Bukefalos 28 år!

ridskolehästar som inte får sommarbete...

nyckelpiga

Trådstartare
va tycker ni om att vissa ridskolor hyr ut sina hästar på sommarn??jag är imot d,tycker att hästarna som jobbar så mycket på ett år är värda sitt bete o bara få vila,utan ridning.ridklubben i min kommun har tagit bort betet,vad jag hört så ä d för att dom tjänar pengar på det + att det är mycket jobb med igångsättningen efter betet,men d ingår väl i verksamheten??sen förr fanns d alltid igångssättningläger o d borde dom ju oxå kunna tjäna in pengar på tycker jag....!!vi var där uppe o fråga varför dom inte har betet kvar,dom sa att hästar är som idrottsmän o mår bra av att hållas igång..konstig värdering...:crazy:
visst kanske dom får vila när dom hyrs ut men har svårt att tro att man hyr en häst en sommarn för att låta den vila o gå i en hage......
förr va d alltid bete på klubben men nu ä d borttaget....vad tycker ni??visst är dom värda vila alla ridskolehästar(även privathästar med) så som dom sliter.....tycker att betet är d sista man tar bort för dom,pengar måste gå att få på nått annat sätt......:(
 
Sv: ridskolehästar som inte får sommarbete...

Fast hyra ut för att de ska ridas hårt under sommaren tror jag inte är ridskolors syften.
Tror de flesta hyr ut för att som sagt slippa igångsättning men också
för att hästarna ska bli omhändertagna på sommaren.
Oftast går det bara ute en hel sommar och har någon som checkar till dem någon gång,
och det tycker inte jag är helt rätt.

Att låna ut en ridskolehäst till fel människor kan också innebära att hästen inte är klar för verksamheten till hösten igen.
Rids de hårt och fel kan det även då innebära skador och kostnader.
Så jag tror om jag ska få spekulera att de flesta ridskolehästar som hyrs ut på sommaren hyrs av hobbyryttare
som ska ha dem för lättare tävling, skogsridning och att pyssla med.
Det handlar som sagt om några få månader och skaderisken minskar något fruktansvärt
med både tillsyn och att de fortfarande är igång.

Som sagt är det skillnad från att gå 3 gånger om dagen till att helt plötsligt bara få stå.
Jag skulle då hellre se att de rids någon gång per dag avslappnat.
Bete är det inte alla hästar som klarar av heller så jag tycker inte det ska vara ett krav.
Men jag tror att ryttare som hyr ridskolehästar tar hand om dem på bästa sätt,
det vill säga även släpper dem på bete i vissa fall..
 
Senast ändrad:
Sv: ridskolehästar som inte får sommarbete...

vi var där uppe o fråga varför dom inte har betet kvar,dom sa att hästar är som idrottsmän o mår bra av att hållas igång..konstig värdering...:crazy:
(

Jo men så är det. De mår faktiskt bättre av att hållas igång (de flesta). Vilan kan då bestå av lättare motion, och det kan man väl påstå (och hoppas) att ridning av en person under sommarmånaderna är.
 
Sv: ridskolehästar som inte får sommarbete...

jo visst kanske inte alla hästar mår bra av bete men dessa hästar verkar gå redan så mycket på året så vila vore nödvändigt.lättare motion ja men får dom verkligen d av dom som hyr,tror inte man betalar för en häst för att bara rida den nån gång i veckan...denna ridskola skulle haft bete om dom inte behövde pengarna o förr så gick hästarna på bete o tittades till regelbundet...sen ä d vissa hästar på klubben som får bete för dom behöver vila upp sej,va prioterar man då att vissa får d undrar jag...???
 
Sv: ridskolehästar som inte får sommarbete...

samvetet spelar mycket in oxå när man hyr......man borde ha nån regel på att den inte ska ridas mer än några gånger i veckan då..men hur vet man d....
 
Sv: ridskolehästar som inte får sommarbete...

Fast som sagt, att gå flera gånger per dag till att ridas en enda gång är stor skillnad.
Sen går oftast ridskolehästar i ridhus, vilket jag knappast tror de gör i lika stor utsträckning vid uthyrning på sommaren.

Och varför man prioriterar att vissa ska ha bete och andra inte är nog av flera anledningar.
Vissa hästar mår inte bra av att få vila helt, de behöver röra på sig.
Jag tror din ridskola har koll på vad de gör och vad hästarna mår bra av.
Som jag skrev i tidigare inlägg kostar det en del för ridskolan att få hem en skadad häst från uthyrning
och då går de knappast med vinst vid uthyrningen. Så de borde veta vad de gör..
 
Sv: ridskolehästar som inte får sommarbete...

På min gamla ridskola hade de uthyrning av samtliga ridskolehästar under sommaren, och jag tycker det var ett väldigt väl fungerande system. Man höll stenhårt på att endast gamla (dvs, ingen som börjat rida för ett par månader sedan), duktiga medlemmar med mycket ridvana alt. föräldrar med motsvarande kunskaper fick anmäla sitt intresse för att låna häst, och samtliga stallplatser/hagar kollades upp grundligt. De fick inte heller ridas mer än ett par gånger i veckan, inga tävlingar, träningar eller dylikt. Dessutom var det ett absolut krav att alla hästar skulle ha minst två veckors sommarbete med enbart vila.

Jag vet inte alls hur det fungerar på andra ställen, men sköter man systemet så som de ansvariga på den klubben gjorde, ser jag inte alls några problem med det. När hästarna kom tillbaka var de utvilade men ändå i god form och lätta att sätta igång igen.
 
Sv: ridskolehästar som inte får sommarbete...

På min gamla ridskola hade de uthyrning av samtliga ridskolehästar under sommaren, och jag tycker det var ett väldigt väl fungerande system. Man höll stenhårt på att endast gamla (dvs, ingen som börjat rida för ett par månader sedan), duktiga medlemmar med mycket ridvana alt. föräldrar med motsvarande kunskaper fick anmäla sitt intresse för att låna häst, och samtliga stallplatser/hagar kollades upp grundligt. De fick inte heller ridas mer än ett par gånger i veckan, inga tävlingar, träningar eller dylikt. Dessutom var det ett absolut krav att alla hästar skulle ha minst två veckors sommarbete med enbart vila.

Jag vet inte alls hur det fungerar på andra ställen, men sköter man systemet så som de ansvariga på den klubben gjorde, ser jag inte alls några problem med det. När hästarna kom tillbaka var de utvilade men ändå i god form och lätta att sätta igång igen.

d ä ju ett bra system:) men en tjej som hyrde tom erkännde att hon hade för lite erfarenhet av att hyra,d va strongt att kunna erkänna det efteråt.,vet att man måste va medlem för att hyra.det med 2 v.vila enbart är d nog inte på denna klubb tyvärr..bara d sköts rätt så kan d funka men hästarna mår nog ändå bäst av att vila hellt för dom går ju ändå omkring 4 lektioner per dag...
 
Sv: ridskolehästar som inte får sommarbete...

sen har dom ju inte vila o sånt på julllov direkt heller utan kan även då hyras...vilodagen har dom på lördagar...
 
Sv: ridskolehästar som inte får sommarbete...

på min förra ridskola så hyrdes hästarna ut på somrarna. Dock fanns det vissa hästar/ponnyer som va av den nästan heta sorten, så de fick inte hyras ut, då kanske i undantag. Som tex en bekant till mig som va "känd", stallelev. Så hon fick ha en häst som egentligen inte skulle hyras ut, men då i ridskoleägarens egna stall, så de hade lite extra koll.
På den ridskolan kan man hyra antingen första eller andra delen av sommaren, tror även man kunde hyra hela sommaren. Om jag inte minns fel så fick hästarna gå på bete de sista par veckorna , så de fick en liten semster.
Hästarna skulle dock ha bra bete att gå på dagarna hos de som hyrde, samt va ute på nätterna.
 
Sv: ridskolehästar som inte får sommarbete...

På min gamla ridskola hade de uthyrning av samtliga ridskolehästar under sommaren, och jag tycker det var ett väldigt väl fungerande system. Man höll stenhårt på att endast gamla (dvs, ingen som börjat rida för ett par månader sedan), duktiga medlemmar med mycket ridvana alt. föräldrar med motsvarande kunskaper fick anmäla sitt intresse för att låna häst, och samtliga stallplatser/hagar kollades upp grundligt. De fick inte heller ridas mer än ett par gånger i veckan, inga tävlingar, träningar eller dylikt. Dessutom var det ett absolut krav att alla hästar skulle ha minst två veckors sommarbete med enbart vila.

Jag vet inte alls hur det fungerar på andra ställen, men sköter man systemet så som de ansvariga på den klubben gjorde, ser jag inte alls några problem med det. När hästarna kom tillbaka var de utvilade men ändå i god form och lätta att sätta igång igen.
Ungefär så tror jag det är på ridskolan där jag rider. Tillräckligt kunniga ryttare/föräldrar och bara lättare ridning några dagar i veckan. Plus några veckor helt utan ridning. Jag tror inte alla hästar hyrs ut utan bara de som bedöms må bättre av lätt ridning under en del av sommaren än av fullständig vila hela sommaren.
 
Sv: ridskolehästar som inte får sommarbete...

jag har inget till övers för ridskolar över huvud taget.....
 
Sv: ridskolehästar som inte får sommarbete...

d ä ju ett bra system:) men en tjej som hyrde tom erkännde att hon hade för lite erfarenhet av att hyra,d va strongt att kunna erkänna det efteråt.,vet att man måste va medlem för att hyra.det med 2 v.vila enbart är d nog inte på denna klubb tyvärr..bara d sköts rätt så kan d funka men hästarna mår nog ändå bäst av att vila hellt för dom går ju ändå omkring 4 lektioner per dag...

Nej..hästarna mår inte bäst av att vila helt. Att gå från 4 lektioner/dag till att gå en gång om dagen blir rena semestern för hästen och den träningen räknas som underhåll.

Jag har mina hästar för tävling och dom går hårt men under vintern trappas träningen ner något så det blir underhåll för dom med. Sommartid går mina på betesvallar, ja...MEN, dom tävlas som mest under den tiden...riktigt hårdjobb sommartid, således...
 
Sv: ridskolehästar som inte får sommarbete...

På min gamla ridskola hade de uthyrning av samtliga ridskolehästar under sommaren, och jag tycker det var ett väldigt väl fungerande system. Man höll stenhårt på att endast gamla (dvs, ingen som börjat rida för ett par månader sedan), duktiga medlemmar med mycket ridvana alt. föräldrar med motsvarande kunskaper fick anmäla sitt intresse för att låna häst, och samtliga stallplatser/hagar kollades upp grundligt. De fick inte heller ridas mer än ett par gånger i veckan, inga tävlingar, träningar eller dylikt. Dessutom var det ett absolut krav att alla hästar skulle ha minst två veckors sommarbete med enbart vila.

Jag vet inte alls hur det fungerar på andra ställen, men sköter man systemet så som de ansvariga på den klubben gjorde, ser jag inte alls några problem med det. När hästarna kom tillbaka var de utvilade men ändå i god form och lätta att sätta igång igen.


Det lät verkligen som ett bra system. Att sedan hästarna får vila i två veckor tror jag knappast inverkar på konditionen. Hästar tappar ju inte sin kondition så snabbt. Om man jämför med människor tillexempel:angel:
 
Sv: ridskolehästar som inte får sommarbete...

fast dom hyrs ju inte ut till någon som åker runt och tävlar på dom varje helg... oftast är det väl sånna som rider och pysslar. Rider kanske 1h om dagen i skogen och sen pysslar lika mycket...

Dom 22timmarna därimellan går hästen på bete antagligen... =)
 
Sv: ridskolehästar som inte får sommarbete...

på min förra ridskola så hyrdes hästarna ut på somrarna. Dock fanns det vissa hästar/ponnyer som va av den nästan heta sorten, så de fick inte hyras ut, då kanske i undantag. Som tex en bekant till mig som va "känd", stallelev. Så hon fick ha en häst som egentligen inte skulle hyras ut, men då i ridskoleägarens egna stall, så de hade lite extra koll.
På den ridskolan kan man hyra antingen första eller andra delen av sommaren, tror även man kunde hyra hela sommaren. Om jag inte minns fel så fick hästarna gå på bete de sista par veckorna , så de fick en liten semster.
Hästarna skulle dock ha bra bete att gå på dagarna hos de som hyrde, samt va ute på nätterna.


Låter som det stället jag hyrde ifrån...

Jag hyrde en ridskolehäst två sommrar (den första bara ena halvan, andra hela sommaren). Han såg ut som en helt annan häst när han kom tillbaka! Alla bitmärken var borta, han hade ätit upp sig och såg normal(!) ut i hullet och hade en helt annan blick. Han såg glad ut i blicken...

Det var varierad träning på hobbynivå, men mest uteritter. Kommer inte ihåg hur mycket han vilade, men det var nog normalt. Ett par dagar här o var. Vet ej om hästarna fick vila efteråt dvs att de skulle gå HELT fria, vi red dem tillbaka till ridskolan efter vår period och där fanns det ingen betesmöjlighet. Så jag tror inte det. Men jag tror han fick vila ändå...bara det att gå i en RIKTIG hage med en snäll kompis utan att vara hackkyckling som han var i vanliga fall. Näe, han såg ut som en helt annan häst...
 
Sv: ridskolehästar som inte får sommarbete...

Och som någon har sagt, även många privathästar får inte gå på bete. Det kan finnas många olika orsaker/förklaringar till det, både bättre och sämre!
 
Sv: ridskolehästar som inte får sommarbete...

men varför igentligen ta bort det bästa dom har på året:( förr red man hästarna till betet o när man börja närma sej betet så blev hästarna som tokiga,öronen fram o bocka som tusan för dom blev så glada av att veta vad som väntade där framme......
 
Sv: ridskolehästar som inte får sommarbete...

Jag håller med. Dels för att hästarna älskar det. Men oxå för att de behöver tid på sig att läka ut ev mindre skador de har. Vet flera vet som säger att hästar som går hårt (och framför allt i fel form som ridskolehästar ofta gör) bör vila minst 6 veckor för att läka ut.

Mina hästar däremot behöver inte vila under sommaren, utan rids som vanligt. De rids inte lika mkt och på samma sätt som ridskolehästar. Men mina går naturligtvis på bete ändå!
 
Sv: ridskolehästar som inte får sommarbete...

Jag håller med. Dels för att hästarna älskar det. Men oxå för att de behöver tid på sig att läka ut ev mindre skador de har. Vet flera vet som säger att hästar som går hårt (och framför allt i fel form som ridskolehästar ofta gör) bör vila minst 6 veckor för att läka ut.

Mina hästar däremot behöver inte vila under sommaren, utan rids som vanligt. De rids inte lika mkt och på samma sätt som ridskolehästar. Men mina går naturligtvis på bete ändå!

håller med dej:bow:
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 748
Senast: Juli0a
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
3 702
Senast: Mia_R
·
L
  • Artikel
Dagbok En sak som jag inte kan få bort från hjärnan som jag blir så jävla ledsen för är att det är så JÄVLA orätt vist 😭 För att egentligen så...
Svar
18
· Visningar
1 791
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 254
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp