Bukefalos 28 år!

Ridskoleryttare 2013

Sv: Ridskoleryttare 2013

Hoppa är roligare än dressyr ju ;)
Inte lätt att hitta alla knappar på en gång.
 
Sv: Ridskoleryttare 2013

Så sant! Fick en riktigt lat och trög häst. Kändes som man gick i sankmark. Men nästa gång går det nog bättre!
 
Sv: Ridskoleryttare 2013

Så är våran NVS/arab. I dressyren är de en slöhög som inte ser mycket ut för världen, genar, är lat, hänger i tyglarna.
I hoppningen, en bländande teknik, sticker nästan mot hindren, är som en målsökande missil och öronen spetsade
:D
 
Sv: Ridskoleryttare 2013

Haha, låter precis som en kopia av herren jag red :D
Denna valack, en söt tinker, har inte heller kroppsbyggnaden som skulle ge någon indikation om att han skulle vara smidig i hoppning.
Antar att man aldrig sluta att bli förvånad när det gäller hästar. ;)

Men jag ser det som en erfarenhet och lärande, att alla hästar är olika och funkar olika. Därför uppskattar jag att jag får ofta byta häst till ridlektionerna. Tycker det gör mig mer uppmärksam på hur mycket hästen responderar etc :)
 
Sv: Ridskoleryttare 2013

Så tycker jag med. Därför jag inte har något intresse till en egen häst.
Jag lär mig mer av att byta. :)
Det är spännande att ena lektionen sitta på nvs/araben och nästa lektion sitta på ridskolans ferrari.
Svårt att hitta alla knappar absolut men jag känner våra såväl så de brukar gå bra ändå :)

Imorn är det dressyr och hästbyte :bump:
 
Sv: Ridskoleryttare 2013

Precis! Ser så gulligt ut när mina 7-åringar med fötterna knappt nedanför sadeln får till klockrena fattningar från skritt, det är ju lätt A! ;) hihi

Är det? Men har man bara en snäll häst som är någorlunda utbildad och framme för hjälperna, så är det ju lättare att fatta från skritt än från trav. Särskilt om fattningen ska bli sådär trevligt rund och bakifrån som jag tänker mig att man vill ha det i dressyrsammanhang. :)
 
Sv: Ridskoleryttare 2013

Men hur många av alla nya ryttare kommer någonsin ha behov att träna tex förvänd galopp?! Det tycker inte jag man är redo för förrän man kan hjälpa hästen med balansen ordentligt och hur många kommer dit? Finns dessutom ingen anledning. För vissa självklart men absolut inte som någon standard för grupperna. Tycker alldeles för många verkar ha för svåra övningar, inklusive dessa trådar, i alla fall förut. Tycker synd om hästarna. Spelar ingen roll om hästen "kan" förvänd galopp om ryttaren rider som en kratta. Alla normalt utbildade hästar med normal styrka kan redan förvänd galopp och skolor, det är inga cirkuskonster precis. Med en ryttare som är redo för det.

Är förvänd galopp något man ens lär in, det handlar väl mer om att kunna rida hästen i sådan balans i galoppen att den kan gå balanserat i "fel" galopp?

Utöver basic, som bakdelsvändning, skolor och skänkelvikning, som väl mest hör till grundridningen, så är nog galoppombyte, eller snarare förmåga att växla galopp i språnget på kommando, det jag tycker är väldigt praktiskt på en ridskolehäst. Som hoppryttare är det ju väldigt behändigt med en häst som man kan byta galopp på, och inte behöver sakta av till trav mellan hindrena för att byta ifall det blir fel, så otroligt mycket enklare om det går att göra i språnget! Och praktiskt ifall de gör det på kommando, inte av sig själva, så att de inte byter hejvilt när det inte är meningen.
 
Sv: Ridskoleryttare 2013

Det är vad jag menar med att det inte är några cirkuskonster, mångaverkar tro att man LÄR hästarna skänkelvikning, förvänd osv. Man lär hästen vad de olika hjälperna betyder, men inte själva rörelsen.

Byten tycker jag kan bli knasigt på ridskola också. Kan se framför mig hur de byter för att ryttaren sitter utåt i galoppen, vilket många gör. Sen blir ryttaren arg på hästen för att den slår om, eller tappar ofrivilligt balansen osv. Att några enstaka kan byten gör väl inget, men skulle inte vilja att alla kan det. Är dessutom större chans att vissa ryttare börjar träna förvänd galopp än byten, och då är det ju lättare på en häst som inte kan byta. Vi är iofs mer dressyrinriktade.
 
Sv: Ridskoleryttare 2013

Ja, på en häst som kan byta tvingas man såklart tänka på hur man sitter i varje språng, ffa om man vill korta galoppen. Men det är rätt nyttigt. Då tycker jag det är värre med de hästar som slår om av sig själva så fort det blir den minsta obalans, såna hästar är väldigt svåra att rida förvänd galopp på. Själv har jag lärt mig byta galopp av hästen jag rider, så jag gör förmodligen helt fel. Hjälpen jag ger för byte är att ta en förhållning just som hästen är på väg uppåt i galoppsprånget, så att säga. Däremot är byten inget vi lär hästarna på min ridskola, men jag tycker det är praktiskt och nyttigt som ryttare ifall de kan det. Man tvingas bli lite noggrannare som ryttare då.

Bli arg på hästen för att den slår om är inte riktigt aktuellt, tror jag, jäklar vad man skulle få bassning då!
 
Senast ändrad:
Sv: Ridskoleryttare 2013

Håller absolut med men det finns ryttare som rider så dåligt att det inte spelar någon roll hur noggranna de än försöker vara... ;)
 
Sv: Ridskoleryttare 2013

Rider man så dåligt brukar man ju iofs inte heller märka vilken galopp hästen går i... Så då märker man väl kanske inte att den byter, även om man nu ger hjälper för det. De hästar som byter mest med mindre rutinerade ryttare hos oss är inte de som kan byta i språnget, utan de som byter på eget bevåg, för då behövs det ju ingen hjälp (ens ofrivillig), bara lite obalans. Och det är ju lätt ordnat om man inte är så van.
 
Sv: Ridskoleryttare 2013

*kl*

:love:
Jag är kär i min häst!
Idag var det balansträning/koordination för ryttaren.
Matte har bestämt sig för att ta tag i sin felande hand, jag tippar omkull den och breddar :D
Idag red jag med en sporrem som jag krokade långfingrarna i. Då kan jag inte tippa eller bredda handen.
Resultatet? En väldigt stilla hand och en häst som kom igång rejält bakifrån och i slutet var såååååå fin :love:
Vi fick öva lättridning i olika takter. sitta två - stå en.
Stå tre - sitta en.
osv.
Sen fick vi rida lätt i galopp också.
Nyttigt!
 
Sv: Ridskoleryttare 2013

Jo men ändå, ser inte byten som något som hjälper varken hästarna eller majoriteten av eleverna.

Alla på min ridskola är definitivt inga mästerryttare, men vi har aldrig sett det som negativt ifall en häst kan byta. Snarare roligt att ha en såpass välutbildad häst! Att en häst kan byta på kommando betyder inte att den gör det hela tiden, som sagt så är de flitigaste galoppbytarna med ovana ryttare inte de som kan byta på kommando, utan de som gör det på eget bevåg.

Red på en annan ridskola där de red byten som en del av lektionsövningarna, och då var det ju en förutsättning att i princip alla hästar faktiskt kunde det. Det var en duktig grupp, som kunde göra korrekta byten i balans. Kanske inte med den gest man ser i högre dressyrklasser, men det behöver det ju inte vara för att det ska vara lärorikt.

Ska man vara hoppryttare är det lämpligt om man kan byta i språnget, och då hjälper det ifall man får rida en häst som kan det. Oavsett om de kan byta på kommando eller inte lär sig många av våra hästar ändå att slå om ifall de hamnar fel, iom att de hoppas så mycket på lektion, och så småningom lär sig att gå i rätt galopp i svängarna.
 
Sv: Ridskoleryttare 2013

Dressyrspecial igår.
Fick rida Lexington (Landlord-ballaghaw lass)
En högrest kille som har svårt att vinkla sina långa raka bakben och komma ner i nacken.
Jag red med sporremen igen och höll koll på min hand. Vi jobbade med rakriktning. Innanför spåret och sen vända strax efter medel linjen och samla 5 steg och sen bjuda dem en längre hals och öka lite.
Sen skulle vi göra samma sak i galopp. Det var lajbans sa Alex för lillmatte hade ingen kontroll alls med sin låsta hand :D
Men sen när han fått galoppera igång ett tag så kom bakbenen in liiiite liiite och nacken slappnade av lite. Inte alls en komplett önskvärd form men ett steg i rätt riktning :)

Ikväll är det hoppspecial.
 
Sv: Ridskoleryttare 2013

Hur gick hoppspecialen?:laugh:

Idag trillade jag av för första gången. På ett annorlunda sätt.. Hästen stack direkt i galopp och skulle tillbaka till sina vänner, hon galopperade bredvid staketet. Jag känner att jag kommer trilla av, så av någon konstig anledning och hur det gick till vet jag inte, lyckas jag hoppa av hästen, få tag i staketet och trillar på rumpan när vänsterfoten lyckas ta sig ur stigbyglen. :)

Gjorde inte ont och hoppade upp direkt efteråt. Känner mest att det var skönt att äntligen fått trillat av. Men hur som helst gick lektionen bra och om en stund börjar min andra lektion för dagen!
 
Sv: Ridskoleryttare 2013

Ibland är de bra o åka av för o upptäcka att de inte är så farligt :)

Hoppningen gick jättebra!
Men tror vicke hade träningsvärk för han var väldigt loj så vi tog bara ett varv.
Teknikbana.
Började på medellinjen tre galoppbommar och sen en oxer lägga en volt i hörnet och rida längs långsidan galoppbom, räcke, galoppbom. Lägga volt, mittenlinjen.
Lägga volt och så andra långsidan, kombination räcke - oxer två galoppsprång lägga volt och sedan avsluta med mitten igen.

Var lätt att hitta distanser och han var avspänd och fin, men lite loj så jag var helt slut efter att verkligen ha fått rida med benen hela banan ^^
 
Sv: Ridskoleryttare 2013

Jag är inne i en jättesvacka i min ridning:cry: Förra veckan skrev jag inte ens i tråden för att det gick så dåligt.
Idag hade vi dressyr. Jag började på sämsta möjliga vis och hästen "fick slut på bensin" och jag fick knappt fram henne. Till sist gick det ganska bra men skänkelvikningarna gick skitdåligt rent ut sagt. Formen kom efter ett tag iaf, något att vara nöjd över.

Hatar svackor:crazy:
 
Sv: Ridskoleryttare 2013

Usch, att vara i en svacka är verkligen inte kul.
Men ofta för mig är det så att är jag i en svacka, när jag väl kommer ur den, då har jag utvecklats något enormt. Att det känns som man står stilla, kan ingenting ett tag, sen plötsligt släpper det och man går framåt!
Det gäller bara att kämpa på så ska du se att du kommer ur svackan :)

Poisonous: Så härligt att hoppningen gick så bra! Har själv börjat hitta förtjusningen med att hoppa, ju högre just bättre :D
 
Sv: Ridskoleryttare 2013

Red en privathäst på lektion igår.
Lagos - Corland
Finns en hel del power i den!
Känsligt sto med mycket egen vilja och smatterband under fötterna.
Första gången jag satt på henne men jäklar så roligt det var!
Första 20min gick ut på att lista ut vem av mig och hästen som var mest spänd ;) haha. Men sen när jag insåg att hon inte tänkte dänga av mig gick det bättre och jag började rida och inte bara åka.

Svårt att hitta takten i traven då hon mest går uppåt. Men galoppen :love: Holyfuck vilken häftig häst!

Munken:
Skittråkigt med svackor :( Men man får tänka på det som att alla får dem och från botten finns bara en väg - uppåt!
Nya tag bara :)
 

Liknande trådar

Träning Nytt år innebär ny tråd! Här kan vi diskutera alla härliga ridskolehästar, lektioner och annat som hör ridskolan till. Jag gissar att...
26 27 28
Svar
540
· Visningar
61 139
Övr. Hund Nu kan jag inte hålla mig längre! Nog måste det vara fler än jag som planerar för valp nästa år? Jag hoppas på en kelpievalp på våren...
Svar
10
· Visningar
1 145
Senast: Capybara
·
Träning Hej alla häst intresserade, jag är en 21 årig kille som funderat på att börja rida och jag undrar mest tror ni det är för sent att börja...
Svar
8
· Visningar
470
Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
430
Senast: Nevermind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp