Bukefalos 28 år!

Ridning efter kejsarsnitt?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Sar

Trådstartare
Hur länge bör man vänta innan man sätter sig på hästryggen med tanke på snittet? När man föder vaginalt är det väl fram till efterkontrollen man bör vänta? Jag är SÅ ridsugen (även fast jag förstår att det bara blir att rida lätt etc) och hoppas att man inte ska behöva vänta så mycket längre efter ett snitt. Hur har ni gjort? Vilka råd har ni överhuvudtaget fått om hur ni bör sköta er efter ett snitt?
Det enda jag fått höra är att man inte ska lyfta, annars har ingen sagt något.
 
Sv: Ridning efter kejsarsnitt?

Enligt läkarn som skrev ut mig efter sista (tredje) snittet så finns int elängre några restriktioner alls. Man gör det som känns bra, helt enkelt.
TÄnk dock på att även om du inte klämt ut barnet vaginalt så är du uttöjd där nere på hormonell väg, så viss försiktighet av samma skäl som att man inte bör hoppa kanske är på sin plats.
Vänta bara tills såret är ihopläkt så det inte blir som för en av mina kompisar - såret sprack när hon satt upp (12 dagar efter snittet...).

Själv har jag inte några planer på att börja rida förrän mina fogar verkar ordentligt stabiliserade, vilket kan ta ganska lång tid...
 
Sv: Ridning efter kejsarsnitt?

Man ska inte göra någonting som gör ont. Efter första snittet väntade jag pliktskyldugt i 7,5 vecka innan jag red första gången. Nu efter andra så satt jag upp och red en dressyrlektion efter 2,5 vecka, jag red lätt hela tiden och gjorde många skrittpauser. Det kändes helt ok när jag red, men jag fick rätt ordentlig träningsvärk i magen dagen efter. Jag vet inte om det var så bra eftersom man inte ska anstränga magmusklerna i början.
 
Sv: Ridning efter kejsarsnitt?

Det låter ju förfärligt, uppslitet sår!!!!
Jag får nog lugna ner mig lite till........
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
1 689
Senast: MML
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 672
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 181
Senast: mars
·
  • Artikel
Dagbok Det är ingen kul dag varken för promenader eller snickrande. Jag vill inte gå utanför dörren överhuvudtaget. Och jag måste faktiskt inte...
Svar
10
· Visningar
504
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp