Bukefalos 28 år!

Ridskoleryttare 2013

Sv: Ridskoleryttare 2013

Alla mina elever får fatta galopp från skritt första tiden, just av den anledningen. Fråga om du får testa det, eller gå själv ner i skritt några steg före fattningen. Annars får du säga till din ridlärare att du behöver hjälp med detta, det är ju ändå hens jobb.

Så gör jag fortfarande ibland, om jag känner att jag inte sitter i balans i traven. Hellre en fin fattning från skritt, än en dålig från trav. Bättre för hästen också, tänker jag mig. Och det räcker ju att gå ner i skritt några meter för att fatta, det hinner man även om de andra fattar från trav.
 
Sv: Ridskoleryttare 2013

Precis! Ser så gulligt ut när mina 7-åringar med fötterna knappt nedanför sadeln får till klockrena fattningar från skritt, det är ju lätt A! ;) hihi
 
Sv: Ridskoleryttare 2013

*kl*

Fick Shakira :D
Men de gick bra, hon var väldigt sansad idag.
Två galoppbommar, räcke, två galoppbommar, volt i hörnet, upp längs medellinjen tre galoppbommar och en oxer. Volt till höger i hörnet och ut på nästa långsida räcke-oxer två galoppsprång.
Nemas problemas :)
 
Sv: Ridskoleryttare 2013

Kl
Hade en perfekt ridlektion idag. Fick mycket beröm och äntligen börjar ridningen gå framåt i en härlig takt! :)
 
Sv: Ridskoleryttare 2013

Va roligt! Skönt när det händer nått :)

Ikväll är det hopplektion, roligt eftersom jag bara fick stå och kolla på på helgens hoppträning. Lymfangithäst och dessutom blivit av med både sadel och förbygel :D
 
Sv: Ridskoleryttare 2013

Lektionen kommer säkert gå super! :laugh::laugh:

Jag har faktiskt börja hjälpa till på ridskolan, där jag hjälper instruktörerna under lektionerna. Känns som jag har lärt mig så mycket, genom att bara observera och lyssna.
 
Sv: Ridskoleryttare 2013

Det är jättenyttigt att bara titta!
Jag har förmånen att ha en ridlärare som även är tränare i hoppning och åker runt i hela länet så vi brukar få följa med och stå och titta på grupperna och hjälpa till.
 
Sv: Ridskoleryttare 2013

Hoppning idag, red Herr Bock igen:devil:
Jaja, han hoppade riktigt bra faktiskt. Vi hoppade studs och sen ett galoppsprång fram till en oxer. Sen red vi utan tyglar nästan hela passet också. Jag fick beröm för min fina(?) hoppsits och balans. Undrar vart det kom från?:p:angel:
 
Sv: Ridskoleryttare 2013

Jag red finaste buset :love:
allt är så lätt på honom.

Två studsar, fem galoppsprång bom och sen en oxer och en bom bakom.
Sen plockades bommarna bort så de blev 6 galoppsprång till oxern. Lilleman som vanligtvis är rätt kort blev plötsligt lång och hade värsta bjudningen :D Hur okomplicerat som helst.
 
Sv: Ridskoleryttare 2013

*kl*

Hej, jag är ny i tråden, men har följt er till och från i det tysta länge :).
Jag är ridskoleryttare sedan en herrans massa år tillbaka. Rider både i vanlig grupp och i en hoppgrupp. Jag har även en medryttarhäst en gång i veckan.

Jag har en fråga som jag kom på, Vilken utbildningsnivå ligger era ridskolehästar på? Vid vilken ålder köps dem in och hur utbildade är de då?

Just nu tycker jag att vi har lite för mycket outbildade hästar. 70 % är nog bara på lätt B nivå. Jag tycker givetvis det är kul att få vara med och utbilda och utveckla nya unga hästar, men just nu är jag lite besviken att det inte finns några riktiga läromästare längre. Syftet med ridskolan är ju att utbilda ryttaren i första hand och inte hästen...
Förlåt om jag låter som en gnällspik, det menar jag inte. Jag älskar min ridskola och hästarna i den, men allt är inte guld :). Vi är inne i ett stort generationsskifte bland hästarna nu, och får in mycket snabbinridna irländare och polacker. De flesta jättetrevliga men lite gröna.
 
Sv: Ridskoleryttare 2013

Vi är inne i ett generationsbyte hos oss.
Många av våra gamla trotjänare har gått bort så nu har det kommit nya stjärnor.
Men..
Runt lätt B ligger nog våra på.
Jag tycker det är utvecklande för mig att rida yngre hästar. Det ger mig inte så mycket att rida läromästarna längre.
 
Sv: Ridskoleryttare 2013

Var lite dålig på och uppdatera i förra tråden.
Denna termin har det blivit lite olika hästar inte suttit på samma häst två lektioner på raken utan vart häst byte varje lektion.
Första lektionen på finaste hjärtat :love:
Andra lektionen blev på KWPN TP stoet Vera, gick väl sisådär, har "bita" sig fast i högersidan men fungerade ok denna lektion.
Tredje lektionen blev på en liten brun häst vid namn Haily, envis och stoig men ganska rolig och rida dock får man absolut ingenting gratis.
Fjärde lektionen blev på Romeo, gick faktiskt överlag bra, då senast jag red honom så gick det inge vidare.
Femte lektionen markarbete på Parma, gick faktiskt bra :p Bommar och sådant är inte min grej :P haha fegis som man är.

Film från privatlektionen förra terminen på Romeo:
http://www.facebook.com/photo.php?v=10151295405513042

Km kvalet i dressyr 27/10-12 på Parma
http://www.facebook.com/photo.php?v=10151121171123042&set=vb.556378041&type=3

Ridlektion på Parma i höstas:
http://www.facebook.com/photo.php?v=10151111487818042&set=vb.556378041&type=3

Ridlektion på Presto:
http://www.facebook.com/photo.php?v=10151134482273042&set=vb.556378041&type=3

http://www.facebook.com/photo.php?v=10151134489218042&set=vb.556378041&type=3

och en film på en ridlektion på finaste :love:
http://www.facebook.com/photo.php?v=10151122457743042&set=vb.556378041&type=3
 
Sv: Ridskoleryttare 2013

*kl*

Hej, jag är ny i tråden, men har följt er till och från i det tysta länge :).
Jag är ridskoleryttare sedan en herrans massa år tillbaka. Rider både i vanlig grupp och i en hoppgrupp. Jag har även en medryttarhäst en gång i veckan.

Jag har en fråga som jag kom på, Vilken utbildningsnivå ligger era ridskolehästar på? Vid vilken ålder köps dem in och hur utbildade är de då?

Just nu tycker jag att vi har lite för mycket outbildade hästar. 70 % är nog bara på lätt B nivå. Jag tycker givetvis det är kul att få vara med och utbilda och utveckla nya unga hästar, men just nu är jag lite besviken att det inte finns några riktiga läromästare längre. Syftet med ridskolan är ju att utbilda ryttaren i första hand och inte hästen...
Förlåt om jag låter som en gnällspik, det menar jag inte. Jag älskar min ridskola och hästarna i den, men allt är inte guld :). Vi är inne i ett stort generationsskifte bland hästarna nu, och får in mycket snabbinridna irländare och polacker. De flesta jättetrevliga men lite gröna.

På min ridskola så har vi mest hästar i åldrarna 8-13 år, LA-Msv nivå (dressyr). Det finns just nu 2 unga hästar som precis börjar fasas in i ridskolearbetet och de ligger just nu på LB-LA nivå. Ridskolan bytte ägare för 2 år sen och förra ägaren tog alla hästar med sig, så det blev helt nya hästar då.
 
Sv: Ridskoleryttare 2013

På min ridskola så har vi mest hästar i åldrarna 8-13 år, LA-Msv nivå (dressyr). Det finns just nu 2 unga hästar som precis börjar fasas in i ridskolearbetet och de ligger just nu på LB-LA nivå. Ridskolan bytte ägare för 2 år sen och förra ägaren tog alla hästar med sig, så det blev helt nya hästar då.

Då har ni bra nivå på era hästar tycker jag. Jag tycker att alla ridskolehästar borde ligga på åtminstone LA nivå. :)
 
Sv: Ridskoleryttare 2013

Vi är inne i ett generationsbyte hos oss.
Många av våra gamla trotjänare har gått bort så nu har det kommit nya stjärnor.
Men..
Runt lätt B ligger nog våra på.
Jag tycker det är utvecklande för mig att rida yngre hästar. Det ger mig inte så mycket att rida läromästarna längre.

För min egen skull så behöver jag kanske inte läromästarna alltid jag heller. Men jag tänker generellt på att det är en ridskola, och hur ska de nyare eleverna lära sig slutor, förvända galopper etc om inte hästarna fixar det?
 
Sv: Ridskoleryttare 2013

Jag blir så förvånad över att ni skriver att ni inte "har behov av läromästare längre" eller att de inte "ger er så mycket". Betyder det att ni ser er själva som fullärda ryttare? Det blir man ju aldrig. När man har ridit ganska kort tid och inte förstår riktigt vad det innebär att kunna rida riktigt bra, då resonerar nog många så, men då man kommit längre inser man ju att man aldrig blir fullärd. Det är ju det som är charmen med den här sporten! Visst kan det vara trevligt att utveckla yngre hästar (om man vet vad man pysslar med), men ALLA behöver finslipa sin egen ridning, och då är det aldrig fel med en "färdig" häst. Blir dessutom rätt skräckslagen ibland när jag ser vilken nivå det kan vara på folk som ska "utbilda" hästar... brrrr.
 
Sv: Ridskoleryttare 2013

Nej, jag skrev att JAG inte har något behov av det just nu.
Det betyder inte alls att jag är fullärd.
Just nu utvecklar det mig mer att rida unghästarna. Om ett år kanske det är mer utvecklande att rida läromästare igen. Det är det som är tjusningen med ridning.
Det ändras hela tiden.


*halvt kl*

Nu har jag iofs. inte riktigt koll på vilka moment som tillhör vilken svårighetsgrad men förvänd galopp, öppna, sluta kan alla våra ridskolehästar inkl. ponnyerna.
 
Sv: Ridskoleryttare 2013

Men hur många av alla nya ryttare kommer någonsin ha behov att träna tex förvänd galopp?! Det tycker inte jag man är redo för förrän man kan hjälpa hästen med balansen ordentligt och hur många kommer dit? Finns dessutom ingen anledning. För vissa självklart men absolut inte som någon standard för grupperna. Tycker alldeles för många verkar ha för svåra övningar, inklusive dessa trådar, i alla fall förut. Tycker synd om hästarna. Spelar ingen roll om hästen "kan" förvänd galopp om ryttaren rider som en kratta. Alla normalt utbildade hästar med normal styrka kan redan förvänd galopp och skolor, det är inga cirkuskonster precis. Med en ryttare som är redo för det.
 
Sv: Ridskoleryttare 2013

Kl

Gick sådär idag, fick rida på en häst jag aldrig har ridit på innan. Kunde i princip inte fatta galopp på honom, men hoppa 80 cm gick utan problem. Ibland förstår jag ingenting :(
 

Liknande trådar

Träning Nytt år innebär ny tråd! Här kan vi diskutera alla härliga ridskolehästar, lektioner och annat som hör ridskolan till. Jag gissar att...
26 27 28
Svar
540
· Visningar
61 119
Övr. Hund Nu kan jag inte hålla mig längre! Nog måste det vara fler än jag som planerar för valp nästa år? Jag hoppas på en kelpievalp på våren...
Svar
10
· Visningar
1 144
Senast: Capybara
·
Träning Hej alla häst intresserade, jag är en 21 årig kille som funderat på att börja rida och jag undrar mest tror ni det är för sent att börja...
Svar
8
· Visningar
470
Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
430
Senast: Nevermind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp