Bukefalos 28 år!

ridskolehästar som inte får sommarbete...

Sv: ridskolehästar som inte får sommarbete...

sen att jag är imot att dom hyr ut dom är för att dom har en tråkig attityd just mot hästarna på denna klubb.kommentarer som han ä lat o släpar benen efter sej är en av många kommentarer.:(
 
Sv: ridskolehästar som inte får sommarbete...

Känslan jag får av dina inlägg (särskilt det senaste) är att det är betydligt fler saker än "det uteblivna sommarbetet" du reagerar på. En allmän brist på respekt för hästarna? Illa är det ju om den tråkiga attityden finns hos personalen! Hur är det med hästarna under året? Är de ofta halta? Är de griniga när de står inne? Brukar de ha hyfsat lugn & ro när de käkar?

Jag har inga starka åsikter när det gäller sommarbete (vi har vilotiden på vintern - på sommaren är det hagvistelse med "flocken" i stort sett dygnet runt när det inte är träning el tävling) - men förstår ditt engagemang som grundar sig på en oro för hästarnas välbefinnande (?) Det brukar vara fler som reagerar på samma saker och det vore bra om klubben hade någon "policy" som man delgav - t ex lite "instruktioner" till de som ska hyra häst över sommaren och vad som krävs av dem (det låter ju inte bra att hyra ut till personer utan erfarenhet!)! Om du inte redan påtalat vad du känner tycker jag att du ska göra det! Ridskolorna behöver människor som du med engagemang! :bow:
 
Sv: ridskolehästar som inte får sommarbete...

då blev jag lite nyfiken, såg att du va från östergötland. vilket stall hyrde du från ?
 
Sv: ridskolehästar som inte får sommarbete...

men varför igentligen ta bort det bästa dom har på året:( förr red man hästarna till betet o när man börja närma sej betet så blev hästarna som tokiga,öronen fram o bocka som tusan för dom blev så glada av att veta vad som väntade där framme......

Jaa, jag håller med dig! Min häst gick med två andra på bete i sommras. Då är det ca 30 hästar i stallet (några åker iofs bort på eget bete, säg 5 hästar). Så på ett ungefär 8 av 30 fick gå på bete. Dock reds våra beteshästar även under sommaren med lämplig vila därimellan. Blir alldeles för fluffiga om magen annars...

De andra hästarna var ute som vanligt från ca 8-14 med hö/hösilage i boxen och mest stampat jordgolv i hagarna (nån tog in vid 17).
 
Sv: ridskolehästar som inte får sommarbete...

Vill lägga till en sak med...

Vila, så att hästen kroppsligen får vila, kan man låta den göra även andra perioder. Vet att många med turridningsverksamhet (ofta sommarbunden) ställer av hästarna på vintern i stället. Kanske inte mycket gräs i hagen, men definitivt mindre flygfän som kan vara nog så retliga för en del isisar...
 
Sv: ridskolehästar som inte får sommarbete...

Vi är en liten ideel ridskola i norra sverige. Våra hästar går på bete från det gräset är ätbart fram tilll det att det inte är ätbart så att säga. Dom går ute dygnet runt i en stor gräshage bakom stallet där dom har ligghall. Visst är dom jätte glad när betet börjar men inte olycklig för att komma ut i skogen på ridturer. Våra hästar rids hela sommaren förutom en eller två veckor när dom har helvila och någon vecka där dom bara skrittas ut i skogen. Men i övrigt rids dom främst ut i skogen för att bygga muskler och ork. Att i slutet av sommaren stå med tjocka hästar som kanske inte är redo att jobbas alls när terminen börjar och få dras med många extra kilon är inte så kul.
Sen har vi 1-2 lekioner per dag 4 dagar i veckan övriga året så dom rids och hålls igång ung som vilken privat häst som helst.
Så ser det ut för våra hästar.
 
Sv: ridskolehästar som inte får sommarbete...

det är lite mer jag är irriterad på än bara uthyrningen.dom har en konstig attityd mot hästarna.vissa ridlärare låter dom gå för mycket.d ä en del som vart halta oxå,en 6 årig fick avlivas pga av kronisk hälta sa dom..tycker det är hellt fel att ta in så unga hästar i ridskoleverksamhet,jallafall nu,min favorit på 90 talet kom som 4 åring o stod tils han va ca 18 år o mådde super men d va hellt annan personal som såg till hästarnas bästa då käns d som.vissa hästar har dåligt hull enligt vissa.vissa hästar är som att rida stora stenar,stela som bara den.förr så reds alltid hästarna regelbundet av ridlärarna för att kollas men tveksamt om dom gör så längre.....sen går dom rätt mycket med så betet hade vart toppen för dom...
 
Sv: ridskolehästar som inte får sommarbete...

På min ridskola går de flesta ridskoleponnyerna ridläger under sommaren, rids bara ett pass per dag alltså. Dock går dom på bete samtidigt. Dock går alla ponnyerna på bete när ridlägrerna är slut på bete.
Kan tillläggas att dessa ponnyer aldrig rids mer än en gång per dag.
 
Sv: ridskolehästar som inte får sommarbete...

Jag tycker att pållarna förtjänar sin semester :(
 
Sv: ridskolehästar som inte får sommarbete...

hej! På min ridskola gör dom lika dannt! Dom rids på lektioner mån-tors. Varje häst rids högst 3-4timmar per dag. Sen fre-sön rider deras skötare!! Och ibland på lör-sön är det hopp eller dressyr tävlingar!!Varje lov har dom ridläger och på sommrarna hyrs dom ut!!
Dom får ALDRIG vila!!:cry: Det är 3 hästar som avlivats för kronisk hälta....
 
Sv: ridskolehästar som inte får sommarbete...

Stackars ponnyer :(
Min ridlärare har räddat tre ponnyer från slakt, ägarna har tyckt dom varit odrägliga och hemska helt enkelt. Nu är dom perfekta ridponnyer alla tre, ett russ, en haflinger och en shettis.
 
Sv: ridskolehästar som inte får sommarbete...

jag har inget till övers för ridskolar över huvud taget.....

Tur för dig att du hade möjlighet att lära dig rida på annat sätt, och hoppas verkligen att du även har fått med dig den gedigna grundkunskap om hästar och hästskötsel som de allra flesta ridskolor förmedlar till sina elever...
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 447
Senast: Juli0a
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 255
Senast: nullo-modo
·
L
  • Artikel
Dagbok En sak som jag inte kan få bort från hjärnan som jag blir så jävla ledsen för är att det är så JÄVLA orätt vist 😭 För att egentligen så...
Svar
18
· Visningar
1 766
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 193
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp