Maléne

Trådstartare
Hej hur tänker ni ang ridskola till era barn?
Tränar ni era barn själva eller får de gå i den "engelska" ridskolan precis i början?
Det finns en westernridskola här där vi bor eller ja i närheten men kostar ju en del....
Dottern är 5 år nu och har varit med ute på sin ponny i ca 2-2,5 år, jag har honom som handhäst.
Hur gör ni och hur hade ni gjort om ni hade haft samma möjlighet som jag?
 
När jag var liten så hade jag ponny hemma och mina föräldrar tränade mig själva plus att jag tränade för samma tränare som de gjorde. Jag var även med dem på clinics och mindre tävlingar med min lilla shettis och tränade och tävlade med alla "de vuxna".

För att jag skulle få umgås med andra i samma ålder som red så började jag på vanlig "engelsk" ridskola när jag var 4-5 år (hade då ridit i 2-3år). Där gick jag en gång i veckan i något år men tröttnade eftersom det inte var det jag ville hålla på med och inga av de andra barnen förstod sig på vad western var. Var annars en bra ridskola med små ponnys som fokuserade på att lära ut grunderna i ridningen och inte bara lät ponnyerna följa varandra. Tror det är viktigt när man lär sig rida. Minns även att vi hade en massa balansövningar i form av "släpp tyglarna, veva med armarna och rid lätt" som var roliga och gjorde en mer säker i sadeln.

Tycker att det var en lärorik upplevelse att se hur det gick till i "vanliga" stall med "vanliga" hästar och ridning och att umgås med andra i samma ålder. Men skulle ändå säga att jag lärde mig mest av mina föräldrar och tränare, ridskolan bidrog nog mest med en rolig upplevelse.
 
Hon har en shettis men han är ju inte utb.
Hm det är svårt detta, varför är western så mycket dyrare...?
 
Antar att det är pga att det är dyrare att köpa in hästarna, svårare att hitta bra westernutbildade hästar/ponnys.

Jag "red in" min shettis när jag var 2 och vi lärde oss tillsammans. Han köptes som åring när jag föddes och blev bara knappt 1m hög så det var bara jag som var liten nog att sitta på honom när det var dags för inridning när han var tre. Så att ponnyn är outbildad behöver inte va något problem speciellt inte om man har en tränare som är duktig på att instruera barn.
 

Liknande trådar

Hundträning Hej! Har nån haft en hund med resursförsvar (mot andra hundar) som blivit bättre med träning? Och isf vad för träning? Jag har en tik...
Svar
8
· Visningar
705
Senast: Emmi
·
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 279
Hästmänniskan Hej! Jag har gått vanlig ridskola ca 5 år men galloppsporten har alltid intresserat mig, det har gått i tankarna att testa på det men...
Svar
5
· Visningar
638
Senast: Blyger
·
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 275
Senast: nexxa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp