycket små. Till slut - även ifall alla kanske inte instämmer här - bör ju hjälperna inte existera annat än i ryttarens och hästens gemensamma medvetande. Det blir som en sorts telepati. Ridning är ett lysande tillfälle för hästen att prova på en annan arts tillvaro och vice versa.

Jag får lov att sluta här innan jag blir alldeles för högtravande, tror jag :smirk:
 
Sv: Ridning= bara egoistiskt, eller?....

Humelibumlan skrev:
Var och en är salig i sin tro! I allafll i denna tråden som harlite Halleluja varning i mitt tycke..
Ändå läser jag att alla verkar ha samma mål i hanteringen- Glada, välmående och friska hästar som tycker arbete o träning är roligt. Sen om det handlar om skogsprommenad, trav eller hoppning... Så är målet det samma.
Varför kan man då inte respekter varandra över gränserna, istället för att sätta bokstavs kombinationer framför hanteringsmetoder och hävda att sin egen tro är den enda rätta?

Jag har precis som du Älgen träffat en himla massa olika hästar och hästfolk inom de flesta kategorier och jag har sett tokiga travare, galna hopphästar, sorgsna dressyr hästar och hjärntvättade Nh-tränade hästar...
Ingen av dessa skulle jag säga träffat rätt tränare/ägare/skötare.. Någon har misslyckats oavsett hanterings metod... därför skulle jag aldrig säga Halleluja åt varken det ena eller andra :crazy:

jag säger också :bow:

Förövrigt så måste man enligt mig "tvinga" hästen att göra de tråkiga ibland.
tex. min fd. foderhäst älskade att hoppa men hatade att bli sadlad (sadel tvång som blev bättre med tiden då han upptäckte de roliga man fick göra med sadel på ryggen).
Skulle han bli en lyckligare häst om jag lät bli att hoppa för att kunna låta bli att bli sadla honom?
Det betvivlar jag.

Ibland måste man göra tråkiga saker för att kunna göra dom roliga, sånt är livet.

Jag tycker däremot de är skammligt när jag ser folk som tragglar runt på dressyrbanan dag ut och dag in för att dom vill rida dressyr men hästen är så spy less och uttråkad.

Det är skillnad på tvång och på tvång.
Nyttiga tvång och onyttiga tvång.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 936
Senast: cirkus
·
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 681
Senast: MML
·
  • Artikel
Dagbok Ska jag vara ärlig så har 2023 varit ett riktigt skitår. Första kvartalet var ju åt pipsvängen redan från början med en fin vän som...
Svar
6
· Visningar
1 438
Senast: astronaut
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 560
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp