Bukefalos 28 år!

Ridskoleryttare 2013

Sv: Ridskoleryttare 2013

Min har redan börjat! :laugh: Igår satt jag på en häst jag inte gillar jättemycket, men man måste ju lära sig att rida dom också. Red barbacka, det var lite halt i paddocken så det blev bara skritt och lite långsam trav, men vi jobbade mycket med sluta och skänkelvikningar. Det gick inte så bra då hon blev lite hård i munnen och jag fastnade lite i handen då, vilket resulterade i att hon blev ännu hårdare...:crazy: Hon ville bara gå iväg och lyssnade inte på sidförande skänkel riktigt. Det blev lite som en ond cirkel för när hon ville gå iväg och var hård i munnen blev jag hård i handen när jag försökte få stopp på henne, och då blev hon ännu hårdare.:grin: Jag är inte särskilt nöjd med ridpasset.

Om det blir mer snö till nästa vecka ska vi kanske tolka!:D Hoppashoppas att vi kan göra det, har aldrig gjort det men det verkar vara så kul!:D
 
Sv: Ridskoleryttare 2013

Vi tolkade med barnen på ett ridläger nu efter jul =) Fast med ett tefat och inte skidor.
:)

I övrigt rider ju jag ändå nu under ridskolelovet, mina har dock haft tre veckors semester.
Har satt igång dem nu.
Stora killen är i högform!
Lillsessan är halvgalen
Bäbisen blir bara bättre och bättre
 
Sv: Ridskoleryttare 2013

Mina lektioner börjar på Tisdag:) OMG vad jag längtar, rider för världens bästa ridlärare (mer åt tränarhållet);)
 
Sv: Ridskoleryttare 2013

Våra lektioner startade den här veckan.

Red lektion i onsdags, och jag hade medryttarhästen med mig. Vi red ett ganska lugnt pass eftersom det varit juluppehåll, men det blev en del öppna, sluta och skänkelvikning ändå.
Jag och medryttarhästen är BÄST på skänkelvikningar. Jäklar vad hon krumelurar iväg snyggt bara jag hänger med och styr upp lite! Öppna gick också superbra, sluta lite sämre.

Galoppen måste vi jobba mer på. Mycket mer.
När alla andra hästarna galopperade lugnt, sansat och kanske till och med i form så körde vi fullt ös - medvetslös och hade skallen i höjd med framkotorna. Inte så att hon far och bockar eller så, bara att hon dyker som fan med skallen så det känns som att man galopperar i nerförsbacke.
Ingen trodde mig iaf när jag sa att hon faktiskt var 14 år och är välskolad i grunden. Vi såg väl mest ut som "Hej kom och hjälp oss" just den dagen. :angel:

Det blev bara lite för spännande med ridhus, nya hästkompisar och PONNYER på lektionen bredvid.
 
Sv: Ridskoleryttare 2013

KL
Hade första ridlektionen i år för några timmar sen. Var roligt att få ett break i tentaplugget och få rida lite.

Jag började rida för några månader sedan, och är som sagt nybörjare. Så jag har en fråga, eller rättare sagt, behöver tips/råd.
Precis innan jag ska galoppera,travar jag och sitter ner i traven, men jag tycker det blir så skumpigt och känner lite att jag ska trilla av. Här ni något tips/övning för att få bättre balans när man sitter ner i traven för att det ska bli enklare innan man går in i galoppen?:)
Hoppas jag förklarade tillräckligt tydligt.
 
Sv: Ridskoleryttare 2013

Slappna av i rumpan och spänna magen :)
Ju mer du spänner rumpan/benen desto studsigare. Slappna av och tänk låååånga ben så du kommer ner i sadeln, luta sig lite bak på rumpan och spänna magen.
annars, övning övning övning :)
 
Sv: Ridskoleryttare 2013

Alla mina elever får fatta galopp från skritt första tiden, just av den anledningen. Fråga om du får testa det, eller gå själv ner i skritt några steg före fattningen. Annars får du säga till din ridlärare att du behöver hjälp med detta, det är ju ändå hens jobb.
 
Sv: Ridskoleryttare 2013

Hade min första lektion idag.
Hästen gick som en gud.
Efter att ha provat alla bett som finns att prova och inte trivts med något så fick han nu på sig mitt hatbett. Pessoa.
Men döm om min förvåning, hästen har öronen framåt hela lektionen, bjuder jämnt på båda tyglar och får en riktigt fin överlinje i slutet av passet.
Jävla skit :D
Jag som hatar pessoabett, nåja... bara hästen är nöjd!
 
Sv: Ridskoleryttare 2013

Lektion ikväll igen. Cavaletti denna gång, och jag hade återigen med mig medryttarhästen till ridskolan. :D

Som förra veckan gick skritt och travarbetet riktigt bra. Hon vill inte riktigt släppa till i vänster varv och knuffar över mig på utsidan, höger varv var mycket bättre.
Galopparbetet och idag, galoppbommar, gick sådär. Fullt ös-medvetslös, galoppbommar och nedsatt taxeringsförmåga var ingen bra kombination. :angel:

Till råga på allt så kom hästägaren och tittade på oss också. Det kunde inte ha varit så mycket sämre idag.

På onsdag laddar vi för privatlektion på medryttarhästen vid 15-tiden och sen hopplektion på ridskolehäst vid 19 :-)
 
Sv: Ridskoleryttare 2013

Oj, jag glömde ju att skriva om hur det gick:eek::angel:

Jaja, jag red en ponny som är lite speciell. Till sist hittade jag ändå knappar på honom men han tyckte att det var fruktansvärt jobbigt att gå i en öppna utan stöd från väggen:p

Annars gick det väl ganska bra.
 
Sv: Ridskoleryttare 2013

Hoppspecial i fredags.
Jag var dönervös! Hade blivit en förväxling med foder så min har ätit havre en vecka, en månads hoppvila och stått två dagar. Kuuuul ;)
På uppvärmningen var han i det närmaste slö och seg. Väldigt fin i formen dock!

Så skulle vi börja hoppa, en annan rider före mig och då jag vänder upp ser Vivack att vi ska hoppa och flyger rätt upp i luften och krumbuktar sig xD Jag grälar lite på honom och lägger en volt och försöker igen.
Tokfort gick det! Tre studsar med 3m emellan.
Efteråt blev det lite brall.
Och så höll det på. Haha lillvännen.

Så skulle vi hoppa tre oxrar, sex meter emellan.
Jag hade missuppfattat ridläraren så jag travade in, fick lite långt till andra så fick trycka på varpå lilleman exploderade ^^
Vi skulle visst galoppera in.

Så överlag gick det bra, han var lugnare än väntat iaf.
 
Sv: Ridskoleryttare 2013

Tack för tipset! Testade det idag och det gick så mycket bättre.

Kl
Hade lektion idag, gick nog ganska bra. Hoppa hinder i trav, och det känns bra. Fast hästen blev skrämd precis i hoppet och försökte galopperade iväg i panik, men tur så lyckades jag lugna ner henne och ingen olycka hände ;)
 
Sv: Ridskoleryttare 2013

Igår red jag samma häst som förra gången. Gick väl ganska bra:)
Vi red bomövningar. Först så skulle vi vända upp på medellinjen, rida skänkelvikning mot väggen, rida rakt fram precis innan spåret och rida över bommar som hade ett långt avstånd emellan så att hästen skulle länga på steget vilket Herr Bock tyckte var fruktansvärt jobbigt så han tog allt i studs istället:p

Sen övade vi på övergångar galopp-skritt-galopp och trav-halt-rygga-galopp på volt. Det gick ganska bra förutom att Herr Bock tyckte att det var jobbigt att hålla reda på ytterbogen och bockade för att det blev för jobbigt:p. Jag doppade näsan i manen men höll mig kvar:angel:;)
 
Sv: Ridskoleryttare 2013

Hade tänkt ha medryttarhästen på min lektion igår, men hon var trasig :( Så det fick bli ridskolehäst. Och så fick jag min favorit! :love:

Hade dock missat den lilla detaljen att det var barbackaridning på schemat, och C är inte vidare bekväm barbacka. Han är inte bekväm med sadel heller egentligen, men då har man ju nånting att stå upp i om det blir alldeles för okontrollerat.
Men det gick så bra!
Tror C tyckte det var lite kul, för han var pigg och framåt, lätt i handen och gick stadigt i en trevlig form nästan hela lektionen! Både jag och ridläraren blev förvånade att han hade så mycket spring i benen igår, det brukar vara åt andra hållet.
Vi började med framdelsvändningar huller om buller över hela ridbanan. Inte helt enkelt då C gärna fuskar och dessutom går på hack. Tycker inte jag får igenom små fina signaler på det.
Forts med voltarbete i trav, flytta bakdel/framdel in och ut och gymnastisera lite. Sen galopp på volterna, C tog i för kung och fosterland i första galoppfattningen så jag höll på dratta av. Han som aldrig anstränger sig det minsta annars.

Skrittpaus

Red skänkelvikning från A ut till långsidan fast typ 2 meter innanför spåret, volt in mot mitten och sen skänkelvikning ut till spåret på långsidan igen.
Klurigt, men gick skitbra undan för vänster skänkel, sämre i höger, där blev det mest bensprattel och springa fort, fort, fort.

Jäkligt nöjd med lektionen var jag, idag ångrar jag mig dock för jag kan knappt lyfta tekoppen och att skriva detta har tagit minst 15 minuter... För att inte tala om när jag skulle ta mig ur sängen imorse... Bahahahaha :angel:
 
Sv: Ridskoleryttare 2013

*KL

Blir årets första ridlektion för mig om ett par timmar. Terminen började för tre veckor sedan men jag har inte mått så bra och inte orkat dit de tidigare lektionerna. Ikväll ska det bli av i alla fall!

Känns lite jobbigt då vi just nu har väldigt få hästar som jag känner mig hyfsat trygg på. Vi är lite i den värsta biten av ett generationsskifte bland hästarna, några av de äldre och stabilare har sålts och ett par nya unghästar har precis börjat skolas in i verksamheten. Dessutom så räknar min ridlärare mig som icke-rädd tror jag, för inte sjutton får jag någonsin någon av de pålitligaste hästarna heller :crazy: Vilket jag överlever på sommaren, men nu på vintern när hästarna är pigga så... Speciellt då vi har tältridhus och väggarna låter beroende på väder.

Funderar en del på att sluta rida lektioner efter denna termin. Antingen kanske rida privatlektioner för min ridlärare typ varannan vecka, eller övertala henne att starta en liten dressyrgrupp för mig och några till fegisar så man slipper hoppandet åtminstone :D Får väl se hur det blir...

Försvinna från ridskolan helt är ju uteslutet, Ninya är ju där :D :love:
 
Sv: Ridskoleryttare 2013

Vet hur de är. Plåtridhus här. Vibrerande väggar eller så rasar det från taket, knäpper i plåten eller liknande.

Red Fifa på lektion igår. En privatägd liten donna, Feliciano - Stanford
Vi började med att rida över bommar som låg i varje hörn i trav tills hästarna var avspända.
Hade problem att hitta takten på Fifa då hon inte riktigt går fram till vänstertygeln.
Sen red vi upp längs medellinjen och red varannan gång till höger och varannan till vänster på en volt över hörnbommarna, in på medellinjen igen och bytte varv.
Har var vänstervolten svår, man var tvungen att rida med extremt mycket vänsterskänkel och inget alls i vänstertygeln = lätt att bli utåtställd.

Och sedan samma sak i galopp.
Hade samma problem i vänster varv och i höger så kröp hon ihop mer och mer så hon nästan inte orkade utan sparkade bakut istället. Haha.
Idag har jag en grym träningsvärk i övre magmusklerna efter all nedsittning.
 
Sv: Ridskoleryttare 2013

KL

Jag är inte ridskoleryttare längre, i alla fall ingen kontinuerlig eftersom jag har min raggloppa till medryttarhäst, men idag gjorde jag ett gästspel i min gamla grupp! Jag fick min älskling (hästen jag red, skolade och tävlade i två år) och tror ni inte att han gnäggar när jag kommer in till honom! :love:

Vi jobbade på övergångar och halter på raka spår, vilket kändes perfekt eftersom det i princip är det enda jag sysslar med själv just nu, haha. Kul att sitta på lillaskiten, han har biffat sig liiiite och kändes lite stabilare samtidigt som han har blivit svagare i bakdelen, tyvärr. Men riktigt kul var det, och det kändes lite som att komma hem :)
 
Sv: Ridskoleryttare 2013

Ikväll är de hoppspecial.
Jag måste dock byta häst för min har ett framben som är tjockt som en trästock. Lymfangit.
Gissar att jag får välja.
Bus - Favoriten men de känns som att de inte ger så mycket att hoppa honom, det går alltid problemfritt. Vi passar som handen i handsken
Lexi - Alltid nervös när jag rider honom och han blir så sjuukt stark
Pirre - Fegisen som jag inte ridit på flera år
Laris - STOOOOOR aldrig ridit förut
Shakira - Riktigt ansträngande att rida men riktigt rolig att hoppa
Vanessa - Fegis som har enorma problem med galoppen just nu.

Har ju en del o välja på iaf :)
 

Liknande trådar

Träning Nytt år innebär ny tråd! Här kan vi diskutera alla härliga ridskolehästar, lektioner och annat som hör ridskolan till. Jag gissar att...
23 24 25
Svar
495
· Visningar
56 399
Senast: Takire
·
Träning Hej alla häst intresserade, jag är en 21 årig kille som funderat på att börja rida och jag undrar mest tror ni det är för sent att börja...
Svar
6
· Visningar
174
Senast: tuaphua
·
Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
360
Senast: Nevermind
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 414

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp