Ridövningar till en nybörjare?

P

pavement

Hej!

Jag gillar inte barn och jag är urusel på att lära ut, men ändå har jag tagit uppdraget att lära min grannes sexåriga dotter att rida :angel:

Var väldigt skeptisk till en början men det visade sig att det var ganska roligt ändå. Dessutom får jag ju lära henne att rida på det sättet jag vill att man ska rida! ;) Plus att min ponny får bli riden ibland för det tycker han är sååå roligt. Ser bara fördelar numer!

Problemet är bara att hitta på saker att göra. Försöker tänka tillbaka på vad jag fick göra när började rida, men kommer knappt ihåg någonting.

Hon är nybörjare, men väldigt duktig för att vara nybörjare ändå. Att min shettis är gudasnäll och jätteduktig har väl inte försvårat det hela heller ;) Den här sommaren har hon redan lärt sig att rida lätt (fast inte till 100%), hon har lärt sig att styra och stanna och rida utan ledare, och hon har även provat lite galopp på både bana och i skogen (dock kan hon inte styra så bra i galoppen). Hon har även "hoppat" över bommar.

Hon lär sig väldigt fort alltså. Det är väl i stort sett bara sitsen och grunder som behöver finslipas, innan vi kan gå in lite mer på "riktig" ridning. MEN, både hon och jag har ganska lite tålamod, och vill att det ska hända saker hela tiden. Hon nöjer sig alltså inte med att bara skritta och trava runt på fyrkanten i 40 minuter.

Att vi har gått så fort fram beror på att hon har velat prova nya saker hela tiden, plus att min ponny verkligen är den perfekta barnponnyn som man kan släppa upp vem som helst på. Så ingen behöver påpeka det.

Så, vad finns det för några roliga övningar egentligen? Idag tänkte jag i alla fall träna sitsen (rida utan stigbyglar och så). Men sen då? Det finns ridbana med lite bommar och hinderstöd, samt några koner man kan använda.

Skogsridning blir det också emellanåt såklart men där sköter det sig ju självt med alla träd man kan rida runt och backar att rida upp och ner i.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ridövningar till en nybörjare?

Gör en "hinderbana" med bommar och slalom där hon på givna punkter ska göra halt, trava, gå över bommar, mellan bommar och rida slalom.
Då får hon vara aktiv hela tiden och det är roligare än att bara rida runt på spåret.
 
Sv: Ridövningar till en nybörjare?

Så som du redan tidigare har fått tips om så är hinderbanor jättebra. Dock bör du väl tänka på att inte göra dem allt för komplicerade till en början, blir så mycket att hålla reda på för en sexåring då. Men det antar jag att du tänkt på :)
Att rida en bana där det är små andra övningar inlagda också, t.ex. plocka en boll som ligger på en högre pall och rida och släppa den i en hink. Det kräver lite att få hästen att stanna precis bredvid hinken, så hon får öva på att göra halter :)

Ett annat tips kan vara att hon själv får komma på ett litet dressyrprogram som hon vill rida, perfekt för att lära sig ridvägarna på banan om hon inte kan dem redan. Vore kanske kul att få träna på något som hon kan få visa upp för sina föräldrar sedan.

Barbacka för att träna balansen.

Sedan finns det ju massa andra övningar för att träna upp balans och sits i trav, t.ex. rida lätt ett visst antal meter, upp i fältsits ett par meter, rida lätt igen.

Lycka till! :)
 
Sv: Ridövningar till en nybörjare?

Tycker du fått jättebra och roliga tips ovan.

Enklare gymnastikövningar är nyttigt också, antingen oom du leder ponnyn eller longerar. Alltifrån "håll händerna på hjälpen" till "klappa hästens öron" till kaptensvändning och bensammanslagning. Om du leder hästen i fem minuter i början av ridpasset och kör lite såna här övningar är hästen framskrittad och klar, och ryttaren uppvärmd.
 
Sv: Ridövningar till en nybörjare?

Åh, vad kul, nu ska jag tänka efter vad jag tyckte var kul när jag lärde mig rida för 8 år sen:
- Rida mellan koner i någon sorts stafettbana kan
vara riktigt klurigt i början, att först kunna styra hästen i skritt, sedan trav. Efter ett tag kan man minska avståndet mellan konerna gradvis så blir det svårare.

-Om man ska träna sits tex i galopp kan det vara kul att bli longerad så kan man bara njuta av farten och hon kan öva på att sitta ner i galoppen etc.

-Trava över bommar, små hinder tyckte jag var superkul i början, tröttnade aldrig. När man fått in balansen kan man sedan öva mer på sits, blick osv.

- Som tidigare nämnt, olika banor där det hela tiden händer nåt, och kanske där man ska plocka bollar, sitta av och sitta upp, träna igångsättningar osv.

- Över huvud taget, mycket svängar, styra, snett, halvt igenom, stor/liten volt, serpentinbågar, vänd rätt upp, över ridbanan.

- När hon blivit duktigare, kan man tex om man övar galopp tex är det väldigt kul att galoppera en raksträcka, sakta av, skritta en, galoppera en osv.

Vissa av dessa idéer kanske passar bättre när hon lärt sig mer, beror på hur mycket hon kan, det viktigaste är att det känns kul och att man får något att öva på så man inte tröttnar.
 
Senast ändrad:
Sv: Ridövningar till en nybörjare?

Svar till alla.


Tack för tipsen! Gjorde en liten bana senast och den var mycket uppskattad :)
 

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
3 090
Senast: iNHALE
·
Ridning Det var sisådär 35 år sen jag var nybörjare. Dessutom är minnet därifrån lite oklart, men jag minns iaf att vi red med ledare iaf ett...
2
Svar
29
· Visningar
2 560
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
915
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
691
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Eurovision Song Contest 2024
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Köpa hus

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp